Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skippa upphängningen av Raaco.

Jag kör på med en 21mm plyfa stuvbit som hyllplan och fäster två hyll-vinklar (kommer inte på vad det heter) av trä.

Stuvbiten har en ganska optimal storlek (160X590) vilket gör att jag tom får en liten hyllavsats under LP-hållarna där man antingen kan förvara lite kassetter (som jag lurar på att börja med igen av nostalgiska skäl, kassettdäck av rang har jag) eller varför inte nån växt modell den Tall jag faktiskt försöker odla?

Största anledningen till denna avstickare är dock att jag känner mig för osäker på fästandet av Raaco på vägg, på senare tid har jag dessutom fått bevisat vilken sopa till ingenjör jag är när jag inte ens kan mäta riktigt och således ber en brädgård kapa ett över 2m långt hyllplan 20cm för kort, suck säger jag bara :doh:

Så det blir lätt fel när jag håller på och jag vill inte att Raaco skall ramla ner eller att jag borrar så illa att jag inte ens får upp det, bättre då att det står på en liten hylla som jag uppenbarligen kan fästa på samma sätt som jag redan gjort, dvs mha min gula betong-plugg, jag vill nu bara ha tag i samma hyll-vinkel av trä, tyvärr har dock min kära brädgård gått och blivit så irriterande modern att dom inte tar kontanter längre, MEN jag har ett Paygoo sedan gammalt på 120 spänn ;)

Idag har jag varit hos min brädgård och hämtat det sista dvs material för 10 lådor (KBP) som det skall fräsas ett gäng spår i med en Dremel-fräs jag ännu ej äger, sen fick jag den efterlängtade botten till min logikkrets-låda och jag har precis skruvat på denna botten, busenkelt.

Egentligen kan jag faktiskt börja sortera nu för vad jag behöver göra är bara att öppna Lasses 10kg-paket, ta på läsglasögonen, kolla familj (och inget mer initialt), slänga in rören i respektive fack tills rören tar slut.

I nästa vända så tar jag ut ett rör åt gången i samma familj, noterar typnummer på papper, lägger röret på golvet, tar nästa rör och gör samma sak med, när familjen är tömd går jag över till nästa familj.

Fast frågan är om jag verkligen ska göra det i två steg, jag tycker det blir strukturerat och hyfsat smidigt samtidigt som man slipper det blandade kladdet i blocket när familjerna kommer lite hur som helst, intressantare att liksom sorterat ut familjerna så att man sedan kan upptäcka "hmm, vad har jag för typer inom denna familj mån tro"?

Så så får det bli :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag börjat sortera alla rör med logikkretsar.

Det är sanslöst mycket :D

Jag öppnade ena av de båda 5kg tunga paketen, satt i säkert en halvtimma ock sorterade men det hände nästan inget med nivån i paketet :D

Däremot verkar det som om min sorterings-låda faktiskt är för liten, den är redan fylld till 20% av LS-kretsar och jag hoppas på många fler, men detta alltså efter bara en halvtimmas sorterande och vad jag uppskattar 10% av alla rör.

Jag trodde faktiskt inte det var så många, mycket roligt :)

En plan jag har är att iom att jag skruvat ihop sorteringslådan så kan jag, åtminstone relativt enkelt, göra den lite högre, vi får se om det behövs eller inte men helt klart är att jag vill ha alla rör i lådan annars faller ju liksom hela grejen med den.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Mitt HCT-fack (längst upp till höger) är nu helt fullt.

I kartongen ligger nu dessutom enbart HCT-kretsar.

Jag måste bygga om lådan :)

Fast först tror jag att jag ska gå igenom andra kartongen tills dess jag eventuellt stöter på patrull med nån annan familj också.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har idag fått gratishjälp från min supertrevliga brädgård (Sörreds Byggvaruhandel) med att kapa upp ett gäng 21mm plyfa på 90mm som jag mha träplugg kommer utöka alla lådors väggar med.

Alla dokumenterade rör med logikkretsar kommer jag bunta ihop mha gummiband och eventuellt fästa en bit maskeringstejp med familjebenämningen på.

Sen råkar jag ha en pluggsats med 6mm träplugg (tror jag) och dito plugg-centrerare (eller vad det nu heter) så jag tror inte detta moment kommer bli så svårt, bara borra två hål modell halva plugglängden i varje vägg (har borrstopp), stoppa i två plugg-centrerare, applicera ny vägg, knacka lite med en hammare, borra lite drygt (obs) halv plugglängd i märket, kleta på lite trälim mest överallt inklusive i hålen, stoppa i plugg, knacka på ny vägg.

Fast som det ser ut just nu är det faktiskt inte säkert att ens detta räcker för det tycks krylla av HCT-kretsar :D

Fast iom att locket skruvas på så får jag väl göra om det en gång till då :D

MVH/Roger
PS
Nån som kan förklara riktigt bra vad HCT egentligen är för familj för inte ens Wikipedia tycks kunna gara det på ett begripligt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Glenn »

En HCT är en HC fast med TTL-kompatibla nivåer. Och HC är ju som bekant "high speed CMOS".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:En HCT är en HC fast med TTL-kompatibla nivåer. Och HC är ju som bekant "high speed CMOS".
Tack Glenn för den korta och koncisa förklaringen.

Vågar man hoppas att man kan använda HCT ihop med HC utan problem?

Min favorit är nämligen HC och än så länge har jag rätt få av dom men som sagt en så stor drös av HCT att jag måste bygga om lådan :D

Läste precis delar av en mycket intressant rapport från Texas Instruments om HCT-kretsar, problemet tycks mest ha att göra med drivning av HC med TTL för enligt rapporten går inte det utan pull-up eller nivåskiftare.

Så om t.ex LS skall kunna driva CMOS så måste CMOS vara av typen HCT (enklast scenario, alltså).

Men jag är alltså mest intresserad av att blanda HCT och HC om det nu går, mest för att jag då verkar få ett fantastiskt sortiment av HC(T)-kretsar.

MVH/Roger
PS
Här är den utförliga och intressanta rapporten: http://www.ti.com/lit/an/scla011/scla011.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag påbörjat ombygget av lådan.

Jag nästan hoppas att andra paketet inte innehåller lika många HCT till för då får jag bygga om lådan en gång till :D

Nu blir det lite speciellt för jag fick gratis kapat upp 5 mellanväggar men klantig som jag är gjorde jag dom 1" för långa, dessa mellanväggar har jag sedan borrat för ett par plugg i vardera samtidigt som jag glömde bakstycke så alla mellanväggarna får kapas ner 1" och det får kapas till av en stuvbit för hålet där bak, troligtvis använder jag då min fina Vetro sticksåg.

Bifogar lite bilder på att det i alla fall är lite mera verkstad än snack :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av tingo »

Hei!
Kult prosjekt.
Spørsmål: er det en grunn til at du ikke lager boksen modulbasert? Da kan du jo bare "hekte på" flere moduler etterhvert som du får flere kretser av en type.
(ok, du får ikke alle i samme rom, men du kan få dem etter hverandre)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej tingo!

Ingen dum ide'!

Jag har dock mest satsat på att få plats med alla av var och en i respektive fack (blir snyggast och mest strukturerat så) fast när du säger det så om det händelsevis skulle bli som så att jag nu ändå inte får plats med alla HCT-rör så kommer jag inte göra om lådan på samma sätt som nu för antingen lägger jag då rören ovanpå lådan eller så kan man ju göra som du så tacksamt tipsar om.

MVH/Roger
PS
Har limmat alla väggar idag, i morgon ska jag skruva ihop lådan igen och fortsätta sortera :)

Har annars börjat fundera på ett matrissystem istället för om en kretstyp tar slut i raaco hur fasen hittar jag röret att fylla på med? Om man då istället har ett matrissystem av kretstyper där alla kretsar ligger som löpande element så kan man nästan genast hitta röret, ett litet problem är dock att detta tar plats men så stor plats tar det faktiskt inte för säg att man råkar ha 100+ kretstyper, en matris på 10X10 element behöver då inte vara större än <15mm för hålet/kretsröret + 15mm cc och då har man i runda slängar en matris på 30X30cm som innehåller alla rör man har och som gör det mycket enkelt att hitta röret.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är min låda klar, lite senare skall jag sortera resten av mina fantastiska kretsar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Då har jag sorterat 2/3 av det andra paketet, orkar inte mer ikväll :D

Jag är då uppe i 4 hela A4-sidor med kretstyper och jag har skrivit varje typnmmer per halvcentimeter så jag uppskattar 60/sida dvs totalt 240 kretstyper fördelade över fyra familjer.

Teoretiskt och optimalt kan jag nu således ha 60st typnummer per familj.

Jag uppskattar att jag har typ en A4-sida kvar att sortera, antal kretsar per familj närmar sig då 80.

Jag har lite smått mödosamt men med tacksam hjälp räknat ut att det totala antalet kretsar per familj kan vara:
1) 4000: 179
2) HC/HCT/LS: 168

dock dementerar E Kafeman detta i en annan tråd (antal LS tycks vara hela 333).

Att jag nämner detta har att göra med hur jag bäst förvarar kretsarna, ett 60-skåp från Raaco kan husera 240 kretsar max och preliminärt tycker jag det vore käckt om alla typnummer fanns med på skåpet, askarna kan få vara tomma det är inget problem, problemet är om man får fatt i nån kretstyp som man inte redan har fack för i skåpet för vad ska man göra då?

Den typen av rokad är inte rolig, om man tänker efter.

Jag kan dock tänka mig att man skapar fack och etiketter för dom kretsar man faktiskt har (<100/familj), sen OM det dyker upp flera kretstyper i samband med nåt obskyrt projekt så kan man börja om med numreringen typ nedanför alla kretsar man har, detta är dessutom den billigaste lösningen.

<100/familj som det verkar bli gör också så att ett halv-skåp (30 askar) klarar av att husera alla kretsar (ty 30*4=120), vilket var min ursprungliga plan :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av MadModder »

Jag sorterade och inventerade nyss rören jag hade i kassen som jag lagt ovanpå 40kg-väskan. Har mao inte ens börjat på stora samlingen...
Det var bara massa special från 74LS74 och uppåt. Totalt 996 logikretsar. Det är dock ett ganska snedvridet lagersaldo. Två av kretstyperna är det 153 resp. 149st av. :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej MadModder!

153st av en och samma sort :D

996 kretsar, det var inte dåligt men ikväll ska du få min siffra ;)

Fick nyligen ett trevligt förslag från en annan tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1329701

Han föreslår att jag inte nyttjar mellanväggar alls utan blandar samtliga familjer av ett visst typnummer i en och samma ask, detta får speciellt den trevliga konsekvensen att rokad kan göras relativt enkelt och detta gillar jag.

Jag skulle rekommendera tre 60-skåp i så fall, har forskat lite i antal typnummer per familj och jag hävdar knappt 180 medans E Kafeman hävdar 333 för LS.

Jag har just nu bara ett 60-skåp men ett till är beställt (vilket min vän dock kan ha glömt).

Jag gillar dock inte att blanda familjer, samtidigt som jag faktiskt tror att tom åtminstone vissa 4000-kretsar är pin-kompatibla så teoretiskt kan man kanske blanda dom också.

Men jag har plats för två 60-skåp och jag vill nog hålla 4000-serien separat.

Jag har spånat jättemycket på detta lyxproblem idag, jag kom fram till två varianter:
1) Jag köper på nåt sätt två 60-skåp till och delar in alla skåp i 180 fack (tre lika stora fack per ask dvs), sen har jag alltså ett skåp per logikfamilj och dom är förberedda på att udda typnummer kan dyka upp, dock har jag egentligen varken riktigt råd eller riktigt plats för denna lösningen.
2) Jag nyttjar dom två 60-skåp jag har och skippar LS (som jag ändå inte är så "förtjust" i) och kompletterar HC med HCT i det ena skåpet och kör 4000 i andra skåpet (båda 180 fack), jag tror nämligen att HC/HCT/4000 kan användas i vilka kombinationer som helst, undantaget höga frekvenser (där 4000 tycks stoppa vid 2MHz medans dom har andra fördelar), eftersom jag garanterat inte har "alla" 180 typnummer av min favoritfamilj (HC) så kan ju de jag har av HCT få fylla ut samtidigt som jag känner mig rätt säker på att de dels är ungefär lika snabba dels är kompatibla för vad jag fattat verkar det mest vara in-nivåerna på HCT som är sänkta något (jämfört med HC) för att kunna användas ihop med LS.

Så tvåan eller limpan4all's förslag är dom mest intressanta.

MVH/Roger
PS
Jag tänker för mycket :) Men om man har HC00, HC01 och dom delar ask (2-delad), sen har vi HC05 och HC08 som delar ask (för vi har fyllt varenda fack med vad vi fick fatt i för 10 år sedan,m säger vi), om jag då får fatt i HC06 då måste HC08 emigrera till nästa ask till höger varvid även rokad av allt till höger måste ske (om det facket inte är tomt, vilket vi förutsatt), kontentan blir att limpan4all's trevliga tips BARA funkar tillfredsställande för askar utan fack, dvs 3st 60-skåp per familj-grupp krävs.

Om man har två 60-skåp och nyttjar 3 fack per ask hos båda skåpen då har man förvaringsutrymme för 180+180 kretsar där 180 preliminärt är MAX antal typnummer per godtycklig logikfamilj. Om alla fack i första skåpet innehåller HC/HCT/LS fysiskt eller preliminärt så finns plats för alla dom kretsarna utan att nånsin behöva göra rokad, på samma sätt kan man göra med det andra skåpet och dess 4000-serie. Det fina med det här är att jag jag då har tillräckligt med skåp. Lite tråkigt att blanda familjer men alternativet avskräcker både map på pengar och platsbehov, dock har jag en rätt bra plats för fyra 60-skåp och det är till höger bortanför soffan, sen kan det dock bli lite svårt att komma åt grejerna för det står en del i vägen :)

Sen får man inte glömma den ursprungliga ide'n dvs att båda 6-skåpen delas av med vit tejp och att samtliga fack används dvs 120 fack per familj, och egentligen är det såhär att detta kommer vara fler än jag har dvs logikkretsarna får plats, det är egentligen bara framtida rokader jag inte ser fram emot.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej gubbar, nu var det färdiginventerat :D

Facken HC/4000/LS/HCT är nästan lika fulla :D

HC är näst intill full, 4000 något mindre än full (flera rör dock kortare än vanligt), LS är något mindre full och HCT är knöfull.

Jag är emellertid mycket glad över att ombyggnaden av lådan faktiskt räckte (men med HCT var det verkligen precis).

Nu skall det bli grymt spännande att dokumentera dessa kretsar vilket jag hoppas hinna ikväll, tills dess får Ni hålla till godo med denna bild:

MVH/Roger
PS
En grov skattning är att jag har lite knappt 100st av varje familj.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av logikkretsar vunna på EF-auktion

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dokumenterat en A4-sida av 5 för mer orkar jag inte ikväll, dessa kretsar har jag då:

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar