Den långa vägen till postlådan

Berätta om dina pågående projekt.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av überfuzz »

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

:D

Ja, kom precis på att den optiska lösningen jag klurat mest på, går bort.
Tanken var att optik skulle detektera att det fanns post i lådan men jag vill hellre ha tider på när någon varit i lådan. Mest beroende på att dom kör ut tidningar/reklam väldigt tidigt på dagen, och sen kommer "riktiga" posten vid 15-tiden.
Därav kan man ju "mjukvarufiltrera" så man bara blir informerad när riktiga leveransen kommer och eventuellt inkludera dygnets tidigare "öppningar".

Japp, en mekanisk lösning får det bli. En sån brytare som Joe visar kan mycket säkert passa. Måste bara klura på en robust installation.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta är ett bra exempel hur ett känt, och vanligt, problem skall lösas.
Jag har ju också haft en stor postlåda därute och känt samma behov.
Med dagens nya infrastruktur så borde detta vara en marknad för brevlådeföretagen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av lillahuset »

Kommer posten vid 15-tiden är det väl bara att gå ut vid 17 men då faller hela projektet. :badgrin: Tummen upp för att du inte kallar det brevlåda. :)
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av el34 »

Kul projekt! Har själv slängt ihop ett liknande. Jag limmade fast en tilt brytare bakom luckan till inkastet .Har en sån där större brevlåda med en lucka på baksidan. Har inte långt till brevlådan men det är en kul grej. Har grävt ner en kabel som jag kör klenspänning i (12V) när posten kommer så påverkas tilt brytaren och tänder en lysdiod inne. den lyser konstant tills jag kvitterar lysdioden. Fungerar klockers :wink:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

Delmoment - Kapacitetstest av fyndade celler:


Tyvärr kan jag inte visa en bild på hur cellerna var monterade i originalbatteriet, då jag kastade höljet innan någon bild togs.
Vid laddning/urladdning så har jag använt mig av 3,0V och 4,2V som gränsnivåer. Detta är av flera orsaker, men mest för att det är de nivåer man kan läsa ska spara lite på cellerna.

Lite fakta:
  • - De celler jag hittills mätt har legat väldigt nära 3,6V (innan laddning/urladdning)
    - Vid först urladdning så kunde jag få ur 560mAh innan 3,0V nåddes. Alltså har dessa celler ca 40% kvar vilket som anses lovande!
    - Vid första laddning så fick jag i ~1800mAh innan 4,2V och "timeout"
Laddaren är en iMAX B6-klon från eBay som jag faktiskt blev lite besviken på. Hade hoppats att kunna få ur lite mer information som tex antal mAh innan CC->CV etc men det var att hoppas för mycket. Kanske blir en smartare laddare nästa gång där även datorn kan få vara med och logga.

Siffran jag kommer kalkylera med i min energibudget är ca 5Wh från ett fulladdad cell. Alltså ca 3,3V och 1,5Ah.
Siffran kommer säkert behöva minskas, men jag måste börja någonstans.

Och så några bilder:

Cellerna såg ut så här, direkt ur batteriet, med säkring och allt:
Cell_ostädad.jpg
Och efter lite puts så försvann tyvärr trycket men jag har lärt mig siffrorna, tro mig... :
Cell_städad.jpg
Cellen mätte som sagt strax under 3,6V vilket var lovande:
Cellspänning.jpg
Och så här har några celler fått jobba under dagen.
Har faktiskt varit riktigt tråkigt att gå och kolla till det här då och då:
Kapacitetstest.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 2 mars 2017, 01:10:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

Även redigerat första inlägget med en ny punkt.
Ska göra ett tappert försök att hacka en e-Ink display istället för en grön och en röd LED.
Återkommer i ärendet!

EDIT: Också lagt till "Avståndstest" under kommunikation. Kom på att det är en otroligt viktig del i projektet. Fungerar det inte så kanske jag måste tänka om helt.
Må elektronerna vara på min sida :pray:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att nappa på ett tidigare inlägg. Såg för länge sedan en brevlåda i Nybro som drogs upp till huset på en linbana. Men detta var tidiga 70-talet.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av überfuzz »

Magnus_K skrev:EDIT: Också lagt till "Avståndstest" under kommunikation. Kom på att det är en otroligt viktig del i projektet. Fungerar det inte så kanske jag måste tänka om helt.
Må elektronerna vara på min sida :pray:
Ja Magnus, här har du orsaken till att jag skrev om att göra en protopytlösning. Gör ett proof of concept på själva kopplingen! Då får du veta ifall alla delar spelar väl med varandra. Därefter kan du trixa med själv sensorn tills den kan skillja på myggor och flugor. :-).
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av sommarlov »

Jag har gjort samma sak, fast jag har inte 400m till min låda. Jag installerade 2 reed switchs på resp lucka, som när de bryter väcker upp en esp8266 som skickar en signal till min mqtt server i huset. ESP:n är normalt disablad (CH_PD) men med lite OR logik kan jag få en signal från switcharna (låg mot jord) hög och esp:n startar (Reed switcharna är NO). När esp:n har startat, kan den läsa av vilken lucka som öppnats (GPIO12/13) och skicka rätt info till min mqtt.
Som sagt var, det löser kanske inte ditt problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av hanpa »

Om det inte är helt fri sikt, men nästan (som jag tolkar bilden), så borde du kunna ha en anordning som reagerar på att lådan öppnas och sen indikerar detta en bit bort där du kan se det från huset. Skulle kunna vara en mekanisk semafor eller möjligen någon lampa som blinkar, eller både och för att klara vintermörkret. Semaforen kan förstås vara motordriven också, bara man ser den från huset.

En annan lösning är att ha en avlagd mobiltelefon som aktiveras och skickar ett SMS, kräver dock SIM-kort.
Eller en sån här https://store.particle.io/products/electron-2g
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av MadModder »

Föräldrarna har en likadan postlåda, och de har alltid stora luckan låst. Det vågar ju inte f*n ha den olåst häromkring så folk kan sno post. :doubt:
Används då endast för att vittja lådan.

En klasskompis i gymnasiet gjorde en postsensor mha en IR-barriär i botten på lådan. Det var inte så långt till lådan, så det var sladdinterface. :)
Vi hade precis knåpat med logiska grindar och 7-segmentsdisplayer, så han hade 4st som visade POSt eller ---- i sitt rum.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av E Kafeman »

Det har sina problem att ha elektronik i brevlådan.
Brevbäraren märkte att det var något i brevlådan som pep och det fick detta resultat

Risken finns att du får läsa ditt livs historia i Aftonbladet som terrorist-misstänkt och får brevlådan borttransporterad och destruerad av polisens bomb-enhet om du har synliga sladdar och blinkande lysdioder i din brevlåda.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av hanpa »

Ingen större risk att svensk polis skulle rycka ut pga elektronik i brevlådan...

Jag har också funderat på att att ha en sensor i brevlådan, möjligen i kombination med en kamera så att posten kan beskådas.... Men jag har väldigt kort väg till brevlådan. Kabel är utdragen men jag har inte prioriterat att koppla in något.

Däremot har jag satt dit en rörelsevakt med belysning, batteridriven. Detta eftersom jag har oturen att inte ha någon gatlampa i närheten så det är så mörkt på vintern att jag inte ser vad som ligger i lådan och det blir bökigt att vittja den. Har fungerat alldeles utmärkt och ingen brevbärare eller reklamutdelare har polisanmält att det tänds belysning i lådan.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av jako »

Sommarlov: delar du med dig av koden till ESP8266?
Skriv svar