Den långa vägen till postlådan

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska ni få bevittna en onödigt lång resa för att lösa ett icke-problem. Med andra ord en helt vanlig vardag i mitt liv.

Problem:
  • Postlådan befinner sig drygt 400m från bostadshuset (se bild nedan), och det är inte helt fri sikt. Vi har en fantastisk lantbrevbärare, men pga belastning och framkomlighet så varierar lämningstid ganska mycket. Kanske uppåt 2h ibland. Det är inget avstånd jag vill gå/åka i onödan. Motion är livsfarligt och bilen kan gå sönder.

Kort beskrivning av den kommande lösningen:
  • Ett solcellsdrivet elektronikpaket i postlådan skickar information om post och elektronikstatus till en mottagare i huset. Initiellt kommer ett försök göras att få till en fancy e-Ink display. Om inte annat så blir det "back-to-basic".

Projektuppbyggnad:
  • Strömförsörjning:
    • - Batteri
      • - Batterilåda *KLART* (Inlägg)
        - Kapacitetstest av fyndade celler *KLART* (inlägg)
      - Solcell
      • - IV-kurva, Estimera möjligt genomsnittligt uttag
    Kommunikation:
    • - CC1101
      • - Programmera/Testa
      - Swech-modul
      • - Programmera/Testa
      - Avståndtest

      - Indikator och debugg-modul (MCU)
      • - Programmera/Testa
      - Test av kommunikation
    Hjärna:
    • - MCU, RTC, Effekt-brännare
    Sensor:
    • - Val av sensor

    Visuell indikering:
    • - Ett försök att presentera via en hackad e-Ink display

    Testmontering och mätningar

    Montering och igångsättning
Projektuppbyggnaden kommer revideras, men varje delmoment kommer direktlänkas till det inlägg där det startas. Första steget är taget och kommer inom kort.
Distans_till_postlåda.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 2 mars 2017, 01:54:28, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

Delmoment Batteri - Batterilåda:

För ett tag sen containerfyndade jag ett antal batterier till Panasonic Toughbooks. Varje batteri innehöll 6 st Panasonic NCA653864 och 2200mAh. Ett nästan jämförbart datablad finnes här.
NC betyder LiIon och A att det är ett platt (prismatic) cell. Siffrorna är yttermåtten, men också då kapaciteten.

Då jag är rätt säker på att antalet fyndade celler kommer försörja mig under min livstid, så gjordes jag valet att ordna en seriös batteriadapter.
Denna kommer användas för att kolla kapaciteten på varje cell och för att sköta diverse laddning/urladdning.

Jag utlyste en tjänst att få lådan 3D-printad samt lite tips om vilka bleck som kan vara bra att använda.
maximat kontaktade mig angående lådan och utförde ett utmärkt jobb. Kvalitén på lådan blev över förväntan, så tack än en gång!

Det var mycket text, nu blir det bygge av batteriadapter/låda!

Först ut blev lite Sketchup:
CAD_ovan.JPG
CAD_undersida.JPG
Filen skickades till maximat och kort där efter så anlände lådan:
Låda_ovan.jpg
Låda_undersida.jpg
Efter lite putsande så kunde distanserna åka på plats:
Distanser.jpg
Näst på tur var banankontakterna. Kabeln fyndades nyligen hos ejohsjo på KTH. Fin fint silikonsnöre. Tack för det! :tumupp:
Banankontakter.jpg
Ett primitivt kort fick tillverkas för att agera lödpunkter och hållare till blecken:
Kort_och_stift.jpg
Efter svedda fingertoppar och ett antal svordommar kom blecken till slut på plats. Väldigt svårt att få tillräcklig värme.
Kablarna från banankontakterna najjades ihop och smältlimmades på plats:
Kort_klart.jpg
En lite sned vy in i batterifickan. Det gick att efterjustera blecken men jag ser att vinkeln luras lite på sidoblecket. Nöjd är jag i alla fall!
Bleck.jpg
Jahopp, bara att najja ihop kablarna och löda fast dom på kortet. Det här blev också den slutliga installationen:
Undersida_klar.jpg
Ingen kortis...
Ingen_kortis.jpg
... och adaptern verkar fungera som planerat! :whoho:
Battspänning.jpg
Färdig låda:
(Korken ska limmas på plats och konturklippas efter första provkörningen)
Färdigt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av überfuzz »

Kul projekt Magnus!

Om jag vore dig skulle jag köra med en vanlig spst någonstans på brevlådan med en text i stil med: Post levererad! Inta alls säkert att brevbäraren tycker sig ha tid att slå om switchen, men du får i alla fall testa din idé på ett prototypstadium.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av hsd »

Intressant projekt, jag har tänkt göra en liknande indikator, men funderar på en switch som påverkas av posten ,fotocell kanske kan störas av frost
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

@überfuzz:
Tack!
Denna tanke har slagit mig också, men jag vet inte om den kommer bli pålitlig.
Helst kopplar jag bort allt som har med människor att göra, för annars kommer det gå fel. Dock så är den här idén absolut inte struken än för den är, som du säger, en enkel lösning för prototypstadiet (och eventuellt som permanent installtion). :tumupp:

@hsd:
Postlådan är en sk markpostlåda från Habo (bild nedan). Kommer det bara brev så används övre luckan och paket läggs in i den stora.
En mekanisk brytare var det första som jag funderade på. I vårat fall så behövs i så fall två. Dock så kan man aldrig veta om luckorna öppnas till sitt maxläge utan lite mekanik måste i för att snarare aktivera brytarna så fort en lucka öppnas lite.
Hur frosten kan påverka en fotocell har jag faktiskt inte tänkt på. Ska läsa lite om det och tack för "heads-up:en"!

En annan idé jag spånat på är två små elmotorer som monteras på både luckor.
När antingen brevbäraren lägger i post, eller att vi hämtar, så genererar dessa lite spänning. Spänningshöjningen kan sedan detekteras av elektroniken, som signalerar.
Med bra utväxling så kanske t.o.m motorerna kan få bidra till lite laddning av litium-cellen?

Måste också tillägga att den mindre luckan rör sig en del vid blåst. Detta försvårar både brytar-idén och motor-idén.

Grubblerierna fortsätter.
Mark_postlåda.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av überfuzz »

Ja, själv hade jag gjort spst-varianten mest för att få ett proof of concept, så att säga. På så vis kan du koppla upp allt, skicka iväg dina barn för att switcha. ;-) Om den här prototypuppsättningen funkar kan du ju utveckla själva sensorn i ett fungerande system.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Xyzzy »

Hejjarrop från mig!

(Glöm inte att dela koden till RFdelen, så ska du se att du kommer "få post" väldigt ofta (en mil eller så måste man ju kunna boosta upp de där små radiosändarna *fniss* :badgrin: )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av tecno »

måste man ju kunna boosta upp
Skrattade djävulen och bet en bit av korkmattan :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Magnus_K »

:lol:

Jaha, nu måste jag tänka säkerhet också :D
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av tecno »

Klart du ska så du slipper 'postlåde vittjare'
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Sätt ett magnetlås på locken för att minimera antalet ggr locken öppnas av vinden. Sätt en gränslägesbrytare på locken som detekterar när locket har öppnats.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Xyzzy »

Hehe, okay då, får lajja lite med lite kraftfullare grejjer (tur man är radioamatör och den där sänder mitt i "vårat" öppna band, mohahaha :D )
-helt plötsligt får ni aldrig någon post!
Bäst att kolla någon gång i veckan oavsett kanske, så du inte missar någon räkning :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bygg om en sådan självgående gräsklippare. Sätt brevlådan på den och en sorts avkännande. När posten är avlämnad rullar brevlådan hem, stannar nedanför köksfönstret och meddelar sig med en glad melodi. :wink:
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av Joe »

Kanske en sån här Bild monterad ovankant inkastet på insidan så ev post petar till på pinnen?

Fördelen med mekanisk brytare att kretsen drar ingen ström alls tills brytaren aktiverar den och med självhållning är aktiv tills någon har hämtat posten och tryckt på en återställningsknapp så självhållningen faller.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Den långa vägen till postlådan

Inlägg av rvl »

soundbrigade skrev:När posten är avlämnad rullar brevlådan hem... :wink:
Jag hade tänkt föreslå linbana. 8)
Skriv svar