Mikroskop - tillverka knapp?

Berätta om dina pågående projekt.
syntheticsoul
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 februari 2017, 01:18:34

Mikroskop - tillverka knapp?

Inlägg av syntheticsoul »

Jag håller på att bygga ett mikroskåp som projektarbete i skolan. Har kommit en bit och har resten under kontroll.. MEN:

Jag tänkte att det hade varit lite mer "professionellt" och smidigt med en av/på-knapp till lampan som ska lysa upp det objekt man tänkt undersöka

Så min fråga är...HUR bygger man en sådan? Ska säga att lampan jag använder är en mini-ficklampa med knapp under (dvs knappen är låst mot plattan som håller upp mikroskåp-delarna). Jag funderade därför på att göra någon komponent som kan trycka in den knappen när man vill att den ska lysa. Alltså: ingen ström behövs, lampan lyser ju av att man trycker på knappen underifrån (well duh..) , bara ett sätt att kunna trycka in den knappen utan att behöva ta ut lampan > sätta på ljuset > sätta tillbaka den igen, för det känns inte smidigt!

Tacksam för svar :)


Edit: fixade felslag i rubriken för att underlätta sökning - hcb
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mikroskåp - tillverka knapp?

Inlägg av Glenn »

antingen ersätter du ju switchen som är inbyggd i lampan med en extern som du kopplar via en sladdstump, eller så gör du något som bryter och sluter mellan batterierna och lampan så att säga, tex en bit dubbelsidigt kretskortslaminat sop du löder kablar på.

Själv skulle jag nog ha skrotat själva ficklampan och bara använt reflektor och LED's isåfall, och sedan drivit det hela med en väggvårta, då hade man ju kunnat montera en switch på kabeln bara.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mikroskåp - tillverka knapp?

Inlägg av ochkl0620 »

Fäst lampan, skåra ur träplattan och montera en liten hävarm med en axel i mitten i skåran. Då kan du använda lampans inbyggda brytare :)
Bjaellerud
Inlägg: 1437
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mikroskop - tillverka knapp?

Inlägg av Bjaellerud »

Gör en liten grop i undre brädan där man ställer ljuskällan. Lätt att ta ut den och stänga av, lätt att slå på och ställda dit fen när ma behöver lyse...
Den skall ju ändå ut när du byter batterier.

Däremot förstår jag inte hur två plexiglasplattor kan bli ett mikroskop????

Själv gjorde jag för en tid sedan en ljuskälla med LED till ett vanligt mikroskop. Tog en LED av 3 W typ och monterade drivkretsr och en "kran" för att variera LED-strömmen, o mikroskopets fot. En DC jack till strömkällan som då blev universell 12 V.
Jag fann efter mycket googlande att man bör kunna variera ljusstyrkan hos en mikroskopljuskälla.
Det hela blev bra.....

Till Stereoluppen, med 10 och 20 ggr förstoring, vid arbete på kretskort, använder jag två av IKEA:s små USB svanhals-LED luskällor. Och en hembygd ringljuskälla med massor av LED. Olika typer av lus är ofta en fördel mid mikroskopi.

Roy
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Mikroskop - tillverka knapp?

Inlägg av ochkl0620 »

Tippar på att det där är basen på mikroskopet. Där man placerar objektet.
Skriv svar