Hemmabyggd TV i retrostil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av grym »

ytterligare en rolig tråd på forumet :tumupp: :tumupp:

vanvettigt men kul och snyggt, dom här sakern är en av anledningarna till man hänger kvar här
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

1M poten som sitter i serie med 680k i gallrekretsen på EL82 då? Också linjaritet?

Läste ut boosterspänningen felaktigt som 195V, såg inte att linjeslutrörets G2 hade en egen matning. Då måste 110 graders apparaterna ha ännu högre boosterspännimg. Kanske det var kring 800V?

Hur stabil blir synkronisringen? Ditt arrangemang är väl ganska mycket enklare än i en TV som tar signalerna från luften, synkpulserna kan där falla bort helt under en tid när man tar emot nån störning.
Är justering av bild och linjehållning kritiska? Eller "drar" synkroniseringen fast inom ett hyffsat stort område på poten?

Vilka kontroller är på fronten?
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Ja den poten är för linearitet, påverkar bildens undre del.

700-800 V boosterspänning kan nog stämma på en 110 graders TV.

Synkroniseringen är stabil, när man väl ställt in linje och bildhållningen rätt brukar man inte behöva efterjustera. Bildhållningen är lite mer kritisk än linjehållningen som är stabil över ett större område. Bildhållningen kräver lite noggrannare inställning, men väl rätt inställd är den helt stabil. Denna TV har direktsynkronisering, så den blir ju känslig för störningar. Indirekt synkronisering var vanligast på TV-apparater av den anledningen. Jag har för övrigt inte gjort några ändringar alls från originalet i synkroniseringsdelen.

På fronten sitter först Volymkontroll kombinerad med strömbrytare. Sen kommer Ljusstyrka, Linjehållning, och Bildhållning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fy för fasen!!!! Om detfunnes en forumavdelning för platinaklassade projekt borde detta projekt det första att klassa in.

Det jag kunde tycka var att du borde använt ryskt fuskfaner, dvs en papp med tryckt trämönster som sedan dränks i några mm lack vilken sedan poleras till en vansinnigt hög glans. Men, nääää, du har visat att det egentligen inte behövs.

:mrgreen:
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
Ort: Dalsland

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av notetoself »

:tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av hcb »

Detta var vansinnigt snyggt. Jag håller med grym: sådana här projekt får mig att stanna kvar på SEF.
5 boosterdioder av 5 möjliga :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Håller med om att detta var roligaste tråden att läsa på länge.
Trådskaparen har också gjort sig skyldig till att ha satt min sjuka projekthjärna i grubblerier om något liknande fast för ett 110 graders rör med chassi och låda jag har liggande!
:)

Kanske om sisådär 30år när man är pensionär ....

Får vi se schema på nättdel och ljuddel också?
Förresten, har du ritat schemat själv eller är det direkt från byggbeskrivningen??
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gubbar i Amööörkas Försenta Stater hade uppskattat att kunna se bilderna. Har du dem liggande någon annanstans!
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av calmar »

Fantastiskt snyggt bygge!
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Gizmo »

Instämmer i kören. Makalöst snyggt! :bravo:
Finishen är inte att leka med.
Du är medveten om att det säkerligen finns köpare om man orkar serieproducera en liten serie?
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Det finns även en tråd om denna TV på Radiohistoriska forumet. Där är gott om bilder också som man kan se utan att vara inloggad. http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... f=8&t=2300

Angående schema på ljuddel och nätdel, så har jag inte ritat med dessa i schemat än. Ljuddelen är bara en enkel förstärkare med ett ECL82, schema hittade jag på nätet. Nätdelen är inget speciellt. Nämnas kan att den har justerbara effektmotstånd, så spänningarna 175 och 190 V kan ställas in exakt. Schemat har jag ritat i Eagle, mycket är ju samma som i byggbeskrivningen, men mer överskådligt med allt på en sida.

Här är ännu en bild. Jag ritade upp TV:n i datorn, innan jag började bygga på lådan. Även en benställning till den designades, denna har jag dock inte tillverkat. Kanske i framtiden. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Eagle, på så vis. Jag gillade rörsymbolerna, de ser helt rätt ut. Har du gjort symbolerna själv?

Jag brukar rita mina rörscheman på rutat papper eftersom jag aldrig har orkat fixa alla de lite speciella symbolerna man behöver :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av anders_bzn »

Detta är ett av de roligaste projekten på länge. Jag är mållös, detta med att bygga med rör är något speciellt.
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Ja, rörsymbolerna har jag gjort själv.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Pen »

Otroligt snyggt retrobygge!

Pen
Skriv svar