Hemmabyggd TV i retrostil

Berätta om dina pågående projekt.
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Här kommer lite bilder på mitt senaste byggprojekt, en TV i retrostil byggd med rör.

Apparaten är baserad på den TV som beskrevs i Populärradio 1954-55, men en del ändringar blev det. För det första valde jag bort att bygga en allströmsapparat. "P" rör ersattes med motsvarande "E" rör. HF och MF delen valdes bort för att göra bygget enklare. Jag fick ju bygga med de delar jag hade tillgängligt, så flera delar skiljer sig också. HS-trafon, vertikaltrafon, avböjningsspolen, och bildrör är inte samma. Ljuddelen är helt annorlunda också, då jag byggde med ett ECL82 istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av carpelux »

Otroligt snyggt utfört!
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Sahlin »

En jäkla snygg Maskin utan tvekan!!!!
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av persika »

Ser mycket fint ut!

Hur får du in bilden ?
(via digitalbox ?)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Så läckert!
Antar att du skippat RF delarna och matar den med kompositsignal? Berätta gärna mera om designen och ett schema vore jättekul att se!
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Zkronk »

Det ser ut som att han har en kompositvideo-ingång på baksidan :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Jo, läste en gång till och kan skriver ju att HF och MF är utelämnat. Skyller på att jag blev så exalterad av tråden och bilderna ...
Sånt här är så imponerande, och det väcker nyfikenhet att höra hur tankarna gick under designfasen och gärna en beskrivning av apparaten block för block.

Undrar också om är delarna till bygget är från TVn "greven" skulle renovera? Jisses det var åratal sedan, men jag mins tråden!

Stort tummen upp i vart fall!

Edit:
Nä vänta nu. Det var inte grevens TV. "Bonecrime" hette den användaren. Men greven skrev mycket i tråden :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Electricguy »

Oh herre jäklar vad snyggt! :D
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Det jag tycker är så kul är att bygget är tämligen unikt, det finns hur många varianter av audioförstärkare med rör som helst. Här har trådskaparen gjort något verkligt eget och udda och det uppskattas!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Magnus_K »

Vilket otroligt vackert bygge!

Är byggbeskrivningen tillgänglig på nätet?
Skulle vara kul att läsa igenom.
MTq
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 januari 2010, 00:38:44

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av MTq »

Häftigaste på länge här:)
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av datajompa »

Enormt snyggt jobb! Vad använder du för tyg framför högtalaren?
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Kul att se att så många tycker det är ett snyggt bygge. :) Är nöjd själv får jag säga. Mycket av det jag byggt tidigare har varit fult som stryk, så denna gången ansträngde jag mig lite mer för att få en snygg apparat som man kan ha framme utan att behöva skämmas.

Tror inte att beskrivningen från Populär Radio finns tillgänglig på nätet. Det är en omfattande byggbeskrivning på över 30 sidor, som sträcker sig över flera nummer. Från nr 9 1954 fram till nr 4 1955.

Jag har haft tanken på att bygga en sån här TV i flera år, men det har inte blivit av förrän nu. Hade ett lämpligt gammal bildrör liggande, som en gång i tiden suttit i ett polyskop. Ett 14 tums 70 graders rör. Mycket av de övriga delarna hade jag redan. Samtidigt som jag började bygga på elektroniken, designade jag en låda till den, och provade lite olika stilar innan jag blev nöjd. Den måste ju gå att tillverka också! Lådan byggdes ihop och blev färdig långt innan elektroniken blev klar.

En del ändringar fick göras för att få apparaten att fungera som den ska. Främst så var det den vertikala lineariteten som var ett stort problem, då bilden var både utdragen och omöjlig att få linjär. Ändringar av en del komponentvärden krävdes. Blev en hel del experimenterande där innan det blev bra.

Bortsett från nätdelen och ljuddelen som skiljer sig helt ifrån originalet, så är det även mindre ändringar i videoförstärkaren, linjeslutsteget och runt bildröret. Jag använder ju en annan HS-trafo och ett lite modernare bildrör (AW36-48) som har elektrostatisk fokusering.

Apparaten har varit i drift i några timmar nu, och ingen rök eller eld än så länge. Verkar stabil.

Tyget framför högtalaren kommer från en gammal skrotad radio. Även högtalaren kommer från en skrotad radio. Kostnaden inte varit så jättehög för detta bygge. Det är väl bara nättrafon som beställdes ny som var ganska dyr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av Oskar »

Jättekul att se schemat. Man förstår att det inte är så komplicerat egentligen, när man slipper HF och MF delarna.

Det är nu jag skulle vilja se kurvformer på lite strategiska ställen i schemat. Gissar att det ECC82 som är längst till vänster i schemat skiljer ut synkpulserna. Sedan följer två ECC82 som är "i höjd" med varandra. Det övre bör vara linjeoscillatorn och den undre bildoscillatorn. Båda synkas således med samma synkpulser från synkseparatorn.
Nu hade jag inte den eminenta "TEKNOs" TV Teknik" till hands, så jag kommer inte ihåg riktigt hur det här gick till :)

Linjeslutsteget blir ju lite snällare (mindre biffigt linjeslutrör och boosterdiod behövs) med ett 70­° bildrör än de apparater jag kommit i kontakt med som har 110° avböjningsvinkel. Boosterspänningen verkar bli lägre också, som brukar vara strax under 400V har jag för mig i 110° apparaterna. Dessa har som regel ett PL36 som linjeslutrör.

Antar att 1M poten mellan pinne 10 och 6 på bildröret är fokus? Najs med elektrostatisk fokus.

vore jättekul att höra mera om vad vad som är vad i bygget. Vad gör alla olika justerpunkter osv.
De två 1M potarna som sitter på pinne 2 på ECC82orna gissar jag är bild respektive linjehållning. (för att få bilden att sluta rulla upp/ner och luta i sidled)
greven72
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 september 2010, 00:16:43

Re: Hemmabyggd TV i retrostil

Inlägg av greven72 »

Ja det stämmer att de två 1M potarna vid ECC82-rören är linje och bildhållning. Sen är det flera stycken potar som reglerar lineariteten. Först är det 1M poten som sitter efter bildoscillatorn, och som reglerar lineariteten, mestadels i bildens undre halva. Även trimpoten på 470k reglerar lineariteten. EL82 har en 2k pot som katodmotstånd och med denna regleras lineariteten i bildens övre halva, påverkar även höjden. Sen finns det ytterligare en möjlighet att reglera höjden genom det variabla effektmotståndet på 10k. Man får reglera alla dessa tills man får en bra linjär bild med rätt höjd, vilket kan ta en stund.

Ja poten mellan pinne 10 och 6 på bildröret är för att reglera fokus. Den andra poten på 25k som sitter vid stift 2 är för att reglera ljusstyrkan.

Även Linjeslutröret EL81 har fått en pot som katodmotstånd. Med denna kan bildbredden regleras. Den påverkar ju även boosterspänningen och högspänningen. Vid rätt inställd bredd ligger boosterspänningen på cirka 500 V. Bildoscillatorn och bildslutsteget får sin anodspänning från boosterspänningen kan nämnas också.
Skriv svar