Sortering av gåva från Lasp

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

Så här har jag ordnat mitt förråd, labbet är en fd. kylcontainer från Arla som blev labb och skåpen är gamla jalusiskåp från kontor som jag fick gratis. Backarna kom också gratis då firman bytte lagringssystem. Ziplockpåsar har fö. Kjell & Co i flera storlekar.

Containerinköp inkl. transport, hantering för att få den på plats, grundläggning, uppfräschad, inredd och klar komplett med el, värme och möblerad gick lös på 12,000:- :) Den står inne i gamla ladugården och fick precis rum på tvären mellan grundmuren med c:a en decimeter att spela på så det var "lite" pilligt att få den på plats men det gick med specialdomkraft byggd av en kolv till en portopower från Biltema. Den är 6,5 meter lång och väger c:a 8 ton så den vill man inte ha på foten. :mrgreen:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Underbara bilder teknikern, mycket roligt att se!

Container, du verkar lika galen som Åsa-Nisse :D

Men en sak i ditt mysiga labb fångade speciellt min uppmärksamhet, ditt gamla hederliga oscilloskop!

Vad är det för nåt?

Är det rörbestyckat?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av rvl »

Minst ett rör i alla fall. 8) Dagens oscilloskop har inte ens det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Förväntade mig lite den kommentaren :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev:Underbara bilder teknikern, mycket roligt att se!

Container, du verkar lika galen som Åsa-Nisse :D

Men en sak i ditt mysiga labb fångade speciellt min uppmärksamhet, ditt gamla hederliga oscilloskop!

Vad är det för nåt?

Är det rörbestyckat?

MVH/Roger
Oscilloscopet är ett dubbelstråleoscilloscop räddat från Eriksson i Katrineholm när dom rensade ur för att lägga ner första avdelningen och, ja, det är antikt och rörbestyckat och funkar alldeles förträffligt bra. :)


Att nya labbet hamnade i en kylcontainer beror på att gamla labbet försvinner när jag river kåken och bygger ny, planen var att flytta tillbaks labbet till nya kåken men det här blev så himla bra så det får vara kvar här och jag trivs skitbra i den. Varm är den också och drar inte mycket ström i uppvärmning alls. Att det just blev en gammal Arla-container beror, som vanligt, på vad som dyker upp till rätt peng och det här var definitivt billigaste och absolut bästa lösningen och dessutom har den bara en dörr in och inga fönster samt står i logen så inbrottsrisken är minimierad för det som inte syns det finns ju inte heller. Givetvis är den larmad också,,,,,,,och har avbrottsfri kraft. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är lite förvånad, du nyttjar din ifåne så mycket det går men samtidigt sitter du med ett rörbestyckat oscilloskop :humm:

Men du har rätt, det gäller att välja sina "fighter", själv är jag inte kategoriskt emot modern teknik, men man ska inte glömma vad det är man verkligen behöver och bara helt sonika kasta ut det gamla.

För vad är det du får med ditt underbart primitiva oscilloskop, ja inte fan är det speciellt mycket sämre än hysteriskt modernt skit med platta FÄRG-skärmar och annat fullkomligt onödigt för du behöver ju bara se din signal, eller hur?

Att kunna köra "Single-Sweep" och skärmdumpsspara, ja det är väl bra men det är knappast nödvändigt och helt klart är att man kommer längre med ett analogt oscilloskop än vad många förståsigpåare av idag skulle kunna tänka sig att erkänna.

Lite som W10 kontra XP, världens bästa OS :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dokumenterat grejerna, bifogar lista.

Jag listar dock inte alla fina motstånd för det är mest jobbigt, men det är heller inte utan tacksamhet, uppskattar att min samling från 10 Ohm till 10M i E12 fått sig en skjuts på säkert 40% av alla värden som buffer tack vare Lasp, mycket trevligt!

Några speciellt intressanta fabrikat och modeller jag nu ska googla på är:
1) Vridomkopplare Mini: RCA 01686 11 V45B-8-CR
2) Reostat: NOBLE RPH10
3) Vridomkopplare: ELMA 04-1100
4) Potentiometer: Spline med UNDERBART vridmotstånd, W.L
5) LED 7-segment: TI DIS1251 (gemensam anod eller katod?)
6) Likriktarbrygga: 2W10
7) Effektmotstånd: 218-8
4) "Batteri": T301 (kan lika gärna vara en högtalare ty tung men liten ~20mm, alltså INGEN aning om vad detta är :D )

MVH/Roger
PS
Bifogar även min lagerlista i Excel-form, säg till om Ni behöver nåt för som jag sagt förut, har jag bara några kvar så kan jag tänka mig att skänka några.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

Du, kom inte och påstå att jag har en ajfån för då jä...... :twisted: , här gäller Android med stor skärm dvs. en Samsung Note 3, alltså inte den nyaste för den här jag har funkar till det jag behöver, jag kan tom. cadda i den om jag vill och behöver samt leta kretscheman när jag är ute nånstans och behöver det. Ikväll tex. så satt jag och caddade på ena laptopen medans den andra agerade webbradio och allmän kretssökning, fånen hanterade beräkningar så alla grejer jag har används hela tiden. Sa jag att jag också har en dedikerad gammal dator som kretsprogrammerare-digitalt oscilloscop och lite allt-i-allo? :mrgreen:


*Undrar om jag glömde nämna att fånen styr belysning, larm och är fjärrkontroll till tv-n också.*
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är tydligen känsligt det där i vissa kretsar dvs att ifånen inte står så högt i kurs, amatör som jag är på smartphone-området så förstår jag det inte alls för säga vad man vill, Apple var banbrytande på området.

Men när vi hade signaturer här inne så hade en person en signatur som jag trodde gällde samtliga smartphones medans signaturen tydligen bara gällde iPhone, tyvärr kommer jag inte ihåg den men den var mycket nedlåtande och rolig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är alltså dom lite mer speciella sakerna jag har fått av Lasp och jag ska nu försöka få fatt i relevanta länkar dels för egen skull dels för Er skull så att Ni kan se hur dom ser ut och vad dom har för prestanda.

1) Vridomkopplare Mini: RCA 01686 11 V45B-8-CR
2) Reostat: NOBLE RPH10
3) Vridomkopplare: ELMA 04-1100
4) Potentiometer: Spline med UNDERBART vridmotstånd, W.L
5) LED 7-segment: TI DIS1251 (gemensam anod eller katod?)
6) Likriktarbrygga: 2W10
7) Effektmotstånd: 218-8

1) Hittar inga data
2) http://www.ebay.com/itm/5-NOS-NOBLE-Var ... SwJ7RYV~tA , annons finns men värde saknas dock denna typ.
3) http://www.elma.com/en/products/rotary- ... 04-detail/ 04-1100 verkar ha utgått men 04-1103 är snarlik
4) https://www.aliexpress.com/item/Origina ... .13.wj0m5O , Finns i 1k-1M/2W, verkar tyvärr vara linjära.
5) Hittar inga data.
6) http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... /2W10.html , 2A/1000V inte dåligt!
7) http://www.vitrohm.com/en/products/prod ... =&remarks= , här ser man att 218-8 står för 17W, bra sida.

MVH/Roger
PS
Jag har nu mätt upp pottarna dvs både mono 500k och stereo 20k, båda är tyvärr linjära, så det kan inte bli några sköna volymspottar av speciellt 20k, något tråkigt. Stereo lin 20k, vad var tanken då kan man undra :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jugge skrev:Nu blir jag bedrövad. Hur kan man använda ordet idioti. :cry:
:tumupp:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:Det är tydligen känsligt det där i vissa kretsar dvs att ifånen inte står så högt i kurs, amatör som jag är på smartphone-området så förstår jag det inte alls för säga vad man vill, Apple var banbrytande på området.
Nej det var dom inte, dom bara kopierade vad andra gjort, precis som vanligt, dom har i princip aldrig varit först med någoning. Däremot lyckades dom skapa en hype och sälja ganska många telefoner, apple är i allmänhet bra på att knycka andras ideer, förpacka det lättilgängligt och sedan samla på sej tillräckligt fanatiska människor som betalar deras överpriser.
Men när vi hade signaturer här inne så hade en person en signatur som jag trodde gällde samtliga smartphones medans signaturen tydligen bara gällde iPhone, tyvärr kommer jag inte ihåg den men den var mycket nedlåtande och rolig :)
Var det jag ? typ "Visa mej din iphone och jag ska visa dej mitt förakt" ? :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

Jag har en kompis som blev "Apple-frälst" bara för att "alla på jobbet har en och dom har bra support" och nu är han fast i apple-träsket med apple-tv, ajfån naturligtvis och byter den ständigt till senaste modell som fortfarande laggar ibland, tappar kontakten med omvärlden och inte går att cadda i eller ha dom ganska tunga programvaror jag har i min. Jag brukar lite fint pika honom när han vill låna min för att hans inte har täckning, han blir lite "lätt irriterad" då :vissla: och dessutom behöver jag ingen kontakt med nån support eftersom min Samsung aldrig krånglar utan är en riktig arbetshäst. :mrgreen:

Alla får naturligtvis köpa det dom vill, jag köper det jag behöver och det måste bara funka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev:Det är tydligen känsligt det där i vissa kretsar dvs att ifånen inte står så högt i kurs, amatör som jag är på smartphone-området så förstår jag det inte alls för säga vad man vill, Apple var banbrytande på området.
Nej det var dom inte, dom bara kopierade vad andra gjort, precis som vanligt, dom har i princip aldrig varit först med någoning. Däremot lyckades dom skapa en hype och sälja ganska många telefoner, apple är i allmänhet bra på att knycka andras ideer, förpacka det lättilgängligt och sedan samla på sej tillräckligt fanatiska människor som betalar deras överpriser.
Men när vi hade signaturer här inne så hade en person en signatur som jag trodde gällde samtliga smartphones medans signaturen tydligen bara gällde iPhone, tyvärr kommer jag inte ihåg den men den var mycket nedlåtande och rolig :)
Var det jag ? typ "Visa mej din iphone och jag ska visa dej mitt förakt" ? :D
Precis den var det, asbra (om man byter ut iPhone mot smartphone, dvs) :D

MVH/Roger
PS
Fast jag är lite envis, Apple var väl i alla fall först med smartphone? Minns att min chef gick och väntade på nån spännande nyhet från Apple som ingen visste var det var annat än att det handlade om en ny typ av telefon, sen är jag benägen att hålla med dig att Apple's grejer inte är världens billigaste samtidigt som jag hört nånstans att iPhone tvingar på folk vissa sätt att använda telefonen som Android-telefoner inte gör men jag är för dåligt insatt och bryr mig inte. iPod Classic tycker jag annars är en mycket bra spelare och det är det närmaste jag kommer en smartphone, jag lovar :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju alltid kul med teknikhistoria.

1996-1997 Det första man kan kalla smartphone kom från Nokia och Ericsson. Dom hade fax, mail och internet men var pga kostnaden mest för företagsbruk.
1999 Blackberry lanserades i USA och konsumenter började köpa smartphones.
2000-2003 Nu kom Windows Mobile med tex iPAQ, PalmOS och sedan Symbian med tex Nokia, HTC och Ericsson
2004-2006 Började ovanstående operativsystem bli välutvecklade med stort utbud på appar och priserna sjönk dramatiskt, allt fler började köpa smartphones.
2007 I Juni släpptes första iPhone, ungefär samtidigt började Microsoft och Symbian få ett mer användarvänligt UI som gick lätt att använda utan pekpenna.
2008 I september kom första Anroidtelefonerna, sedan satte racet igång ordentligt

Det är svårt att hitta en snygg graf som går från 1996 till 2016 men nedanstående visar den viktigaste perioden:
comscore-us-smartphones.png
I början så är Blackberry(RIM), Symbian, Palm och Windows likvärdiga, sen framåt 2008 börjar iPhone ta lite andelar och 2009 är iPhone uppe på 20%.
2010 så når android 20% och sedan rusar det ifrån och totalt äter upp "dom gamla drakarna" på ett år til 40%.
Idag har android >80% medan iPhone halkat ner till <15% och övriga är utdöda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar