Sortering av gåva från Lasp

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag måste få berätta om en fantastisk gåva jag fått från Lasp här på forumet.

Ungefär 2kg blandade komponenter!

Kan Ni fatta vad generöst?

Under ett par timmar igår kväll och ett par timmar denna kväll har jag inventerat och sorterat grejerna.

Jag har fått helt fantastiska grejer!

Jag börjar med att citera lite av vad jag skrev till Lasp.

------------------------
De här gåvorna gillade jag bäst (jag gillade allt men dessa är speciella):
1) 24-läges vridomkopplare, kostar skjortan på öppna marknaden!
2) Gamla hederliga "stora" trimpotar av pertinax, en råkade ha exakt värde och vara exakt samma typ för min renovering av Philips Experimentlådor, jag blev jublande glad när jag hittade den på 4k7.
3) Pot med brytare (1k/2P/Lin), saknar en sån också till mina Philips Experimentlådor men den måste tyvärr vara på 10k.
4) Fina vanliga trimpottar i ganska komplett serie modell 100 Ohm, 250 Ohm, 500 Ohm, 2k5, 5k, 25k, 250k, 500k, 1M
5) Massa motstånd, trevligt att ha i reserv
6) 1N4007, min favoritdiod
7) Likriktarbryggor
8. LED 7-segment
9) Kvalitativa spline-pottar på mono 500kB respektive stereo 20kB
10) Panelhållare för 6mm LED i plast
11) Vridomkopplare 2PX11
12) Massor med fina DIN 4P hanar (ska komplettera med att försöka köpa honor också).
-------------------

Jag kommer lägga upp ett Excel-ark på det här när jag sorterat färdigt.

Idag har jag sorterat blandade lösa motstånd, tänkte slänga dom ett tag men jag är mer av en lumpsamlare som spar allt, inspirerad av mina kära farfar som jag bl.a hjälpte räta ut rostig spik från vårt vrakande.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
PS
Såg nu nåt helt otroligt, jag kör rent allmänt mest metallfilm 0,6W/1% men jag har inget direkt emot 5% kolytskikt som jag misstänker de flesta av motstånden jag fått är. Jag kom dock på att det fanns en ask kvar med lite blandade komponenter. Öppnade nu den igen och såg att den bara innehöll dioder och ett litet band (~25st) motstånd, använde luppen för att kolla vad det var för motstånd, 10k/metallfilm/1% plötsligt, så då tänker jag "det här är ju minst sagt förbrukningsvara undrar hur det ser ut i mitt lager?" och går in och kollar, kanske 10st kvar men nu har jag alltså typ 35st och då av en typ jag föredrar :)

Tack än en gång, Lasp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av danielr112 »

Jag hade en låda innan med nästan 8kg blandade sådant.. Skulle skickat dem till dig istället så kunde du fått lite att sorter :)


Inte dåligt att orka att sortera massa sådant helt klart får jag säga!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, den gjorde mig glad!

Fast visst, det är rätt tålamodsprövande att sortera ett par hundra motstånd på det sättet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av JohnGalt »

En applåd för den snälle Lasp! :bravo:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av PeterH »

Idioti säger jag... Vissa saker behöver man inte ta hand om. För under hundralappen får man ett färdigsorterat kit (detta är bara ett av flera hundra kit) med värden från 1 ohm till 10Mohm och spar massor med tid som man kan lägga på att skapa istället! :doh:

Andra saker kan vara värt att sortera, men inte motstånd!
Jugge
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Jugge »

Nu blir jag bedrövad. Hur kan man använda ordet idioti. :cry:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jo jag kan förstå Peter H.
Jag sorterade och sorterade, iallafall hälften i tre högar, varav en gick till Roger8.
Och visst, på den tiden när min timpeng var fyrsiffrig, då skulle jag inte ha sorterat. Men jag , och flera, vill ha ett hållbart samhälle.
Och då bör vi bli bättre på att ta till vara olika saker. Jag hittar mycket kul i Elektronikskrotbingen, kanske kommer en knapp eller drossel till nytta någon gång! Vad vet jag om framtiden.
Tack Roger8 och Ni andra som tar vara på detta material.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

Exakt Lasp, det går inte att bara slänga för slängandets egen skull och förr eller senare så kommer det till användning för någon. Jag tog reda på 4 st 4-kragarspallar knökfulla med allt från fungerande plattskärmar till 1N4148 och massa ytmonterat, firman blev hellyckliga att nån ville ha "skiten"och så även jag. Nu har jag ett ganska bastant lager som är uppsorterat och klart, mycket är skänkt-sålt och så gick lite till återvinning som antingen var skrot eller oanvändbart pga. att det var specialapplikationer som skrevs slutanvändarintyg på.

Som vanligt är den enes sopor den andres guldgruva. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Magnus_K »

Ja, den evigt givmilde Lasp skickade även en kartong till mig. Otroligt snällt!

@rogerk8: Om du inte misstycker så kan jag stämma av din lista mot min och skulle det finnas avvikelser så kan jag spalta upp dessa inför framtida nyttjande :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Magnus_K skrev: @rogerk8: Om du inte misstycker så kan jag stämma av din lista mot min och skulle det finnas avvikelser så kan jag spalta upp dessa inför framtida nyttjande :wink:
Det låter trevligt :)

Jag är nästan klar med sorterandet, nu har jag bara en ask med typ 200 lösa "svarta" dioder modell 1N4007 som jag måste gå igenom med lupp en och en för att vara säker på typ, lär ta minst en timme bara det :)

Men först ska jag ta alla sorterade motstånd ur frigoliten och stoppa in i mitt riktiga lager (vikt A4).

Därefter ska jag skriva en lapp till den påse som nu huserar alla mina fina motståndsreserver bl.a från Lasp.

Sen ska jag ta tag i Excel och skapa en lista med alla komponenter, jag har bestämt mig för att sätta en lapp på lådan som finns på bild ovan med alla komponenter, på lappen ska det stå Lasp.

Excel-listan kommer f.ö integreras med min ordinarie lagersortering där då "hylla" har namnet Lasp istället för typ HK14 där den nu råkar stå.

Slutligen har jag bestämt mig för att offra en Raaco sortimentlåda (18 fack) till alla fina trimpotar som faktiskt kompletterar dom värden jag redan har på ett nästan magiskt sätt :)

Jag räknar med att få några fack över och i dom ska jag sedan lägga dom mycket fina men mer antika pertinax-pottarna, tyvärr kom jag emellertid på att 4k7 var inte värdet Philips Experimentlådor saknade, 47k ska det vara och lite snöpligt har jag ingen sån (undra om jag ska leta med ljus och lykta efter just exakt den typen, frågan är vart man kan få tag i en), jag bifogar i alla fall en bild så att Ni förstår.

Det är samtidigt lite kul med den där potten för jag råkar ha en orginal plast-axel till just sådana special-pottar, jag borde inte ha det för min pulpet var fullt ihopskruvad och byggd men jag har faktiskt det (svart på bild).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av danielr112 »

Jag är lite sugen på att slänga ihop en bytta av sådant jag har kvar och skicka. Bara för att någon ska sortera det :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för go, här är allt välkommet ner till minsta lilla vilset motstånd :D

Folk av idag fattar inte hur roligt det är att samla på allt eller framförallt inte slänga sånt som man faktiskt kan ha nytta av ÄVEN om det kan vara svårt att se ibland, t.ex har jag tagit vara på en förpackning för Dressmann kalsonger och detta bara för att det kan vara bra att ha lite halvstyv genomskinlig plast nån gång :D

MVH/Roger
PS
Jag orkade inte gå igenom alla typ 200 dioder, efter typ 15 gav jag upp för alla visade sig vara 1N5319 (Schottky 1A/40V) som faktiskt är mycket bra att ha om marginalerna hos en brygga är små eller som polaritetskydd.

Frigolit-motstånden är nu istoppade i mina vikta A4 (zippåsar), lappen som beskriver vad jag har i den stora påsen med alla motstånden är uppdaterad (ett B på varje värde jag fått av Lasp kommer skrivas på respektive zip), jag kommer göra detta först sen kommer jag sortera alla trimmers i tilltänkt Raaco.

Först därefter kommer jag iordningställa Excel vilket nog inte hinns ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu märkt upp aktuella zippåsar i mitt "vikta A4"-lager med ett svart B för Buffer, dessa svarta B kommer av de nya motstånd jag fått av Lasp och som alltså ligger i en speciell påse i mitt lager.

Nu ska jag sortera trimmers, märka upp facken och kolla upp vad det egentligen var för märke på spline-pottarna som alltså är av utsökt kvalitet, åtminstone vad beträffar skönt vridmotstånd, älskar det.

Fast vi leker lite först, dessa trimmer-värden har jag fått fler än tio/värde av (räknar inte udda, antika och fina trimmers):
100 Ohm
250 Ohm
500 Ohm
2k5
5k
25k
250k
500k
1M

Dessa har jag sedan själv ett gäng av:
250 Ohm
5k
10k
25k
100k
2M2

Jag struntar i om dom är liggande eller stående som vissa värden från Lasp både är, jag lägger dom således i samma fack för annars räcker inte Raaco-lådans 18 fack, således har jag:
1. 100 Ohm
2. 250 Ohm
3. 500 Ohm
4. 2k5
5. 5k
6. 10k
7. 25k
8. 100k
9. 250k
10.500k
11. 1M
12. 2M2

Det går alltså åt 12 fack, för komplett E3 saknas bara 1k, 50k men jag reserverar två fack för dom (som alltså blir tomma).

Alltså går det åt 14 fack totalt och de sista fyra facken kommer husera de antika pertinax-trimrarna och då efter typ.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag sorterat in samtliga trimmers jag fått och har inklusive mina i en Raaco-låda.

Jag har märkt upp alla fack med E3-serien från 100 Ohm till 2M2.

Fyra fack blev över och de huserar nu de antika pertinax-pottarna efter typ (liten sannolikhet att jag nånsin kommer använda nån men mycket trevligt att ha), synd som sagt att jag inte har 47k.

Så, då återstår bara Excel.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Spline-pottarna verkar vara av nåt märke som stavas W.L som alltså står på en papperslapp på pottarna, ska surfa lite på det för dessa pottar är grymt sköna att vrida på, Bourns släng Er i väggen säger jag bara :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Jag är lite sugen på att slänga ihop en bytta av sådant jag har kvar och skicka. Bara för att någon ska sortera det :)
Jag tror jag missförstog dig, jag kan faktiskt tänka mig att sortera dina grejer pro bono för jag tycker sorterande är mycket roligt och jag tror faktiskt jag är ganska duktig på det.

Så skicka gärna en bytta så ska jag sortera den åt dig :)

MVH/Roger
Skriv svar