Sortering av gåva från Lasp

Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

I så fall är jag intresserad, gott om trimpotar är det ganska ont om i vissa valörer.


Jag såg att du Roger ville ha lite fler värden, jag ska kolla upp nu vilka jag har massor av och som jag i så fall gärna delar med mig av. Vissa värden fanns det hundratals av medans det saknades av andra sorter.

Återkommer!

Edit:
5K, 25K och 1Meg kan jag bistå dig med. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Men vad trevligt :)

Jag skickar dig ett PM.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern, mitt PM blev lite fel och jag ber om ursäkt för det.

Vad jag ville säga var att alla mina trimmers är öppna för skänkning vilket alltså inkluderar både stående och liggande.

Men som sagt, så länge jag har minst 10st kvar per värde och typ kan jag skänka några.

Däremot behöver du naturligtvis inte känna att du måste skänka.

Och det var nog mest det som blev fel.

MVH/Roger
PS
Jag är nära quotan vad beträffar mina PM så därför skriver jag här.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Teknikern »

Äsch jag fattade vad du menade, imorgon ska jag till stan så då hamnar dina trimmers i lådan, det är redan packat och klart. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:I så fall är jag intresserad, gott om trimpotar är det ganska ont om i vissa valörer.


Jag såg att du Roger ville ha lite fler värden, jag ska kolla upp nu vilka jag har massor av och som jag i så fall gärna delar med mig av. Vissa värden fanns det hundratals av medans det saknades av andra sorter.

Återkommer!

Edit:
5K, 25K och 1Meg kan jag bistå dig med. :)
Jag fick ett trevligt brev idag :)

Det innehöll 10st av varje värde.

Mycket trevligt, tack!

MVH/Roger
PS
Med risk för att låta otacksam går dock dina 5k bort pga att de är av ett raster som jag permanent valt bort, just det "lilla" rastret brukar förknippas med trimmisar av lite högre kvalitet (och pris) vilket jag inte behöver samtidigt som mitt alldeles egna bibliotek i Eagle (som swesysmgr så tacksamt skapat åt mig) inte innehåller fotavtryck för denna typ av trimmer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu fått fler roliga grejer från snälla Lasp.

Idag öppnade jag ett litet paket som han hade kallat "Digital klämma", jag fattade absolut ingenting förrän jag öppnade paketet och ut kom mycket riktigt en klämma och då en sådan som man klämmer på logikkretsar och kan se de digitala värdena mha lysdioder!

Fattar Ni vad käckt när man har som ambition att börja vira ihop en hel del saker då jag ju vunnit typ 4000 logikkretsar på EF-auktion (jag lär ju aldrig förbruka alla dom men den troliga bredden gör att jag kan bygga "vad som helst").

Den här gåvan är guld värd och jag är mycket tacksam.

Tack Lasp!

MV/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Glenn »

Jag har bjudit på flera logic clips på tradera, dom brukar gå hyfsat dyrt faktiskt.

..Eller dyrt och dyrt, men mer än jag velat betala :)

En gång gick det ett sött kit med en liten HP-väska innehållande en logic clip och en logic probe :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack Rogerk8!
Pengar är inte allt här i världen.
Det finns viktigare värden i världen.
Så att grejor hamnar på rätt ställe, det är lycka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Jag har bjudit på flera logic clips på tradera, dom brukar gå hyfsat dyrt faktiskt.

..Eller dyrt och dyrt, men mer än jag velat betala :)

En gång gick det ett sött kit med en liten HP-väska innehållande en logic clip och en logic probe :)
Hej Glenn!

För typ 15 år sedan satt jag på mitt jobb och försökte reparera ett processorstyrt styrkort för kylanläggningar på bil, processorn vill jag minnas hette HC11, i mitt passionerade försök att försöka laga och felsöka detta kort byggde jag en liten tillsats som jag dock inte riktigt kommer ihåg funktionen hos men jag byggde också en tillhörande prob där jag hade tagit en spetsig testpinne för banan och nyttjat grön LED för hög och röd LED för låg samt om ingen lös var det antingen avbrott elle HiZ, grön gick alltså med katod mot backe, röd gick med anod mot Vdd och däremellan var dom kopplade till probspetsen via ett litet motstånd.

Till kråksången hör att jag aldrig lyckades laga kortet MEN jag lyckades ta reda på vad det var som hände genom att disassemblera maskinkoden som processorn sprutade ur sig, i maklig takt skall tilläggas för jag drev processorn med en manuell klocka som tillsatskortet förmodligen bestod av, ett återfjädrande vipp (kontaktstudseliminerad mha korskopplade NAND) per adress, vill jag minnas.

Vad jag kom fram till efter typ 2 veckor och 100 rader disassemblerande var att den så att säga COP:ade (dvs gjorde harakiri och startade om) pga för låg klockfrekvens :D

Men utan min hemmagjorda logik-prob hade jag inte ens kommit fram till det.

MVH/Roger
PS
COP tror jag står för Computer Operating Properly
Skriv svar