Sortering av gåva från Lasp

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Pekmobiler fanns alltså redan 1996, är det det du menar?

Då kan jag tala om för dig att jag fick mitt första jobb efter examen just 1996 och det var på Ericsson i Stockholm, där fanns inte det minsta av pekmobiler bland någon av dom de högre cheferna, det som fanns var Ericsson-mobiler med roaming-LED och antennstump (typ en tum) och feta batterier, tror att batteriets omkrets ihop med telefonen var c.a 2dm!

Så nej, det du säger om att smartphones fanns redan 1996, det stämmer inte.

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av cjonash »

Nokias första "smartphone" lanserades 1996, modellen 9000. Utan pekskärm, men fortfarande en smartphone.
Att dagens smartphones har egenskaper som de tidiga modellerna bara kunde drömma om, ändrar inte på det.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Smartmobil

Om man tittar på smartphones med pekskärmar, så lär Ericsson ha lanserat den första år 2000, nämligen R380. En av mina chefer skaffade tidigt en liknande modell, oklart om det var just den eller någon efterföljare.

Jag har själv haft flera s.k. smartphones innan Apple släppte sin första modell. Jag har egentligen aldrig varit någon stor Apple-anhängare, och min första iPhone var deras tredje modell. Men efter att ha provat rätt många olika modeller av mer eller mindre utrustade mobiler, så har jag sedan ett antal år stannat med iPhone. Apple var inte först med varken funktioner eller innehåll, men däremot lyckades de göra ett gränssnitt som är enkelt och snabbt att använda. Av samma skäl föredrar jag iPad, även om jag också har några andra märken på surfplattor. När det kommer till datorer är det däremot Windows som gäller (fast jag har en Macbook som jag kör Windows på - på en helt ren hårddisk utan tillstymmelse till OSX på).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av mrfrenzy »

Det beror ju på hur man definierar smartphone, om det räcker med surf, mail, kalender osv så var Nokia först 1996.

Om man nu plötsligt ändrar definitionen till "pekmobil" så blir det mycket riktigt Ericsson R380
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

För okunniga mig är smartphone=pekmobil, ja.

Kände inga som sprang omkring med pekmobiler 2000 men det stämmer säkert.

Personligen skulle jag uppskatta att pekmobiler kom in i mina kompisars vardag runt 2005 först, absolut inte tidigare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av BallInPlay »

Hehe erikssonen har jag haft riktigt dålig telefon. Hade en neonode n1 också den var lite före sin tid...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Glenn »

Neonode var först med mycket, men gjorde en telefon som knappt höll ihop och hade massor av buggar tyvärr.

Men man kan tacka neonode för att ganska många av apples idiot-patent har fallit i rätten, då neonode redan gjort samma saker som apple patenterade - fast tidigare, varvid patenten föll på "prior art". (att låsa upp skärmen med mönster är ett exempel, tror även multitouch var ett sådant, som apple stämde en massa tillverkare för och mutade domare att utfärda försäljningsstopp för..)


För övrigt så släppte ju LG en "iphone" ett år innan apple, den hette LG prada och var en smartphone som vi är vana att se dom idag, alltså en telefon med en stor skärm och kapacitiv touch, just denna telefonen brrukar de flesta applefanatikerna förtränga, för man vill gärna hävda att apple var först med den typen av telefonformat, vilket dom ju inte var.

Så här såg dom ut:

Bild

En kul sak är ju att jag lite provocerande brukar säga att Apple ALDRIG varit först med något, men faktum är ju att ingen har lyckats hitta NÅGOT apple varit först med, NÅGONSIN för att motbevisa mej.. jag utgår ifrån att det faktiskt finns nåt litet, men det är lite som BMW, ägarna tror att dom är innovativa, men det enda dom gjort är att kopiera andra precis hela tiden utan att vara först med något. (Även audi är ju lite så, deras "Vorsprung durch Technik" måste ju bara vara ironiskt menat..)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen Glenn, du är ju riktigt rolig :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu manuellt testat mina 7-segments LED jag fått av Lasp (ty jag lyckades inte hitta nåt datablad).

De lyser vackert rött och är av typen Gemensam Katod (GK).

Även om jag preliminärt nyttjar Gemensam Anod (GA) i min KLD så finns det först och främst en möjlighet att ställa in GA eller GK men vad som är viktigare, Lasp-GK har fantastiskt nog exakt samma pinkonfiguration, kan Ni begripa :D

Bifogar ett schema på hur LED kopplas in (tyvärr har jag missat markera att segment a är högst upp och sedan roteras det CW med g på tvären).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:Det beror ju på hur man definierar smartphone, om det räcker med surf, mail, kalender osv så var Nokia först 1996.

Om man nu plötsligt ändrar definitionen till "pekmobil" så blir det mycket riktigt Ericsson R380
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ericsson_R380
Var inte [ur=https://en.wikipedia.org/wiki/Spectronic]Spectronic[/url] ute ännu tidigare, om än inte med surf, mail men väl med VT-100-emulering och liknande? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har man ingen logaritmisk pot får man göra sig en:
http://sound.whsites.net/project01.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag kompletterat min låda med E3 trimpottar från 100 Ohm till 2M2.

Jag kompletterade med 1k och 25k liggande (blåa) vilket jag tycker är mest intressant.

Nu har jag alltså hela serien men liggandes saknas i följande värden:
1) 100 Ohm
2) 500 Ohm
3) 5k
4) 25k
5) 500k
6) 1M

Tror jag köper 10st av varje vid nästa besök hos Tema (som idag tog 3:50/st för liggande standard).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Glenn »

Sådana där bakelittrimpotar var det någon här som skänkte bort MASSOR av för några år sedan, jag sa att jag var intresserad och fick typ 10ggr mer än jag trodde, och jag var inte ensam :)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av danielr112 »

Jo jag har en hel hög av dem också. Inte rört påsarna och ska nog skänka dem vidare tror jag :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Sådana där bakelittrimpotar var det någon här som skänkte bort MASSOR av för några år sedan, jag sa att jag var intresserad och fick typ 10ggr mer än jag trodde, och jag var inte ensam :)
Dom är fina dom där, speciellt dom längst till vänster (av "bakelitpottarna", alltså).

Om du har en på 47k får du gärna hojta, jag skulle eventuellt behöva en till mitt renoveringsprojekt av Philips Experimentlådor (som finns som tråd).

Det satt nämligen exakt sådana i original, men det är samtidigt inte nödvändigt med just den typen (har nyligen köpt mycket fina potentiometrar från Ecotec av märket Ruwido som har metall-axel och metall-kåpa ihop med lite bakelit, gedigna helt enkelt men det närmaste mono 47k Lin jag kommer är en stereo 47k Lin (retar mig lite men är ju inget problem).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Lasp

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Jo jag har en hel hög av dem också. Inte rört påsarna och ska nog skänka dem vidare tror jag :D
Jag vill inte ha fler i alla fall :D

MVH/Roger
Skriv svar