Värmepumpstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av mrfrenzy »

Gasol är det sista man vill fylla i LVP. Förutom att det är brandfarligt som sagt så blir det ingen bra prestanda eller hållbarhet.

Om du kollar lite på ebay så kan du hitta rätt köldmedia till överkomliga priser. Dels är det inte brandfarligt och dels är det kompatibelt med oljan i många fall.

Läs på märkskylten vilket media som var original. Kolla vad som är ersättaren och om det använder samma olja eller om oljan också måste bytas.

För att få full prestanda kan det sen i vissa fall behövas ytterligare justeringar.

Köper man inom EU så är tullen inget problem, dom brukar inte bry sig från USA heller men det är ju en viss risk.

Brasklapp:
Det är olagligt att serva sin egen kylutrustning, men om man ändå ska göra det tycker jag det är bättre att vi ger lite råd så det blir någorlunda rätt.

Brasklapp 2:
Från USA kan man beställa alla gamla utgångna köldmedia som R12 osv men det är ju inte bra för miljön, jag föredrar att byta till det moderna alternativet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Att tillägga, beroende på hur vaken tull och tullpolis är, så är det olagligt att föra köldmedium över gränserna inom EU om man saknar tillstånd för det.
Inom EU är det dessutom olagligt att sälja köldmedium till icke-certifierade företag.
De flesta säljare inom Europa vägrar sälja till de som inte kan uppge certifikatsnummer, då de, om de blir påkomna kan få rätt kännbara straff.
Extra olagligt är det att försöka importera CFC över gränserna.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av danielr112 »

Lite ot men kanske lika bra: Tomas hur gör då t ex:
http://www.envirosafe.se/webshop/index/ ... gds-kit-ac
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av mrfrenzy »

Det som envirosafe säljer är inte köldmedia, bara en blandning av propan/butan som fungerar hyfsat bra i bilar om man inte bryr sig om brandrisken.

Italienare säljer till vem som helst "har jag hört". Antingen har dom lättare lagar där eller så bryr dom sig inte om vad EU säger.

Sen finns ju fortfarande R134 kylspray på biltema om man inte är jättekinkig med renheten. Det är definitivt bättre än envirosafe/gasol.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Ja, vill man bygga om sin bil till en tidsinställd bomb, så kan man köpa deras skräp.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av xxargs »

Och hur många sådan tidsinställa sådana bomber har smällt hittills - var fall inte så ofta förekommade att det har varit på nyheterna än vad jag vet.

Fallen med (oftast lätt) bränd unge i samband med friluftsdag, trangiakök och spilld T-doja är desto fler och stackars läraren/friluftsledaren får sedan springa gatlopp i pressen med en skock mordiska föräldrar efter som gärna vill se denne lynchad och uppspikad, händer i stort sett varje år, tom. flera gånger per år...

räddningsfolk som tar hand om bilolyckor är mest oroliga över spolavätskarbehållaren och om innehållet läckt över motorn - det ser de som en risk, läckande bensin, gas och annat anser de som hanterbart och har tränat på - men alkoholhaltiga spolarväskan skrämmer då det har så stor område som den kan slå eld på och dunstar i precis lagom blandning och stor volym mot luft för att vara maximalt explosivt


Det som det inte skrivs om är de ca 200 incidenterna vid tankning av fordon varav 20 med mer eller mindre allvarliga brännskador varje år, Jag har själv varit vittne till en av dessa (med personskador) och i bekanskapskretsen framsidan av överkroppen bränd utom ansikte och hals och har transplatathud hela vägen, pga. en fimp i käften vid tankning på 70-talet... - vid den tiden rökte 'alla'
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Ett antal bilar har smullit, främst i NZ och AU.
Ett antal anläggningar har smullit pga idioti, där man fyllt traditionella anläggningar med HC.
Som tur är det inte så vanligt att man använder det här.
Den stora risken är om någon servicetekniker skall göra nånting, och inte vet om att det är brännbara ämnen.

Det är ärligt talat fullständigt befängt att jämföra det med trangiakök mm.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av Teknikern »

Att gasol skulle innehålla ofantliga mängder orenheter är en väl inarbetad myt liksom att kylspray är "oren". Likaså är det en myt att gasol innehåller vatten, gasol är ett kolväte som liksom bensin flyter ovanpå vatten (tyngre än luft men lättare än vatten) och så till det mest dräpande i den här diskussionen " och ihop med all syrgas du lämnar kvar i systemet, så kan man få väldigt roliga effekter, liknande att skjuta av ett fyrverkeri inomhus."

Vad du inte verkar ta in är att vacuumsugning sker, gasol som gas inte innehåller vattenånga och så det roligaste, att aggregatet skulle explodera inomhus. Mig veterligen sitter inte kompressor och kapillärrör inomhus och att spräcka en inomhusdel med tryck som understiger 100 bar är omöjligt. Ja jag vet vad jag talar om då jag handskas en del med högtrycksgaser upp till 300 bar och vätska till 2000 bar. En kylkompressor kommer upp i 90 bar NÄR DEN ÄR NY och c:a 70 bar när den är begagnad, det är testat på ett flertal kompressorer av varierande ålder och märken. Dessutom kan den jobba ner vacuumet till bättre än 1-stegarna som finns på marknaden, det är OCKSÅ testat!

Skulle nu gasolen innehålla vatten så är det lätt att separera, fysikens lagar funkar där också. Sen det där med oljan, skulle kompressorerna haverera med "fel" olja så är det ingen big deal att byta kompressor men det kommer inte att ta livet av kompressorn för så mycket vet jag att en sån simpel anordning som kompressorn kommer att få tillräckligt med smörjning oavsett oljetyp så den överlever flera år.


Nog om detta, det var inte det jag frågade om utan om styrningen av värmepumpar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Kvalificerat skitsnack, ärligt talat.

Beträffande avfrostning, så kan du inte mäta på hetgasledningen, den säger garanterat ingenting om isbeläggningen i förångaren.

Normalt sett så stiger faktiskt hetgastemperaturen vid isbeläggning.
Dock kan den i vissa lägen sjunka om insprutningen i förångaren är för stor, vilket den normalt sett aldrig är, vilket får till följd att om det saknas en vätskeavskiljare mellan förångare och kompressor, så kan man suga in fuktig suggas eller till och med vätska i kompressorn, det senare fallet knäcker normalt sett kompressorn.

Skall du styra avfrostningen på ett enkelt sätt, köp ett avfrostningsur, det mäter temperaturen i förångarbatteriet, och startar en timer om temperaturen sjunker under +2 till -2 grader eller nått sånt.

Beträffande övrig styrning, en vanlig rumstermostat, samt en stegtransformator för fläkten i innomhusdelen.
Du skall INTE stoppa fläkten inne vid avfrostning, däremot skall du stoppa fläkten ute.
Du skall dessutom ha en startfördröjning på fläkten ute efter avfrostning, så den startar någon minut eller två efter det att kompressorn startat/4-vägsventilen skiftat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av Teknikern »

Tack, det var det här jag ville veta! :tumupp:

Stegtransformator behövs inte på denna, den har 4 fasta steg i fläktmotorns lindningar redan så det enda som behövs där är en vridströmställare, vilket redan finns i lager här.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Skulle nu gasolen innehålla vatten så är det lätt att separera, fysikens lagar funkar där också. Sen det där med oljan, skulle kompressorerna haverera med "fel" olja så är det ingen big deal att byta kompressor men det kommer inte att ta livet av kompressorn för så mycket vet jag att en sån simpel anordning som kompressorn kommer att få tillräckligt med smörjning oavsett oljetyp så den överlever flera år.
Nibe släppte en frånluftsvärmepump i början på 2000-talet med propan, de sköt kompressorer på löpande band pga oljeproblem.
Gissar att de fick byta något 10-tal tusen kompressorer på garanti. Så nej, kompressorerna får garanterat inte tillräckligt med smörjning.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av Glycol79 »

TomasL Jag ägde en sån där Nibe Fighter frånluftare mellan 2006-2009. En kompressor om året, sen kasta jag ut skiten fast jag fick bytt kompressor på garantin.

Varför skall inte fläkten inte stoppas i innerdelen? ÄR det för att få bättre avfrostning då man drar lite varm rumsluft genom innerdelen?
Båda våra l/l pumpar stannar fläkten och stänger spjället på innerdelen under avfrostning. Och jag antar att man hellre väljer lite sämre avfrostning, kanske kör lite längre tid per gång istället för att kunder klagar på att de blåser kallt.

Angående utedelen på våran ctc l/v så är det samma matning till 4vägsventilen som till fläkten. Så vi avfrostning drar ett relä som kopplar in matningen till 4vägsventilen istället för fläktmotorn.
När avfrostning är klar släpper reläet och fläkten går igång direkt. Är det då runt nollan ute så skickar fläkten iväg en imponerande mängd vattenånga som lägger halva trädgården i en dimma :)

Angående pressostater så kan man om de är serie eller parallellkoppla dem om det är av samma typ och påverka ett relä som sedan bryter matningen direkt.
I den pumpen jag byggde om var den ena N.C och den andra N.O så jag valde att lägga in dem i arduinon istället.

Köldmedia beställde jag på Ebay, Det gick bra den gången iallafall. Eftersom det var en kul grej att prova så lät jag vakuumpumpen gå hela förmiddagen och bytte inte torkfilter. Jag har en riktigt fin gammal 2stegare som jag fick på jobb.

Och pumpen har som sagt gått felfritt i flera år nu, var beredd på att köpa ny när styrkortet brann upp i den, så det blev en trevlig bonus :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6971
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av Teknikern »

Ang. torkfiltret, vet du vad det innehåller? Kattsand! :mrgreen: Eftersom jag har egen anläggning för fyllning av torrluft i högtrycksflaskor så VET jag vad det är som används som torkmedel i både den och i kylmaskiner och det är kattsand som även avger fukten vid vacuumsugning så att torka ur även torkpatronen som du gjorde iom. att du körde länge funkar utmärkt, ett annat sätt är ungnstorkning under lång tid,,,,,,,,eller om torkpatronen är borttagen så lägger man den i vedpannan när man eldat klart och pannan är varm men inte glödhet och så får den ligga där över natten. :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Nja, det innehåller antingen Silica Gel eller Molecular Sieve, varav den senare är vanligast.
Molecular Sieve kan bestå av olika material, olika Zeoliter, och mer vanligt aluminiumsilikater och liknande.
Att man säljer Silica gel som kattsand är ju en annan sak.

Torkfiltren har en något mer avancerad konstruktion än vad du tror.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmepumpstyrning

Inlägg av TomasL »

Glycol79 skrev:TomasL Jag ägde en sån där Nibe Fighter frånluftare mellan 2006-2009. En kompressor om året, sen kasta jag ut skiten fast jag fick bytt kompressor på garantin.

Varför skall inte fläkten inte stoppas i innerdelen? ÄR det för att få bättre avfrostning då man drar lite varm rumsluft genom innerdelen?
Båda våra l/l pumpar stannar fläkten och stänger spjället på innerdelen under avfrostning. Och jag antar att man hellre väljer lite sämre avfrostning, kanske kör lite längre tid per gång istället för att kunder klagar på att de blåser kallt.
Om fläkten inne stoppas, finns det en viss risk att effekten inte räcker till för avfrostning
I de kommersiella burkarna startas fläkten vid behov.
Glycol79 skrev: Angående utedelen på våran ctc l/v så är det samma matning till 4vägsventilen som till fläkten. Så vi avfrostning drar ett relä som kopplar in matningen till 4vägsventilen istället för fläktmotorn.
När avfrostning är klar släpper reläet och fläkten går igång direkt. Är det då runt nollan ute så skickar fläkten iväg en imponerande mängd vattenånga som lägger halva trädgården i en dimma :)
Orsaken till att man inte vill starta fläkten direkt beror på att det kan finnas en risk för isbeläggning på fläktbladen, vid temperaturer under 0, om så sker så får man obalans i fläkten, vilket i bästa fall enbart orsaka oljud, och i värsta fall knäcker motorns lager.
Skriv svar