Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 04.36 2018-09-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 11.37 2017-02-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 1302
Ort: Sköldinge
"Torkfiltren har en något mer avancerad konstruktion än vad du tror."


Med en bågfil får man veta sanningen, hur tror du jag vet att det bara är kattsand i det dvs. zeolit? Jag har inte för vana att tro på skrönor eller lita på allt, jag tar fram fakta själv och ibland genom destruktiva åtgärder. Den mest rasade kylkompressor jag sett står förresten ute på gården här, hela lagrets innerdel är borta på remskivesidan. vevhuset fullt med vatten men fanskapet gick och producerade kyla fortfarande när jag lyfte ner det från kylcontainern. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 11.38 2017-02-17 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 4017
Ort: Tranås (Jönköping)
Detta med hur man bäst avfrostar lär det finnas lika många svar på som människor. Och alla har den bästa lösningen. :D

Min IVT bytte beteende mellan två mjukvaror. Innan när den ville avfrosta så växlades 4-vägs när kompressorn var i drift och avfrostningen startade då. Fläkten ute stannade. Efter en stund startar fläkten igen och ventilen vänder efter en stund.

Nu när det ska avfrostas så stannar kompressorn samtidigt när 4-vägs växlar och fläkten stannar. Efter nån minut startar kompressorn och den avfrostar. Sen startar fläkten och dimman lägger sig över tomten. Sen växlar 4-vägs tillbaka och normal drift fortsätter.

Det finns även en fläktavfrostning, men jag minns inte riktigt när det infaller, TROR det är på antal vanliga avfrostningar.

Så det MÅSTE inte bli obalans och explosioner. ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 11.53 2017-02-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.48 2013-10-01
Inlägg: 930
Ort: Orust
Får man kasta in en fråga till den samlade värmepumpsexpertisen?
Ny luft/luftvärmepump som gör att halva huset låter som ett ställverk, frekvensen är dock 85 Hz och inte 50 Hz.
Utedelen är gummiupphängd, vibrationerna kommer via rören.
Varför blir det så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 11.56 2017-02-17 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.09 2007-06-29
Inlägg: 1302
Ort: Sköldinge
Det är lite intressant, branchfolket hävdar att allt är livsfarligt och skrämmer fårket med regler och lagar bla. och likadant är det med el, sotning, laga bromsarna på bilen och hundra andra exempel. När sen en glad gör-det-självare testar ett nytt sätt och får det att fungera så ska denne svartmålas som miljöbov, livsfarlig, inte veta vad han sysslar med osv. men det KAN ju vara så att denne detaljstuderat det hela genom att helt enkelt kapa upp och visuellt tittat i vad det nu är samt samlat information om ingående komponenter. Alla är inte förståndshandikappade trots att dom inte är auktoriserade.


Nu ska jag fö. åka och få fart på en L35 lastmaskin som en "auktoriserad" dieselverkstad inte fått fart på, hur svårt kan det vara liksom??? Men snacka bort det hela och gissa var dom bra på. :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 12.54 2017-02-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 29975
Ort: Borås
Teknikern skrev:
"Torkfiltren har en något mer avancerad konstruktion än vad du tror."


Med en bågfil får man veta sanningen, hur tror du jag vet att det bara är kattsand i det dvs. zeolit? Jag har inte för vana att tro på skrönor eller lita på allt, jag tar fram fakta själv och ibland genom destruktiva åtgärder. Den mest rasade kylkompressor jag sett står förresten ute på gården här, hela lagrets innerdel är borta på remskivesidan. vevhuset fullt med vatten men fanskapet gick och producerade kyla fortfarande när jag lyfte ner det från kylcontainern. :mrgreen:

He he, tja dina "fakta" är ju väldigt mycket ofakta och vilda gissningar med en hel del tro.
Skillnaden mella dig och mig i detta fallet är att du gissar och tro, medan jag vet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 13.56 2017-02-17 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2876
Ort: Umeå
Citera:
...du gissar och tro, medan jag vet.:tumupp:

I´m the best and I know everything...
You are fantastic....
It´s true. :bravo:

torkfiltret är i princip en burk med typ silicagel och mekaniskt filter som kylmediet passerar genom., det är ingen raketforskning.
ang utedelens snurra eller inte så är nedisning knappast problem bara för att den snurrar, om det skulle bli isbildning så blir den symmetrisk om den snurrar.
det blir det inte om den står stilla, minsta obalans och det tyngsta bladet hamnar nedåt så att mera stänk hamnar mest på det.
det sämsta med att den snurrar vid avisning är att det kyler förångaren med uteluft, den ska i lugn och ro bli så varm som möjligt, helst så att den torkar.

gasol kanske funkar bra i en AC i en bil, men sämre i en VP,
att det skulle vara farligt är bullshit, jfr med att varenda husvagn har en gasoltub...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 14.18 2017-02-17 

Blev medlem: 20.26 2003-06-21
Inlägg: 6706
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Teknikern skrev:
Det är lite intressant, branchfolket hävdar att allt är livsfarligt och skrämmer fårket med regler och lagar bla. och likadant är det med el, sotning, laga bromsarna på bilen och hundra andra exempel. När sen en glad gör-det-självare testar ett nytt sätt och får det att fungera så ska denne svartmålas som miljöbov, livsfarlig, inte veta vad han sysslar med osv. men det KAN ju vara så att denne detaljstuderat det hela genom att helt enkelt kapa upp och visuellt tittat i vad det nu är samt samlat information om ingående komponenter. Alla är inte förståndshandikappade trots att dom inte är auktoriserade.


Nu ska jag fö. åka och få fart på en L35 lastmaskin som en "auktoriserad" dieselverkstad inte fått fart på, hur svårt kan det vara liksom??? Men snacka bort det hela och gissa var dom bra på. :mrgreen:


Det roliga är att man tillåter ett visst läckage av F-gaser från befintliga aggergat. Multiplicera detta med antalet anläggningar så...

Det är samma resonemang som kring elinstallationer. Det är inte tillåtet, de flesta begriper det och i grund och botten är det ett litet fåtal som inte begriper att de inte begriper och elektrifierar sig själva eller någon annan (1-2 per år max) eller eldar upp huset.
DET är anledningen till att elmaterial som inte kan installeras utan behörighet får säljas över disk.
Det finns massor av hemmapulade elinstallationer som är helt okej därute- speciellt enligt tidigare slappa behörighetskrav där det gick tjogvis med installatörer på varje behörig.

Är man en vettig person så ser man till att ha kompetens och utrustning för påfyllning av sin maskin. Vem är så dum att man riskerar skador för tiotusentals kronor som inte täcks av garantin? Det är komplicerade saker, både för bostadsuppvärmning och fordonskyla.
Och om man gör allting enligt det sätt som det skall göras, då är certifieringen bara ett papper. En formalitet.

Gasol (propan) är farligt om det läcker ut. En split maskin eller en bil skulle kunna vara en potentiell bomb men de flesta läckor är små och innebär bara att maskinen slutar sakta men säkert tappa i effekt för att haverera/stoppa på fel.

Normal ventilationsflöde i en villa kan svälja hela gasolmängden i en vanlig luft/luft pump mer eller mindre på ett par timmar utan att vara i närheten av LEL, det kommer alltså INTE bli en jättebomb i hallen av gasolen från läckan. Lokalt kanske man kommer över LEL, men hur stor sannolikhet är det att man har en tändkälla där?

Gasol kräver ganska mycket för att tända. Det sker inte av sig själv. DEt VET alla som arbetar med brännbara gaser.

Är köldmediat förbehållet i utedelen krävs det i princip att du skär av en kopparledning med skärbrännare för att det skall hända något.
TRoligaste får du då en gasolflamma från utläckande köldmedia...

Det är när utedelen står still men är spänningssatt som risken är som störst, men fortfarande skulle man kunna vädra med fläkten på lågvarv för att inte skapa zon eller möjligen zon 2


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 15.26 2017-02-17 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2876
Ort: Umeå
nedisning kan detekteras mha tempskillad mellan förångaren och utetemperaturen,
som en parameter som kan justeras för bästa funktion.
sen ska avisningen inte ha brottom, det tar tid att smälta isen/snön speciellt om det är ett tjockt lager med snö på panelen som strålningsvärmen ska rå på.
sen kan den vila i några minuter innan den ska igång igen.
samma givare som mäter förångartemperaturen kan åckså mäta temperaturen under avisningen, och slå ifrån innan det blir för varmt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 15.56 2017-02-17 

Blev medlem: 14.59 2006-02-27
Inlägg: 4017
Ort: Tranås (Jönköping)
Jo det ska avisas en stund som sagt.
Jag har en IVT Optima 1300, jag blev nyfiken och mätte hur mycket vatten det kom, för en kväll tyckte jag det skvalade mycket vid avfrostningarna. Förvisso snöade det mycket då, men runt 5-6liter vatten per avfrostning!

Frågan är hur man tänker där, kör man avfrostning bara en tid, eller kan man mäta sig till att det räcker?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 17.21 2017-02-17 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2876
Ort: Umeå
temperaturen på förångaren, är det mycket is blir den varm mycket långsammare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 18.08 2017-02-17 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8788
Ort: Södertälje
svanted skrev:
Citera:
...du gissar och tro, medan jag vet.:tumupp:


torkfiltret är i princip en burk med typ silicagel och mekaniskt filter som kylmediet passerar genom., det är ingen raketforskning.



Det är möjligen väldigt gamla maskiner med typ R12 som man kan hitta silikagel som torkmedel och då på sugsidan - silikagel gillar inte värme om de skall hålla kvar fukt.

Idag används olika typer av syntetiska zeoliter på typ 5 ångströms pordiameter - de är optimerade att just suga vattenånga och inget annat och väl absorberat så är det svårt att få ut vattnet igen - det kräver uppemot 300 grader C och kraftig vakumsugning samtidigt för att de skall lämna ifrån det mesta av absorberade vattnet igen.

Dessutom med köldmedier som R134a, R32 mfl. HCF så agerar köldmediet i sig som mer eller mindre kraftig torkmedel när det är i vätskeform - vilket innebär att torkmedlet måste vara ganska mycket mer hungrig på vatten än köldmediet i sig om den skall vinna 'dragkampen' om man skall ha vattenhalter klart under 10 ppm i kondensatet - där räcker inte silikagel som torkmedel på kondensatsidan...

Tittglasen i många, lite större (eller äldre) maskiner (där man ser gas och/eller vätskeflödet) har ofta en ampull som är grön när det är tillräckligt torrt /under ca 280 ppm (vid R134a - det är olika nivåer beroende på använd köldmedie) och gul när det blivit för fuktigt - är silikagel med koboltinfärgning som vid 8% vattenhalt tappar färgen och ampullen blir gul av den gula infärgningen. 280 ppm är nära 6 ggr högre halt än normalt högsta tillåtna nivå som brukar anges till 50 ppm. Byter en tittglas och dess fuktkännande ampull färg så är det riktigt 'vått' inne i kylmaskinen och man har förmodligen läckage i någon värmeväxlare...

R134a kan ha upp till 1040 ppm vatten i kondensatet vid rumstemperatur (20 grader C) , medans flytande propan kanske är i området 50 ppm när det är vattendroppar samtidigt i vätskan. Detta gör att propan är relativt lätt att torka med silikagel, medans R134a måste torkas medans gasen är i gasform - ej som vätska om man skall nå låga fukthalter då R134a i vätskeform snarare drar ur fukten ur silikagelet istället...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 19.23 2017-02-17 

Blev medlem: 11.27 2013-07-01
Inlägg: 172
Ort: Jonstorp
Angående avfrostningen på min CTC ecoair, så är den riktigt korkad. Den verkar endast gå på timer. Ibland när pumpen har stått stilla kan den få för sig att starta med avfrostning fast den inte gått på flera timmar.

Sen så stoppar aldrig kompressorn utan vid normal drift så drar avfrostningstimern ett relä där L1 går in och via N.C går till fläkten och N.O går till 4vägaren.
Detta gör att det låter som en mindre härdsmälta varje gång den avfrostar. Det låter verkligen illa om kompressorn.
Avfrostningen går alltid lika länge, några minuter och lamellerna blir alltid torra och riktigt varma innan reläet slår om och fläkten startar.

Känns som att kompressorn tar stryk varje gång den avfrostar, borde den inte stanna före varje växling. Det gör iallafall båda våra luft/luft pumpar. (de jag inte har pillat på).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 23.02 2017-02-17 

Blev medlem: 10.04 2010-05-16
Inlägg: 445
Annars går den bra? :vissla:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 10.29 2017-02-18 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2876
Ort: Umeå
xxargs skrev:
svanted skrev:
Citera:
...du gissar och tro, medan jag vet.:tumupp:


torkfiltret är i princip en burk med typ silicagel och mekaniskt filter som kylmediet passerar genom., det är ingen raketforskning.



Det är möjligen väldigt gamla maskiner med typ R12 som man kan hitta silikagel som torkmedel


verkligen?
då medelporstorleken för silcagel är typ 20Å är det nog bara bra som torkabsorbent för luft.
för kylmedium ska den vara aningen mindre än kylmediets molekylstorlek men större än vatten(3.3Å)

vill man verkligen vara DIY finns det 4Å zeolit att köpa.

ang CTC ecoair?
mycket märkligt, avfrostning är ju ren förlust som inte ska göras annat än om det är nödvändigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmepumpstyrning
InläggPostat: 17.43 2017-02-18 

Blev medlem: 13.28 2006-09-23
Inlägg: 8788
Ort: Södertälje
http://www.sorbentsystems.com/desiccant ... tml#table1

Säger ganska mycket om varför man kör med zeoliter i kylsystem idag och inte med silikagel.

I burnoutfilter (som sätts på sugsidan på kompressorn) har man också ca 30% alumina och ibland lite aktivt kol för att absorbera syror och annat i system som har haft elmotorer som brunnit och annat som förorenat med olika, ofta organiska syror och andra nedbrytningsprodukter av oljor och isolering - dessa filter tas bort efter en tid då dessa minskar COP i klart märkbar grad pga. tryckfallet över filtret - därav varför man inte vill ha filter på sugsidan och varför silikagel-filtren försvann från kylmaskin-världen då de inte fungerar bra på vätskesidan för värmen där och att de senare flytande HCF-köldmedlen också är ganska starka torkmedel i sig och i dragkampen om fukten och i värmen så förlorar silikagel den uppsugna vattnet till köldmediet istället...

Kort sagt zeoliter absorberar mycket mer vatten till mycket mindre volym för samma torrhet i systemet, binder vattnet hårdare samt tål mycket mer värme innan den börja avge sin absorberade fukt igen till köldmediet som passerar


---

Skall man hemmatorka gaser i slagfilter/rörfilter så duger dock Silikagel om den körs i ugn till 200 grader C och vakumsugs till 1 mBar samtidigt - då är den ganska argsint på att suga fukt och handskar på händerna rekommenderas vid hantering då huden gulna/vitnar där kornen ligger emot mer än några sekunder och det blir hårt och man känner också värme av kapillärkondenseringen av fukten som dras ur huden...... och ja det är självupplevt...

Tyvärr så är kapaciteten under 0.5% vatten av vikten för silikagel om man skall hålla sig under 1% Rh (vilket krävs om R134a skall hålla sig under 10 ppm fukt) men fungerar för relativt stora mängder om den kan köra i rörfilter/kolon efter som genomfiltrerade gasen alltid möter en torrare filtermassa när den går igenom slangen/röret.

En ca 4 dm 16 mm armerad blå gummislang med knökstoppad hårdtorkad silikagel enligt ovan så håller filtret knappt 1 dygn om man skall nå under 1 %Rh på utgående gasen då det drar inte bara fukten ur gasen man vill torka - det drar också fukt rakt igenom slangväggen och uppenbarligen ganska mycket eftersom filtret är oanvändbar efter ca 24 timmar om man skall nå under 1 %Rh vare sig man använder den eller inte, efter detta har jag insett att ingenting som är förvarad i plastflaska eller plastförpackning utan barriär av aluminium eller liknande, kan betraktas som speciellt vattenfritt - inte ens IPA som kommer på plastflaska. Skall det hålla sig torrt (i på några 10-tal ppm-nivå fukt) så måste det förvaras i plåtdunk och i glas, igensvetsad aluminium etc. och där lika täta och för fukt/vatteånga ogenomträngbara korkar - typ klassisk glaskork med ytterst tunn vaselintätning eller plåtlock.

Preparerad silikagel enligt ovan förvarade jag i diskade äppelmosburkar i glas med plåtlock då man körde i större satser när man ändå hade ugnen varm - förvisso finns det en tunn gummitätskikt på dessa plåtlock men de håller silikagelet torrt med dom kraven (<< 1% Rh) i några månader i alla fall.


Om man skall hålla fuktnivåer under 1% Rh så är allt helt plötsligt jättejobbigt och man tycker att allt börja läcka in fukt precis överallt, även på saker som 'borde vara täta' - för att verifiera fukthalter så använde jag fuktsensorer HIH4000 från honywell då den kan gå ned till 0% Rh linjärt - de flesta billigare klarar bara ned till runt 25 %Rh och sedan blir väldigt olinjära och ofta stannar helt vid 20% Rh.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010