Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggregat..

Berätta om dina pågående projekt.
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggregat..

Inlägg av Tarsson »

Köpte av en bekant nätaggregat från ett server rum de tog vara på....

Fick några bilder på hur pins är kopplade osv ......men jag kommer inte igång riktigt.....

Är det någon som kan bolla ideer eller som har uppfattning om vad man ska tänka på och var man ska hitta information osv.....

Vill kunna plocka ut olika volt antal, de vanligaste till vanliga kretskort som ex 5volt osv......

Men även lite lägre .......

Och ska man köpa nått kit som är vettigt att utgå ifrån ?

Har tillgång till CNC samt laser-cutter så tänkte kanske Göra någon panel med lite banan kontakter reglage osv....


Känner mig lite osäker var att börja så behöver lite input för att komma igång....!
image.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Jag är nog lite skeptiskt mot ett datornätaggregat. Det jag själv tycker är viktigast hos ett labbaggregat är justerbar strömbegränsning. Utan strömbegränsning kommer många komponenter att brännas när man väl experimenterar med elektronik. Men vad hade du tänkt använda nätaggregatet till?
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Ok.....

Jag tänkte allt kunna ställa det.......denna bild är inte lå hur jag tänker bygga.....
Men hur ska jag kunna få till något vettigt är det bara att köpa annat agg menar du eller?
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Användnings området är ju att kunna testa lite kretsar ex mata 5v till en FC....eller andra kort och även för att testa egna lösningar......
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av mrfrenzy »

Det där är ju jättebra för att få fram rejält med filtrerad 12V.

Sen behöver du komplettera med något för att justera spänningen. Kan du etsa och bygga en krets själv, eller är du än så länge mer bekväm att köpa ett kit och montera?

Du skulle tex kunna använda 2st såna här för att få möjlighet till flera spänningar: https://m.aliexpress.com/s/item/3268855 ... l#autostay

Komplettera med mätare som visar spänning och ström.

https://m.aliexpress.com/s/item/3277917 ... l#autostay
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av danielr112 »

Denna kan funka med:
http://www.ebay.com/itm/122241209052?_t ... EBIDX%3AIT
Men du kommer inte över vad du har in.

Annars finns också:
http://www.ebay.com/itm/311608895968?_t ... EBIDX%3AIT
Jag använder båda och de funkar.
Den första har jag nätagg som ger 48v in på.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Det kan vara värt att kolla upp minsta last för nätaggregatet. Med lite otur kan det självsvänga eller ge överspänning vid små laster. Särskilt om det är en serieresonansomvandlare, vilket jag misstänker en del kraftigare datornätaggregat kan vara idag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av mrfrenzy »

Isåfall är det bara att koppla till en H4-lampa så får man bra arbetsbelysning :)
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Vissa skeptiska förslag andra mer positiva.....

Har inte etsat något kretskort än .....
Är inte riktigt så insatt även om jag vet att vi har ets-agg på vår kollektiva electro-verkstad......

Schysst med lite länkar osv....ska kolla detta.....!

Det där om H-4....osv kan man inte lösa det på nått sätt??
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av danielr112 »

Vilket agg har du ovan? Jag har kört med flertalet server agg och inget av de aggen har behövt något extra. Däremot för vanliga datorer så verkar de vara mer en lag än nåt annat för att dom ska funka

Jag kör med serveragg utan någon last och uppåt och aldrig upplevt några problem (Säger ju dock inget om att det inte skulle kunna finnas ändå)
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Kanon det verkar Ju kunna funka fint......

Har inte agg framför mig men kanske ska kolla vad det är exakt......

Finns det något program ni kan rekommendera för ex kretskorts ritningar osv.....?
Kollade på detta för något år sedan men kom ej längre med det......

Kan ju alltid fräsa ett kort annars menar jag......

Men jag känner att jag kanske inte ska börja i den änden denna gång......byggde en rätt stor CNC fräs som jag ritade själv osv.....svårt men lärorikt......inget speciellt så men man ville ju se om det gick....

Så jag tänker mig nog mera att köpa delar till ett kit och kanske fundera ut manöverpanel osv iaf......



---men har ni tips på ställen med plåtlådor i många storlekar som ni köpt av ????

Tänkte som sagt att jag kan köpa en burk där allt kan få plats och skära ut själva fronten i Lasern....??
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

OT:

Jag skriver bara i all välmening innan du plöjer ner alldeles för mycket eller för den delen pengar om målet var att spara en slant. Men är du inte intresserad av tekniskt djupare diskussion ska jag såklart hålla tyst. :)
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

danielr112 skrev:Vilket agg har du ovan? Jag har kört med flertalet server agg och inget av de aggen har behövt något extra. Däremot för vanliga datorer så verkar de vara mer en lag än nåt annat för att dom ska funka

Jag kör med serveragg utan någon last och uppåt och aldrig upplevt några problem (Säger ju dock inget om att det inte skulle kunna finnas ändå)


Ska nog hämta upp det från källaren och skicka bilder......
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

psynoise skrev:OT:

Jag skriver bara i all välmening innan du plöjer ner alldeles för mycket eller för den delen pengar om målet var att spara en slant. Men är du inte intresserad av tekniskt djupare diskussion ska jag såklart hålla tyst. :)

Nej jag är okunnig så inget illa ment mot dig eller dina inlägg är bra med olika ingångar och tankar ..... Vill bara ha hjälp...
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Norpan »

Ha åtminstone med en lättbytt lagom stor säkring på utgången, det blir mycket rök som släpps ut innan överströmsskyddet i nätdelen löser ut.
Skriv svar