Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggregat..

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av opampen »

Tycker du helt ska glömma detta, och som tidigare sagts att satsa på en linjär regulator istället. Vi har talat om detta i andra trådar när det gäller switchat aggregat och det är stor risk för olika störningar som läcker ut till det du ska ansluta. Dessa agg. kan även störa annan elektronik. Framförallt dessa billiga agg. på t.ex. Ebay m.fl. Kina produkter. Visst det är billigt men kvaliteten blir ofta därefter!

Det är ganska enkelt att bygga ett litet linjärt agg. med en LM317 och om du vill kan du buffra den med en effekt transistor. Dessa är mycket enklare att bygga framförallt om du inte är van. Men tänk på att regulatorn måste kylas med en ganska stor kylfläns!

Men du måste alltså här använda en vanlig 50 Hz transformator. T.ex 2*20 V. som sedan likriktas.

Till lådan du kommer att använda: Använd absolut inte järnplåt utan det ska vara aluminium som både är lättare att bearbeta och har framförallt har bättre kylegenskaper!!

Titta på följande länkar: https://www.elfa.se/Web/Downloads/ta/_e ... tion%2Fpdf

https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... tion%2Fpdf

Titta på sidan 13 i pdf-filen där ser du hur du kan bygga ett symmetriskt agg. alltså med både + och - matning från 1,2 volt till ca.25 v beroende hur mycket spänning du matar in. Men max är 37v in till kretsen. Du måste ha en likriktare och filterkonding först på minst 10 000 µF.

Här är några praktiska kopplingar som fungerar bra: Av någon anledning går det inte att länka dit men sök på "labbaggregat med strömbegränsning" och välj "bilder".
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Ok, jag antar att det är för svårt det här med att få till ett labb aggregat, som jag tänkte mig......
så jag får väl lägga ner det hela helt enkelt, synd när jag har grejerna och även ett 48volts ........
men det verkar som att jag har varit helt fel ute och är förvirrad över de olika sidorna i detta....

Så det är enklare att skaffa alla små komponenter istället för att köra på ex server-agg som ändå borde vara någorlunda skärmat från störningar kan man tycka, så synd att det blev så här var riktigt sugen på att bygga ett eget men nu är det så många olika synvinklar så har ingen aning var jag ska börja eller hur jag ska kunna få fram de delar jag behöver......

Jag Gav nog upp nu tyvärr.......men om det är såpass svårt så är det ju ingen ide att tänka på detta längre.....

Men ingen annan som gjort på det sätt jag planerat och med de delar jag köpt ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Har du materiell hemma är det väl bara att koppla och mäta samt utvärdera själv. Sedan är det inte svårt att bygga ett enklare labbaggregat. Jag byggde mitt första andra året i gymnasiet. Detta efter att vi nästan haft en hel kurs om spänningsregulatorer. Det var mest diskreta lösningar som gicks igenom varför ett labbaggregat inte låg långt borta. Dock mycket tackvara en bra lärare Hans Lundqvist samma som författaren. Men detta var 15 år sedan.

Det som har givits till dig i tråden är förslag på kretskort med olika switchade kraftomvandlare. Sedan har du fått synpunkter på riskerna med dessa och din låga matningspänning om 12 V. Däremot har du inte tidigare sagt något om 48 V matningspänning vilket öppnar för enklare lösningar.

Sedan vill jag säga att elektronikprojekt ofta handlar om att ta till sig kunskap och information. Detta genom att ställa frågor men även egna litteraturstudier. När du väl har allt klart för dig är ofta projektet nästan i hamn redan. Således handlar det ofta om en kunskapsresa snarare än att få tips på färdiga lösningar vilket jag tror sällan slutar bra.

Men ge för all del inte upp. Många projekt mognar med tiden.
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av danielr112 »

Jo jag kör med 2 st av de jag sa och de funkar helt perfekt till det jag ska ha dom till.

Och jag har även byggt i plåt/trä utan problem. Man behöver inte ta Alu...


Tarson så ta du och koppla upp de sakerna du har och använd dem till det du tänkt. Men som sagt så kan också switchat ge mer störningar o.s.v. Tänker man bara på detta så är det lugnt.



Här kan du få lite inspiration av en som byggt ett blandagg. Med både switchat och linjärt.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av opampen »

Tarsson skrev:Ok, jag antar att det är för svårt det här med att få till ett labb aggregat, som jag tänkte mig......
så jag får väl lägga ner det hela helt enkelt, synd när jag har grejerna och även ett 48volts ........
men det verkar som att jag har varit helt fel ute och är förvirrad över de olika sidorna i detta....

Så det är enklare att skaffa alla små komponenter istället för att köra på ex server-agg som ändå borde vara någorlunda skärmat från störningar kan man tycka, så synd att det blev så här var riktigt sugen på att bygga ett eget men nu är det så många olika synvinklar så har ingen aning var jag ska börja eller hur jag ska kunna få fram de delar jag behöver......

Jag Gav nog upp nu tyvärr.......men om det är såpass svårt så är det ju ingen ide att tänka på detta längre.....

Men ingen annan som gjort på det sätt jag planerat och med de delar jag köpt ?
Nej, du ska inte ge upp! Om du läser vad jag skrev!? Ser du att jag säger att det inte behöver vara så svårt om du väljer ett linjärt agg. i stället! Det är roligt att bygga labb.agg. men gör då en smart lösning med t.ex. LM317/LM337. börja labba med dessa kretsar. Det gjorde jag för många är sedan och jag har lärt mig enormt mycket! Läs gärna på. Som sades tidigare om Hans Lundqvist så kan jag bara gratulera till Psynoise som hade honom som lärare. Har läst hans bok om Analog krets Elektronik och där finns många fina ex. på bl.a nätagg.
Så ta till dig det!
Skriv svar