Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggregat..

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Om du vill bygga eget, vilket såklart är lärorikt, finns det några ståndpunkter. En linjär spänningsregulator är enklast att förstå sig på. Dessa kräver inte heller något mönsterkort varför du kan slippa designa kretskort om du vill spara tid. Kylfläns och veroboard räcker långt. Dock begränsas utspänningen av dina 12 V. Enklare linjära regulatorer möjliggör kanske endast ett utspänningsområde från 2 V till 10 V från 12 V matning. Vidare länkade danielr112 till en buck-boos-omvandlare. Detta är tyvärr inget man själv designar hemma över en helg. Här krävs mycket omtanke. Även om du hittar ett bra schema som passar dina behov behövs ett bra designat kretskort för att få till kritiska strömslingor bra.
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Här är lite bilder på Dell-agget......

Känns vettigt rent kvalitets mässigt rejäl fläkt gott om Jord kontakt......osv.....

Vad tror ni om detta.......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

danielr112 skrev:Denna kan funka med:
http://www.ebay.com/itm/122241209052?_t ... EBIDX%3AIT
Men du kommer inte över vad du har in.

Annars finns också:
http://www.ebay.com/itm/311608895968?_t ... EBIDX%3AIT
Jag använder båda och de funkar.
Den första har jag nätagg som ger 48v in på.

På det andra kan man då få upp voltstyrkan t....?
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

psynoise skrev:Om du vill bygga eget, vilket såklart är lärorikt, finns det några ståndpunkter. En linjär spänningsregulator är enklast att förstå sig på. Dessa kräver inte heller något mönsterkort varför du kan slippa designa kretskort om du vill spara tid. Kylfläns och veroboard räcker långt. Dock begränsas utspänningen av dina 12 V. Enklare linjära regulatorer möjliggör kanske endast ett utspänningsområde från 2 V till 10 V från 12 V matning. Vidare länkade danielr112 till en buck-boos-omvandlare. Detta är tyvärr inget man själv designar hemma över en helg. Här krävs mycket omtanke. Även om du hittar ett bra schema som passar dina behov behövs ett bra designat kretskort för att få till kritiska strömslingor bra.


Tänker nog att när jag fått information av er i tråden....Tack !

---Så får jag nog köra med ett Kit, så att jag kan bygga ihop den lite snabbare och jag känner att jag nog tar mig vatten över huvudet om jag skulle försöka mig på att hitta schema, få till etsningen och hitta alla komponenter, med allt annat som ändå måste göras så blir det för stort för mig....!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Tarsson skrev:På det andra kan man då få upp voltstyrkan t....?
Japp, buck-boost kan både sänka och höja spänningen.

EDIT:

https://en.wikipedia.org/wiki/Buck%E2%8 ... _converter
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

http://www.ebay.com/itm/122241209052?_t ... EBIDX%3AIT

Om jag monterar en sådan här enhet och en step-up converter så får jag så att säga en utgång med en strömstyrka åt gången.....? Finns det liknande med dubbla utgångar eller e det inte möjligt?

Hoppas ni förstår hur jag menar......ex en utgång med 3.3 volt och en med 5volt samtidigt???
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Observera att länken ovan du gav är en step-down (buck). Sedan när det gäller vanliga labbaggregat med dubbla utgångar är dessa isolerade från varandra. I ditt fall får du nöja dig med gemensam jord.

Men intressant är fortfarande att höra vad du allra helst vill ha. Låter i alla fall som att du önskar större utspänningsområde än 2 V till 10 V?
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Jo......

Som jag förstår är de vanligaste 0-30 volt ....

Men är lite osäker på hur jag ska få till detta......

Men jag förstår ungefär vad jag behöver men får läsa på lite mera känns det som.........

Sen tänkte jag försöka hitta en lagom stor låda kanske i Alu eller Vanlig plåt......

Alt skära järnplåt som bockas .....

Kanske är det smidigaste...... Då man kan få alla delar där man tänkte sig osv.....

Kan ju bli lite trevligt om man sprayar den efteråt osv........

Kanske ha en front platta i plåt för jord på baksidan och i ex plast framåt för en lite trevlig inramning.....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Jag hade nog lagt ner planen på labbaggregat med endast 12 V-matning. Istället hade jag fixat ett enklare nätaggregat med 12 V, 5 V och 3,3 V med någon form av strömbegränsning. Alternativt 0 - 10 V, 0 - 5 V och 0 - 3,3 V.

Men önskar du dig även ett traditionellt labbaggregat hade jag letat efter en billig 50 Hz-transformator. Med lämplig sekundärspänning på över 20 V hade jag sedan byggt eller köpt en linjärregulator.

Koppla och testa innan du börjar med lådan, eventuellt kommer du på något mer under testandes gång. Det är en stor frihet att designa elektroniken före lådan.

Vidare angående e-Bay produkterna står det väldigt lite information. Rippel är högst intressant. Väl i labbet vill du ha utrustning som inte ställer till det extra för dig med störningar eller andra konstiga beteende. Någon länk ovan angav "solar charging" och då ställs kanske inte så stora krav på noggrannhet och rippel.

Glömde även nämna att ett labbaggregat ska kunna startas och stoppas snyggt. Vi har ingen aning hur nämna kraftomvandlare ovan beteer sig. I värsta fall ger de spänningsspikar som såklart också kan ställa till framtida användning.
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

Om jag köper ett typ Switchat nät agg liknande detta?


https://www.jbcnc.se/sv/nataggregat-c-1 ... -9-7a-p-48

Denna typ av agg använde jag när jag byggde min strömförsörjnings låda till CNC



/////////

Helst så skulle jag vilja kunna nyttja det agg jag tänkte men är kanske helt fel tänkt från början.......

Känner mig lite dum faktiskt......men kanske ska försöka göra ett agg som har 12v och neråt men det känns lite tråkigt att inte kunna komma upp i 30volt......


////////

Ev kan man ju ha två agg ett med lägre volt och ett med en högre volt.....???
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

psynoise skrev:

Jag hade nog lagt ner planen på labbaggregat med endast 12 V-matning. Istället hade jag fixat ett enklare nätaggregat med 12 V, 5 V och 3,3 V med någon form av strömbegränsning. Alternativt 0 - 10 V, 0 - 5 V och 0 - 3,3 V.

Jo men det låter vettigt ......!


Men önskar du dig även ett traditionellt labbaggregat hade jag letat efter en billig 50 Hz-transformator. Med lämplig sekundärspänning på över 20 V hade jag sedan byggt eller köpt en linjärregulator.

--är detta en sån där " donut variant " du tänker här.....ursäkta för min dåliga insyn i termerna...!





Koppla och testa innan du börjar med lådan, eventuellt kommer du på något mer under testandes gång. Det är en stor frihet att designa elektroniken före lådan.

Jepp låter vettigt oxå

Vidare angående e-Bay produkterna står det väldigt lite information. Rippel är högst intressant. Väl i labbet vill du ha utrustning som inte ställer till det extra för dig med störningar eller andra konstiga beteende. Någon länk ovan angav "solar charging" och då ställs kanske inte så stora krav på noggrannhet och rippel.


Jag hittade en annan med typ 0.01 % rippel....




Glömde även nämna att ett labbaggregat ska kunna startas och stoppas snyggt. Vi har ingen aning hur nämna kraftomvandlare ovan beteer sig. I värsta fall ger de spänningsspikar som såklart också kan ställa till framtida användning.
Hur menar du att man har en switch för inkommande ström helt enkelt .....!? Givetvis med nån säkring som tidigare nämndes ...!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Hur utgångarna stängs av kan göras på lite olika sätt. Vissa labbaggregat gissar jag kopplar bort utgången via relä, medan vissa switchade kanske endast kapar sin matning varav utspänning blir okontrollerad. Men detta kan säkert andra svara på bättre.

Som jag skrev ovan hade jag hellre satsat på ett konventionellt labbaggregat. Du tar då istället en transformator för 50 Hz. Här borde det finnas många ritningar i både böcker och tidningar samt färdiga kretskort.
mrfrenzy skrev:Du skulle tex kunna använda 2st såna här för att få möjlighet till flera spänningar: https://m.aliexpress.com/s/item/3268855 ... l#autostay

Komplettera med mätare som visar spänning och ström.

https://m.aliexpress.com/s/item/3277917 ... l#autostay
Jag antar att regulatorn som mrfrenzy tipsade om är linjär. Om du hittar mer dokumentation om denna skulle det kunna vara ett alternativ. Annars kan du alltid köpa och testa lite innan du bygger ihop allt då priset var lågt.
Tarsson
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2016, 21:57:31

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av Tarsson »

psynoise skrev:Hur utgångarna stängs av kan göras på lite olika sätt. Vissa labbaggregat gissar jag kopplar bort utgången via relä, medan vissa switchade kanske endast kapar sin matning varav utspänning blir okontrollerad. Men detta kan säkert andra svara på bättre.

Som jag skrev ovan hade jag hellre satsat på ett konventionellt labbaggregat. Du tar då istället en transformator för 50 Hz. Här borde det finnas många ritningar i både böcker och tidningar samt färdiga kretskort.
mrfrenzy skrev:Du skulle tex kunna använda 2st såna här för att få möjlighet till flera spänningar: https://m.aliexpress.com/s/item/3268855 ... l#autostay

Komplettera med mätare som visar spänning och ström.


https://m.aliexpress.com/s/item/3277917 ... l#autostay
Jag antar att regulatorn som mrfrenzy tipsade om är linjär. Om du hittar mer dokumentation om denna skulle det kunna vara ett alternativ. Annars kan du alltid köpa och testa lite innan du bygger ihop allt då priset var lågt.


Hittade en liknande på eBay har konto där men ej på aliexpress.....
Vad tror ni om denna som alternativ???


http://www.ebay.com/itm/0-30V-2mA-3A-Ad ... SwR5dXR-v4
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av psynoise »

Svårt att säga, men jag ser risken som mycket mindre med en linjär regulator i vilket fall som helst. Om ingen annan här på forumet köpt samma sats får du väl bli den första att testa.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tänker bygga ett Labb-agg, med ett Dell server Nätaggreg

Inlägg av opampen »

mrfrenzy skrev:Isåfall är det bara att koppla till en H4-lampa så får man bra arbetsbelysning :)
Var lite seriös!!
Skriv svar