Eldrift i båt

Berätta om dina pågående projekt.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Eldrift i båt

Inlägg av ollebolle »

Under Båtmässan är vi några som tänker träffas och utbyta teorier om kommande installationer av elmotor för framdriving i första hand i segelbåt. Några behåller den gamla stinkbomben. Min tanke är att bara ha segel som huvudmotorerna och elmotor som hjälpmotor in och ut ur hamn.
Vi är seglare och inga elektronikkonstruktörer känner du för att ledsaga oss i elektronikfrågor och vara elektronikexperten är du välkommen på mötet som kommer att hållas under Båtmässan i Göteborg februari 4-12.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Eldrift i båt

Inlägg av ollebolle »

Elektroniken handlar om reglering och Batteriövervakningssystem och laddning förstås. I mitt fall 15kw DC motor. 40V . Hur reglerar man så man kan smygstarta? 400A vid full effekt. Hur ser såna halvledare ut!
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Eldrift i båt

Inlägg av lond »

Mitt förslag är att kolla med någon som håller på med att elkonvertera bilar, finns mycket färdigt att tillgå. Dock håller man på med AC-motorer i bilar, då dom är mer underhållsfria än DC-motorer.

/// Marcus

edit: Kolla på Wheeler dealers S13E16 for inspiration. Finns på tuben.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Eldrift i båt

Inlägg av Nerre »

Det främsta problemet med att konvertera till eldrift är väl energiinnehållet i ett batteri kontra i diesel.

Det finns en tråd i forumet som handlade om elkonvertering av båt och där fanns det beräkningar av hur mycket batterier som krävs för att motsvara en normal tank med diesel.

Med batterier är ju frågan också hur man laddar, solpaneler etc kommer inte att ge i närheten av den mängd el som behövs för att ladda.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Eldrift i båt

Inlägg av bearing »

Skicka ett meddelande när mässan närmar sig, och påminn mig. Jag jobbar med elbilar och tycker om att segla på somrarna. Har kunskap om både batteriövervakning och drivsystem.

Att ha batteri som räcker för in och ut ur hamn blir inte så tungt eller dyrt. Men räkna inte med att kunna köra hem båten från ute till havs i stiltje, och framför allt inte i kuling.

Jag har varit på båtar där motorn används mer än seglen. Själv skulle jag skämmas. Jag seglar både i 1 m/s och 20 m/s.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Eldrift i båt

Inlägg av ollebolle »

Visst jag sänder ett meddelande. Är själv elbilsfreak och tänkte en gång elkonvertera en bil, därav min DC-motor i skrot lådan (uppfinnar-lådan). Kör en Citroen C-Zero som substitut till hemmabyggt.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Eldrift i båt

Inlägg av MiaM »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Eldrift i båt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den var snygg MiaM En jord i vattnet och en positiv i himlen! Gud är kraften!
Skriv svar