Dimning av ledstrip

Berätta om dina pågående projekt.
Frickis
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 januari 2017, 07:48:56

Dimning av ledstrip

Inlägg av Frickis »

Hej!

Ny på forumet med nytt projekt. :P

Jag har en ledstrip i köket för belysning under köksskåpet. Bra drag i ljuset och det funkar bra. Har en manuell dimmer på det idag, men skulle jag vilja att det är styrt efter rörelsedetektor.

Skulle vilja att det vissa tider tänds som lite stämningsljus och att det tändsupp lite starkare i kanske 10 minuter efter att rörelse registrerats. Samt att om man för handen precis framför rörelsedetektorn så tänds det i full styrka. Skulle även vilja ha mjuka övergångar mellan de olika lägena.

Har precis börjat leta information om hur man enklast gör det samt vilka komponenter som behövs, men har inte hittat något exakt likadant projekt.
Antar att Arduino eller Rasberry PI kan användas. Om jag förstår det rätt så är kanske Arduino lättast?
I full styrka drar stripen ca 30w, så jag antar att man får ha någon slags transistor.

Vad tror ni om detta? Kom gärna med förslag och idéer. :-)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Dimning av ledstrip

Inlägg av Purre »

Z-wave bör vara en väg som fungerar, den har inbyggd klocka och kan ha koll på så sätt.
Går att bygga ut till resten av hemmet sen också med tiden
gribber
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 november 2013, 22:49:07
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Dimning av ledstrip

Inlägg av gribber »

Har byggt just detta här hemma, nästan på pricken efter de specifikationer du efterfrågar :)

Baseras på en attiny85, kan lägga upp ritningar och programvara om du är intresserad


.
Skriv svar