Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Så vart ligger problemet då, tror du?

Det enda som alltid finns med i ekvationen är RCA-honorna, olika märken av RCA-hanar har testats ihop med RCA-honorna och glapp har uppstått oberoende av RCA-hanarna, ingen korrelation mellan dom och honorna alltså. Dessutom har mycket kvalitativa hanar testats så för mig är det glasklart att RCA suger.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Och du ser inte själv vilken den gemensamma nämnaren är, och vart problemet mest troligt ligger? Man kan ju nästan tro att du är politiker, om du fortsätter att testa med samma honor som du haft problem med innan, och förväntar dig andra resultat. Prova RCA honor som är tillverkade av något som faktiskt leder elektricitet så fungerar det säkert bättre. Det är dina RCA honor som suger. Inte RCA som standard.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ju redan sagt ett par gånger att gemensamma nämnaren är RCA-honorna men jag orkade inte tjata om samma sak på samma sätt så jag nyttjade andra ord och skrev
Det enda som alltid finns med i ekvationen är RCA-honorna
istället.

Jag ser väl att det är dom som verkar vara problemet och jag dissar inte RCA för att det är kul, jag dissar standarden för att den är dålig enligt min tämligen gedigna empiriska forskning ;)

Standarden är dålig men vad som är ännu värre är att om man skall få nån slags kvalitet hos kontakterna kostar det uppenbarligen skjortan så det finns en hel HiFi-lobbyism bakom dessa kontakter, detta samtidigt som teleproppar i regel inte kostar nånting :D

MVH/Roger
PS
Jag gillar förresten dina Neutrik RCA-kontakter du länkade till, ett lustigt fenomen är att både Neutrik TP och Neutrik RCA passar i samma hål, så om jag ångrar mitt TP-val så kan jag i sista stund bara byta, jag tackar för detta :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 1 maj 2018, 18:18:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Det var det värsta.. Kostar saker med kvalitet pengar? Det var något nytt. :humm:
Man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Kolla mitt meddelande en gång till :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för två saker:
1) Jag bygger två typer av försteg för linjenivå dvs KLA (Line Amplifier) och KHA (Headphones Amplifier), KLA är en nästan tråkig rörförstärkare men är käck när man behöver lyfta linjenivå runt 20dB för att kunna driva ett (rör)slutsteg full ut, KHA är en rörhybrid där hörlursdrivningen sköts av en emitterföljare.

KHA är jag inte så intresserad av för jag lyssnar inte med hörlurar, dock något mer lukrativ och det slår det mig nu att jag kan ha kvar RCA-kontakterna i detta projekt så att den blir "normal" ur den synvinkeln.

KLA har jag precis bestämt kommer bestyckas av 8-polig DIN istället för fyra RCA, då får jag lite av båda världar dvs jag har två projekt som gör samma sak men på olika sätt och, framförallt, med olika gränssnitt.

Jag har bestämt mig för att köra tre stycken partvinnade kablar med skärm där två kommer gå till 6,3mm teleproppar och en till 3,5mm telepropp som ju då också direkt kan kopplas in i en dator men om man vill ha fler källor så får man antingen bygga ett kablage eller köpa ett, telepropp till RCA finns färdigt.

2) Jag bygger ett par KPA på plywood OCH målar plywood med gul lasyrfärg, blir nog inte så jättelukrativt men det blir kul, billigt OCH bra!

MVH/Roger
PS
De svarta toroidkapslingarna kommer kontrastera mot gult väldigt fint tror jag. Plyfavarianten kommer f.ö INTE ha några dyra Neutrik-kontakter (sitter ju på en drös med RCA-honor och på nåt sätt borde man kunna få dom att fungera) eller märkvärdiga nätmoduler i sig, detta för att trä inte behöver jordas :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har också bestämt mig för att köra två spår när det gäller rörslutsteg:
1) KPA_Basic
2) KPA_Deluxe

Basic lutar jag åt skall byggas av 4mm plyfa som lock och enkla billiga kontakter (som jag har ett gäng med), jordplanet kommer tejpas på med AL-tejp (som alla andra plyfa-förstärkare), locket kommer borras på i princip samma sätt som Deluxe men jag har precis bestämt mig för att köra 807 rakt av så hålen för 807 måste göras 39mm (isf 27mm för oktal-rör), chassit kommer jag måla med gul lackfärg (ändrar jag det till) detta för att slippa använda 12mm plyfa som lock och mha lasyr framhäva plyfans lameller, jag skiter i det helt enkelt och målar skarvlöst gult istället, detta underlättar sedan montagen av pottarna som kan göras underifrån genom 10mm hål och utan konstigheter, på ovansidan kommer jag således köra med pot-rattar, 807-rörens anoder kommer länkas ner i chassi med 3mm emaljerad koppartråd.

Deluxe kommer göras i 1mm Cu-plåt där borrmallen ser mer eller mindre likadan ut som för Basic, den kommer få en seriös nätmodul som innehåller jordad C14, tvåfasig brytare och tvåfasig säkringsinsats där jordning kommer ske rätt i chassi och är ett tacksamt tips från forumet, Deluxe kommer förmodligen bestyckas med enbart oktal-rör (har inte gett upp 807-adaptern helt än även om förstärkaren nog blir lite mindre lukrativ med 807, inbillar jag mig), företrädelsevis KT88, ty den ger dels maximal effekt dels passar den käckt att köra 4-8 Ohm Klass A (bara ratta lite i bias ty min utgångstrafo har bara ett varvförhållande), locket kommer att bestyckas med dom mycket fina pot-hållare som jag fått tipsat av soundbrigade, pottarna blir alltså försänkta så att inga rattar sticker upp och skymmer drivröret, det här är en liten extra kostnad och egentligen rätt onödig men nu snackar vi Deluxe.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär har jag tänkt göra bakstyckena till de båda KPA.

KPA_Basic nyttjar vanliga standard kontakter och reglage dvs samma som jag nyttjat hittills.

KPA_Deluxe nytjar dock en C14 nätmodul och förmodligen en telepropphona (TP) modell Neutrik, jag har precis beställt en av varje vad gäller TP och RCA för att jämföra känslan och checka så att de faktiskt möjliggör samma mekaniska håltagning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag hem två hylskontakter från ELFA av märket Neutrik.

Dyyyyrt märke :(

Hylskontakterna var en RCA och en telepropp (6,3mm).

Telepproppen såg bra ut men var lite som Windows 10 dvs helt onödig med sin fulltständigt nästan korkade finess att låsa pluggen när man kört in den och sedan ha en släpp-knapp att trycka på för att få ut den, vad tror tillverkaren egentligen, att jag ska dra i gitarrkabeln så hårt så att förstärkaren kan släpas med, eller?

Så den här kontakten går bort (dessutom svår faktiskt att få att släppa proppen, får ta i för det).

RCA känns dock bra, den har samma mekaniska dimensioner som TP så jag slipper cadda om ritningen, dock kan den passa i ett något mindre panelhål.

Nu köpte jag bara en av varje även om jag klagade hos reklammationsavdelningen på en annan sak och hade förhoppningen att hon kanske kunde bjuda mig på ett par men så blev det inte och jag ville hålla nere kostnaden så det får bli att jag beställer makan en annan gång, pga dessa "prover" vet jag nu i alla fall vad jag vill ha (tack Electricguy).

MVH/Roger
PS
Jag tiggde till mig tre säkringsinsatser som jag klagade på inte ingick i dom fina nätmodulerna (C13, 2P-brytare och 2P-säkringar) och att det var otydligt i katalogen att man behövde beställa dom separat, ingen kostnad varken för ELFA eller mig egentligen men jag var faktiskt lite irriterad över detta för mina nätmoduler blev då per definition FULLSTÄNDIGT värdelösa :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl bra att kontakterna sitter på plats. Det kan ju smälla och brumma så det står härliga till och högtalarmembranen flyger runt i värsta fall.
Om du nu inte gillade kontakter med låsning kan man ju grubbla över varför du köpte sådana. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tänkte mig en skön känsla när man kör i proppen och när man drar ur den :)

MVH/Roger
PS
Känslan är skön när man kör i proppen men suger när man skall dra ur den, liksom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror väldigt många typer av audiokontakter finns med låsning. Det finns väl tom RCA-kontakter med skruvlåsning. Alla varianter har ju flera syften där det viktigaste är att kontakten inte ska hoppa ur och lämna ingångar öppna för brum och skit och jag kan också tänka mig att låsningen också syftar till att hålla kontakten på plats och om möjligt se till att det inte glappar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att göra på följande sätt:
1) Jag caddar fram en Deluxe-version där jag skippar 807-adaptern och bara kör (vridningsbara) oktaler i kopparplåt
2) Jag caddar fram en Basic-version där jag återigen skippar 807-adaptern men kör ENBART 807 (med fast vinkel)

Basic-versionen kommer byggas av mitt kära favoritmaterial dvs plyfa där speciellt locket kommer att byggas av 4mm plyfa, detta för att dels har jag bestämt måla förstärkarna med täckande lackfärg (där inga plyfa-ändträn kommer synas), dels blir montaget av pottarna enklare ty de måste försänkas underifrån om jag vill nyttja 12mm plyfa.

Färgen kommer att bli röd lik den Japanska flaggan (men varför den solen är röd det vet jag inte).

Idag var jag och besökte en färghandel och fick pekat ut en röd jag gillade, sen fick jag reda på att man bör grundmåla först.

Det som är roligt med det här det är att jag nu kan bygga allt själv och dessutom har jag material samtidigt som materialet inte kostar nåt.

Men varianten jag länge letat efter stavas FÄRG, jag har länge varit tveksam till att bara fernissa förstärkarna, vet egentligen inte riktigt varför men det har känts lite B på nåt sätt MEN när jag nu ger dom en seriös färg så känns det bättre, kanske det fortfarande blir lite av en B-stämpel på alltihop men jag är i vilket fall mer nöjd samtidigt som jag får hantverk-känslan på alltihop som jag inte skulle få om jag la ut alltihop.

MVH/Roger
PS
Jag har märkt att Sovtek 807 (som kan köpas nytillverkade) har en i det närmaste fantasifull vridning av anodkropparna, mina Siemens QE06/50 har det dock inte utan alla är vridna lika mycket. Jag har dock lagt på tok för mycket energi i detta meningslöst kosmetiska så jag kapitulerar nu :)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Det där TRS-jacket har låsning för att det primärt är ämnat för scen och pro-bruk där kontakten INTE FÅR hoppa ur under spelning/uppträdande. Det är inget som är designat för att se snyggt ut eller "kännas bra" för audiofiler. Det är istället ett robust jack av bra kvalitet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Första gången dock som jag hört talas om dylik variant, personligen upplever jag sedan att kraften för att trycka loss kontakten är alldeles för stor men att jacket är robust och av bra kvalitet det håller jag med om.

Kommer köpa en av varje till för jag har ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag vill köra, om jag kör RCA så vill jag nog ändå köra Neutrik's variant för den utstrålar känsla och kvalitet och ska man satsa på kvalitet nånstans i ett HiFi system så är det ju lämpligt att man liksom börjar med det, kvalitet går ju liksom inte att lägga till i efterhand (fast kasst kablage går att lägga till).

MVH/Roger
Skriv svar