Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 01.14 2018-10-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 400 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 00.03 2017-12-14 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 17770
Ort: opediska institutionen, Brätte
Strömmen. Skärmgallret agerar plötsligt anod. Du vill ju begränsa den "anodströmmen".


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.41 2017-12-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Jo men tänk om det kanske kan vara såhär istället, säg att motståndet är på 100 Ohm och anodspänningen är på 500V om då skärmgallermotståndet skall kunna styra undan 50V så krävs det så mycket som en halv ampere DVS det måste gå bra nära lika mycket ström genom screen som det går genom anod, men det kan ju inte stämma om inte annat så för att effektförlustkapaciteten är olika.

Eller är det väldigt beroende på potential anod/screen dvs om anodpotentialen bara är lite högre än screen-potentialen så rusar all ström dit, eller?

Kvällsvarden är klar, nu måste jag äta och hinner inte ens kolla igenom detta, god natt!

MVH/Roger
PS
Fast ytan hos screen-spiralen är mycket mindre än anodens yta så bara av den anledningen borde mycket mindre ström gå där men då blir spänningsfallet över Rsc ännu mindre och potentialen för anod och screen borde bli ungefär samma så nej, detta har inte med saken att göra, Rsc måste vara nån slags "screen-stopper" för att på nåt mystiskt sätt förhindra oscillation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.53 2017-12-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Nu har jag börjat bygga min KPA_proto.

Jag har dragit AC-delen innan trafo och installerat en icke-giltig X-konding (PP) över trafon, balanserat heatern med 100+100 Ohm och dragit heatern dvs 6,3V till alla tre rören (likriktarröret kommer få en egen 5V).

Det blev mycket bra, ett problem var dock att dom 1,5mm^2-arna till kablar jag valde för slutrören inte gick in i lödöronen för drivröret, bytte då till 0,5mm^2 (ty bara 0,3A där) och då passade det.

I morgon ska jag dra likriktarrörets heater samt övrig matning.

Wish me luck :)

MVH//Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.52 2017-12-17 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Ikväll har jag lött resten av matningen.

Började med fusket att emulera en andra högspänd AC-lindning mha två dioder (1N4007), helst skulle man ju velat ha dubbla 350V-lindningar men det har jag inte samtidigt som detta Lundahl-trick gör så att man ändå kan likrikta helvåg mha ett likriktarrör som är mer attraktivt än vad dom flesta förstår (personligen gillar jag mjukstarten bäst).

Sen monterade jag de båda dubbla högspänningslytarna (33uF+33uF/450V) där ena nyttjar båda ihopkopplade och då som glättningskondensator medans andra nyttjar båda separat (filtrerar/stabiliserar matningen till drivröret).

Slutligen drog jag klart matningen så nu är det mest motstånd och PP-kondingar som saknas.

Känns bra.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.37 2017-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Nu har jag kommit längre.

Hela drivrörets elektriska funktion är fixad (förutom kopplingskondensatorerna kommer jag nu på), jag har tom implementerat möjligheten att experimentera med feedback, trots att den är EB-biaserad, lite kaka på kaka kan tyckas men icke då :)

Slutrörens elektriska funktion är halvfärdig, det mesta är klart men effektmässigt saknas en 220Ω/3W pot, jag hade tänkt nyttja en 4k7-pot parallellt med 220Ω men jag vill hellre köpa en riktig för funktionen blir så extremt olinjär så i morgon kommer jag åka till Tema och köpa detta m.m.

Tycker det känns bra med dessa dubbla pottar (en för bias, en för balans), ska jag verkligen skippa dom i skarpt läge?

Enda anledningen till att jag eventuellt skippar dom är att de "skitar ner" designen, löjligt va? :)

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.53 2017-12-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Förstärkardelen är nu helt klar.

Känns mycket bra.

Tycker konceptet med pottarna monterade i chassit blir väldigt bra speciellt om man försänker dom enligt soundbrigad's trevliga tips.

Dock, om man försänker dom så att man måste använda skruvmejsel så blir det lite knöligt att använda dom om man inte samtidigt kan mäta ovanifrån.

Apropå det så har jag kommit på att de röda banan-hylsorna kommer användas både för mätändamål (oktaler) och monteringsändamål (807) för skillnaden oktal/807 blir egentligen bara att i fallet 807 så sätter jag naturligtvis dit banankontakter från anoderna och trycker i vilket också gör så att man kan mäta även 807 genom att trycka i en banan på tvären, i oktalfallet så är bananhylsorna dock bara mätpunkter MEN man kan konstruera för både oktal och 807 på samma sätt, det "enda" som krävs är en adapter som jag har bestämt mig för att försöka skapa helt själv av 1,5mm respektive 2mm kopparplåt.

Nästa steg är att montera OPT, därefter Mains.

MVH/Roger
PS
Det blaffiga motståndet längst till vänster är bara tillfälligt, jag hade ingen 220R-pot så jag gjorde en av 4k7//220R, extremt olinjär den är.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.50 2017-12-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Olika bud mest varje dag :D

Nu är min plan istället som följer:
1) lödstöden för utkommande gallersignal får två extra hål, det ena har samma position som idag (underlättar montage av fet Vitrohm 10W-motstånd av längd 38mm), det andra flyttas så nära bananhylsan det går för att på så sätt göra det möjligt att PÅ SIKT nyttja 807-adapter.
2) Det blir två par hål runt varje slutrörssockel, ena paret är standard oktal (36mm) som ihop med att "klacken" på rörkragen sågas av gör det möjligt att nyttja oktaler (med vridning, obs), detta är tacksamt om man siktar på oktaler till att börja med, det andra paret (46mm) krävs för att kunna nyttja 807-sockel med dito adapter, det är tom viktigt med så stor cc som 46mm för annars kan inte 807-adaptern vridas tillräckligt, jag måste alltså ha större cc på adapter-hålen än oktal-cc en del för att annars tar T-spårmuttern emot i själva sockeln.

Så jag kommer ha sex onödiga hål i min KPA, två hål blir standard M3 (lödstöden) fyra hål blir D4 (807-adaptern) och de är D4 för att jag tror att jag kan få tag i en T-spårmutter som klarar M4 eller mindre.

Nu börjar vi närma oss nåt :)

MVH/Roger
PS
Det fina är att nu kan jag köra igång byggandet UTAN krånglig (och förmodligen dyr) adaptertillverkning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.14 2017-12-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Såhär får det bli.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.05 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Jag har bestämt att alla socklar ska monteras ovanifrån för jag tycker det är snyggt sen fyller det även en funktion ty då kan jag lätt såga av kragarna för slutrören om jag skulle vilja köra KT66 "rakt".

Jag har säkert sagt det men jag siktar nu på att bara MÖJLIGGÖRA 807-adapter, jag kommer inte ta fram några sådana för dels är det för mycket jobb om jag skulle göra dom själv dels blir det för dyrt om jag lägger ut dom samtidigt som själva 807-ide'n går ut på att hålla nere kostnaden.

Godtyckligt vridna 807 vill jag dock inte ha så att bara montera 807-socklar och köra vill jag inte.

Det finns en variant kvar och det är att bygga en stereo-förstärkare modell den alla första Williamson jag byggde 1991 där jag la rören ner och skapade "centrumstöd" modell två 1"3 som jag borrade hål i motsvarande basen på 807 sen kopplade jag in mig mha vanliga röda rundhylsor, kostar ingenting!

Ett litet aber med detta är att min anodtrafo inte riktigt klarar detta, den klarar det men då kanske jag bara får 430VDC, heatern har jag dock räknat ut att man kan nyttja 10V/3A-lindningen för drivrören (motstånd i serie för 6,3V/2,4A) och 6,3V/3A för 807 (3,6A tot) samt 5V/3A för GZ34 (inte att förglömma för mjukstart ska vi definitivt ha!).

Så det går.

Frågan är vad jag ska satsa på.

Rik på det här lär man ju inte bli ändå :D

MVH/Roger
PS
Fast blir det en stereo-förstärkare så blir det Williamson igen, detta en del för att det faktiskt finns plats för ett drivrör till samtidigt som den konstruktionen är världens bästa enligt mig och jag kan då mer satsa på att ta fram en bra OPT mha min lindningsmaskin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.09 2017-12-25 

Blev medlem: 10.10 2010-01-08
Inlägg: 45
Ort: Stockholmski
rogerk8 skrev:
Fast lite konstigt är det för man mäter ju upp tetroder (utåt sett, som jag kallar dom även om dom egentligen är pentoder) med skärmgaler kopplat DIREKT till anod, det är dom anoddiagram man serveras i datablad.

Så varför blir det plötsligt så märkvärdigt i applikationer/förstärkare att man tar till screen-motstånd (Rsc)?

Jag tror att detta enbart beror på att man vill försöka minimera risken för oscillationer för när man bara sveper ett rör så kanske det liksom inte är så noga.

Vad tror Ni?

MVH/Roger


galler är inte anoder, helt annan strömtålighet, begränsa ström med resistor, en del har även shunt till jord i fall att gallerspännings rycks bort med anodspänning fortfarande på så laddas inte gallren upp till anodpotential. kan inget om just kt88 men för tetroder/pentoder finns en del principer man bör följa, t.ex de just nämnda


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.37 2017-12-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Hej Chriz!

Tack för din kommentar!

Dock tror jag att man inte kan begränsa strömmen genom ett skärmgaller mha en ynkligt liten resistor (vanligtvis runt 100 Ohm) för strömmen i ett rör tror jag är proportionell mot ytan hos elektroderna dvs det går väldigt lite ström i skärmgallret även om man kopplar det direkt till anoden, grejen är dock förmodligen att risken för oscillationer minskas med ett skärmgaller-motstånd, fråga mig bara inte hur :)

God jul!

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.08 2017-12-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
När det gäller 807-adaptern har jag nu bestämt mig för följande:

Jag gör ett M3-hål i chassi (alla andra små hål är redan M3) på varje sida om slutrören, jag gör dubbla par för jag vill kunna strunta i adaptern och bara köra sockel också.

Om slitsarna görs D4 så kan nämligen en ordinär M3 löpa tämligen friktionsfritt i slitsarna.

Enda lilla kruxet med detta i jämförelse med ursprungliga tanken ovan är att nu MÅSTE jag dra åt adaptern underifrån DVS man kan inte bra rikta in sockeln ovanifrån och låsa med dito skruvar, man måste under chassi och låsa.

Det roliga med det här tycker jag annars är att jag kan säga till min plåtslagare att alla riktigt små hål ska vara M3 vilket minimerar missförstånd (även om det står i ritningen).

Såhär ska jag göra, orkar inte hålla på och hatta med den här biten längre även om jag hittade eventuellt lämpliga fyrkantsmuttrar på ELFA fast inte ens på Schroff's hemsida fanns data att få (annat än att dom var M4), dåligt!

Här har ni annars artikelnumret: 52-531-90

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.07 2017-12-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Fasen, det här blev bättre än jag först trodde!

Säg att du kör 807 men vill byta till KT66, 807:ans sockel måste då bort och denna monteras tvångsmässigt alltid underifrån (tack för det för den är ful som stryk :D ), när 807-sockeln är avlägsnad så kan man välja att ha kvar 807-adapter men då se till så att de från ovansidan kommande skruvarna inte är för långa för fästandet av KT66 ovanifrån (om 807-adaptern sitter kvar måste man montera KT66 ovanifrån) eller så tar man bort 807-adaptern och monterar KT66 ovanifrån (eller faktiskt underifrån också om man vill, speciellt käckt är att chassit är gängat) som vanligt.

Dessutom har jag precis testat att såga av kragarna på en oktalsockel av den modell jag gillar, det gick bra dock får man rätt lite gods kvar i kragen men det räcker OCH oktalsockeln kan snurras godtyckligt!

MVH//Roger
PS
Tror jag kör Dremel + klinga nästa gång istället för mini-bågfil (150mm) blev lite bökigt, nu är dock min Dremel fast i min handöverfräs :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av rogerk8 18.14 2017-12-27, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.14 2017-12-27 
Tidigare soundbrigade
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 17770
Ort: opediska institutionen, Brätte
Men de där socklarna med metallspännet är ju gjorda så man ska kunna montera socklarna från alla håll och kanter, så jag fattar inte vad du gjort? :humm:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.14 2017-12-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9036
Ort: Göteborg
Intressant kommentar.

Dock är det som så att de bara går att montera i hela 90-gradersvinklar, man måste såga av kragen om man vill kunna montera dom i godtyckliga vinklar (kika t.ex på inbuktningarna hos sockeln och tänk att där, men bara där, passar kragen).

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 400 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010