Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:
rogerk8 skrev: Har du skapat nåt vettigt själv det senaste eller gillar du bara att trycka ner folk?

/Roger
Jodå, det har jag.. Men känner inte behov av att lägga upp allt jag bygger och fixar här. Mest för att området i sig är lite skevt för detta forum och ingen skulle tycka att det direkt var nåt vidare intressant.
Vad vet du om det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Erfarenhet av tidigare postade trådar som inte har fått någon vidare respons alls eventuellt?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där kan jag relatera till men du får inte ge upp.

Tänk lite att du dokumenterar dina egna projekt, jag nyttjar mycket EF till det, till exempel får jag den enda ordning jag har av mina bilder genom att bara tänka "vilket projekt, vilken tråd" och så hittar jag bilden, utan EF skulle jag i mitt nuvarande läge aldrig hitta mina bilder.

Vad jag menar är att kör på med dina egna grejer och tappa inte hoppet på det du själv gör, jag har börjat förstå att det finns mängder av medlemmar som läser "i det tysta".

Ärligt talat så skriver jag ibland lite för uttömmande och hur ska då nån kunna inflika med nåt?

Det är ju bättre att lämna lite frågetecken så folk får en chans att yttra sig.

Detta förstås inom områden man tror sig behärska vilket vad gäller mig är typ 0, men ibland får man hybris och kör på.

Vilket är precis vad jag tycker du ska göra, kör på!

MVH/Roger
PS
Allt är bättre än ditt nuvarande typ ständiga gnällande i mina trådar :)

Börjar fundera på att utveckla det käcka påfundet med smilisar, tänk om man kunde hänga på en flagga där typ rött är att jag skrattar MOT dig och grönt är att jag skrattar MED dig (vilket jag tolkar att du gjorde).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta en provbit (plyfa). Putsa lite sorgfälligt. Lägg på grundfärg. RÖR OM toppfärgen och lacka en gång!

Det finns ett uttryck jag inte vill använda, men jag menar så här: om det inte fungerar med givna instruktioner, kanske instruktionerna var fel. Att upprepa något som uppenbarligen inte fungerar är .......... (fyll i ordet som saknas).

Och för fan, Roger, LYSSNA PÅ GODA RÅD. Skit i råd som passar din inre latmask.

Ryssarna har två ordspråk som är ungefär samma som svenska men uttryckta lite mer ironiska:

Ett tokigt huvud lämnar benen ingen ro, och Den snåla betalar alltid dubbelt.

Ofta tjänar man på att slanta ut lite mer än man egentligen vill och man slipper lika ofta bekymmer om man lägger ner lite mer jobb än man tänkt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Fyller på med ett Finskt fritt översatt:

För sent att fisa när du har skitit byxan full!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Ta en provbit (plyfa). Putsa lite sorgfälligt. Lägg på grundfärg. RÖR OM toppfärgen och lacka en gång!

Det finns ett uttryck jag inte vill använda, men jag menar så här: om det inte fungerar med givna instruktioner, kanske instruktionerna var fel. Att upprepa något som uppenbarligen inte fungerar är .......... (fyll i ordet som saknas).

Och för fan, Roger, LYSSNA PÅ GODA RÅD. Skit i råd som passar din inre latmask.

Ryssarna har två ordspråk som är ungefär samma som svenska men uttryckta lite mer ironiska:

Ett tokigt huvud lämnar benen ingen ro, och Den snåla betalar alltid dubbelt.

Ofta tjänar man på att slanta ut lite mer än man egentligen vill och man slipper lika ofta bekymmer om man lägger ner lite mer jobb än man tänkt.
Men ärligt?

Det är ju korkat att röra om en färg som inte behöver röras om i, tom jag kan se på färgen att den faktiskt inte behöver röras om.

Men visst har du rätt, jag har en latmask i mig men det är ingen latmask för latmaskens skull, det är en latmask för behovets skull.

På onsdag skall jag ta med det här misslyckade objektet till Caparol och klaga.

Idag fick jag annars veta att färgen inte tål vatten :rofl

Primärt testar jag ju bara färgen på lådan men det är ju lite komiskt att mitt ibland allt misslyckande så kan den inte ens nyttjas som slevlåda!

Uttrycket från Caparol var "jo, färgen tål vatten men bara en viss mängd"

Vad nu menas med en "viss" mängd samtidigt som han sa att "tråget" (dvs min slevlåda) inte kan doppas i vatten utan jag skulle använda en fuktad trasa!

Men faan vad grundlurad jag blivit!

MVH/Roger
PS
Dagens I-landsproblem: Står det "inomhus" på burken/spacklet så tål det ej vatten!

Miljöhysteri kallar jag det här problemet för.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska du måla träpanel på huset använder du utomhusgärg. Till snickeriervinomhus använder du inomhusfärg. Ska du måla något som ska utsättas för elände av något slag, ska du nog rådfråga i affären. Sedan är det självklart att IKEA-bordet Per-Uno måste tåla vatten och till och med alkohol, enligt vissa testmetoder, men det passar inte att bygga en badbåt av det. Så det är väl i princip du som lurat dig själv.
Idag är de flesta färger vattenbaserade med olika applikationer har olika sorters färg. Till och med bilar är målade med vattenbaserad lack.

Om nu 39 målarfirmor säger att lackfärg ska röras och den 40nde tycker man kan strunta i det, varför lyssna på den enda som säger motsatsen. Och varför upprepa samma misstag om och om igen när det är så uppenbart att du gör fel och affären gett dig fel råd.

Dessutom, jag rollade mina högtalarlådor för andra gången idag och givetvis rörde jag om färgen. Det tog mig kanske 3 sek. Och efter andra rollningen är MDFen helt täckt.

De ibland upprörda diskussionerna i dina trådar beror på att du inte tar till dig goda råd, utan kan vara riktigt hånfull ibland. Du lyssnar hellre på EN person vars tokiga råd passar din lättja och dina egna förutfattade meningar än 100 som har erfarenhet och fakta att lägga fram.

Ed. Ser massa skrivfel, men ids inte ändra. Skriver från plattan och det är på tok för krångligt att styra markören.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

En brasklapp, ev till Rogers fördel... Det finns droppfri sk tixotropisk färg, vad jag hört för kanske 20 år sedan är att den skall inte röras om för då fördärvar man tixotropin och den blir som vanlig färg och kan sen både droppa och rinna?
Jag vet inte om det stämmer men det KAN ju vara det som färghandlaren menade?
Detta kanske bara rör till det ännu värre?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Caparol har inga tixotroper typ lackfärg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:En brasklapp, ev till Rogers fördel... Det finns droppfri sk tixotropisk färg, vad jag hört för kanske 20 år sedan är att den skall inte röras om för då fördärvar man tixotropin och den blir som vanlig färg och kan sen både droppa och rinna?
Jag vet inte om det stämmer men det KAN ju vara det som färghandlaren menade?
Detta kanske bara rör till det ännu värre?
Njae, jag var mycket tydlig med vilken färg jag köpt dvs läste både bas-kod samt berättade att det stod vattenbaserad lackfärg på burken.

Tack annars för din input!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Du menar sådan där folieplast man klistrar på?! Seriously????? :roll:
Är det här fult?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På en liten bild med en gnutta osärpa - ser väl OK ut, men håller man slikt i handen är det lite annan sak.

Sa du bara ha den till dig själv an du väl köra med folie, men ska det var något kommersiellt få du ha toppfinish. Där gäller inte "good enough".


Nu förstår jag heller inte varför du skulle täckmåla lådorna. Jag tror mig ha förstått att du gillar strukturen på den plyfa du köper. OM du skulle ha täckmålat, varför inte köra med ett metallchassi? Det hade löst en rad andra bekymmer.

Om du skulle velat satsa riktigt högt skulle du testat att måla med svamp, tidsningsapper - you name it. Jag har gjort en del sådant där jag använt linolja och konstnärsfärger och försökt få fram lite annorlunda strukturer.
Här kan du ana lite av hur det kan bli. Basen är duttad med tvättsvamp medan toppen först är målad med en ljusgrå nyans sedan har jag strycket en mörkare grå på en plastkasse, skrynklat den och försikt lagt den över botten färgen.
Lyckas man och har lite vana (och skicklighet) kan man få det att se ut som sten.

http://www.pastisch.se/tubes/allegro.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:På en liten bild med en gnutta osärpa - ser väl OK ut, men håller man slikt i handen är det lite annan sak.
Tack!
Sa du bara ha den till dig själv an du väl köra med folie, men ska det var något kommersiellt få du ha toppfinish. Där gäller inte "good enough".
Skitsnack, det är detta tänk som driver västvärlden åt fel håll!
Nu förstår jag heller inte varför du skulle täckmåla lådorna. Jag tror mig ha förstått att du gillar strukturen på den plyfa du köper. OM du skulle ha täckmålat, varför inte köra med ett metallchassi? Det hade löst en rad andra bekymmer.
Nej, det förstår faktiskt inte jag heller, nåt som kan ha funnits i bakhuvudet är dock dina rörförstärkare målade i orange där jag dock inte gillade färgen men jag tyckte det såg proffsigt ut.
Om du skulle velat satsa riktigt högt skulle du testat att måla med svamp, tidsningsapper - you name it. Jag har gjort en del sådant där jag använt linolja och konstnärsfärger och försökt få fram lite annorlunda strukturer.
Här kan du ana lite av hur det kan bli. Basen är duttad med tvättsvamp medan toppen först är målad med en ljusgrå nyans sedan har jag strycket en mörkare grå på en plastkasse, skrynklat den och försikt lagt den över botten färgen.
Lyckas man och har lite vana (och skicklighet) kan man få det att se ut som sten.
Lagom intressant :)

MVH/Roger
PS
Mina lådprojekt kommer att nu att sprejmålas svarta pga ovanstående fiasko, sen lurar jag på plastfolie modell Panduro Hobby oavsett vad du tycker :D

När det gäller Panduros plastfolie med inbyggd mässingsplåt/folie tror jag tom att det kan bli en hit, sen skiter jag i vad du säger :D

Det gäller att inte ruinera sig på att tjäna pengar, när det gäller den här tråden är det dock precis det jag gjort.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

"Skitsnack, det är detta tänk som driver västvärlden åt fel håll!"

Tycker DU ja.. Tyvärr fungerar inte resten av världen så. Folk vill inte betala flera tusen på något som ser ut som en fågelholk lilla Arne har bankat ihop i träslöjden. Sånt säljer helt enkelt inte. Folk vill ha sånt som ser bra ut.

Envisas du med att ha dålig finish på dina grejer så kan du i princip glömma att sälja något alls.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror faktiskt att du har fel.

Konstnärliga artister säljer inte musik för att dom är världsbäst, dom säljer musik för att folk gillar dom.

Det är en enorm skillnad.

Så med mycket is i magen och BRA låtandes produkter så kan man komma hur långt som helst.

Att däremot ha dåligt låtandes produkter MEN vackra produkter, det kommer man inte långt på.

Jag tror att inte ens dom mest ytliga människorna skulle gilla en stärkare som är snygg men låter skit.

Allt är relativt så det är långt från skit till bra, men du fattar vad jag menar.

MVH/Roger
PS
Good Enough Rules!
Skriv svar