Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Bild 1 i ditt senaste inlägg riktigt skriker blivande kortslutning, alla kablar som skall igenom kopparplåten.
Har du kollat så det inte är begynnande kortis på gång där? Det finns gummigenomföringar att köpa som kit på bla. Biltema och montera dit innan kabeldragningen alt klippa upp en gummigenomföring och eftermontera. Oavsett, nått skydd skall du ha. Skulle du dessutom få sålt en sån här pryl och något händer så ligger väl nästan mordbrand som rubrik...
Intressant inlägg, tack!
Bild 1 i ditt senaste inlägg riktigt skriker blivande kortslutning, alla kablar som skall igenom kopparplåten.
Detta är tacksamt noterat men jag skulle vilja kalla det en överdrift, kablarna dras aldrig hårt mot kopparplåtskanten och har dessutom uppemot 1mm isolering, dessutom är hålet avgradat.
Det finns gummigenomföringar att köpa som kit på bla. Biltema och montera dit innan kabeldragningen alt klippa upp en gummigenomföring och eftermontera
Intressant tips jag lovar att kolla upp detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Det verkar ju lite sådär att sälja produkter som har exponerade delar med nätspänning.. Det räcker ju att man råkar grabba tag i den på fel sätt så kan man få sig en jävla kyss. Någon form av botten på hela bygget kanske vore något. Samt att du har en lång böjbar plåtbit skruvad rakt i chassiplåten som sitter väldigt nära nätintaget. Men det är väl lite mer spänning i tillvaron att ha en helt strömförande musikanläggning. :mrgreen:
Ett snällt inlägg i en av mina trådar, kan du verkligen sånt? :)

Ditt inlägg är intressant för jag medger att elsäkerhet är det sista jag tänkt på :)
Någon form av botten på hela bygget kanske vore något
Det här är en mycket bra kommentar som jag faktiskt har tänkt lite på men ännu ej implementerat.
Samt att du har en lång böjbar plåtbit skruvad rakt i chassiplåten som sitter väldigt nära nätintaget
Plåtbiten var ett amatörmässigt misstag, vet inte vad jag tänkte på för tvinning hade varit bättre för dels är det vad jag alltid kört och dels är det vad jag kommer köra i fortsättningen, som också eliminerar den risk du så tacksamt påtalar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Dom här slutstegen jag visar upp så grundligt dom kommer aldrig säljas, dom är mina prototyper.

Dock har jag nyligen byggt ännu en prototyp där jag koncentrerat mig på den elektriska prestandan och det elektromekaniska (dvs hur kablar, kontakter och komponenter ska dras och monteras), här finns dock heller inga skydd av modellen gummigenomföring eller botten men prototypen är gjort på 4mm plyfa så där behövs i alla fall ingen gummigenomföring MEN tanken för skarp säljbar version är Kopparplåt-chassi så där kan gummigenomföring bli aktuellt.

Jag tar åt mig av råden gummigenomföring och botten, det är bra råd!

MVH/Roger
PS
En tanke vad gäller botten är perforerad 3mm massonit och att jag smältlimmar dit lite furuklossar i hörnen (och ett par på mitten för förstärkaren är ganska djup, 40cm), dock kan man få problemet att hålen hamnar på "fel" ställe i samband med där man vill ha skruvhålen. En enkel lösning i alla fall men för att få det riktigt bra krävs nog 4mm plyfa och att man borrar alla hål INKLUSIVE ventilationshål exakt där man vill ha dom för säga vad man vill, jag har mycket bra konvektionskylning undertill just nu (samtidigt som det gemensamma katodmotstådet på 10W i princip står för hela kylbehovet för rören kyls ju ovanifrån...).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni börjar få mig på lite andra nygamla tankar.

Fördelar med plyfa-lock (4mm):
1) Billigt
2) Lödstöden kan skruvas i direkt underifrån med kort träskruv (behöver inte ens förborras)
3) Jag kan göra "allt" (utom kapningen) själv vilket är kul (och extra billigt).
4) Kan aldrig bli strömförande

Nackdelar med plyfa-lock:
4) Något fult och därför mindre lukrativt

Fördelar med Kopparplåt:
5) Kanonsnyggt och mycket lukrativt

Nackdelar med Kopparplåt
6) Dyrt, speciellt för att jag måste lägga ut det för jag har ingen bockningsmaskin eller plåtkapningsmaskin (hålen skulle jag dock kunna borra typ innan bockning även om det blir bökigt med dom stora hålen där mitt koniska plåtborr dock kan användas)
7) Om inte allt vad gäller plåten läggs ut så blir det meckigt (först ska jag ju be plåtslagaren kapa till plåten, sen ska jag hämta ut den, sen ska jag borra hålen, sen ska jag tillbaks till plåtslagaren så han kan bocka den åt mig...)
8. Alla småhålen måste dessutom försänkas (för annars vilar trafosarna fult på dom)
9) Kan bli strömförande

Dvs man får egentligen inte så mycket av Kopparplåten annat än att den blir mer gångbar kommersiellt, bara en massa bekymmer annars egentligen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Detta är tacksamt noterat men jag skulle vilja kalla det en överdrift, kablarna dras aldrig hårt mot kopparplåtskanten och har dessutom uppemot 1mm isolering, dessutom är hålet avgradat.
Hjälper inte! Det här är en dödssynd. Inga seriösa byggen ser ut så här - fixa!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Inga seriösa byggen ser ut så här
Kan bara hålla med.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

Rogerk8: du kan ju kosta på dig att kontrollera så din rördöd inte beror på periodisk kortis någonstans...Även om du inte tänker sälja dessa "prototyper" så bor det kanske fler i huset? Jag tycker, läs jag: Elsäkerheten är alltid viktig när man bygger egna alster, även prototyper. Man kan slarva med det på sin arbetsbänk i mät/test syfte men sen skall det vara säkert får både en själv och framförallt ev andra personer, dess husdjur mm. Man kan aldrig skydda sig och andra totalt men man skall inte lämna nåt åt slumpen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Förutom brandrisken med plyfa så är det ju ett fantastiskt material!

Ni har således fått mig att tänka om till de tankebanor jag ursprungligen hade dvs plyfa-chassi.

Nu tycker jag mest frågan är om jag skall köra 4mm lock eller 12mm lock.

Eftersom yta ju är så förbannat viktigt om man vill kunna sälja saker så är faktiskt ett chassi med 12mm-lock snyggare, tycker jag i alla fall (och det är bara att titta på mina högtalare, KLS).

Eftersom jag har typ 20 lock av både 4mm och 12mm i min ägo samtidigt som behovet av en botten har uppdagats så kan jag ju nyttja 12mm som lock och 4mm som botten, då går patiensen ihop för det är tråkigt om jag inte får nytta av mitt råmaterial.

12mm som lock blir sen assnyggt för man kan då se lamellerna liksom man kan det hos mina högtalare.

En skön fördel ur min synvinkel är sedan att alla lödstöd kan skruvas fast utan förborrning OCH komplicerad försänkning.

Känns som om jag är tillbaks i mitt hjärta (utan att fjanta runt kring kommersialism).

MVH/Roger
PS
Fast vill jag offra alla dessa halvdyra komponenter på ett plyfa-chassi?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

DU kanske tycker att det är snyggt med rå plywood, men personligen skulle jag inte lägga några större pengar på något byggt i plywood. Det ser ju ut som något Jocke 16 år har byggt i träslöjden.
Hur konstigt det än låter så har gemene man inte heminredning byggd av icke bearbetade träreglar och plywood. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns flyta och plyfa. Du köper tydligen billigaste skräpplyfan du kan få tag i. Varför inte köra med möbelkvalitet i så fall? Fin björkplyfa med tunna fanerskikt och som lackats ordenligt är snyggt. Grov granplyfa lämnar mycket åt estetiken att önska.
Dessutom är ju björkplyfa betydligt tätare och håller skruvarna bättre än gran.

Vill du ha trä i dina konstruktioner skulle du ju kunna fundera på metallchassin (alu) med trädetaljer. Jag skickade ett gäng bilder på sådana kombon.

Vad gäller lödtorn är det ju enkelt att fästa dem i andra skruvförband. Jag sätter ofta mina lödstöd i de skruvar som håller socklar, transformatorer och annat.

Och våra hårda ord om kablaget handlar bara om elsäkerhet. Du kan aldrig garantera att en kabel dragen genom ett aldrig så avgradat hål i en plåt inte kommer att äta sig igenom isoleringen och se till att alla beröringsbara metalldelar plötsligt ligger på 450VDC.
Du flyttar apparater, du har kanske högtalare på samma hylla och som vibrerar osv. Det är bara en tidsfråga innan "skit händer".
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför inte limma på en tunn kopparplåt på en plywood av bra kvalité? Då får du både fördelen med trä att skruva i och snygg kopparöverdel.

Sedan är jag lite intresserad av hur du tänker när det kommer till att tillverka enheter för försäljning. Måste de inte vara CE-märkta? Det är väl inte helt gratis om jag fattat det hela. Eller finns det några vägar förbi detta med CE-märkning.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av rvl »

Förutom CE-märkning, så finns det visst dessutom det här med återvinningshantering, vars administrativa avgifter redan de sätter punkt för (lönsam) mycket småskalig produktion.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur funkar det om man säljer produkten som byggsats till "kompisar". Hur mycket måste man bygga själv? T.ex allt färdiglött på undersidan av locket, en låda att skruva lock och botten på, ansluta nätsladd och trafos till skruvplintar, montera pottar och instrument m.m som hänger i sina sladdar i förborrade hål, montera rörstag och plugga in rören typ. Alltså bygga ihop utan att behöva löda. Bar skruva ihop i princip.

Läste någonstans att:
I princip gäller att alla "produkter" som placeras på marknaden måste vara CE-märkta, annars får man inte sälja dem.
Om man säljer till en "kompis". Är det att placera på marknaden? T.ex att jag köper en förlödd förstärkare enligt ovan av rogerk8. Den har ju på inget sätt marknadsförts.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Varför inte limma på en tunn kopparplåt på en plywood av bra kvalité? Då får du både fördelen med trä att skruva i och snygg kopparöverdel.
Mycket intressant förslag, stort tack!

Det blir ju "mängder" av småhål för lödstöden som jag inte behöver göra, bara markera/syla och skruva i plyfan istället.

Det här tål att tänkas på!
Sedan är jag lite intresserad av hur du tänker när det kommer till att tillverka enheter för försäljning. Måste de inte vara CE-märkta? Det är väl inte helt gratis om jag fattat det hela. Eller finns det några vägar förbi detta med CE-märkning.
På lång sikt är min tanke att starta eget, just nu är det bara en naiv hobby men om jag kan få ordning på några projekt där åtminstone några kan tänkas bli riktigt bra ja då kanske man en dag kan komma att kunna leva av det.

Det är detta som driver mig.

En tanke är sedan att jag t.ex låter min Kines-polare, som redan föreslagit det, massproducera men det är nog en utopi :)

En kanal jag har provat för att få sålt nån enstaka KWA är blocket, gjorde två försök och fick hem en kille som lyssnade och efter bara några sekunder sa han "det här lät bra" vilket jag aldrig glömmer men tyvärr ville hans tjej hellre ha en soffa :)

MVH/Roger
PS
KWA (Knoppson Williamson Amplifier) kallas mina stereo Williamson-kopior (byggda av planhyvlad Furu med kanalseparata jordplan av Kopparplåt), 5st kvar att få sålt på nåt sätt.

En sak som är sur med att försöka starta eget är att alla pengar typ försvinner ner i svarta hål, allt mitt sparande har nämligen gått åt till mina ambitioner samtidigt som jag varken unnar mig resor, fina kläder, restaurang/krog-besök eller annat sånt som normala människor tycker är roligt, jag tycker alltså att elektrotenik är det ENDA som är roligt här i världen, fast det kräver lite pilsner det också :)

En produkt är för mig ett fullständigt färdigutvecklat (inklusive elsäkerhetskrav/CE) projekt, jag har inget sånt idag men trådaktuella KPA ligger närmast.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1360733
ligger lite bilder på min KPA proto MkII, denna avser då bara en mall för hur jag skall montera komponenter och kabeldra, inget annat förutom att den naturligtvis avspeglar den elektriska prestandan.

Den är inte representativ ovanifrån (ty potrattarna skall försänkas mha ett soundbrigade-tips), den är preliminärt ej heller representativ vad gäller plyfan för i det här läget var tanken Kopparplåt (tanken var annars mest att bygga den billigt och testa den elektriska prestandan SAMT vara en mall för det elektromekaniska).

Bifogar ett par kort från ovan länk (samma tråd).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar