Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Koppar är ju dessutom så mjukt att det blir repor om man andas på det. Att köra ett träborr genom kopparplåt är som att skära smör med het kniv.

OM du ska bygga något du vill sälja måste det se snyggt ut. Och tänk på att kunden är kung.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat några skisser, kom på att optimal håldiameter för 807-sockeln är 39mm med ett cc på 48mm samtidigt som det bara blir 2,5mm gods kvar mellan fästskruv och hål.

Jag skiter i kommersen nu för jag orkar inte mer, nu ska jag bygga sånt jag gillar!

Så plyfa here I come :D

MVH/Roger
PS
Kom nämligen precis på att om man gör det snyggt med speciellt plåtchassi så ser förstärkaren ut precis som alla andra plåt-förstärkare och varför skulle nån vilja köpa min, liksom? Bättre bygga på ett sätt man tycker är roligt och som inte RUINERAR en!!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:
opampen skrev:Mina RCA-kontakter glappar aldrig! Däremot DIN-kontakter kan bli lite förslappade med åren!
Vilket märke kör du?

MVH/Roger
Jag vet inte vilket märke det är? Men jag har köpt dom flesta kontaktdon på Elfa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror du om min teori att RCA-honorna är boven i dramat?

Om du säger att RCA aldrig glappar så gör ju jag nåt fel och, för att förtydliga, det enda gemensamt med alla glapp jag har är RCA-honorna, sen har jag dock också varit snål genom åren så jag har köpt billigast möjliga kablage på typ Kjell hela tiden även om jag även köpte dyrt kablage där nån gång också som också glappade och det så mycket att jag till slut slängde dom (provades flera gånger).

Jag funderar nu alltså på att köpa 42-202-84 som är en kvalitativ (vad det verkar) 6,3mm telepropphylsa (TP), det som dessutom lockar är att då blir min KPA till en gitarrförstärkare också samtidigt som klonk-känslan när man sticker i/ur proppen är skön.

I Kjell's katalog såg jag sedan den här Kjell&Company: 39191 som är en RCA/TP-adapter som folk som föredrar RCA kan köpa.

Jag får inte i tre Monacor partvinnade med skärm i dragavlasten hos en DIN men jag funderar på att klippa bort den så blir den nog lite grövre samtidigt är Monacor-kabeln bevisat dålig för riiktigt små signaler så det är lite tveksamt om jag vill använda den (men den var billig och jag har 100m av den), tänker mig alltså tre kablar Monacor där två körs i mono och den tredje körs i stereo samtidigt som jag terminerar med 3st stereo TP av lite rang, ska man alltså bara koppla till dator finns Kjell&Company: 39196.

MVH/Roger
PS
Det är märkligt men jag hittar inte adaptrar överhuvudtaget i ELFA-katalogen, är annars ett fan av ELFA. Inser nu att jag inte riktigt kan ha stereo TP på alla tre kablarna för då ser man inte vad som är vad samtidigt blir jag ändå tvungen att kabelmärka UT-kablarna ty de ser likadana ut och då kan man ju skriva "R", "L" och "IN" på dom. Jag är dock inte klar med mina funderingar kring detta. När det gäller DIN ser jag nu att det räcker om jag klipper av halva dragavlasten för då går dom igenom (kom på att detta blev enklast att testa inifrån).
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av opampen »

Det skulle kunna vara RCA-honorna? Kan det ha blivit någon form av oxidation på dom tro?

30196 verkar vara en redig kontakt!

Det här med glapp tycker jag man märker av i billigare tele-kontakter. Men denna bör man ju kunna tro på!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Isoleringen i RCA-kontakter kan ju vara av olika kvalisort och metalldelarna kan ju vara olika stora. Alltså kan man ha MYCKET metall som ska värmas och en plast i isoleringen som nästan smälter i rumstemperatur och när man löder kan man få mickel och mackel med kontakteringen.
Likaså kan det vara så mycket metall att värma att man av leda och trötthet i armen släpper taget när man tycker att man har bra kontakt men i själva verket drabbats av en kallödning.

Jag har själv använt alla typer av och alla sorters RCA-kontakter och faktiskt aldrig haft problem med glappis infernalis.

En helt annan fundering; ska du bygga förstärkare att erbjuda publicum ska du definitivt tänka om angående telepluggar - det är ingen ute i verkligheten som kör med sådana i sina förstärkarkablage. :idea:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Isoleringen i RCA-kontakter kan ju vara av olika kvalisort och metalldelarna kan ju vara olika stora. Alltså kan man ha MYCKET metall som ska värmas och en plast i isoleringen som nästan smälter i rumstemperatur och när man löder kan man få mickel och mackel med kontakteringen.
Likaså kan det vara så mycket metall att värma att man av leda och trötthet i armen släpper taget när man tycker att man har bra kontakt men i själva verket drabbats av en kallödning.

Jag har själv använt alla typer av och alla sorters RCA-kontakter och faktiskt aldrig haft problem med glappis infernalis.

En helt annan fundering; ska du bygga förstärkare att erbjuda publicum ska du definitivt tänka om angående telepluggar - det är ingen ute i verkligheten som kör med sådana i sina förstärkarkablage. :idea:
Jag tror att glapp i en RCA-kontakt beror på att även om själva stiftet är fjäderbelastat så är inte skärmen det, dvs skärmen måste ha EXAKT samma (eller något mindre sett ur hanens synvinkel) diameter för kontakt och olika tillverkare har garanterat olika tolerans på detta, de knäppaste varianterna är dom man inte kan spänna (och som bara snurrar utan nämnvärd friktion i kontakten).

Teleproppar är däremot fjäderbelastade på att tre (i fallet stereo) blecken.
En helt annan fundering; ska du bygga förstärkare att erbjuda publicum ska du definitivt tänka om angående telepluggar - det är ingen ute i verkligheten som kör med sådana i sina förstärkarkablage. :idea:
Nån som hört talas om gitarrförstärkare? :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Ja men inte i stereoanläggningar hemma.. Jag har aldrig varit med om att RCA-jack har glappat. Köp RCAer av vettig kvalitet så är hela problemet löst istället för att krångla till allt.
Tex.
https://www.elfa.se/sv/phono-chassihyls ... simi=96.05
Art.nr.142-27-070

https://www.elfa.se/sv/phono-chassihyls ... simi=96.05
Art.nr.142-27-039

Bra kvalitet och lätta att montera i en stubbe om man nu skulle vilja ha det som kapsling.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra förslag men tänk om problemet sitter i kablarnas kontakter?

Dessutom var det extra trevligt att jag fick länkar för både röd och vit, som om det gjorde poängen bättre :D

Nej, jag gillar inte RCA längre, jävla skitkontakt enligt mig.

MVH/Roger
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

Varför inte "sockerbit" hela vägen...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat upp bifogat.

Jag har inte riktigt bestämt mig för TP eller RCA men jag fick idag ett trevligt mejl från ELFA som förklarade att det Jack jag tänkt mig 42-202-84 är isolerat gentemot chassi om man inte begär annat (dvs lossar på nån slags isolering).

För mig är detta optimalt för jag gillar inte att nyttja jordplan för både signal och matningsjord, jag vill nyttja jordplan till att guarda saker, inget annat (i övrigt kör man alltså stjärnjord) och en guardning skall ske på endast en punkt, företrädelsevis precis vid ingången (men det är eventuellt inte så noga).

Så jag är glad att kontakten är isolerad gentemot chassi, nu kan jag köra på som jag redan gjort med RCA (som varit tacksamt isolerbara) dvs injicera signal+gnd alldeles invid ingångsröret.

Det är faktiskt rätt mycket att tänka på när man bygger rörförstärkare, speciellt om man bygger dom i luften :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 april 2018, 21:55:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Varför inte "sockerbit" hela vägen...
Men det är ju det jag i grund och botten säger :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Ja men byt RCA pluggarna på kablarna då? Det är inte kontaktstycket i sig det är fel på. Det har fungerat ypperligt i jag vet inte hur många årtionden.. Däremot den där teleplugg till RCA adaptern från Kjell som du länkade är notoriska för att bli glappiga och slappa. Gör om gör rätt istället för att addera ännu mer saker tills det kanske fungerar..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Men RCA/TP-adaptern är bara till för dom som envisas med RCA :)

Själv funderar jag alltså på att utesluta skiten ur ekvationen.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Gör som du vill, men jag hade nog övervägt det ett par gånger extra när det uppenbarligen har fungerat fint som internationell standard i årtionden i princip utan de problem som du upplever.
Skriv svar