Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Är du så seriös, Tomas?

Klass A halvledarförstärkare, det har jag knappt hört talas om.

Nån gång i början på 80-talet vet jag att en kompis brorsa hade en Luxman Klass A, vi fascinerades båda över hur varm den blev :)

Gediget!

MVH/Roger
PS
Uttorkade lytar är nog en rätt överdriven risk men den finns och jag har själv upplevt det, bytt lytar en gång på mitt rörslutsteg och när jag mätte upp dom fanns i princip noll kapacitans kvar, de hade då gått som glättningslytar i typ 5år samtidigt som de legat på näst intill märkspänning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

Tja, min är det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

Och du kan steka ägg på den i tomgång
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

En beskrivning som heter duga tycker jag!!
Har en del erfarenhet av förstärkare genom åren och vissa klarar många år med tanke på kondingar andra inte.
Någon förstärkare har rätt som det varit låtit skit förmodligen någon obalans till sluttrissorna.
Sen har någon annan fått läckande kondensator med brum som följd, en lite nätt kondensator som kostade 750:- hade gett sig.
Jag tillhör den glada skarn som förmodligen inte finns som tycker mig inte höra skillnad på olika rör, klass A, klass AB, transistor och rör om det handlar om förstärkare som jag godkänt vid köpet. Det har nästan alltid varit högtalarna och förstärkaren som inte har pallat trycket då säljaren trott att förstärkaren varit kass. Däremot inspelningar och högtalare är där skillnad på något så in i norden.
Och kablar i den mån att någon kabel gör att man få öka volymen något i förhållande till 1,5 kvadraten nät kabeln.

Har en lille tanke om varför två st nya förstärkare kan låta olika och det är den inbördes förstärkningen mellan + och - inte stämmer i det ena fallet som i sin tur låter skit. En inställnings grej och kan kanske också vara inbördes mätningar av sluttrissor, detta senare är jag inte såååå säker på som det förstnämnda i denna mening.
Men här finns det kanske någon som vet hur det kan ligga till?????
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Och du kan steka ägg på den i tomgång
Jag kan tänka mig det :D

Märke?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

Hitachi, från -75 typ, MOS-FET slutsteg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast kör man underdimensionerade trafar i rörförstärkare kan man steka ägg och bacon på dem med. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Hitachi, från -75 typ, MOS-FET slutsteg.
En Japanare, alltså.

Har MOS-FET funnits så länge?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har klurat en hel del på hur jag ska bygga mitt rörslutsteg.

Ett tag blev det kris med avseende på vad likriktarröret pallar, för två kanaler behöver jag minst 125+5=130mA per kanal och detta gånger två blir 260mA vilket är på DC-sidan och det var där jag gjorde mitt misstag dvs multiplicerade strömmen med sqrt(2) för att ge trafoströmmen och då blir den runt 360mA, men det är inte så likriktarrör är specade utan de är specade för DC och GZ34 tål t.ex 250mA DC, så jag anser att det klaras.

Ett tag var jag inne på 5V3 för att klara strömmen (380mA DC) men det behövs inte vilket är bra för de är mycket svåra att få tag i, GZ34 är dock mycket lätta att få tag i.

Jag kommer aldrig mer konstruera rörförstärkare utan likriktarrör, speciellt gäller detta rörslutsteg men även rörförsteg och detta för att dom har en mycket underskattad finess dvs att matningsspänningen alltid smygs på, vilket är svårt för att inte säga omöjligt att fixa med halvledare.

Den här finessen ihop med oslagbar linjäritet hos många trioder eller faktiskt tom triodkopplade pentoder (KT66) är vad som gör elektronrör så intressanta, förutom den charmiga glöden.

Halvledarförstärkare, vad fan ska man med dom till? :D

De är bara en modern variant av nåt som var mer än tillräckligt bra redan innan.

Jag börjar som sagt luta åt stereo igen, detta en del för att pottaran gör sig bäst då men mest för att jag kan lägga 807 ner, sen har jag faktiskt börjat fundera över hur snyggt (brukar inte bry mig om snyggt men ändå) det blir med bara ett litet noval-rör bakom utgångstrafon.

Mina Williamson har två rätt rejäla oktal-rör bakom utgångstrafon och jag tycker det ser rätt coolt ut men att bara ha ett noval skulle se tanigt ut.

Så jag har börjat lura på en väldigt onödig men kul grej, jag inför att par katodföljare modell ECC82 som drivare av slutrören, på det sättet blir det två rör bakom utgångstrafon och jag får högre bandbredd samt eventuellt faktiskt högre uteffekt ty gallrena hos slutrören kan drivas hårdare och kanske tom positivt.

I det här fallet funderar jag kring grid-stoppers för jag antar att de stoppar för både gallerström och oscillationer men vad händer egentligen om man skippar grid-stoppers och driver lågimpedivt, får man garanterat sjävlsvängningar då eller vad händer?

Vad jag vet är att gallerströmmen ökar väldigt snabbt vid minsta positivt galler men det lite roliga med min ide' är att ström faktiskt bara behöver sourceas in i gallret, det behöver aldrig sänkas så om jag kör katodföljarna på standard 5mA så kan dom säkert sourcea 25 mA dvs jag kan kanske få ut lite mer än vanligt med triod-effekt ur ett par triodkopplade 807, det är tom lite lockande att nyttja trissor i det här fallet, faktiskt (fy, nu svor jag i kyrkan :D ).

Nu ska jag köpa mer pilsner :)

MVH/Roger
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

Är pilsner samma som vår lushonnabir här ute på landet? Man är lite nyfiken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ingen aning vad lushonnabir är för nåt, inte ens Google tycks veta :D

Min pilsner är i alla fall mycket svag dvs 2,8% och jag tror faktiskt den styrkan heter så.

Lite kuriosa över vad jag tror:
2,2%: Lättöl
2,8%: Pilsner
3,5%: Folköl
4,5%: Mellanöl
5,5%: Starköl

Ungefär, där dom tre första finns på typ ICA, resten på bolaget.

MVH/Roger
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

Lushonnabir är ett gammalt fint namn på den alkoholsvagaste ölen, lite mer avskalat från skånskan skall det bli lus hund öl.
Som det var förr så var denna öl 1,8 vikt% men sen kom vår ädlare del av Sverige att det var mer säljbart med volym%.
Med andra ord blev alla öl plötsligt ungefär 25% starkare utan minsta ansträngning vilket Vi gladde oss så oerhört åt.
Jag grät av glädje i veckovis över detta uppsving.

Jag har en elektronikrelaterad öl på bild som när jag visade den gjorde att jag inte fick mer hjälp på traven i elektronikens irrgångar. Så en öl kan sätta sin spår även inom elektronik viket man inte kunde tro och på så långt håll.
Gossen hade väl något otalt med bryggeriet, aktierna hade väl dalat trots den mycket välgjorda ölen.
DSCF8512 sryr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har ikväll bestämt mig för att nyttja ECC88 som katodföljare för att dels driva upp HF men framförallt för att driva upp effekten.

1/gm för ECC88 är mindre än 100 Ohm så 100mA innebär bara ett tapp på max 10V (när gridstopper-motståndet är noll).

Ska bli spännande :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:
TomasL skrev:Hitachi, från -75 typ, MOS-FET slutsteg.
En Japanare, alltså.

Har MOS-FET funnits så länge?

MVH/Roger
Jodå, samt att den har två stora trafar av ringtyp.
Sahlin
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 februari 2017, 23:22:15

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Sahlin »

Två stora det skulle jag också vilja ha i någon av mina.
Hade varit kul med bild av kejsaren.
Trafo.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar