Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

Utan att "sälja sin själ" kan man nog kombinera det bästa av det mesta. Tex. Använda rör som förstärkare, likriktare och sen ha ett dubbelsidigt kretskort där alla stora strömmar och höga spänningar går på ena sidan och signalerna och komponenterna går på andra sidan, nåt i den stilen. Ja sen ha ordentliga isolationsavstånd, det är viktigt.
Men, du får givetvis bygga som du själv tror är bäst. Jag följer tråden oavsett!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag följer tråden oavsett!
Tack Janson1, detta känns hedrande!

Denna tråd är långt ifrån slut, den har bara börjat :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat om 807-adaptern för jag kom på följande:

1) Om adaptern avses användas ENBART vid (tunna) plåtchassin så fungerade min näst senaste version eftersom oktalsocklar i sig kan göras vridbara (kapar kragen) och man kan kombinera det med 807-adaptern (pinnarna får plats i ett oktalhål) så att 807 också blir vridbar.
2) Om adaptern däremot avses användas till trächassin så blir det genast lite gods i locket och man måste kapa upp ett större hål som slukar basen på röret (43mm är optimalt) annars får inte sockeln grepp om röret men när man gör det så kan man inte nyttja oktalsockel på vanligt sätt för cc är ungefär 36 mellan fästhålen medans hålet är 43 så i detta fallet behöver man fixera oktalsockeln också i adaptern och det är det jag nu har gjort.

I första fallet kan man alltså numera välja om man vill fixera oktalsockeln i chassit ELLER i adaptern, ändå lite mer tacksamt att fixera den i adaptern för då behöver man inte kapa oktal-kragar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag hittade jag nåt roligt i ELFA-katalogen, en C13-modul med både 2-fasig brytare och 2-fasig avsäkring, det Ni :)

Denna modul kostar runt 100 spänn och jag har bestämt mig för att köpa två sådana (tre blir det nog så att jag har en att alltid kunna mäta på).

De finesser jag gillar med den här modulen är:
1) 2-fasig avsäkring
2) 2-fasig brytning (lätt att hänga en gnistsläckande X-konding över brytaren)
3) Jordtåten som skall rätt ner i chassi mha gul/grön kabel, kabelsko OCH fet taggbricka + låsmutter

3:an var ju vad som startade det hela och det känns bra att det finns jordfelsbrytare :)

När det gäller denna modul finns det två typer
4) Skruvfästning typ 69-635-41
5) Snap-In typ 43-233-74

och jag vet inte riktigt vad jag vill ha, tänker lite att apparatintaget kommer utsättas för både push/pull och det gäller att modulen sitter fast ordentligt då men det kanske den gör om jag låter ett proffs göra hålet?

En sak är säker, det blir enklare ihopmontering med snap-in, även box-ritningen blir enklare.

Vad tycker Ni jag skall välja?

Slutligen har jag bestämt mig för nåt muppigt, jag kommer bygga apparatkablarna mha speciellt en 3-fasig silikonkabel på 6mm som jag nyligen lagade min Weller WTCP-S lödstation med, underbar följsamhet och kvalitet (55-606-71), detta gör så att varje kablage blir typ en 50-lapp dyrare men så ska jag bara ha två också.

Övriga kontakter:
6) App.uttag C13 för kabel: 43-204-04
7) Stiftpropp jordad rak: 43-206-53

Jag tror i alla fall jag skall göra såhär även om det är lite onödigt men lite tänker jag att följsamma högflexibla kablar ger en kvalitetsstämpel på hela bygget, kanske man borde leverera bra signalkablar också fast jag är trött på signalkablar och/eller kontakter som glappar, brummar och krånglar så jag överväger seriöst att skippa RCA helt och köra sockerbit ( :D ) istället, garanterat glappfritt! Som kabel lurar jag sedan på flätad 0.30mm emaljerad koppartråd, alternativt Litz-tråd som jag kommer köpa i morgon.

MVH/Roger
PS
Slår mig att kanske man kan köra DIN 3P istället för RCA? När jag känner på motståndet vid isättning/utdragning av kontakten så är det mycket bra motstånd/tröghet dvs låååångt ifrån hur kasst det många gånger är med RCA OAVSETT om dom är förgyllda eller inte. Fast 2P vill jag inte riktigt ha ty jag ser det framför mig hur den kan glappa. 3P medger också balanserad ingång vilket jag dock nog aldrig kommer använda men faktum är att detta kan fungera om man levererar med en DIN-RCA adapter, en liten kabelstump liksom :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Janson1 »

Glappar RCA-kontakter för dig?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av opampen »

Mina RCA-kontakter glappar aldrig! Däremot DIN-kontakter kan bli lite förslappade med åren!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Glappar RCA-kontakter för dig?
Hela jävla tiden!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Mina RCA-kontakter glappar aldrig! Däremot DIN-kontakter kan bli lite förslappade med åren!
Vilket märke kör du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Glappar RCA-kontakter för dig?
Jag gillar din fråga.

Idag på bussen blev jag att tänka på en gemensam nämnare som faktiskt finns till detta typ 30-åriga problem av brummande och glappande RCA-kablage, den gemensamma nämnaren är att jag ALLTID kört Tema Elektronik's utseendemässigt mycket fina förgyllda RCA-honor, utöver det har jag mer eller mindre ofrivilligt nyttjat olika typer av märken på kablarna och kontakterna DVS jag har haft glapp och brum titt som tätt och det kan faktiskt tänkas att det är RCA-honorna som är boven, jag vet inte men det är den enda gemensamma nämnaren.

Så kanske RCA inte är ett så dåligt koncept, kanske jag haft oturen att bländats av fina RCA-hylsor som inte varit så bra.

Jag vet inte utan måste antingen forska mer i det här med seriösa experiment och tester eller också så får jag strunta i RCA helt enkelt.

Jag är benägen att göra just det, dvs strunta i RCA.

Så idag har jag spånat på ett liv utan RCA, efter lite spånande kom jag fram till att jag gillar telepropp för till skillnad från höljeskontakten hos RCA som ju många gånger inte ens går att spänna så är alla poler i en telepropp utsatta för fjädrande kontaktbleck med lite kraft, obs.

Så mina KPA kommer bestyckas med telepropp 6,3mm, jag har hittat en dyr variant (42-202-84) jag kommer köra för även om jag har telepropp-kontakter av lite billigare slag redan så har jag börjat bli fixerad vid att mina förstärkare skall bli säljbara och se fina och proffsiga ut, i detta läge går alltså Good Enough bort (fast det duger gått under en utvecklingsfas)!

Idag beställde jag sedan "nät-setet" som gör så att inkommande strömförsörjning kommer att både se bra ut (om än bakifrån...) och skydda folk från eventuella tråkigheter (läs tvåfasavsäkrat med jordning).

Min KLA som driver slutstegen kommer jag sedan bestycka med en 8-polig DIN, i denna DIN trycker jag sedan in tre kablar där två är enkelledare med skärm (L/R-signal ut) och en är partvinnad med skärm (L/R-signal in).

"Signal-ut" kommer således utgöras av minst 6,3mm telepropp-mono (ty jag siktar på mono-block här) och "signal in" kommer utgöras av 6,3mm telepropp-stereo, troligtvis kommer jag nyttja stereo-proppar till allt, blir ju onödigt bökigt och faktiskt tom dyrt annars.

Anledningen till feta teleproppar överallt är att dom är mer rejäla, jag har dessutom hittat en modell som är helt i metall (42-740-15) och som jag gillar, den saknar dessutom verkningslös dragavlast vilket jag gillar.

På signalsidan har man sedan ofta en dator och den är bestyckad med telepropp 3,5mm, det finns sedan adaptrar 6,3mm->3,5mm, har man inte dator utan som jag en 4-vägsväxlare med RCA ut ja då är det ändå inte så svårt att bygga ett adapterkablage för det, eventuellt finns redan 3,5mm->RCA med standardiserad cc (19mm) men jag vet inte.

Det här brinnar jag för ser Ni dvs det blir inte bara "nätdelen" som blir omgjord, även input blir omgjord.

Slutligen, det slår mig att min KPA kanske tom duger som den är förstärkningsmässigt och då som gitarrförstärkare fast då tror jag att jag måste koppla ur feedback (dvs +14dB gain) för att en gitarr skall kunna styra ut förstärkaren riktigt så jag har bestämt mig för att koppla in en liten brytare som kan bryta återkopplingen om man vill, en annan anledning till detta skulle också kunna vara att man vill lyssna på skillnaden motkopplat/omotkopplat.

MVH/Roger
PS
Jag har förresten nyligen varit och besökt Gitarren i Göteborg för att fråga dom om en billig Ukulele, dom var dock inte så billiga men tanken var alltså enklare sätt att testa gitarrförstärkare än att släpa fram en stoooooor gitarr hela tiden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har plötsligt bestämt mig för att bygga i plyfa.

Jag gillar inte det vulgärkommersiella tänket om hur saker ska vara.

Jag vägrar rätta in mig i leden för vad som är mainstream.

Det enda unika jag egentligen får med min plåt-variant är kopparn, fast alla andra rörförstärkare är ju liksom redan byggda i metall, skillnaden är bara färgen på metallen.

Nej, jag vill sälja mig dyrare än så dvs gillar inte folk mina plyfa-chassin så är det deras problem.

Fast rik på det lär jag inte bli :D

MVH/Roger
PS
Jag har precis bestämt att jag kommer köra 807 rakt av och i sockel som monteras ovanifrån, anodkropparna kommer då hamna lite som dom vill men det struntar jag i. För övrigt kommer jag köra 12mm plyfa som lock för ändträ't hos plyfa tycker jag är asvackert (släng dig i väggen, Koppar) men en större vinst är att jag kan fixa alla hål själv och det på ett ganska roligt och enkelt sätt, i fallet Cu hade jag fått lägga ut minst bockningen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Bygg i plyfa men laminera sedan med tunt kopparlaminat = det lär bli snyggt värre ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, men kan man laminera med kopparlaminat? :humm:

MVH/Roger
PS
En fördel med plyfa är att elsäkerheten blir bättre per automatik.
Senast redigerad av Spisblinkaren 27 april 2018, 18:07:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Du menar en riktigt tunn skiva koppar ovanpå plyfan?

Låter i så fall bra men känns praktiskt struligt m.a.p hålgörandet ty träborr/centrumborr lär inte gå att använda.

MVH/Roger
PS
Fast om man kan få tag i säg 0,1mm så kanske man kan göra hålen med skalpell? :humm:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Så alla dessa val är egentligen baserade på att du är lite lat och inte orkar bygga något som ser fint ut? :humm:
Skriv svar