Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är inte så övertygad av att jag vill ha kopparplåts-chassin för mina rörförstärkare.

Så jag håller på med ett litet experiment.

Mina slevar behöver en låda speciellt för att kniven lätt blir lite slö när den skrapas mot diskbänken hela tiden.

Ett KPA-chassi har visat sig ha perfekt storlek.

Och eftersom jag ändå är lite intresserad av nån färg (illröd, företrädelsevis) så har jag limmat ihop ett oborrat chassi som jag kallar "slevlåda".

Det finns flera roliga saker med den här konstruktionen, för det första har jag märkt att den är svår att limma för den är så djup och jag har inte så långa tvingar så jag fick hitta på nåt som blev dåligt första gången men mycket bra redan andra gången (dvs det går att limma ihop lådor som är mycket större än tvingarnas gap).

Eftersom första kortsideslimningen blev dålig så fick jag springor att spackla, då nyttjade jag lite onödigt Kemiskt Trä men det torkar på typ två minuter så jag blev tvungen att blanda ihop tvåkomponentspacket hela tre gånger och nu är jag lite trött på att det härdar så fort.

Det slår mig dock att jag har vanligt inomhusspackel också, enda nackdelen är egentligen att det inte tål vatten.

Jag har ett par punkter kvar att spackla under slevlådan, undrar om jag kan köra inomhusspackel då?

Färgen jag tänkt använda är sedan (också?) vattenbaserad men kanske den lägger sig över spackelfogen och ej är vattenlöslig när den torkat?

MVH/Roger
PS
Precis när jag hade fått limmat ihop hela lådan och slipat upp den kändes plyfa så förbannat rätt igen! Det är trä jag både gillar att arbeta med och (nästan) är duktig på :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag spacklat ett par-tre glipor i sidostöden under lådan.

Körde nu vanligt inomhusspackel som jag köpt hos Clas för några år sedan, torktiden för slipbarhet är bara en timme och det har det ganska precis gått så jag skall nu slipa ner spacklet och även en liten överlappning front/sidostöd som jag missat slipa.

Därefter blir det P120-papper över hela lådan som jag kommer åt.

Sen blir det våt disktrasa.

Efter en kvart blir det sedan P120 igen.

Därefter måste jag hejda mig för jag har inte köpt färgen än och ekonomin är dålig den här veckan men på måndag räknar jag med att ha köpt grundfärgen (som Caparol rekommenderar) i alla fall, den är vit och kanske jag målar två lager, får fråga dom när jag är där.

Jag tror jag nöjer mig med att köpa grundfärgen plus en pensel till så att jag har två (den ena för fernissa och som då rengörs i lacknafta och denna nya pensel som rengörs mha vatten ty vattenbaserad färg, vilket är käckt även om jag inte är nån hysterisk miljövän :) ).

MVH/Roger
PS
Fast jag källsorterar gärna, det tycker jag är roligt. Sen återanvänder jag även en del av mina hushållssopor, (glas)burkar t.ex där vissa burkar går till penselrengörning andra burkar går till att husera tallkottar (försöker odla furu) slutligen använder jag sex Ravioli-burkar som krukor för mina grönsaksodlingar (inklusive furu) :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag grundmålat slevlådan underifrån.

Jag har ingen space över i min lilla goa lägenhet så jag får måla en enhet i taget (tre lådprojekt kvarstår).

I morgon ska jag grundmåla slevlådan ovanifrån.

Därefter blir det illröd färg, har jag tänkt.

Eftersom slevlådan är lite onödig så har jag tänkt prova den röda nyans jag valt ut på just slevlådan, sen får vi se om jag ändrar nyans vid skarpt läge med mina lådprojekt (eller rörlutsteg)

Slevlådan är alltså bara ett test.

MEN jag kommer naturligtvis grundmåla alla mina lådor, nyansvalet för skarp färg skjuter jag således lite på framtiden dvs jag kommer avvakta hur slevlådan blir att se ut.

Jag gillar egentligen mest en nyans av blå men jag tycker faktiskt det kontrasterar sämre mot svart (som är färgen för mina toroidkapslingar) än vad röd gör, därför kommer jag köra röd.

Apropå det, min Kines-polare är på gång att fixa borrning och bockning av två Koppar-chassin, hoppas det inte blir för dyrt bara.

MVH/Roger
PS
Jag börjar lura på nåt kul, varför inte göra som jag gjorde med mitt allra första stereo Williamson rörslutsteg dvs gjorde det grunt så att det i princip får plats på en hatthylla i en bil? Mina nuvarande KPA är alldeles för djupa (400mm) och dom är dessutom i form av mono-block, en stereo 807-förstärkare skulle få plats på en hatthylla och vad som är bäst är att plötsligt behöver den inte vara så jävla snygg. Kanske jag tom designar en 12V-230V DC/DC-konverter när jag ändå håller på (förr i tiden fanns käcka sådana relä-bestyckade saker som hackade upp spänningen mha en trafo.).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu målat undersidan i min valda nyans av röd.

Blev inte så bra som jag hoppades men jag avser måla minst ett lager till.

En anledning till att det inte blev så bra kan vara att jag inte rörde om färgen, försöker alltid göra saker så enkelt som möjligt.

Men kanske färgen hade blivit mer täckande om jag rört om den?

Vad vet jag om vattenbaserad färg, jag har bara målat med min farfars färger och det var på typ 80-talet då jag tror att färg nästan alltid var oljebaserad, fast visst tusan rörde vi om färgen varje gång vi skulle använda den.

MEN jag tror att flera lager kommer att lösa biffen.

Lite kul det här för privat har jag aldrig målat med nån färg i hela mitt liv (farfar och diverse hus/staket/skapelser-målning undantagen).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu målat andra lagret från ovansidan.

Börjar likna nåt, grundgärgen tycks vara täckt så nu målar jag nog bara en gång till.

Fast jag är lite skeptisk till det här penselmålandet av lackfärg, tycker inte det blir så bra.

Jag borde antingen spraymåla eller inte måla alls (som man kan göra på två sätt när det gäller trä för antingen fernissar man bara eller så nyttjar man plastfolie från Panduro).

Nej, jag tror verkligen att det här inte blir så bra, ser massa penselränder i detta andra lager.

Det värsta är att alla mina tre lådprojekt nu också är grundmålade så det är för sent med lasyr/fernissa.

Lurar lite på om svart lackfärg ändå kan funka bättre, fast hur jag skall applicera det det vet jag inte.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Rätt färg + rätt pensel och en gubbe som vet hur man penslar så blir det hur bra som helst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Netto säljer billig sprejfärg. Att penselmåla och pensla så små grunkor är ingen höjdare. Det krävs ett himla jobb med putsning mellan avraje lager och en djävligt bra pensel.

Annars kan du väl släpa ut allt på gräsmattan e dyl och spreja. Jag gör det på jobbet eller i källaren ( :vissla: ).
Nu har jag hämtat mina små högtalarlådor och ska rolla dem på jobbet under semestern - jag tar hem nycklarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Netto säljer billig sprejfärg. Att penselmåla och pensla så små grunkor är ingen höjdare. Det krävs ett himla jobb med putsning mellan avraje lager och en djävligt bra pensel.

Annars kan du väl släpa ut allt på gräsmattan e dyl och spreja. Jag gör det på jobbet eller i källaren ( :vissla: ).
Nu har jag hämtat mina små högtalarlådor och ska rolla dem på jobbet under semestern - jag tar hem nycklarna.
Tack för ditt tips!

Du börjar få mig på lite andra tankar, bilden ovan visar hur jag målat halva andra varvet, jag behöver måla under också i detta speciella fall.

När jag målar även under så har jag två fulla lager.

Dessa lager är pseudotäckande men med penselränder varvid jag nu har tanken, tack vare dig, att slipa med nåt riktigt fint papper (tror jag har P240 till min CoTech oscillerande slipmaskin) innan jag målar ett varv till.

Sista varvet kommer som vanligt göras i två omgångar och nu är tanken att jag köper två nya men fina penslar (en för varje halvvarv) för jag tycker att penslarna blir smått förstörda efter en strykning+rengöring.

Eventuellt gör jag fel när jag rengör, jag gör såhär:
1) Stoppar ner penseln i en glasburk med vatten (har en burk för vitt och en för rött), trycker lite och då speciellt mot väggen.
2) Mot väggen får jag ur en del vattenblandad färg ur penseln och därefter penslar jag ut resten på en tidning.
3) När jag knappt ser nån färg på tidningen tar jag till trasan (som dock inte är våt)
4) Nästa gång jag ska måla är penseln småstel och jag får lirka upp den i handen (här tycker jag det blir lite dåligt om än inte helt kasst).

Så eventuellt finns det ett trick hur man gör rent penseln fullständigt?

Vore både bra och billigt för då slipper jag köpa en ny pensel för varje lager :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Vore både bra och billigt för då slipper jag köpa en ny pensel för varje lager

Va håller du på med :shock:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Har du några förslag?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kör ny vanlig sketans vattenbaserad färg. Det är det som gäller idag.
Mina gamla hornhögtalare är sprutmålade med vattenlack och mina nya stora as ska också (troligen) sprutas med vattenlack eller troligare rollas.

Nya penslar ska "brytas in". Det görs genom att man drar penslen (småländska för penseln) över ett grövre slippapper. Dels får man bort de flesta av lösa hår och dels slipar man till toppen på penseln så den blir lite finare.

Underisdan behöver du bara lacka en gång för att sluta porerna. Ovansidan kan du ju lacka tills du får en fin yta. Och som sagt (tidigare) ett bets med ett lager vax eller olja blir hur dj_a bra som helst. Betsen penslar man ju på men den tränger in i träet utan att lämna ränder och vaxet/oljan polerar man efteråt så där blir inga ränder heller. Betsar man flera gånger kan man nästan få bort trätexturen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din input.

Jag kör redan vattenbaserat, affären sa tom att idag finns inget annat (förutom båtfernissa, la jag till).

MVH/Roger
PS
Mina erfarenheter är alltjämt att penselmålning suger, vill minnas att när jag målade ihop med farfar för typ 30 år sedan så hade vi inga problem med varken penselränder eller täckning, det flöt ut hur fint som helst mha oljebaserade färger (tror jag). Börjar tycka att vattenbaserad färg suger och enbart är bra för miljön, det täcker ju för fan inte ens grundfärgen efter två hela lager!

Så vad ska man grunda för om måste måla fyra lager för att grundfärgen inte skall synas, då kan man ju lika gärna skippa grundfärgen och måla fyra lager för att själva trä't inte skall synas, jag tycker jag blivit lurad när det åtminstone gäller behovet av grundfärg, bara ett argument för att sälja mer färg!

Finns en extra variant dom vill pracka på en, kvistlack :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 13 juli 2018, 22:40:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Grundfärgen ser väl till att topplacken fäster. Jag har kört topplack på MDF UTAN grund och det gick käpprätt åt fanders.
Du skrev något om att du inte rörde om i färgen. Struntar du fortfarande i det?

Hur ska resultatet bli? Min gitarr (se min ljudpinaltråd) har flera lager grundfärg och flera lager sprejspackel och jag har inte kommit till topplacken än. Fast då pratar vi sprutfärg (burk).

Jag kommer att ta itu med lackandet av mina högtalare och jag har att välja mellan att spruta eller rolla. Du ska väl ha resultat på stört, men har då tålamod, vänta ett par veckor tills jag är färdig med mina bjässar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev: Du skrev något om att du inte rörde om i färgen. Struntar du fortfarande i det?
Ja, jag rör faktiskt inte om i färgen.

Men vet du vad?

Stället (Caparol) jag köper färgen hos rekommenderar faktiskt att man inte behöver röra om i färgen, med det enda förbehållet att om man har en kraftig kulör så kan pigmenten falla ner så om och man ser lite vatten på ytan så bör man röra om.

Jag har en kraftigt röd kulör men jag har inte sett nåt vatten på ytan så jag kör bara (rätt skönt att slippa torka av och tvätta skruvmejseln :) ).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag handlar färg på Flügger får jag alltid en träpinne med på köpet. Jag tror inte den är till för att tända grillen med. Rör om, eftersom det säkert kan göra STOR skillnad. Den gamla tixotropa färgen (lösningsmedelbaserade) är väl död och begravd nu och har väl, vad jag förstått inte återkommit i vattenbaserad lackfärg.
Skriv svar