Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men har du behov av att vrida dem i godtycklig vinkel? Du bestämmer väl hur rören ska sitta och borrar upp för fästet efter det. Du kan ju vrida sockeln 45 grader och borra och montera efter det.
Du kan ju få problem när du försvagat hållaren så mycket. Har du ett rör som trilskas när det ska ur sockeln kan du knäcka hållaren (metallbygeln, avses).

Jag har säkert visat dig på de här kuliga grejerna, vilka löser ett otal bekymmer:

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser toppen ut just nu, enda frågetecknet nu är vilken diameter jag ska ha för de fina potentiometerhållarna modell soundbrigade som jag har beställt 10st från Conrad av.

Hålen för potentiometrarna är just nu 10mm preliminärt, detta funkar om man bara trycker i potentiometrarna som dom är (10mm krage) men hålen måste med all sannolikhet vara större om potentiometerhållarna skall få plats.

Jag vill ha potentiometerhållarna för nakna potentiometrar med rattar, även om rattarna är mycket små, kommer skymma drivröret för mycket för min smak, så istället sänker jag ner dom under chassit och sågar ett par enkelspår diagonalt i axlarna, då kan jag trimma både balans och bias utan att drivröret, som är alldeles bakom, sedan skyms.

Nåväl, här kommer nuvarande ritning.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Men har du behov av att vrida dem i godtycklig vinkel? Du bestämmer väl hur rören ska sitta och borrar upp för fästet efter det. Du kan ju vrida sockeln 45 grader och borra och montera efter det.
Du kan ju få problem när du försvagat hållaren så mycket. Har du ett rör som trilskas när det ska ur sockeln kan du knäcka hållaren (metallbygeln, avses).

Jag har säkert visat dig på de här kuliga grejerna, vilka löser ett otal bekymmer:

Bild
Det här var intressant, tack!

Och ja, jag tror du har visat mig dom förut.

Grejen är att jag råkade se på mina Sovtek 807 att anodkroippen typ pendlade +/-90 grader för en enda kvartett, nu har jag redan sedan förut ganska dåliga vibbar om Sovtek för jag hade samma problem med 6SN7, vridna och tom skeva huller om buller, MEN säkert mycket väl fungerandes!

Dock snackar vi oktaler här och även om 6SN7 är en oktal så är det mest slutrör vi är intresserade av ty det är dom som syns, KT88/6550 är lätta att få monterat snyggt ty det räcker med tappen bakåt (eller framåt) så blir dom raka och fina men KT66 är något vridet i förhållande till KT88/6550 och då tycker jag det blir fult om Ni ursäktar min franska :)

Jag vill mao vrida upp KT66 så att dom också blir raka och fina och genom att såga av tappen i oktal-spännet så går det att fixa, avsågningen är lite känslig för det är lätt gjort att det blir väl lite gods kvar MEN det funkar om man är försiktig.

Så ditt tips med den fina vridbara sockeln tackar jag väldigt mycket för och jag snor adressen men jag tror inte jag behöver den men det är onekligen ett intressant alternativ till vad jag försöker åstadkomma, tack!

MVH/Roger
PS
http://www.vt4c.com/shop/image/IMG_4023.JPG
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Anodtrafo mekaniskt monterad.

Var lite knöligt för tåtarna är lite olika långa, kortast är primärerna och längst är sekundärerna.

Men jag tror jag fått till det på ett sätt som funkar, vände dom korta framåt så att de nätt och jämt räcker ner i hålet men det tycks räcka för att kunna lödas in på det allra första lödstödet.

Jag tror det här blir bra men kom ihåg, detta är bara en rudimentär prototyp, jag kommer inte köra såhär i skarpt läge, speciellt kommer jag gjuta in anodtrafon i dom kapslingar jag faktiskt har men just nu får det duga för jag vill mest experimentera med det elektriska som visserligen inte är helt lätt pga hur allt är halvpermanent lött men det är ändå bättre än att bara räkna teoretiskt på allting (som om man ens kunde det, det finns inget som prototyp-byggen, simuleringsprogram kan slänga sig i väggen :) ).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött all AC från anodtrafon.

Nu saknas mest montering av OPT (OutPut Transformer).

Förutom det har tänkt ta till ett litet trick när det gäller återkopplingen, jag najjar ihop två stycken 10M där den ena går över katodmotståndet och det andra går över själva den återkopplande signalen (utsignalen), på det sättet fixerar man hela arrangemanget och ett återkopplingsmotstånd (Rf) kan enkelt lödas dit och tas bort.

Återkopplingssignalen kommer jag ta ända borta vid högtalarterminalen, förr i tiden sniffade jag av den tidigare men det var rätt meckigt med tanke på att man blev tvungen att avisolera typ 1,2mm emaljerad koppartråd på mer än två ställen (utgång+återkopplingspunkt).

Nåväl, såhär ser det ut idag.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Prototypen är preliminärt klar :whoho:

Nu återstår bara felsökning och speciellt mha vridtrafo som jag inte äger :D

Jag byggde dock en vad jag kallar "stegtrafo" för några år sedan och ur den kan jag få 55V respektive 110V AC, 55V har jag märkt ger ingen respons alls hos rörförstärkare men 110V får igång glöden såpass att man faktiskt får viss funktionalitet dvs ur en sådan aspekt att man faktiskt kan felsöka.

Allt är ju i alla fall bättre än att smälla på med 230V utan ha full koll på det elektromekaniska.

MVH/Roger
PS
Jag är dålig på fotografering, samtidigt har jag dålig tillgång till ljus.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, jag har nu gjort klart ritningarna för det mekaniska.

Det är en ritning för 807-adaptern och en ritning för borrning av chassi (kopparplåt, 2mm).

Av en rolig slump innehar jag nu fyrkantsmuttrar av märket Schroff så att jag kan bygga min 807-adapter eller framförallt, planera klart den ty den kommer initialt inte nyttjas, bara på sikt.

Slitsarna blir alltså 7mm och detta mått ligger i "mitten" av fyrkantmutterns klackbredd (+/-1mm marginal), håldiametern var det enda som något gick emot mig dvs M4 men det funkar.

Så jag förbereder alltså chassit genom att alltid borra D4 för adaptern och M3 (D2,5) för alla andra skruvar såsom lödstöd och socklar.

Jag har bara en grej kvar som jag måste få veta och det är pothållarnas borrdiameter, ritningen på Conrad's hemsida sa ingenting och när jag frågade dom så hörde dom aldrig av sig, får väl prova igen (10st är ändå köpta och ligger hos min vän).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu nyttjat min Dremel med dito kapklinga för att kapa bort en liten del av kragen hos fyra stycken oktalsocklar.

Detta gör att jag nu kan montera socklarna lite löst och sedan vrida in den vinkel på oktal-röret jag vill ha där speciellt KT66 är garanterat "snett" i förhållande till hur man normalt kan montera oktalsocklarna.

Även andra oktalrör kan säkert behöva "vridas in" och nu har jag den möjligheten.

Nästa steg är att ta reda på pot-hållarnas borrdiameter, jag har igår skickat frågan för andra gången till Conrad.

Notera att jag inte alls tycker illa om Conrad, jag är väl bara lite besviken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag synat min KPA-prototyp.

Ganska snart märkte jag att jag inte hade dragit spänningen ut från likriktarröret till glättningskondingen och systemet, blev till att patcha in en liten kabel (röd) för detta.

Sen snokade jag reda på alla rörs konfigurationer mha General Electric's fantastiska bok (Essential Characteristics) och checkade av deras inkoppling, inga fel funna även om jag misstänkte det ett tag för 3M3 går skenbart från vänster och dom låga numrerna samtidigt som det egentligen ska gå till höger och dom höga numrerna dvs höga gallret (ECC83) går till låga anoden (ECC82) men om man kopplar från vänster och dom låga numrerna så tror man lätt att man kopplat fel, men det hade jag inte :)

Inte ens jag fattar vad jag skriver här :D

MVH/Roger
PS
I morgon trycker jag i rören och spänningssätter, dock kommer jag nyttja min stegtrafo som ger 55/110VAC där jag märkt att vid 55V händer ingenting dvs det är för låg spänning för att rörens skall kunna vakna MEN vid 110V händer faktiskt saker, halv glödspänning verkar räcka för smärre funktionstest samtidigt som man får ett bra kortslutningstest.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Sent igår kväll fick jag startat upp min KPA-proto.

Tidigt noterade jag dock en sak jag inte riktigt gillade och som jag inte upplevt förut, nättrafon brummade en del, inte mycket men mer än när jag byggde mina första KPA med samma typ av trafo fast där var chassit kopparplåt och de var ingjutna i kapslingar som jag tror har tagit död på lite ljud (jag kan dock också fått fatt i en trafo som inte är lika bra men det tror jag inte).

Efter att ha nyttjat min stegtrafo så gick jag över till skarp matning och allt verkar fungera.

Nu har jag mätt alla mer kritiska parametrar vad gäller bias, ikväll skall jag vända på KPA-proto, balansera de båda 6550A och ställa in 2*70mA.

Jag kommer också testa vilka faktiska gränser jag har med Bias_adj-potten, för triodkopplad Klass A-drift hos 6550A så har jag räknat ut att 2*50mA katodström gäller för 8 Ohm och 2*90mA för 4 Ohm, jag kommer generellt köra på 2*70mA, det enda det gör är lite Klass AB nära overload men om man har så fina OPTs som jag har så spelar DC-magnetisering mindre roll.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag ska precis äta kvällsvard men detta har hänt:

60mA<Ik(6550A)<108mA

Pga av mitt reglage.

God natt!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Mera mätdata:
Brum (Rin=10k): <10mVpp@100Hz, <15mVpp@50Hz (finns 50Hz-spikar i brummet samtidigt som ingången ej är fullständigt kortsluten).
Pout(1kHz, 4 Ohm): ((4,2DIV*5V)/2)^2/(4*2)=13,8W~14W
fl(2Vpp@1kHz)=3Hz
fh(2Vpp@1kHz)=10kHz :(
OL Gain(2Vpp, 1kHz)=21,3 (stämmer bra med mina teoretiska beräkningar dvs ~20)
Känslighet före motkoppling: U(14W, 4 Ohm)/21,3=10,5Vp/21,3=0,49Vp~0,35Ve.
Känslighet efter motkoppling (BF+1=5)=5*0,35Ve=1,7Ve.

Nu är min plan att utöka fh genom måttlig feedback om 15dB, allt är förberett för det.

Annars ser EB-signalen mycket bra ut, inga distorsionsproblem med den fascinerande och sällan nyttjade typen av bias.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite mer mätdata, denna gången av modell jippi :D
BF=4, F=20=>B=0,2=>Rf=2k ty Rk=470 (jag väljer 2k2 som ger aningen mindre feedback)
Brum: <5mVpp@50Hz
fh: 23,0kHz! (magi :D )
fl: 2Hz
Pout: 10Vp^2/(2*4)=13W
Känslighet: 2,5Vp (1,7Ve), något högt men inte omöjligt
Stegsvar: +1dB@25kHz (inte farligt och framförallt stabilt)

Om jag får säga det själv så är jag JÄKLIGT nöjd med hur bra denna rörförstärkare blev!

Nu återstår serieproduktion :D

MVH/Roger
PS
Jag har alltså mer än fördubblat bandbredden med så ynka lite återkoppling som 4ggr (14dB effektivt).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser proto-förstärkeriet ut idag.

Rattarna kommer ändras, vad jag fått reda på av Conrad så funkar inte deras fina potentiometerhållare ty gjorda för 9mm krage vad det verkar, helt säker kan jag dock inte bli förrän jag har en sådan i min ägo men det kan bli lite revolt angående detta och att jag istället kör rattar jag fått av jobbet som dessutom har muttertäckande krage men jag vill inte riktigt det för de skymmer drivröret samtidigt som de blir för lätta att bara vrida på, Conrad-hållarna gör ju så att man behöver skruvmejsel för att ställa in dessa känsliga inställningar.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är den slutgiltiga insamlingen av mätdata inklusive hur jag har byggt och kommer bygga min KPA.

Projektet kommer nu städas undan tills dess jag får råd att beställa ett par snygga chassin i Koppar.

MVH/Roger
PS
Jag misstänker att mina potentiometerhållare som jag beställt från Conrad på tips från coachen (soundbrigade) inte kommer att passa till mina effektpottar, det är inte med mycket men mitt kragbehov tycks vara närmare en millimeter större. Sen har jag precis bestämt mig för att skita i att gänga 2mm Koppar, jag gör som jag gjorde innan dvs nyttjar vanlig kullrad M3-skruv. Jag gör som jag gjorde innan för att gänga typ 20 hål är inte roligt, skulle kosta en slant extra om man la ut det och kostar mer överhuvudtaget för det kräver 2mm Kopparplåt istället för 1mm samtidigt som allt jag får är att trafosarna inte vilar på skruvhuvuden, so what?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar