Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara berätta att jag inte helt släppt ett plyfa-chassi men då måste locket vara 12mm (har färdigkapade sådana skivor).

I det här fallet blir en adapter annorlunda för hålet genom plyfan måste vara 43mm för att kunna svälja alla de av mig kända 807 basdiametrar vilket alltså är bortanför cc för oktaler (36mm) så det finns inget gods att skruva i, skruvarna måste vara längre ut.

Men detta är egentligen den enda skillnaden där tanken hamnar vid 56cc eller nåt och om man gör adaptrarna på detta sätt så klaras BÅDE Cu och plyfa-chassi, det enda är att det blir dubbel uppsättning hål i Cu-chassit där det ena paret är standard oktal-cc medan andra paret är adapter-cc (som skruvas för slits i chassit), adaptern måste nu dock "snurra" i adapter-cc, det enda som skiljer är som sagt att det blir dubbla "fula" par med skruvhål.

Fast vänta nu, min taskiga känsla för mekanik är legendarisk men om man tar adaptern som har slits-cc = adapter-cc som är större än oktal-cc innanför så kan man i fallet Cu-chassi montera oktaler på själva adaptern, där det kommer finnas en bit naken plåt av adaptern ty hålet är ju 43mm och större än 27mm (oktal), sen kan man välja att vrida in oktalen.

Det här är fel, i Cu-fallet skall endast ett 27mm/oktal-hål borras och sedan två par montage-hål (oktal+adapter/slits), detta funkar nämligen för både oktal och 807 i Cu-fallet (bara, obs).

När det gäller 807 så kan man i Cu-fallet göra precis likadant, 807-sockeln monteras under adaptern (27mm/oktal räcker).

Om man sen tittar på plyfa-fallet (där alla rör också kommer monteras underifrån), då har vi ett 12mm djupt 43mm hål i locket, om vi säger samma adapter-cc och därmed slits-cc så funkar vridningen även här, eftersom godtycklig sockel monteras underifrån OCH att oktal-montagehål är STÖRRE än spridningen hos 807's sockelben, så behövs bara en typ av adapter.

Lite tråkigt att förstöra det estetiska med ett extra par skruvhål men det är roligt att veta att adaptern även kan användas för dom halvdyra tillkapade 12mm plyfa jag nu har ett helt stim med, vore alltså roligt om jag kan förvalta den investeringen.

Ni vet att jag gillar Plyfa men ibland känns mina konstruktioner bara för mycket :D

För mycket trä helt enkelt, en variant på detta är 4mm Cu som bakstycke och front, skulle kunna bli snyggt med underifrån monterade rör rätt av (eventuell skulle jag kunna låta kapa ner dom så att 2mm paneltjocklek räcker, men inte gärna...).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju lösa ditt oktalproblem med en sådan här:

Bild

Bild

Bild


http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... 2&hit_cat=
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Du kan ju lösa ditt oktalproblem med en sådan här:

Bild

Bild

Bild


http://www.vt4c.com/shop/program/main.p ... 2&hit_cat=
Oj, dom var snygga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fy fan, Roger. Du dregglar ju ner hela forumet!!!! :)

Jag har sådana i aluminium och de är jättefina eftersom man kan göra fula hål, eller lite större hål och ha ringen att täcka med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, men det där kostar säkert mer än det smakar.

Jag har rätt go kontakt med en plåtslagare som är relativt billig, tror han gjorde mina första (1mm) kopparchassin för endast 500 spänn, han ska få göra mina nya 2mm-chassin åt mig och han ska även få göra adaptrarna.

Under min sena bärsrunda har jag kommit på hur jag vill göra, jag kommer göra dubbel-slitsade adaptrar dessutom räcker det faktiskt med oktal-cc för Cu-chassit.

Så det blir bara två "normala" hål kring socklarna på Cu-chassit!

Kom ihåg att med Cu-chassit så kan man montera sockeln precis som den är, väljer man styrpinnen bakåt passar KT88/6550 finfint, väljer man KT66 så bör det vridas lite men då tar man till adaptern vilket då används både för 807 och KT66.

I vilket fall så "skitar" jag inte ner Cu-chassit med överflödiga montagehål.

Men när det gäller Plyfa-chassit måste jag nyttja adapter-cc dvs bortanför oktal-cc ty hålet är ju 43mm här.

Genom att ta fram en dubbelslitsad adapter kan jag nyttja den överallt och oavsett vilen typ av chassi jag bestämmer mig för (även om jag är sugen att bygga en av varje, mina 6L6 av metall eller mina 5933WA/JAN807 får då bli rörtypen).

Tanken på 2mm Cu-chassi tycker jag känns klockren, plyfa-chassit är mycket mer tveksamt men jag lurar som sagt på 4mm CU som front/bak, då kanske dom kan bli lite snygga eller vad säger du?

Problemet med 4mm Cu front/bak tycker jag mest är slipningen av plyfan för hur gör jag vid övergången mellan 12mm plyfa och Cu?

Cu kommer ju då liksom lätt bli repig.

Jag har lurat på att tillfälligt spika dit en 4mm plyfa som offerplatta, slipa och sen knacka ur den igen, samtidigt är jag tveksam till hur billigt eller lätt det är att få tag i 4mm Cu, kanske jag ändå ska låta såga ner toppen så att 2mm Cu räcker?

MVH/Roger
PS
Kul i alla fall att jag bestämt mig för adaptertyp, förutom slitsarna så behövs då bara två par hål för socklarna, eventuellt blir dom riktade fram/bak lite för att JAN807 sitter bäst så (resten kan man ju rotera in), här kan >90 grader slitsar behövas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag fick visst inte gjort det mitt i allt tänkande så jag gör det nu istället, laddar upp borrmallen för KPA-15B.

Jag har skickat en förfrågan till Conrad om måtten på soundbrigade's fina pot-hållare så det måttet är preliminärt (10mm).

Annars ska det vara färdigplanerat, förutom adaptrarna då förstås (som jag bara behöver för muppig oktal-vridning eller 807).

Bifogar borrmallen för både bakstycke och topp, bakstyckets C7 kommer "nog" sågas ut rektangulärt för även om det sitter på baksidan och man inte ser det så är ett rektangulärt hål roligare än ett cirkulärt hål där man kan se rakt igenom.

MVH/Roger
PS
På bussen idag slog det mig plötsligt att jag inte behöver så grovt bakstycke/front som 4mm Cu för varför måste det vara plant? Det kan ju lika gärna vara som så att kopparplåten (2mm) bara räcker en bit ut så att locket med sina fina lameller sticker ut ytterligare 2mm, på det sättet blir det samtidigt lätt att slipa till plyfan, problem solved :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer nåt riktigt PINSAMT.

Mitt ena rörslutsteg började precis brinna :(

Undertill var det öppen låga!

Jag slog på stärkaren som vanligt och gick och pissade, när jag nästan var klar hörde jag hur det rasslade mer än vanligt i högtalarna (det brukar finnas lite glapp i kontakter som man får justera därför låter det ofta vid uppstart).

När jag skyndsamt kom ut från toaletten såg jag hur det bokstavligt talat lös under stärkaren, jag kastade mig då på min "klonk" och slog av spänningen vartefter det slocknade men fortsatte ryka en stund och doften påminde om bränt motstånd :)

Detta var inte roligt, nu får jag förlita mig på radio ett tag innan jag orkar ta mig en titt på detta.

MVH/Roger
PS
Det var ändå mycket stor tur att detta hände just nu (och medans jag var hemma), jag brukar nämligen slå på stereon ungefär två bärs innan jag åker till ICA för andra gången, under den tiden brukar jag bara dra ner volymen i botten...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite bra ändå att detta hände, nu får jag nämligen chansen att mäta upp förstärkaren ordentligt.

När den var inkopplad kände jag aldrig för att koppla loss den för att göra mätningar.

Nu kommer jag (enkelt) laga den och göra följande mätningar:

1) Bandbredd/fas (medium uteffekt)
2) Stegsvar/ringningar (medium uteffekt)
3) Max uteffekt
4) DC-obalans hos slutrören (matchade rör som körts i nästan ett år)
5) Katodpotential hos slutrören (delat med det gemensamma katodmotståndet fås sedan katodströmmen)
6) V1a biasström
7) V1a biasspänning/anodspänning (Edison Bias=>Rk=0)
8. V1b biasström
9) V1b biasspänning (spänningen vid både anod och katod mäts ty splitter)

Det här ska bli roligt!

Räkna med en fin Excel-graf över bandbredd/fas :D

MVH/Roger
PS
Bifogar aktuellt schema. "Build-out"-motståndet på 20k har jag nog tagit bort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eine kleine idée. Letade SE-steg med GU-50 och såg det här snickeriet. Kanske något för dig, om inte just nu så till nästa projekt.

Bild

(adress till sajten)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ser ju fin ut :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tagit tag i reparationen av KPA.

Jag lyfte ur den från hyllan och vände den uppochner i min KPA-docka.

Då såg jag att ena slutrörets skärmgaller-motstånd kopplat från anod hade brunnit.

Detta är mycket konstigt för motståndet är på hela en Watt och bara 100 Ohm så för att nå 1W (och tydligen rejält mycket mer) så krävs mer än 100mA.

Och vart kommer det ifrån?

DC-bias hos KT88 har jag satt till runt 70mA (där, pga att skärmgallret är en "ynklig" spiral bara så går den mesta strömmen till anoden).

Så hur kan det ha blivit mer än 100mA genom skärmgallret?

Jag ser faktiskt bara en möjlighet, självsvängning.

För hur är det med det lilla motståndet mellan skärmgaller och anod, varför har dom flesta konstruktörerna det, samtidigt som anoddiagram är uppmätta med skärmgaller "tied to" anod?

En annan liten tanke jag har haft är att motståndet gör så att skärmgallret tar emot så lite ström som möjligt för att det just är en klen spiral som inte tål så mycket förlusteffekt, MEN 100 Ohm (som mer eller mindre är standard) det ger en spänningsminskning relativ anodmatningen på endas 10V och det vid hela 100mA skärmström, så jag anser att denna aspekt inte är den verkliga, Rsc-a finns nog mest där för att, likt en gridstopper, förhindra oscillation.

MVH/Roger
PS
Nu ska jag löda loss och byta lödstödet, torka av det (ledande) sotet samt (förmodligen) dra skärmgallret direkt till anod istället för via ett litet motstånd, vad tror Ni om det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det motståndet får alltid vara en tvåwattare hos mig. Det finns två skäl till det: högre effekttålighet och högre spänningstålighet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

En halv Watt rekommenderar Williamson men då är det "snällare" rör som gäller dvs KT66/807.

Jag har emellertid bestämt mig för att bygla istället, ser ingen egentlig anledning till varför motståndet behövs.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har för hög spänning för att köra FYSISKT små motstånd. Rimbo-Lasse (Elektroakustik i Rimbo) menade på att man ALLTID skulle ha större motstånd där. Har du små motstånd har du för stor fältstyrka över motståndet vilket bryter ner det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Ena JJ-röret (KT88) hade gått sönder.

Jag började ju med att byta lödstöd och göra rent så gott det gick, sen bestämde jag mig för att skippa screen-motstånd hos båda rören så jag byglade ihop dom istället, sen körde jag igång stärkaren och det såg väldigt bra ut en stund (spänningen peakar tydligen 500V) men efter att den efter en stund börjat landa på 450V så började det hända saker, spänningen sjönk neråt 320V och det började låta, slog snabbt av spänningen men testade strax därefter igen, samma hände igen.

Då blev jag att (desperat) tänka att kanske det där screen-motståndet ändå skall sitta där så jag monterade tillbaka båda screen-motstånden och körde igång stärkaren, efter en liten stund började det nya screen-motståndet också att brinna.

Då förstog jag att det röret hade gått sönder (har aldrig varit med om det tidigare), en anledning kan vara att det utsatts för för mycket vibrationer ty stärkaren står på samma hylla som högtalarna står.

Har gjort en del mätningar på banddbredd mm (med nytt rör), återkommer i morgon med grafer och dylikt för nu ska jag laga lite kvällsvard och gå och lägga mig :)

MVH/Roger
PS
Jag tycks bara ha 4,5 Watt (sinus) ut, här behövs seriösa omtänkningar :)
Skriv svar