Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu tagit ett gäng foton på den enbart chassi-mässigt (sen typ två år tillbaka) färdiga KPA-prototypen.

Här skall sedan införas:
1) Två Deltron bananhysor vars hål man kan nyttja för anodkablarna från 807 ELLER Ua-mätning av Oktal-rör via Deltron, i fallet 807 mäter man då på en liten extra avisolerad bit 3mm emaljerad koppartråd invid anodkontakten.
2) Två stycken 3W-pottar där den ena blir på 100 Ohm och den trimmar man balansen med, den andra potten blir på 220 Ohm och ihop med ett internt 100 Ohm (exklusive balansarrangemanget på 75 Ohm) så kan man trimma 175-395 Ohm och det täcker Klass A bias (ihop med 10k:8 Ohm OPT) för alla de högtalarimpedanser (4-8 Ohm) och rör jag är intresserad av.

Så ett par "Deltron-hål" (8mm) och ett par pothål (10mm, för just nu är det prototyp som gäller, sen ska jag nyttja soundbrigades fina tips om pot-hållare men just nu behövs inte det för jag vill mest göra lite elektroniska tester såsom t.ex feedback eller icke feedback).

MVH/Roger
PS
Jag skjuter lite på 807-adaptern, den är färdigcaddad och kommer göras men för det första måste den läggas ut för tillverkning och för det andra är jag just nu mest intresserad av det elektriska OCH även skapandet av en elektromekanisk mall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är min modifierade ide' för mitt slutsteg, jag har infört två banan-hylsor (blå+gul kommer dom att bli) där man kan mäta Ik över ett känt motstånd (100 Ohm), på detta sättet har man järnkoll på bias, att nyttja att B+ är på 450V det kommer inte att alltid stämma för med mer strömslukande rör kan det sjunka till typ 430V, det enda som ger ett svar att lita på är om man mäter över ett fast katodmotstånd, balans kan man sedan tidigare antingen mäta direkt på 807's toppanoder eller via två röda bananhylsor som kommer att husera i de anodtamp-hål som 807's anodsignaler annars går ner i.

Min förstärkare blir fulare och fulare men jävlar vad bra den blir :D

MVH/Roger
PS
Idag blev jag att känna för stereo 807 igen, grejen med det är nämligen att förstärkaren faktiskt blir att bygga mindre på djupet, mina mono-block är t.ex löjligt djupa (40cm).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om 807-adaptern och även uppdaterat KPA_box-ritningen.

KPA_box har nu två par hål för rörsockel/adapter-montering.

36cc nyttjas för oktaler, de monteras då underifrån och hålen i chassi är M3-gängade.

46cc nyttjas för både oktaler och 807 i det avseendet att de kan vridas, slitsarna i adaptern är dock 7mm ty M4 svetsmutter avses, detta innebär att vridning sker i endast två slitsar och adaptern går att tillverka själv genom att man figursågar ut två cirklar som lödes ihop med en stump M3-gängad 2mm Cu för själva socklarna.

Hoppas bifogade ritningar klargör saken :)

Här är förresten dom svetsmuttrar jag hittat: https://www.wurth.se/produkter/fastmate ... r-4-kant-/

MVH/Roger
PS
Det går faktiskt att fixa oktal-vridning på andra sätt (KT66 är t.ex lite sned), enklast är att bågfila bort fästflärpen i själva oktal-sockeln, har nyttjat det tidigare men denna vridning fungerar ju då bara för just oktaler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu när jag nästan är klar med den här tråkiga mono-varianten har jag fått en vision :D

I enlighet med trådtiteln kommer jag istället bygga en stereo-förstärkare mha 807.

Den här visionen är väldigt rolig och jag har tänkt länge på den idag.

Jag vill nämligen ha en "hatthylle-förstärkare" dvs en rörförstärkare som får plats på hatthyllan i en Mini-Cooper (som jag bara drömmer om).

Mina nuvarande mono-block är hela 40cm och dom måste vara det för att allt skall få plats, men dom är väldigt klumpiga och skulle INTE få plats på en Mini-Cooper hatthylla.

Genom att göra dom stereo med en enda anodtrafo kan jag dock krympa djupet med mer än en dm.

Detta för att anodtrafon kan flyttas in i linje med ingångsrören (istället för att stå bakom).

Jag har redan en hatthylle-förstärkare som är min allra första rörförstärkare jag nånsin byggt men den är mer av kuriosa, nu vill jag bygga nåt säljbart.

Igår fick jag ett gäng kataloger från JJ Electronic, mycket skoj speciellt när jag däri såg att de numera tillverkar både KT66 och 6SN7.

Så idag har jag börjat med att kolla strömbudgeten hos min Kina-trafo för en stereo Williamson och jag har kommit fram till att om jag vill köra mina kära 6SN7 så måste jag nyttja 10V/3A-lindningen (får klura ut nåt vettigt motstånd för 6,3V bara), sen har jag bara en 6,3V-lindning men den är på 6,3V/3A och om vi leker med KT66 så drar JJ's 1,3A och gånger fyra så blir det 5,2A ur en 3A-lindning, detta är dock ingen katastrof för jag har räknat ut runt -15% iom att Rcu=0.18 Ohm och Uo=6,83V samtidigt som jag brukar säga att +/-20% hos glöden fungerar.

Jag har emellertid ett till litet problem, anodtrafon är konstruerad för 180mA (och den lämnar, efter GZ34, 66uF och runt 150mAdc, perfekt nog mycket nära 450VDC), här kommer standard-lasten bestå av 290mA (62,5mAX4+5mAX8) så jag försöker alltså belasta anodtrafon som är designad för 180mA med 290mA MEN jag har tagit till ett litet trick här för koppartråden är av dubbel diameter så värmeförlusterna för 110mA overload är små, dock kommer utspänningen bli lägre än 450V och det är mycket spännande att bygga och få reda på exakt hur långt ifrån 450V jag hamnar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite 807-data:
1) L: 120mm (Sovtek 807), 102mm (Sylvania JAN5933WA)
2) D(glas/max): 50mm (Sovtek 807), 43mm (Sylvania JAN5933WA)

I Sovtek-fallet är glaset begränsande, i Sylvania-fallet är basen begränsande.

Tror att dessa två enheter är rätt symboliska för maximalt spann, när det gäller frigående höjd (och möjligheten att lirka på och ur toppanoder) skulle jag vilja säga 140mm som absolut minimum, för att rören inte skall gå utanför fronten är sen 30mm från kant ett minimum.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite mer 807-data:
1) Har man den ensamma pinnen till höger och samtidigt två pinnar vertikalt så är anodkroppen hos Siemens QE06/50 tämligen vertikal och rak, den är nästan konstant detta i en population om fyra.
2) Standard keramiksockel behöver då vridas c.a +30 grader.
3) Om chassi+adapter=4mm så skulle jag vilja säga att det går inte, 807 hänger kvar i sockeln men det är väldigt knappt, den ramlar nästan ur.

MVH/Roger
PS
Börjar bli mer och mer fascinerad av 807, speciellt intressant är att den är mycket linjär vid överstyrning av styrgaller, vid +15V AB2 och 70mA gallerström så ser den fortfarande bra ut, börjar återigen lura på en katodföljarvariant av denna förstärkare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Min KPA-proto är uppgraderad.

Nu har jag satt dit två röda Deltron bananhylsor för anodbalans-mätningar och sen har jag satt dit två bananhylsor (blå/gul) för mätning av katodström sen har jag satt dit två pottar där en ena måste parallellas med 220R/2W för att funka (om än väldigt olinjärt ty 5k) slutligen bytte jag ut alla lödstödsskruvar som kändes fel ty lite långa (med M3-mutter som distans).

Tycker chassit ser rätt coolt ut, vad tycker Ni?

MVH/Roger
PS
Mitt val av frontpanel var inte världens bästa men detta är ändå bara en prototyp, sen blir det 2mm kopparplåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ser stort ut. Mina monoblock med GU72 är nog ungefär så stora men då har jag ett rör som bränner över 100W, en bautanättrafo och en bautautgångstrafo och tyvärr två mindre trafar till.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av opampen »

Blir snyggt sen med kopparplåten,antar jag!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Ser stort ut. Mina monoblock med GU72 är nog ungefär så stora men då har jag ett rör som bränner över 100W, en bautanättrafo och en bautautgångstrafo och tyvärr två mindre trafar till.
Jag håller med att dom ser lite stora ut och det irriterar mig men faktum är att de kan inte göras så mycket grundare pga bautanättrafo och halvstor OPT.

MVH/Roger
PS
Jag håller dock på och lurar på en "hatthylle-förstärkare" för folk med små hatthyllor i bil, min favvo är tvådörrars Mini-Cooper.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

opampen skrev:Blir snyggt sen med kopparplåten,antar jag!
Tack opampen!

Ja, plyfa funkar men är inte så säljbart så det bygger jag bara nu för att kunna testa lite elektromekaniska ide'er (speciellt lite hur underifrån montage av socklar kan bli att se ut och om jag ens kan applicera 14dB feedback i min koppling).

Jag kan dock inte riktigt släppa plyfa och har typ 20st 12mm plyfa-lock liggande, problemet här är att 12mm är ganska tjockt (blir dock snyggt i ändträ't) montage underifrån av oktaler går inte utan adapter för hålet blir för stort för att kunna svälja basen på röret, jag måste alltså ha adaptrar på varje oktalrör, för novalen är det inte lika allvarligt men den måste försänkas underifrån så att inte delar av den lägre finare glöden försvinner.

Med mina senaste adaptrar och försänkning av novalhål så funkar dock 12mm plyfa som lock, ett mycket billigt alternativ som jag dessutom kan borra själv.

Detta är mycket attraktivt om man tänker amatör-proto men tänker man nån slags naiv dröm om att kunna sälja sakerna, ja då får man nog tänka om.

Samtidigt, och jag har sagt det förut, vill jag inte slänga ut 1000-tals kronor i komponenter på chassin som "suger".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser mitt proto-chassi ut just nu.

Jag valde att försöka montera socklarna underifrån, blev snyggt men var svårt, speciellt att infoga muttrarna i sockelkragen samtidigt som man skruvar från andras sidan chassit, mycket meckigt.

Sen får dock Sovtek KT66 plats ganska bra som synes MEN sockelns bas vilar på skruvhuvuden.

Försöker man göra det enklare för sig och drar skruven underifrån ja då ska man nästan ha tur om man kan få tag i en skruv som har perfekt längd, ett tag tänkte jag kupolmutter men då kommer rörets bas ännu högre upp.

Två lösningar finns som jag ser det:
1) Försänkt skruv
2) Kopparplåt med genomgående gänga (som jag har tänkt).

Jag ska nu vända tillbaka socklarna och nyttja mer lämplig längd hos skruven men när/om det gäller plyfa-slutsteg så tror jag att jag kan bestämma att dom bör monteras ovanifrån.

Jag tittar nu på mina koppar-KPA och jag tycker det ser coolt ut med ovanpåliggande socklar (skulle nästan se konstigt ut med underliggande socklar), så det är nog vad jag kommer att köra.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Bestämde mig för att ändå montera alla socklar underifrån fast då med själva skruven ovanifrån så att det inte byggs för mycket.

Detta spelar inte så stor roll men kan vara en kul jämförelse med mina andra steg, man kan liksom fråga folk vad dom tycker.

Tror jag ska vänta med att montera trafosarna till sist (först anodtrafon, sedan OPT).

Siktar nog in mig på att börja med likriktarröret och bygger mig succesivt längre fram i stärkaren, allra först bygger jag nog trafomatningen med gnistsläckande "X-konding", on-switch, säkring, C7 osv.

Såhär ser stärkaren ut just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag ÄNTLIGEN bestämt mig för hur jag vill göra.

Jag kommer bygga två olika slutsteg.

Det ena slutsteget blir väldigt likt de jag redan bygger dvs jag fortsätter bygga mono-block med Kopparchassi MEN dessa förstärkare kommer vara helt RENA ovanpå, det ska inte sitta ett enda reglage eller kontakt som inte behövs på chassit, chassit kommer dessutom bestå av 2mm Koppar och alla skruvar kommer monteras underifrån i gängade hål i Kopparn, jag tror också att rörsocklarna kommer monteras underifrån men samtidigt tycker åtminstone jag att dom faktiskt är rätt fina dessutom är det bökigare att montera dom underifrån så detta är inte helt bestämt, detta slutsteg kommer inte innehålla några adaptrar för rotering av 807 eller andra rör utan det blir en ren KT88-apparat där enbart matchade KT88 rekommenderas, detta blir alltså min lyxvariant av rörslutsteg.

Det andra slutsteget kommer bli en EB-biaserad Williamson-variant, den kommer bli mycket lik en standard Williamson men jag har några finesser med som jag kommit på med åren och gillar och då främst Edison Bias (EB) på ingångsröret men även lägre feedback (14dB isf 20dB), isärflyttning av nollställena så att man slipper pucklar i VLF och annorlunda råförstärkningskompensation vid eventuella självsvängningar (8k2+39k isf 47k anodmotstånd där 39k avkopplas vid aktuell frekvens), denna enhet blir sedan en stereo-enhet och efter mycket övervägande så har jag ändå bestämt att ställa slutrören upp, vill gärna ha dom liggande mest för att det är coolt men också för att det förenklar service men jag har ju hittat på den där 807-adaptern och den funkar bara i "plåt", det är i praktiken annars mycket svårt att få till samma sak liggande, det går men jag har ju liksom redan gjort stereo Williamson liggande :doh:

Emedan mono-varianten kommer att bli så ren som möjligt så kommer denna bli så skitig som möjligt :D Skämt å sidor, den kommer bli lite kladdig för jag kommer nyttja 7st Deltron labbhylsa för att jag samtidigt har 4st pottar för balans och bias-justering som jag vill ha, dessa pottar behöver nu inte försänkas under chassi även om det vore lämpligt pga klåfingriga kompisar eller ungar..., slutligen är tanken att denna stereo Williamson skall passa i en hatthylla i speciellt en tvådörrars Mini-Cooper :)

Min anodtrafo orkar knappt med stereo 807, den gör det dock men det är inte mer heller t.ex så har jag bara en lindning på 6,3V/3A och 807 drar 0,9A som gånger fyra blir 3,6A samtidigt som denna låga ström är den lägsta av alla rör av intresse för denna förstärkare (med adapter) dvs 807(0,9A)/KT66(1,3A)/KT88(1,6A)/6L6GC(0,9A)/EL34(1,5A), jag har också problem med att trafon är specad till 350V/180mA och jag kommer minst behöva 290mA (KT66/807) MEN dels har jag varit fräck och dubblerat diametern på primären dels har jag skattat att spänningen bara sjunker typ 5% vid denna overload.

Drivrören har jag kommit på att jag glödtrådsmässigt kan driva från 10V-lindningen (via ett litet motstånd) och eftersom jag nyligen fick en katalog från JJ där dom faktiskt listar 6SN7 så kommer jag köra sådana, lite tyngre strömförbrukning än ECC82 men jag gillar oktal-varianten bättre, 2,4A krävs alltså av 10V-lindningen (specad till 3A).

Det här funkar, nu ska jag bara planera upp ännu ett chassi, suck!!!

MVH/Roger
PS
Jag är fortfarande inte helt säker på att jag kommer ha dom stående, liggande ger t.ex automatisk service-vänlighet bara att flippa stärkarna liksom SAMTIDIGT som det är udda och kul, synd bara att det blir struligare med mång-kompatibiliteten inklusive vridningen men kanske man bara behöver tänka lite till? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Sammanfattning för min KPA (alltså den lyxigare varianten):
1) Ren (dvs inga bananhylsor eller pottar på ovansidan, socklar monteras underifrån med fyrkantsmutter...)
2) Endast oktal-socklar för slutrören (807 kräver separata hål i chassi som jag skippar i denna lyxvariant, en del pga nyfunnet säkerhetstänk)
3) Oktalsocklarna för slutrören göres vridbara genom att kragens tapp sågas av (fyrkantmutter på undersidan...)
4) Chassit görs i 2mm Cu (alla småhål gängas M3, montage av allt underifrån)
5) M3 fyrkantsmuttrar med BXD<6X6mm införskaffas (dessa får nämligen plats i oktalsockels fästöron vilket gör att man kan skruva från utsidan av chassi och på så sätt vrida in den vinkel man vill ha, KT88 är "automatiskt" rak medans KT66 inte är det).
6) M3X6 Kopparskruv (överkurs men skulle nog göra så att chassit ser ännu snyggare ut, allt här i västvärlden handlar ju om hur snygga saker måste vara).

MVH/Roger
Skriv svar