Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.54 2017-12-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.48 2017-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Jag är inte riktigt nöjd med mitt koncept.

Jag tycker toppen bestående av 12mm plyfa kan bli väldigt fin med proffsigt borrade hål som rören är monterade underifrån i, men mest tycker jag att utsikten framifrån med alla lackade lameller kommer bli väldigt fint, 21X55 plyfa som sidostycken tycker jag också blir bra.

Där är det dock slut på min egen stolthet för fronten och bakstycket blir helt enkelt inte bra.

Det första problemet med dessa 4mm-plyfaskivor är att dom blir fladdriga (dvs går inte att ta tag i), fronten skulle behöva fixeras med en spik eller nåt vilket jag tidigare inte gjort, bakstycket har jag dock fixerat med en spik senast och detta för att kontaktdonen utsätts för krafter vid i/ur (har funderat på att limma/skruva dit en liten fyrkantslist som stöd)

Det andra problemet är att jag tycker det blir för mycket trä över alltihopa.

Det är egentligen inga större problem att ta till plåt istället men preliminärt måste det bli 4mm tjock plåt, detta för att 4mm plyfa ju förväntas MEN man kan naturligtvis såga ner toppen så att typ 2mm passar (liiite svårt att göra tvärtom).

Jag tror jag ska satsa på 4mm Koppar faktiskt, det blir minst jobb.

Men 4mm kopparplåt blir lite svårarbetat inbillar jag mig så kanske det blir 2mm ändå men 4mm kommer eliminera allt vad fladder heter, speciellt som min plan är att limma kopparn mot sidostöden av plyfa mha PL400 (som detta fantastiska forum tipsat mig om).

Sen när det kommer till mina oktaladaptrar så har jag bestämt mig för 60X60mm 2mm plåt (eventuellt Aluminium som jag har, eller så kör jag 4mm Koppar överlag), dessa kommer horisontellt borras med 4cc52 ty eftersom maxhål är för 807 (43mm) och det är aktuellt för jag kan komma vilja köra oktaler istället så det gäller att skruva med gods på utsidan av 43mm och (60-43)/2=8,5mm och om 52cc väljes då fås att avståndet till 43 är 9/2 och avståndet till 60 är 8/2, här borde man kunna trycka dit en M4-skruv som då bara äter 2mm åt varje håll av ovanstående beräkningar, det blir lite precis men kan justeras in i det sista ty under.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.00 2017-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Jag bestämmer förresten nu att jag kommer nyttja 1,0mm emaljerad koppartråd för 807-anoderna.

Jag bestämmer det för jag har precis kommit på att mina standard lödstöd bara sväljer 1,2mm som mest, dessutom har jag 1,0mm sen förut och gratis är alltid gott :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.05 2017-09-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Att jobba med koppar är som att jobba med smör. Måhända att dina verktyg beckar igen lite, men det är ju mjukt som 17. Och att koppar är mjukt är ju bra när man ska bearbeta men man kan knappt andas på ytan utan att det blir repor.

Jag har ett par chassin med koppar och jag försökte ha något som täckte och skyddade ytan medan jag borrade och hade mig.

Mässing är ett annat alternativ. Minst lika snyggt men betydligt hårdare.

Och man är tvungen att lacka ytan både på koppar och mässing.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.05 2017-09-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Jag har beslutat mig för att skippa 807-problematiken.

807 är ett mycket bra rör och inte ett dugg sämre än riktigt dyra rör men problemet är att folk förväntar sig "skönhet".

807 funkar då inte.

Jag har några få kvartetter JJ KT88 som jag bara skaffade pga feta anodförlusten.

Jag tänker att jag bygger utan KT88, dvs utan slutrör överhuvudtaget, jag bara trimmar in förstärkarna med mina KT88:or, sen köper jag KT88 först när nån vill ha en förstärkare.

På det viset slipper jag ligga ute med en massa pengar jag inte har.

Slutligen har jag bestämt mig för att köra U-bockad 2mm kopparplåt som chassi, poängen med 2mm är att det ska gå att gänga i det ty jag vill inte ha några uppstickande skruvhuvuden ovanpå (som trafosarna tyvärr blir att vila på).

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.45 2017-09-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Jag kommer göra som jag ovan nämner, detta innebär i praktiken oktalsocklar på slutrören.

Iom oktalsocklar så passar EL34/6L6GC/KT66/KT88/6550

Man kan faktiskt tom göra så att dessa rör blir till "Plug-n-Play".

Jag råkar ha 10st 6L6 metallrör, inte världens snyggaste att ha i en synlig förstärkare MEN man kan eventuellt tillfälligt köra med dom typ testa att det fungerar och att inget brinner upp.

Dock sägs 6L6 bara tåla 375V men jag är skeptisk till dylik data för det är ju vakuum inne i röret och iom att det inte finns nån gas/medium så kan det inte ske nåt överslag, helt enkelt. Så vad är problemet?

Nåväl, jag tror definitivt att 6L6 går att köra på 400V, däremot får man passa sig för anodförlusten för det är ju inte så roligt om anoden smälter :D

Detta kan man dock ställa in från gång till gång (bara att byta nåt effektmotstånd).

Jag tycker den här nya filosofin känns bra, ganska mycket i linje med den jag hade 1991 när jag först började bygga rörförstärkare.

Nu känner jag att man kan lägga dyra komponenter och en massa arbete på att bygga rörförstärkare som åtminstone har en viss potential för att kunna vara attraktiva nog för försäljning (annar kastar man ju bara pengar i sjön).

Det nya med denna approach jämfört med KPA-15A är att jag tänker köra 2mm Kopparplåt och anledningen till detta är som sagt att alla lödstöd kommer gängas in i plåten underifrån, muppar man till allt så kan man tom nyttja kopparskruv och fogarna kommer knappt synas.

Idag monteras alltså lödstöden "ovanifrån" vilket resulterar i ett helt gäng skruvskallar som olyckligt nog båda transformatorerna träffar och vilar på, det är inte speciellt snyggt.

Nu skall alltså alla lödstöd monteras underifrån och inte en enda skruvskallejävel kommer att ta plats.

Sen blir det dock medvetet riktigt feta skruvskallar för montaget av plåten på sidostyckena, där är dock skruvskallarna snygga, tycker jag.

MVH/Roger
PS
Den stora ratten försvinner och ersätts av ett trick jag tacksamt lärde mig av soundbrigade, dvs en potentiometer-hållare som kommer att bli snygg. Funktionen för denna potentiometer är dock annorlunda än den på bild för den kommer att kunna justera eventuell obalans mellan rören (egentligen lite akademiskt när man kör matchade rör).


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.49 2017-09-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Citera:
Dock sägs 6L6 bara tåla 375V men jag är skeptisk till dylik data för det är ju vakuum inne i röret och iom att det inte finns nån gas/medium så kan det inte ske nåt överslag, helt enkelt. Så vad är problemet?
:vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.51 2017-09-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Denna länk fick jag tacksamt av soundbrigade: https://www.conrad.se/?article=1566134

Det är en potentiometer-hållare för snygga potentiometer-montage, t.ex kan man såga ett spår i potentiometer-axeln och på sätt dölja potentiometern fullständigt.

Jag tänkte köpa ett gäng sådana men jag har ångrat mig.

Jag har ångrat mig för jag tycker inte balansering av slutrör är så viktigt, speciellt om man ändå kan köpa matchat men också pga att min fantastiska OPT tål rätt mycket obalansström, det enda som händer vid lite obalans är lite mer jämna övertoner, som man ändå inte hör.

MEN jag ska ändå ha en balanseringspot fast den kommer sitta på undersidan för det är faktiskt som så att balansen inte driver speciellt mycket med tiden vilket innebär att det mer är en engångsinställning, så varför kasta ut pengar på nåt som inte behövs?

Hålet mellan slutrören försvinner alltså, en pot monteras via lödstöd på undersidan istället.

Nu börjar vi närma oss nåt snyggt och säljbart :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.51 2017-10-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Jag stapplar och velar med det här projektet, Ni får förlåta mig.

Jag har nu roat mig med att leka med linjal och anoddiagram för ett gäng erkända effektrör.

Målet har lite varit att se hur optimalt "Klass A"-Rk (och hur det varierar) förhåller sig till om jag liksom kör 4 Ohms högtalare på min OPT som är designad för endast 8 Ohms högtalare.

Det är allmänt känt att detta inte ger optimal effekt/verkningsgrad men för mig är det sekundärt, jag vill ha Plug-n-Play på mina rör.

Detta är vad jag kom fram till (effektangivelserna är anodförlust):

Pa(max)/rörtyp/8 Ohm/4 Ohm
42W, 6550A, 818R/22W, 444/36W
25W, KT66, 800/20W, 466/30W (>25W...)
30W, 6L6GC, 791/19W, 426/30W
30W, EL34, 581/22W, 311/36W (>30W...)
40W, KT88, 800/24W, 420/40W
25W, 807, 820/20W, 440/30W (>25W...)

Här ser man nåt intressant, 6550/KT66/6L6/KT88 och i speciell mån 807 är ALLA Plug-n-Play med varandra.

EL34:an däremot står i en klass för sig ty den jobbar inte så bra om t.ex Rk=390 Ohm (tabellen listar 2Rk), det blir för mycket Klass AB av ett sådant byte.

Eftersom 807/KT66 lite är den begränsande faktorn vad gäller anodförlust så kan man ändå kräma på med 330 Ohm här ty dom klarar 25W och jag tycker det känns bättre om rör klipper mer uppåt än neråt, i en fantasi kan man sedan driva in gallerström för att på så sätt få upp uteffekten ytterligare.

MVH/Roger
PS
Samtidigt kan alltid trycka i ett EL34 ändå, det är bara det att strömmen blir låg och det blir ganska långt ifrån Klass A (EL34 är förresten ett mycket intressant rör, den enda riktiga effekt-pentoden jag känner till, dvs supressorn måste särskilt dras till katod för att den skall kunna funka som PnP).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.57 2017-10-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Jodå, så är det. Flera rör typ 6L6/KT66, 6550/KT88 men även typ 6V6, 6A6 och många fler har samma "pinnumrering" men skiljer sig sedan vad gäller effekt och anodspänning (max) och anodström också.

Det är ju också, som du påpekar, att EL34 liksom står ut, men det beror ju på att EL34 är en äkta pentod med ett äkta bromsgaller. Jag vill minnas att det var ett Philipspatent och att bromsgallret skulle just leda bort elektroner som studsade bort från anoden när de tjongade in i den lite för häftigt.
Många Philipsrör är ju pentoder, som EL84, EL504, ECL82 osv, men alla andra tillverkare fick hitta på andra lösningar. Så uppfann man en femte elektrod som styrde elektronstrålen rätt mot anoden och dessa "pentoder" kom att kallas beamtetrodes (stråltetroder), alltså en tetrod med en strålsamlare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.09 2017-10-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Intressant anektdot, tack!

Dock är det just bromsgallret (supressorn) som inte är kopplat i en EL34 vilket gör att den blir till en äkta Pentod, intressant det där om beamtetrodes jag känner lite till det men är inte riktigt så hemma på vad det innebär men kanske supressorn blev att bestå av två fokuserande plattor på sidorna istället för ett tredje spiralgaller?

Annars har jag råkat få reda på att mina 10st RCA 6L6 "All Metal" tål hela 24W vilket är i paritet med KT66 och 807, emedan 807 är ett roligt rör så är en trist metallkåpa inte vad man suktar efter när det gäller HiFi, i gitarrförstärkare funkar det dock.

Jag kan emellertid ha mina 6L6 och testa tills dess nån vill köpa, kan ju erbjuda mig att bifoga dessa om personen inte vill ha "riktiga" rör för då får dom antingen köpa dom själva eller så lägger jag på det priset jag kan få dom för, rakt av bara.

Jag tror jag har bestämt mig för att skippa 807-kompatibliteten, jag är inte säker för det enda som säger emot är meckigheten och två extra hål i chassi, jag har inget emot att förstärkarna kanske blir lite "fulare" (personligen skulle jag vilja säga häftigare), det är inte det som är problemet.

Jag har planerat klart adaptrar som jag kan nyttja vid montage underifrån, föreställ Er en kvadratisk bit 2mm kopparplåt, i den gör man en slits på minst 90 grader, sockeln sitter sen i plåtbiten och sen har man två hål till som fäster plåtbiten i chassit med två skruvar som löper i slitsen så att man alltid kan få schysst vinkel på röret.

Basen på 807 är som mest 43mm, borrar jag detta genom chassi så måste jag även ha adaptrar för oktal-rör (27mm chassi-hål) så det blir dubbelt meckigt, samtidigt kan jag passa på att montera alla rör underifrån och fästa i den gängade kopparplåten.

Nej, jag är inte klar med det här för det kan bli 807-kompatibelt men med viss ansträngning, samtidigt för vem skall det vara billigt, för mig eller köparen?

Jag har ju liksom rörförstärkare så jag kan gödsla med dom, så vad är poängen med att bygga fler? :humm:

Jag är ledsen folks, den enda poängen förutom "egen" lösning är kommersiell pondus, den ska var attraktiv helt enkelt, detta dels för att allt ju ska vara så snyggt idag dels för att ingående komponenter är rätt dyra dvs typ 3500 före slutrör och vill man "förbruka" så dyra komponenter på ett "skitchassi"?!

Nej, det vill man inte!

Min plan nu är att hotta upp mitt plåtchassi från 1mm till 2mm Koppar, 2mm för att kunna gänga i det så att jag kan dra i skruvar underifrån vilket både kommer se bättre ut samtidigt som trafosarna just nu råkar vila på skruvhuvudena hos denna mitt första egna rörslutsteg (KPA).

Nästa steg är alltså främst 2mm Koppar där allt skruvmontage sker mha gängning.

Jag har två rektangulära hål jag vill ta upp, på baksidan nyttjar jag C7-nätintag, detta skall sågas rektangulärt, på framsidan har jag precis bestämt mig för uA-balansmeter (ihop med soundbrigade's pot.hållare) som jag hittat på Farnell, den har käckt nog ingen skala utan bara en smal centrummarkering som växer linjärt utmed kanterna.

uA-metern kommer alltså sniffa av DC-obalansen hos slutrören, denna justeras sedan mha av poten i pot.hållaren, DC-balans är sedan inte jätteviktig för min OPT men det är ändå bra om det är balans, en aspekt är distorsion (jämna övertoner cancelleras inte helt om obalans).

Genom att ha denna balansjustering så kan man t.ex enkelt avgöra om ett rör fungerar eller är uttjänt, blir obalansen stor och du inte kan justera in den, byt rör(et), slutligen är det egentligen rätt sällan man kan köra matchat, funkar i pricip bara för dyra rör så även därför är en balansmöjlighet bra.

Så, får det bli.

Nästa steg, beställa de där uA-metrarna och pothållarna samt mäta lite på dom och rita ny "layout".

MVH/Roger
PS
uA-meter: http://se.farnell.com/multicomp/mc34h-1 ... stViewed_1
Pot.hållare: https://www.conrad.se/?article=1566134


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.47 2017-10-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Nåt kul slår mig nu faktiskt.

Hålet för 807 genom ett plåtchassi behöver inte vara 43mm, det kan faktiskt vara STANDARD oktal (27mm)!

Att det kan det har att göra med att diametern som benen i sockeln minimalt utgör (utan kortis mot plåtkant) är på bara 23mm dvs tom mindre än oktal.

Om man då föreställer sig att man borrar alla större hål 27mm (GZ34+slutrör/oktal) samtidigt som man placerar montageskruvhålen för socklarna som vanligt (jag föredrar horisontellt), då har man ju det färdigt för oktal-montage gäller bara att bestämma sig, för 807 så kan fortfarande oktal-montagehålen nyttjas men nu addrear vi en liten plåtbit på 2mm som vi dels fäster 807-sockeln i och som dels har slitsar 90 grader så att man kan vrida in röret snyggt.

Vänta nu lite, frågan är om jag inte ska ha den här finessen för alla rör (vet att KT66 avviker).

Känns som om man kan göra EXAKT likadana adaptrar för både oktal och 807 (undantaget är sockelns montage-cc men varför inte ha en kombo med både oktalmontage-cc och 807montage-cc?).

Lite överkurs det här men jag tycker ändå det är lite intressant, vet när jag körde KT66 horisontellt en gång i tiden och hur mycket jag störde mig på hur anodkroppen lutade, den var dessutom inte rekommenderad att monteras horisontellt hur som helst, KT88/6550 funkar dock galant för det är bara att montera sockeln/tappen typ neråt så är den rak och fin.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.19 2017-10-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Du kan ju ta någon sorts 807-sockel och "gifta ihop" med med en oktalbotten. Du kan ju ta några usla oktalrör och kassera och ta vara på plastbottnarna.
Eventuellt kan du ju be någon med 3D-skrivare göra en ev. behövlig kropp.
Jag har ett gäng udda 807-socklar du skulle kunna få överta för att labba med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.41 2017-10-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Det behöver ju inte bli överdrivet snyggt, men men ditt djävlar-anamma skulle du ju kunna sy ihop en adapter - 6L6 till 807. Dra upp en sladd till anodkontakten också så har du allt-i-ett.

Mina socklar:
Bilaga:
807-sockel.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.21 2017-10-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7431
Ort: Göteborg
Intressant ide' men det känns inte som om det skulle kunna bli så snyggt.

Tack ändå!

Jag tror min ide' blir superbra, det finaste är nästan att man kan få ett klockrent chassi för oktaler där det inte ens syns att det är 807-kompatibelt, allt man behöver är min adapter bara.

Adaptern kommer jag nog lägga ut för även om jag precis fått köpt ett frässtål (2mm visserligen) så vet jag varken hur man gör eller om det eventuellt funkar i koppar också, frässtålet var inte jättebilligt så det blir nästan billigare att lägga ut det, bättre kommer det definitivt bli (fast snyggt behövs inte i detta fallet).

Jag har bestämt mig för att skippa uA-metern (175:- nånstans...) för jag fick ännu en aha-upplevelse idag.

Om förstärkaren verkligen skall vara 807-kompatibel så måste det ju finnas ett par hål för anodtåtarna, eller hur?

Jag har då tyckt att det blir lite fult med två hål bara när man kör oktaler samtidigt som dom MÅSTE finnas där för 807.

Eftersom jag absolut vill ha balanspot (mest för att kunna trimma in omatchade rör man kanske fått tag i lite här och där) och nu bestämt mig för att INTE nyttja uA-meter, då måste ju jag kunna mäta på annat sätt.

Ett tag tänkte jag uppochner-vända bananhylsor, lite knäppt egentligen (men jag har gripklor på min DVM) för allt man behöver göra är ju precis tvärtom!

Så två röda (representerar "varmt") Deltron bananhylsor (dessutom petsäkra) kommer användas när oktaler körs, annars mäts skillnadsspänningen direkt på 807:ornas anoder (där jag kommer lämna en knapp centimeter skalad 1mm emaljerad koppartråd utanför anodkontakten och detta helt enkelt för att kunna mäta på anoderna).

Det skall slutligen tilläggas att man byter inte mellan oktaler och 807 hur lätt som helst, det kräver bland annat lödarbete men för det första är det möjligt och för det andra är det inte överdrivet jobbigt.

MVH/Roger
PS
Det är okänt vilken håldiameter som krävs för din fina pot-hållare, soundbrigade (har kontaktat supporten men dom har först efter en vecka återkommit och sagt att jag bör kontakta engelska supporten istället, schysst ändå att dom återkom överhuvudtaget). Sen vill jag gärna ha tag i gummiringar för 8mm paneldiameter och 2mm kabel, slutligen vore det extra muppigt om jag kunde få tag i M3X3 (eller ännu hellre, M3X2) skruv av Koppar :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.39 2017-10-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15379
Ort: Vänersborg
Gummiring som i genomföring? Jag har i krisfall köpt på i en biltillbehörsaffär. Kjell.com har också.

Om matchning: http://sound.whsites.net/valves/myths.html#s24 :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Sunken och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010