Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 23.32 2017-12-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.50 2017-10-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Lite mätvärden:
fl~7Hz (-37°@10Hz)
fh~12kHz (+42°@10kHz)
Stegsvar: Helt okej!
Pmax: ((2,4DIV*5V, pp)/2)²/2/4=4,5W (katastrof)
DC-obal: 2V (för mycket men klaras av min OPT)
Katodpot: 41,1V@330R =>Ia=125mA/2=62,5mA (X400V=25W).
V1a bias: 1,2V/10k=0,12mA, 67Va
V1b bias: 81Vk/22k=3,7mA, 342Va
B+=450V

MVH/Roger


Senast redigerad av rogerk8 17.48 2017-10-24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.46 2017-10-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Nu har jag mätt om:
1) fl~7Hz (-37°@10Hz)
2) fh~12kHz (+42°@10kHz)
3) -6dB@20kHz
4) Stegsvar: Helt okej!
5) Pmax: ((20Vpp)/2)²/2/4=12,5W, helt okej!
6) DC-obal: Ua1-Ua2=445V-444V=1V, helt okej!
7) Katodpot: 41V@330R =>Ia=125mA/2=62,5mA (*400Vgk=25Wa, lite lågt)
8. V1a bias: 1,2V/10k=0,12mA, 67Va
9) V1b bias: 81Vk/22k=3,7mA, 342Va
10) B+=450V
11) Uac(a1b)==Uac(k1b), mycket underligt ty anodimpedansen är mycket högre än katodimpedansen.
12) fh(a1b)=90kHz (här ser man det lite ty...)
13) fh(k1b)=100kHz
14) Förstärkning (2Vpp ut): 20
15) Känslighet (12,5W ut): 1,25Vpp=0,44Ve

MVH/Roger
PS
Uteffekten blev fel förut för skåpet stog på "VAR", inte första gången jag gjort det misstaget :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.16 2017-10-25 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag har kommit på en sak med min KPA.

Det går inte att applicera global feedback på den.

Säg att ett BF på 4 är önskvärt, F är tydligen (utan katodmotstånd hos V1a) 20, detta ger att B=0,2.

Utgången svingar lite drygt 20Vpp (se ovan effektuppmätning), en femtedel av detta blir då 4Vpp eller 2Vp in över katodmotståndet.

Rk hos V1a måste då ha en bias ÖVER 2V för att kunna hantera återkopplingssignalen.

Om vi ändå säger 2V och jag vill behålla så mycket som möjligt av V1a's förstärkning, då vill jag ha kvar 1M5 som anodmotstånd samtidigt som strömmen kommer att minska något pga Beta/katod-motståndet men säg att det blir 0,1mA kvar av dom 0,12mA som går idag, då behöver jag ett Beta/katod-motstånd på 20k för 2V.

my*20k~2M, 1M5/2M=>~1ggr dvs jag tappar precis all förstärkning hos detta första rätt kritiska steg och jag ser inte hur jag skall kunna rädda situationen.

KPA är byggt med tanken att feedback inte skall användas och det går ju bra så länge som utgångstrafon är bra, min är dock mindre bra och jag medger detta samtidigt som enda chansen till att få fason på frekvensgången är just motkoppling men när nu det tydligen faktiskt inte går så har jag bara en enda möjlighet kvar, bättre utgångstrafo.

Jag älskar Lundahs C-transformatorer men dom är inte billiga och jag skulle tycka det var ännu roligare om jag lindade egna med min kommande lindningsmaskin.

Jag har faktiskt idag skickat en stänkare till Per Lundahl om att få köpa några C-kärnor, skall bli spännande att höra svaret.

MVH/Roger
PS
Omotkopplat är vad jag vill köra (men just nu har jag en bandbredd på 10Hz-10kHz ungefär :D ).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.45 2017-10-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag har nu skissat på en 807-adapter.

Nästa steg, lägga ut eller tillverka själv?

Har dock ingen 2mm Cu men numera har jag en handöverfrästillsats till min Dremel och även ett 2mm frässtål.

MVH/Roger
PS
Adaptern måste ha två slitsar i sig för i fallet 2mm Cu-chassi så räcker oktal-cc men i fallet plyfa-chassi så äts oktal-cc upp av det hål som krävs för att underifrån montera mina fina JAN807 (43mm bas), dessa är mycket fina rör (som jag tyvärr råkade tappa i golvet om än med kartong :bravo: ) men montage-cc behöver då vara större, man hade iofs kunna tänkt sig ett enda tillräckligt stort cc men jag vill gärna undvika fler hål än nödvändigt, tanken är nämligen att jag inte ska vara nödgad att använda adaptern för att till exempel montera ett par KT88 som redan per default är mycket raka och fina.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.32 2017-10-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Nu har jag caddat om 807-adaptern något.

Kom på att den ju bara kunde vrida röret knappt 90 grader och det räcker inte.

Nu kan röret vridas +/-70 grader och det tycker jag duger.

Blev lite fult caddat men iom att MS Paint har sina brister samtidigt som jag suger på applikationer så fick det bli handritat med penna för att fylla ut de längre slitsarna, borde klart framgå vad jag menar ändå.

Det finns f.ö en till lösning på mitt KPA-problem, ombygge till Williamson med dito 14dB feedback.

Fast jag är trött på att planka saker, jag vill bygga själv för "jag kan själv" :)

Och är man envis med det så blir det ju inte alltid så bra, MEN ibland överraskar man både sig själv och andra :)

En kvalitetstrafo från Lundahl skulle lösa problemet men jag gissar 1500:-/kanal...

Kommer nu på en sak, min Edison Bias (EB) kan vara problemlösaren för att kunna införa motkoppling!

Jag tänkte liksom att jag behöver Up (som återkopplingen ger) MINST i (negativ, obs) bias hos första röret, eftersom jag har F=20 och vill ha BF=4 så blir B=Beta=0,2 samtidigt som utgången går 20Vpp max (dvs 10Vp), 10Vp*0,2=2Vp som jag alltså har in på katoden, med andra ord gäller det att ha minst 2V som bias.

Jag har redan räknat ut att detta inte går helt enkelt om jag fortfarande vill ha lite gain MEN nu till det roliga som precis slår mig, iom att jag kör EB så kan jag "fuska" mig runt problemet.

För jag låter då inte bias vara speciellt högt över ett katodmotstånd, jag låter gallerströmmen sätta 2V genom att öka Rg till 20M, sen har jag ett litet katodmotstånd för återkopplingen, säg 0,1V bara.

Detta lät ju bra men jag tror inte det går, återkopplingen sker ju över katodmotståndet och det är fortfarande som så att bias måste vara >2V för neråt funkar det helt enkelt inte med 0,1V som bias.

Fast nu slår det mig en annan sak (men det blir medkoppling av det) för tänk om återkopplingen kopplas in på en splittad Rg, då borde jag kunna summera in vilken spänning jag vill (i alla fall inom +/-bias).

Medkopplingen borde gå att lösa genom att koppla om utgångstrafon så att hela förstärkaren är inverterande, då har man väl negativ återkoppling igen, eller?

Det här är intressant :)

MVH/Roger
PS
Högre EB-motstånd (säg minst 20M) tycks krävas för -2V bias men när jag har det kan jag addera återkopplingsignalen i gallerkretsen ledigt.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.13 2017-10-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag tror att jag är kass på elektronik :D

Nu när jag kladdar lite på papper ser jag bättre, det verkar inte vara sant att U(Rk) måste vara större än U(BF), positivt i utgångssving innebär en Rk-potential som ökar och detta är ekvivalent med en addering av negativ netto-bias över röret/Vgk, när sedan utgången svänger negativt så blir det faktiskt ekvivalent med en addering av positiv netto-bias, ÄVEN om adderingen är större negativt än U(Rk), dvs det klipps ingenstans och återkopplingssignalen tas om hand ty Rk ingår i en Kirschoffsk slinga.

Så länge netto-bias alltid är mindre än noll så kan alltså återkopplingssignal tas om hand.

MVH/Roger
PS
Då satsar vi väl på det här och bygger ett monoblock, jag har ju ett par KPA sen förut och har precis lagat den ena (inte mitt fel dock, den MYCKET fina JJ KT88 gick sönder helt enkelt men det kan faktiskt vara mitt fel ändå ty jag har högtalarna på samma hylla som förstärkarna...). Iom att jag ställt tillbaka KPA i hyllan och det är ganska trångt där så lutar jag åt att jag tar fram ett par nya chassin istället men att jag bara bygger ett (tycker serieproduktion, tom om det bara är två, är otroligt tråkigt :) )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.50 2017-11-05 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Andra röret i samma slutsteg gick nu precis sönder.

Det blev en hög ton på c.a 300Hz en stund sedan började det blixtra inuti röret.

Jag lekte då bilmekaniker och fick fatt i min fiicklampa samt kröp under stärkaren och inspekterade.

Fanns inget anmärkningsvärt att se så jag bytte bara röret och nu fungerar det igen.

Jag tror inte man kan skylla JJ Electronic för detta, jag tror att jag orsakar för mycket vibrationer ty stärkarna står på samma hylla som högtalarna.

För att förhindra dylikt i framtiden funderar jag på att skaffa spikes till mina högtalare MEN dom får inte vara högre än 20mm för då går dom inte in i hyllan.

Jag är ganska säker på att detta är ett vibrationsproblem, vad tror Ni?

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.49 2017-11-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15341
Ort: Vänersborg
Det där med spikes eller annat som anses förhindra mekaniskt återkoppling är omdiskuterat. En annan lösning är sorbotan, en sorts PU-kudde som kostar en halv lever i ljudaffären och en spottstyver om du handlar från en firma som säljer .... PU-skum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.21 2017-11-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag tror jag måste göra nåt i vilket fall.

Men nu slår det mig en sak, när jag först började bygga rörslutsteg (Williamson) då hade jag steget på en mellanskiva för ett köksbord, mellanskivan lät jag sedan vila på ett par multipel-vikta handdukar och därefter på mina stora högtalare som jag vet att du sett.

Mellan högtalarna hade jag sedan min Sony 29" tjock-TV med platt skärm.

Det jag är ute efter är dock att jag körde min/mina Williamson på det sättet i säkert 10 år, det enda som emellanåt (typ två gånger) hände var att en 450V-lyt gav upp och torkade ut men rören hade jag ALDRIG problem med och detta alltså trots att stärkaren vilade på högtalarna (med viss "formell" handduks-dämpning, alltså).

Kan det möjligtvis vara så att det vibrerar för mycket här?

Den enda vibrationsdämpning jag har är nämligen några ynkliga gummifötter under högtalarna.

Samtidigt vore det konstigt om svetsfogar inuti röret skulle släppa pga mindre vibrationer, eller?

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.09 2017-11-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Idag har jag köpt lite skumgummi.

Tyvärr är tjockleken precis vad som går in under högtalarna.

Jag har dessutom tänkt såga ut ett par plyfa-bitar ur 4mm plyfa för att ställa högtalarna på, känner inte riktigt för att bara ställa högtalarna på skumgummi även om jag vet att skumgummit får plats då, värre blir det om jag kontaktlimmar dit plyfa för då pressas inte skumgummit ihop lika mycket MEN högtalarna står garanterat plant.

Just nu vet jag inte hur jag ska göra men i vilket fall som helst krävs skumgummibitar som minst är lika stora som botten så det blir nog där jag börjar.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.58 2017-11-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15341
Ort: Vänersborg
Polyuretanskum ska du ha. Beter sig som lera - stumt när det ska vara stumt och löst när det ska vara löst. Perfekt för att dämpa bort vibrationer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.34 2017-11-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag har blivit att tänka lite mer på hur jag verkligen vill ha det med mitt chassi.

En sak har jag precis bestämt, trä och/eller plyfa går bort och det går bort för att jag tycker inte det blir varesig bra eller snyggt, om jag hade kört plyfa så hade jag velat ha rören monterade underifrån ty locket är 12mm men underifrån montage hade jag då velat ha för alla rör vilket innebär tre "807-adaptrar" per förstärkare (för slutrören måste ha adaptrarna om jag ska få den rör-flexibilitet jag vill ha), noval-röret kan man dock försänka underifrån utan adapter.

Man kan iofs skippa adapter för GZ34 ty den syns knappt ändå och därmed montera det ovanifrån men jag vill nog ändå att alla rör ska vara monterade underifrån och således försänkta så att socklarna inte syns.

Men det som stör mig mest är front och bakstycke för det är i 4mm plyfa och det är rätt klent samtidigt som det är tveksamt att en limning i toppen håller för ett felgrepp, dock är 4mm mycket bra för montage av kontakter på bastycket.

Det blir således inte riktigt bra så jag kommer köra på men 2mm Cu istället, här den största frågan om jag ska limma sidostyckena eller skruva dom samtidigt som jag faktiskt tycker om "bauta-skruvarna" modell Nickel, jag tycker faktiskt att istället för att försöka dölja skruvarna så främhäver man dom istället samtidigt som kontrasten Cu och Ni är rätt snygg, dessutom är det ett enkelt montage.

En annan och sista fundering jag har är angående bias-justering eller inte, jag tycker balans är viktigast för det är inte alltid man får tag i (billiga) matchade rör (som dessutom driver med tiden) utan man har oftast en kvartett från lite här och där och en OPT bör inte spela med för mycket obalans.

Idag kom jag sedan på att egentligen är det ju faktiskt som så att bias-strömmen hos slutrören för det första inte är så kritisk (ty viss Klass AB är okej även för måttligt presterande supply) för det andra kan man sätta "Klassen" med bias-strömmen FÖR den högtalarimpedans man har och det ENDA som händer är att maximal uteffekt blir lidande, men hur var det nu med antalet Watt och dess betydelse? :humm:

Med andra ord hade det kunnat vara käckt med en pot till där jag ställer biasströmmen, jag skulle mekaniskt kunna placera dom bakom varandra (verkar få plats framför noval men är lite osäker) sen kan man faktiskt göra såhär: Iom att denna förstärkare är 807-kompatibel så har jag ALLTID tillgång till Va och med bara viss osäkerhet så har jag i princip 450V B+, sen har jag precis mätt DC-resistansen hos ena halvan av min OPT och den var 112 Ohm och eftersom jag har tillgång till att mäta Va (för oktaler mäts dom via ett par Deltron bananhylsor där 807-tåtarna normalt går ner) så är Ik/2=(450-Va)/112 och det ENDA man behöver göra är att mäta Va relativt en olackad skruv som dom alltid kommer vara ty allt skruvas ihop EFTER lackning.

Nu är mest frågan om jag ska ha det här reglaget på toppen eller under chassit, på toppen kommer innebära viss asymmetri men jag mäter nu diameter på tillgängliga 2W-pottar och det klarar sig, jag får plats!

Lite lustigt det här för nu blir förstärkaren att nästan se ut som en mono-variant av min allra första Williamson som står på golvet och är dammig :)

Jag tror jag ska göra såhär, får cadda om layouten lite bara.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.14 2017-11-16 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
EVENTUELLT kan man skapa ett plyfa-chassi på så vis att man förenklar lite och monterar GZ34 och noval ovanifrån på sedvanligt sätt och sparar adapter-komplikationen till där det endast behövs dvs för slutrören.

Då blir stärkaren enklare att bygga och man satsar adapter-krutet där det behövs för man kommer inte undan en adapter när det gäller oktal/807-kompatibiliteten ihop med 12mm plyfa-chassi, med 4mm-chassi eller kopparplåtschassi går det dock att i alla fall köra oktaler utan adapter men i plyfafallet går inte ens det ty 807's bas är bredare än oktal-cc.

Men vi har nu ett scenario där bara två adapters per mono-block behövs och de andra två rören monteras som vanligt, det blir inte så mycket mer jobb än vanligt även om adaptertvånget känns lite tråkig men som sagt, det går inte att komma runt det om man vill ha vridbar 807 monterad underifrån.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.30 2017-11-18 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Jag har beslutat mig för en sak.

Jag kommer bygga mig en prototyp mest för att testa lite elektriska ide'er på såsom feedback's vara eller inte vara och även om jag överhuvudtaget kan applicera feedback på min koppling.

En sak är säker, jag behöver feedback för att få nån riktig fason på min förstärkare med dom toroidala Noratel-OPT jag använder, jag menar 12kHz som jag nyligen mätte upp är inget att skryta med, lite (säg 14dB) feedback kan dock få fason på det samtidigt som detta påminner om hur man gjorde förr dvs byggde kassa förstärkare och applicerade en massa feedback för att få fason på grejerna och sån vill inte jag vara men jag hävdar å det bestämdaste att lite feedback inte är av ondo, det linjäriserar t.ex både trafo och rör men bandbredd skall feedback nog egentligen inte användas till att fixa till, bandbredd kan man man ju liksom få om man skaffar/bygger en bättre OPT.

Jag har i alla fall bestämt mig för att nyttja mitt säkert två år gamla plyfa-chassi som jag tyckte blev jättefult för att bygga mig en prototyp att testa runt lite elektriskt på, lite andra roliga mekaniska saker kan man samtidigt testa som montaget av anodtrafon, det montaget var tänkt att ske mha ingjutning men eftersom jag inte är så jätteförtjust i kemikalier så har jag tänkt använda en rondell och en bult underifrån där man alltså först drar fast rondellen och sedan bara hänger på den toroidala kåpan (som jag specialbeställt från Tyskland).

Den stora vitsen med att nyttja detta fula plyfa-chassi är dock det elektriska, jag har först tänkt införa två biaspottar för slutrören (katodström+balans) och dessa kommer jag brutalt, och på en höft, borra upp för, sen har jag tänt införa större EB-motstånd (10M->20M) så att jag kanske får -2V som bias istället för -1V som nu, samtidigt kommer jag införa ett summeringsmotstånd på 470 Ohm, över detta motstånd kommer alltså återkopplingen att "vila" och mitt hopp är att jag kan återkoppla så mycket som 2Vp ty jag har typ 10Vp ut vid max uteffekt, ungefär.

Jag tror det här blir bra för man måste ju kunna experimentera och trimma lite, dessutom är det bra att byggmässigt ha en mall även om jag avser göra chassit annorlunda sedan men i princip stämmer plyfa-chassit även jämfört med ett Cu-chassi.

Nu nalkas kvällsvarden :)

MVH/Roger
PS
Jag hittade precis i mina gömmor ett par, och detta är mitt allra sista par, jättefina och oanvända 6550A från General Electric, dom inspirerar mig till att slutföra detta prototypbygge (en del för att KT88 och 6550 är i det närmaste ekvivalenta).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.04 2017-11-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7413
Ort: Göteborg
Det här ska jag prototypbygga.

Jag kommer inte göra det möjligt att köra 807 för det blir för meckigt i detta 4mm plyfa-skede (en nästan förutsättning är att man har gängor i chassit så att man kan mixtra underifrån med adaptrar).

Jag inför en biaspot till, med den kommer jag mer exakt kunna sätta biasström för EL34/6L6GC/KT66/6560A/KT88/807 och då speciellt map på vilken högtalarimpedans man har dvs man kan alltid få Klass A men inte alltid MAP (Maximum Available Power).

Sen förut är en balanspot bestämd men nu blir det alltså en pot till, båda kommer vara trimbara ovanför chassit medels soundbrigades briljanta tips om pot-hållare dvs jag kommer inte göra dom slentrianmässigt justerbara mha ratt utan det kommer att finnas ett par hål där jag sågat en slits i axeln på pottarna och denna axel är försänkt ner i chassi.

Jag har lite dåligt med plats för detta men mina 3W trådlindade pottar från Tema Elektronik får plats även om det är precis, mest retar det mig att jag måste införa ett par symmetrilinjer till.

Iom att jag uppmätte såpass dålig bandbredd som 12kHz hos min f.d omotkopplade KPA så måste jag bara prova med lite feedback innan jag eventuellt, och jag menar verkligen eventuellt, köper ett par riktiga OPT från Lundahl Transforemers, detta för att jag har ett tjugotal av mina toroidala trafos och vill inte gärna "slänga" dom samtidigt som alla mina Williamson är bestyckade med dom och ett oberoende betyg blev en dag "Oj, det här lät bra".

Lite feedback är sen aldrig av ondo fast det är klart att mest nostalgiskt är det att köra utan.

Slutligen innehåller ritningen en lista över mina val av strömmar när man nyttjar min anodtrafo och OPT (eller godtycklig 10kaa:8 Ohm OPT), strömmarna och katodmotstånden (Rk) är valda för att alltid försätta aktuell rörtyp i Klass A.

MVH/Roger
PS
En stor vits med att bygga den här som en prototyp bara är att jag då får en mall att följa efter, anodtrafon kommer jag förresten montera lite provisoriskt också, jag har annars fått den ingjuten av en kompis men nu tänker jag mest nyttja rondell och eventuellt ett trick där jag skruvar underifrån och sedan fäster en toroidal kapsling över toroiden mha en mutter, tråkigt nog kommer detta arrangemang eka lite B-aktigt när man knackar på det men snyggt blir det och det är ju det som gäller i dagens ytliga värld :)


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Meduza och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010