Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Vem har förresten kommit på att saker och ting skall vara "världsbäst"?

Räcker det inte med att det fungerar :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Säg så här, "fungerar" blir ju en sorts lägsta standard. Det är ju inte säkert att den standarden når upp till andra krav, som kanske är lätta att nå med små ansträngningar.
Jämför med DIN-standarden (HiFi). Den släpper ju igenom väldigt mycket skräp, eftersom standarden inte tar upp alla detaljer och alla data, vilka spelar stor roll för lyssningsupplevelsen.
Jämför med engelska bilar under 50- och 60.talen. Pga av en efterfrågan som var större än tillgången massproducerades bilar, som fungerade men vars kvalitet kunde ifrågasättas mycket. Det finns historier om att detaljer som inte syntes, heller inte målades vilket snabbt orsakade rostskador.

Nog om det. När jag pysslade med modelljärnvägar (engelska 00) var ett vanligt uttryck - if it looks good it is good. Dvs om det yttre ser välarbetet ut har det troligen lagts ner ett lika gott arbete på innanmätet. Att få en snitsig (och kanske kostsam) förstärkare i sin ägo bara för att finna att rattarna är av plats och kontakterna av billigaste slag nitade i en fenolitskiva tar udden av entusiasmen.

Det är en mänsklig egenskap att utvecklas, eller L'inattività è la morte, som Benito Mussolino uttryckte det. Att inte gå vidare, att stagnera, att inte utvecklas är döden. Jag är övertygad om att männsikor har en nyfikenhetsgen, som driver oss vidare och att göra saker bättre.
Visst. Någonstans i våra arbeten bestämmer vi oss för när det är "enough" men mer sällan "good enough" och ännu mer sällan "fungerar". Vi vill ta våra projekt så långt som det är praktiskt och ekonomiskt möjligt. Att stoppa när det bara fungerar är att kapitulera, även om det finns tillfällen när vi måste göra just det med eftersom vi stöter på så mycket hinder att vi inte kommer längre.

Glöm heller inte att mycket av vårt samhälles drivkrafter ligger i utveckling; det ger jobb och det ger oss försörjning. Vi skulle inte kunna ha ett pensionssystem om vi inte hade en tillväxt t ex.

Slutligen (sug i dig nu Roger!):
Det är många av oss som uppskattar att du håller på med massa mer eller mindre normala och besynnerliga projekt, när forumet tycks fyllas av folk som reggar sig för att få hjälp med en tvättmaskin eller uppeldad förstärkare. Vi blir däremot lite konfunderade över att du ena stunden kastar dig in i väldigt komplicerade och avancerade byggen men å andra sidan har problem med det enklaste av enkla och emellanåt inte kommunicerar på ett konstruktivt sätt.
En bekant pratade om tre steg: försvara - förklara - samtala. Det skulle vara roligt att se mer av samtal än försvar.

Så, ut och köp RÖD sprejfärg nu, inte SVART. :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt trevliga inlägg!

Vet inte riktig vad jag skall svara på det förutom att utveckling inte alltid är av godo, utveckling (eller inveckling som jag brukar säga) kommer av att industrins hjul bara rullar på vilket dom ju också måste för att upprätthålla välfärden.

Men att påstå att utveckling skulle bero på nån slags "nyfikenhetsgen" det är att vara aningen insnöad i politiken.

För det är egentligen inte människorna som är nyfikna utan företagen, sett hur det fungerar.

Nyfikenhet för många dödliga handlar annars mest om hur pass roligt och gott man kan få för sina surt förvärvade pengar, ligger ingen nyfikenhet i det bara kreativitetsbefriad konsumtion.

MVH/Roger
PS
Bifogar en bild på min fula slevlåda. Jag har bestämt mig för att testa att rolla lådan röd en gång för det har jag aldrig gjort i hela mitt liv, här uppkommer dock frågan om hur man rengör rollern :humm:

Med mina lådprojekt har jag sedan bestämt att sprejmåla dom vita för min största chans att få dom bra är om jag hoppar över grundfärgsgenomskinlighets-problematiken OCH penselränders-problematiken OCH vattenbeständighets-problematiken och målar dom med samma kulör som grundfärgen men med oljebaserad färg (inte nödvändigt men känns i detta läget som bra, kan ju liksom skölja av lådorna då också).

Så jag behöver köpa en roller+låda och en vit sprejfärg för att komma vidare.

PS2
Jag hatar mekanik :)

EDIT: Ändrar ett onödigt starkt ord, min nya variant är "kreativitetsbefriad".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 juli 2018, 16:15:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Trodde du skulle sparka mig på ballarna, men du tog det precis som jag ville.

En fråga - ska lådorna var till bestick eller är de till förstärkeriet eller både ock? Om besticken är torra när de läggs i lådan är det nog ingen fara om det kommer en droppe vatten eller två.

Om du ska göra enstycksgrejer, smyg iväg till en andrahandsbutik och leta efter något lådaktigt som du kan konvertera!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av rvl »

Good enough rollerlåda: gå till nån lösgodisaffär ta hem några tomma 2 kg godisburkar - gratis! Kom dock ihåg att rengöra väl före användning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev: En fråga - ska lådorna var till bestick eller är de till förstärkeriet eller både ock? Om besticken är torra när de läggs i lådan är det nog ingen fara om det kommer en droppe vatten eller två.
Lådan är bara ett test, den är tänkt att testas vad beträffar kulört, min målarskicklighet och uppnåbar finnish vad beträffar eventuellt nyttjande för mina rörslutsteg (KPA, som denna tråd handlar om).

Det käcka här är att nu i detta läget när jag totalfloppade så har jag ÄNDÅ användning för lådan/chassit och det alltså som slevlåda för här spelar min klantighet ingensomhelst roll, den behöver egentligen inte ens vara röd även om jag såg ett par tjejer en dag som hade röd/svart kombination hos plaggen och jag tyckte det kontrasterade assnyggt.

Apropå det så är det faktiskt inga problem med kulörten/nyansen, jag tycker den är ganska trevlig.

I lådan har jag sen tänkt slänga ner nydiskad kökskniv, stekspade och allehanda slevar dvs det kommer bli en del vatten, mer än vad man kan beskriva som "några droppar", känner jag.

MVH/Roger
PS
Jag kommer inte komma iväg till Caparol i morgon då ett besök hos ABI Trä där jag ska köpa lite listverk är planerat istället.

I fucking love wood :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

rvl skrev:Good enough rollerlåda: gå till nån lösgodisaffär ta hem några tomma 2 kg godisburkar - gratis! Kom dock ihåg att rengöra väl före användning.
Det här var ett bra tips, tack!

Dock tycker jag det känns som ett mysterium hur jag skall lyckas rengöra rollern, känns som en roller per lager är att satsa på (och varför inte, HB fick ju ordning på sin högtalarlåda på bara två rollningar).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Men hallå, är det inte vattenbaserad färg du ska rolla? Då tvättar du med vatten förslagsvis.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Men hallå, är det inte vattenbaserad färg du ska rolla? Då tvättar du med vatten förslagsvis.
Låter klokt men hur får man ur färgen ur rollern menar du?

Ska man klämma på rollern med fingrarna och en trasa runt eller hur gör man?

Jag fattar ABSOLUT ingenting!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Jisses :shock: ( är tydligen fortfarande svårt med att söka med Google = ta dig tid och sök på nätet )

Läs innantill i nedanstående exempel, finns mera att läsa på nätet så gör gärna det !!!

https://www.nordsjo.se/sv/artiklar/lar- ... na-penslar
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:
tecno skrev:Men hallå, är det inte vattenbaserad färg du ska rolla? Då tvättar du med vatten förslagsvis.
Låter klokt men hur får man ur färgen ur rollern menar du?

Ska man klämma på rollern med fingrarna och en trasa runt eller hur gör man?

Jag fattar ABSOLUT ingenting!

MVH/Roger
Spola under vatten och krama ur successivt till vattnet du kramar ur är klart. Du kan dutta tvål eller diskmedel eller rengöringsmedel på rullen och tvåla in så är du säker på att rullen kan återanvändas. Ingen trasa bara spola under vatten (ljummet om du vill) och krama krama krama.

Är det mycket färg i rullen, rulla av den mot tidningspapper eller en skräpskiva först.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:Jisses :shock: ( är tydligen fortfarande svårt med att söka med Google = ta dig tid och sök på nätet )

Läs innantill i nedanstående exempel, finns mera att läsa på nätet så gör gärna det !!!

https://www.nordsjo.se/sv/artiklar/lar- ... na-penslar
Jag tackar för länken!

Men inte din tykna kommentar.

Vi befinner oss i ett forum, i ett forum PRATAR man med varandra.

Vi sitter inte ensamma i skrubben och googlar på allt (fan vad trött jag egentligen är på det ordet), vi frågar om saker för det är ROLIGT.

Nåt som irriterar mig idag är att man kan inte ens ha en IRL-diskussion med en smartphone-mupp utan att den åker fram vid minsta tvivel.

Vad är det för fel med att spekulera, fundera och använda hjärnan?

Idag skall man ha fakta på allt och vad som är värst, faktan kanske ändå inte är korrekt (men vem bryr sig för står det på internet är det sant, liksom).

Den värsta och mest bekväma/patetiska kommentaren i forum tycker jag är "Googla på det", MEN om personen istället har ansträngt sig med en sammanfattningsvis förklarande vinjett och bifogar en länk för djupare studier tycker jag det är asbra.

"Googla på det", suck my dick (som Demi Moore sa).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 17 juli 2018, 20:41:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:
rogerk8 skrev:
tecno skrev:Men hallå, är det inte vattenbaserad färg du ska rolla? Då tvättar du med vatten förslagsvis.
Låter klokt men hur får man ur färgen ur rollern menar du?

Ska man klämma på rollern med fingrarna och en trasa runt eller hur gör man?

Jag fattar ABSOLUT ingenting!

MVH/Roger
Spola under vatten och krama ur successivt till vattnet du kramar ur är klart. Du kan dutta tvål eller diskmedel eller rengöringsmedel på rullen och tvåla in så är du säker på att rullen kan återanvändas. Ingen trasa bara spola under vatten (ljummet om du vill) och krama krama krama.

Är det mycket färg i rullen, rulla av den mot tidningspapper eller en skräpskiva först.
Jag tackar för det här tipset, jag skall faktiskt prova att rolla för första gången i mitt liv.

Beroende på hur dyrt "fatet" är så kanske jag köper ett sånt, annars går jag till lokala godishandlaren (tack rvl) :)

Såg inte riktigt att det skulle vara så "lätt" att rengöra en roller.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man rollar "uppifrån och ned" i hela tag fick jag veta. Ha lagom lite färg i rullen bara.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av tecno »

Vi befinner oss i ett forum, i ett forum PRATAR man med varandra.
Javisst men så många ggr som du fått förslag tyder på att du inte LYSSNAR, du vill köra eget race oavsett vad som än föreslås!

För min del är det 'over-and-out' vad gäller att ge dig information då detta ej faller i god jord hos dig.
Skriv svar