Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.52 2017-11-19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 17.34 2017-09-02 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2006-08-23
Inlägg: 15058
Ort: Vänersborg
Du får nog leta själv efter den där monteringsgrejen. Ska strax titta på Oliver Stones förträffliga intervjuserie med Vladimir Vladimirovitj.

Du har PM.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.42 2017-09-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Idag kom jag på en lösning på 807-adapter som liknar den lösning jag nyttjade hos mitt livs allra första Williamson-förstärkare som jag alltså byggde 1991.

Lösningen är rätt enkel, jag sågar säg 44mm av en säg 21X44mm planhyvlad furu-list, sen borrar jag den rätt igenom och då med "exakt" sockeln som diameter (sockeln är ganska hög på 807), sen borrar jag en något mindre diameter i en 4mm plyfa (som också kan få vara kvadratisk) och applicerar under kvadrat-listen, då får jag ett stopp av röret när jag stoppar i det, sen nyttjar jag vanliga röda rundhylsor för det elektriska.

Såhär gjorde jag alltså redan 1991 men då låg rören ner, nu funkar mina anodtrafos för dåligt för stereo (främst blir det gemensam matning och därmed jord) och ett stereo-chassi finns inte planerat alls (samtidigt som been there, done that) och det är då enklare att ta ett av mina färdigplanerade mono-stegs chassin och bara byta ut slutröret, samtidigt som det elektriska som sagt blir bättre.

Ett plus med det här är att rundhylsor både har jag och kostar nada samtidigt som jag faktiskt tror att det kan bli rätt snyggt.

Eftersom jag redan provat det här kan jag tala om att det finns inga värmeproblem sockel-adapter.

En skillnad med det här bygget blir nog ändå toppanodskontakter, 1991 lödde jag bara på tåtar och skylde dom med bitar av ärtrör (som vissa galgar har).

Jag vill också ha snygga bågar av säg 2mm silvertråd som dessutom stabiliserar rören, bågarna kommer antingen ha krympslang runt sig eller så letar jag rätt på nån (billig) 2mm isolerad solid koppartråd, om det finns.

Sen har soundbrigade varit vänlig och letat upp dessa: https://www.conrad.se/?article=1566134

Nu kan jag alltså sätta igång med planerandet av chassit :)

MVH/Roger
PS
En variant är att man monterar den riktiga rörsockeln i botten av 21X44-kvadraten och då monterar man den som man vill ha den, dock känner jag att detta inte är nån garanti för att det alltid blir rakt då det är svårt att skräddarsy om man behöver byta rör. Om jag ska stadga 807 på detta sätt tycker jag nog att minst 21mm är vad som behövs, annars kan man tänka sig klenare lister för en sak är säker, nyttjar man 2mm silvertråd för anoderna, då står rören ändå ganska stabilt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.11 2017-09-04 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Lite repetition:

Mätt lite på mina 807-socklar:
M3 cc 46 (47 funkar också).
D39 bör man borra (max D40)
Även mätt själva basen:
Sockel/basen har följande mått (Siemens QE06/50):
D34, H28

Dvs en 21mm's bräda som adapter (och 4mm plyfa-chassi) ger 28-21-4=3mm kvar av basen.

Kanske man skulle ha lite mer dvs 15mm bräda och då få 9mm kvar (vilket är den biten som är synlig).

Med 4mm plyfa-chassi så får i det senare fallet röret ändå stöd under hela 19mm (plyfa+adapter).

Kommer precis på att jag inte har några 15mm-brädor, bara 21mm-brädor så det blir nog det ändå (för här ska vi inte lägga ut pengar i onödan samtidigt, blir det fult är det lätt att ändra).

Jag kommer snickra till 4st adaptrar så snart som möjligt, 21X44 har jag så jag sågar 44mm av den, sen borrar jag 34mm, och gör likadant med 4mm plyfa.

Skulle egentligen velat ha 55mm för som Ni kan se ovan så är cc-avståndet för eventuell sockel 46mm vilket hamnar utanför 44mm samtidigt som jag tycker det är bra om man kan välja sockell/rundhylsa in i det sista.

Jag har 21X70 men känner att det är för stort, jag har dock även 21X55 plyfa som då är reserverade som sidostycken för KPA och pA men jag kanske kan offra en bara som test?

Samtidigt kommer jag på att jag faktiskt har en rejäl bit 21mm plyfa på 500X500mm, jobbigt bara att kapa upp i både bredd och längd (sidostyckena är proffssågade och och jag kan relativt proffsigt såga av dom snyggt mha min gireringsslåda)

Vi får se hur jag gör.

MVH/Roger
PS
Bifogar ritningen över toppen hos min KPA MkI (som nyttjar KT88/oktalsocklar).

807-socklar är egentligen inte så svåra att få tag i men finns dom inte på ELFA så är dom svåra för mig.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.27 2017-09-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Jag har tänkt lite till.

För det första undrar jag om jag inte är lite väl fjantig med att ha rören rakt, för det andra har jag tänkt att man faktiskt inte behöver använda rundhylsor (som ju komplicerar rörbyte) för man kan faktiskt knö på en riktig sockel också MEN man behöver inte skruva fast den ty plyfan tar emot neråt och ett tillräckligt tajt hål (med >10mm gods) för basen håller röret på plats sidledes.

Jag tycker trots allt att det här är lite intressant även om det naturligtvis är en komplikation.

Jag vet dock att dom KT88 jag kör idag, dom älskar jag för att dom är "raka" så att man ser glödtråden innanför hålen i anodkroppen där det i fallet 807 visserligen inte finns några hål i anodkroppen :D

Nej, jag vet inte hur jag ska göra här men på nåt sätt känns 807 lite B (fast då bara ur den fjantiga synvinkeln att allt ska vara så "snyggt" idag).

MVH/Roger
PS
Försök sälja nåt som är bra men fult, mycket lättare med nåt som är snyggt men mindre bra, liksom. Det är sorgligt att det är så men det är så det är.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.00 2017-09-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Nu har jag gjort nåt fjantigt, jag har "vinkeltestat" 3 olika märken och kvartetter av 807 :)

Jag borrade och kapade till en kvadratisk 1"3, tryckte sedan i sockeln och därefter de tre olika märken vilka var:
1) Siemens QE06/50
2) Sovtek 807
3) JAN CHS 5933WA (kompakt militärspecad variant som inte rasslar och har konstant "vinkel").

Dessa är sedan resultaten

1)
Db=34,5, 34,5, 34,5, 34,5mm (basdiameter)
Lp=15, -, -, - (mm, pin-längd, mättes bara en gång ty inte så noga)
Phi=45, 46, 44, 47 (uppskattade grader, dvs ganska "stabil", phi mäts vid den vridning moturs som avviker från "ensamt ben framåt" vilket alltså är sockelns och rörets pin-konfiguration, markering har gjorts vid sockelns skruvhål).

2)
Db=34,5, 34,5, 34,5, 34,5mm
Lp=15, -, -, -mm
Phi=44, 20, 44, 0

3)
Db=42, 42, miss, miss
Lp=13, -, -, -mm
Phi=89, 90, 90, 90

Man kan nu se att Siemens kräver snett montage av sockeln (närmare 45 grader) men att dessa grader är tämligen konstanta från rörindivid till rörindivid.

Sen kan man se att Sovtek är ett vinkelmässigt fiasko dvs noll koll på hur anodkroppen är placerad inuti röret vilket jag tycker är dåligt (jag har sett det förut i samband med att jag pluggade i en kvartett 6SN7 i min Williamson och anodkropparna från individ till individ var vinklade hur som helst, jag tycker faktiskt sånt är trist, det är mer trist än hur förstärkaren estetiskt ser ut för övrigt, nej Sovtek går bort).

Slutligen kan man se att Sylvania minsann har koll på grejerna, här skulle man alltså kunna montera rören med skruvhålen alignade med djupet hos förstärkaren och dom skulle direkt få en schysst estetisk look, nu råkade jag dock tappa ett par av dessa fina 5933WA i golvet (i kartong dock) så det är stor sannolikhet att jag haft sönder nån, svor högt som den klåpare jag är!

MVH/Roger
PS
Nu när jag lite slutat fundera har jag kommit fram till att jag kommer montera rör-sockeln underifrån, sen måste jag nog fräsa ett phi-pår i chassit. Eftersom basen är mellan 34 och 42mm så kan man inte räkna med att man kan stadga vilket 807 som helst vilket gör att detta kräver sockel OCH att sockeln fästs undertill på nåt sätt. Eftersom phi varierar så kan jag inte bara fästa sockeln utan på nåt sätt måste jag få till ett vinkel-flexibelt fäste.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.45 2017-09-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Jag tänker lite högt här...

Bas-diametrarna varierar mellan minst 34mm och 42mm så att försöka fixera generell 807 mha ett hål går inte.

Detta hål skulle annars kunna fixera röret och om man inför ett stopp mha t.ex 4mm plyfa så behöver man egentligen inte ens en sockel för man kan nyttja röda rundhylsor (vilket jag tidigare gjort).

Eventuellt kan man konstruera bussningar för varje 807-märke, denna bussning skulle kunna bestå av en bit plåt bockad runt en rundstav, då skulle man kunna få stadga på grejerna.

Bättre är dock fortfarande en sockel men för att jag skall slippa bussningen så måste jag fixera sockeln och sockeln behöver uppenbarligen fixeras vid olika vinklar för olika märken.

Jag börjar känna att jag borde skippa sockeln och göra den där bussningen på nåt sätt samtidigt som det är som så att gravitationen kommer "pressa" rörets sockel mot plyfa-biten, dessutom kommer den anodtåt på 2mm emaljerad koppartråd jag hittat på ELFA bidra med lite stadga.

Bussningarna känns svåra att göra men om man borrar 42mm (vilket kan vara den grövsta diametern) så kan man kila fast smalare rör med små kilar av trä och undertil kör man röda rundhylsor för det är ändå ingen ide' att skruvmässigt fixera nåt där när man kanske behöver byta rör (minavstånd mellan två skruvhål uppskattar jag till 5mm).

Bonus, inga utgifter för obskyra rörsocklar behövs!

Toppanodskontakter kommer jag dock ha (tidigare lödde jag bara på kabeln).

Så, nu har jag tänkt över montaget av mina 807:or, vad tycks :)

MVH/Roger
PS
Man kan också ha sockeln helt lös under plyfa-biten, så sätt behöver man inte oroa sig för att koppla fel (om man kopplat rätt första gången dvs) men sockeln fyller då ingen större funktion och dom är dessutom halvsvåra att få tag på. Minimum diameter hos plyfa-bitens hål är 23mm ty då går stiften precis igenom hålet. Kommer på en till variant som bara gäller plåtchassi (ty den är tunn), plyfa-biten som snarare blir en 1" furu-bit med två olika diametrar kan skräddarsys för varje märke ty det är ju faktiskt som så att man sällan byter rör. Har man däremot ett tjockt plyfa-chassi (12mm har jag tänkt), ja då kan man inte göra om hålet (i fallet plåt motsvarar alltså plyfa-biten större delen av håldjupet medans det i fallet plyfa-chassi är tvärtom).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.07 2017-09-19 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Upptäcker nu följande:
1) D(ECC83)=21, D(Noval)=21, dvs Noval går att montera underifrån!
2) Db(GZ34)=32, D(Oktal)=27, dvs Oktal går INTE att montera underifrån (ingen stor överraskning men ändå :) ).

Iom att 807 kommer monteras underifrån kan det vara snyggt om 7247 också monteras underifrån, GZ34 är sedan "gömd" bakom OPT så att den inte kan monteras underifrån gör inget.

Så, nu börjar jag få lite koll ;)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.32 2017-09-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Jag har nu inventerat mitt motståndssortiment dedikerat sedan nästan 30 år tillbaka för produktion av Williamson rörslutsteg.

Bifogar en lista på det sortimentet.

Jag tycks ha rätt rejält med motstånd, eventuellt saknar jag några 39k/1W+8k2 som jag hittade på att jag ville ha för att kunna dra ner råförstärkningen för höga frekvenser så att förstärkaren mindre sannolikt självsvänger, dessa kan dock ersättas med 47k/1W men jag vill hävda att mitt sätt att kompensera är smidigare än original samtidigt som amplitudkompensering är bra att ha beroende på hur bra OPT man har.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.49 2017-09-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Jag har nu caddat layouten för toppen hos mitt rörslutsteg.

Jag anser att detta är en prototyp.

Jag vill egentligen montera GZ34 underifrån också men det har visat sig lite knöligt ty det kräver en adapter, samtidigt syns inte det röret pga att det huserar bakom OPT så jag tror jag kan nöja mig med ett montage från ovan (men vet inte).

Hålen för slutrören är speciellt gjorda för 5933WA/807W ty de är bredast i basen.

Hålen för anodtamparna har jag bestämt till hela 7mm (även om jag bara kommer använda 2mm emaljerad koppartråd), detta för att jag har en tanke om att man kan skruva dit Deltron labhylsor underifrån och detta för att kunna mäta oktaler samtidigt som man då måste tillverka nån slags plåt-adapter eftersom hålet för basen är större än panelhålet för oktalsocklar.

Det som jag känner vore lite roligt med detta bygge är att det kan bli rätt oberoende av slutrörstyp, det kan först och främst nyttja 807 men det kan också nyttja 6L6/EL34/KT66/KT88 mfl, allt som krävs är en adapter.

Adaptern kan dock inte vara rent kvadratisk, man måste nämligen ta hänsyn till avståndet till sidostyckena och minst en skruv som huserar ett lödstöd.

Jag känner att det är bättre att bygga en prototyp och prototyp-adaptrar innan jag eventuellt serieproducerar samtidigt som om jag nyttjar topp-montage av GZ34 och under-montage av 807 så behöver jag inga adaptrar alls, initialt.

Jag har idag kontaktat ABI-trä och dom kan borra snyggt åt mig för jag vet att visst kan jag borra men normalt är jag nästan beroende av att jag kan täcka mina "fula" hål med socklarna.

MVH/Roger
PS
När man kör lite mer obsoleta rör som 807 som inte finns matchade tycker jag det är bra om man åtminstone kan balansera dom så jag har infört en balanspot men denna balanspot är totalt överflödig om man inte samtidigt kan mäta obalansen, kör man 807 är detta mycket enkelt för anoderna befinner sig ju ovan chassi men kör man oktaler befinner sig anoderna under chassi så i fallet 807 är det enkelt att göra mätningen men i fallet oktaler måste man ha nån typ labhylsa eller nåt, detta gör att jag börjar överväga ett visarinstrument mest för att det vore roligt samtidigt som min hovleverantör har rätt billiga sådana.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.44 2017-09-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Såhär har jag bestämt mig för att göra.

Jag monterar alla rören underifrån.

Jag får då genast problem med min enda oktal dvs GZ34 men jag avser bygga en adapter för den (preliminärt bestående av 2mm Aluminium-plåt).

Det hade varit smidigare om man bara kunde montera dit den men jag vill nog mest att detta bygge skall bli snyggt, påverkad av modernt kommersiellt tänkande.

Jag har tom tänkt figursåga ut hålet för C7, ska försöka få klockren passform men det kan bli lättare än man tror för den är mjukt rundad dvs inte fyrkantig lilket gör det lättare, sen blir det invändigt montage och det fulaste jag har kvar är skruvarna.

Hade jag nyttjat grövre gods än 4mm plyfa till front och bakstycke (har 20 uppsättningar chassi-material) så hade man enkelt kunnat skruva C7 inifrån men nu är det mer osäkert att det funkar så det blir nog ett par "fula" genomgående M3.

Front och bakstycke är alltså av 4mm plyfa, den är inte speciellt "robust" men det är det jag har och tänker nyttja samtidigt som det är en fördel när det kommer till kontakterna på bakstycket dvs man slipper försänka bakifrån.

Ett problem jag har är att fronten och bakstycket inte riktigt tål att tas i (med hårdare handskar), i en prototyp jag har, som bara är bestyckad med lödstöd, socklar och kontakter i bakstycket, så har jag tom dragit i en spik ovanifrån genom mitten av bakstycket och det funkar men det känns inte bra.

Nu lurar jag på att limma alltihop istället för att spika, då tror jag att både bakstycke och front kan få viss stadga.

Sen kan det hända att man kan skruva C7 inifrån med träskruv fast det vore trist om det skulle släppa bara för att man trycker i C7-kontakten ty jag har ju bara typ 3mm gods att säkra skruven i.

Här skulle jag gjort som med mina "legendariska" Williamson dvs nyttjat grövre trä och försänkt, missen med dom förstärkarna var bara att den solida furan som jag byggde upp chassit med (1"5) sprack av värmen, detta tror jag inte plyfan gör.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.34 2017-09-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Jag har gjort en något kosmetisk ändring.

Genom att jämföra med min borrmall på millimeter-papper såg jag att ett par hål måste flyttas för att göra plats för 43mm 807-hål.

Jag har nu fetmärkt den ändringen.

Observera att millimeter-papper är överlägset datorer för annars ser man ju aldrig ordentligt hur det blir.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.14 2017-09-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Ytterligare en redigering...

Eftersom locket är 12mm och kommer att limmas mot sidostyckena (och front/bak) så behövs inga monteringshål dvs dom grå som tidigare innebar skruv genom plåt mot sidostycke går bort.

Iom att locket just är 12mm kan alla lödstöd sedan skruvas med träskruv underifrån.

Ritningen gäller men iom att den kommer vändas uppochner för att körna lödstödshålen så blir dom hålen horisontellt spegelvända.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.24 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
En sista uppdatering.

Kom på att jag ju behöver en adapter som är minst 60mm i kvadrat, att jag behöver det har att göra med att minhål för 807-bas (JAN) är 43mm och 50mm räcker då inte för då finns det bara 3,5mm att borra M3 i på respektive sida, så jag måste ha minst 60mm.

Men då uppstår problemet med att jag måste få plats med dessa 60mm i kvadrat, det har nu visat sig att jag måste flytta lödstödet för slutrören ännu mer (dvs från 25mm till 10mm, se röd), dock verkar det funka relativt bra med samma typ av adapter för GZ34 men det är inte klockrent, OPT-hålet (27mm) täcks till stora delar av plåten som jag alltså avser göra i ett enda format (vilket är anledningen till dessa småproblem), dock tror jag det finns plats för dom ynka 6 tåtarna ut från OPT.

MVH/Roger
PS
Nu är dock avståndet mellan lödstöden som "tian" pekar på så liten att det inte får plats nåt fetare motstånd, skulle alltså behövt nåt i storleksordningen 7W men detta löser jag galant genom att köra två 5-wattare i parallell istället dvs en per sida ty katoderna skall ändå dras ihop och vips får jag min älskade symmetri :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.13 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
En absolut sista uppdatering :D

Jag har kommit på att jag inte vill ha novalröret helt underifrån för om man har det försvinner nästan all glöd.

"Paneltjockleken" som precis medger glöd är runt 12mm dvs lika tjockt som locket.

Jag kommer således försänka hålet underifrån så att bara 6mm äts av locket, då syns nämligen glöden ordentligt.

Ett tag tänkte jag skippa montage underifrån för noval och oktal och bara köra med det "nödvändigaste" dvs montage underifrån för 807 bara men det montaget kommer bli ganska snyggt så varför inte göra alla rörmontage lika snygga?

Det enda problemet jag får är att jag måste börja med att göra en adapter för GZ34 (oktal) för att överhuvudtaget få igång förstärkaren.

Detta är dock lätt för jag har 2mm Aluminium och att såga ut en kvadrat på 60mm med ett hål på 27mm och gänga ett par hål för sockeln är inte så svårt, lite meckigt kanske men definitivt inte svårt (speciellt för att det inte behöver vara så snyggt ty under chassit).

Tror detta kan bli en snygg förstärkare även om jag är tveksam till den rena plyfa-konstruktionen, jag nyttjar ju endast 4mm plyfa till både bakstycke och front och det är klent och fladdrar (även om jag tänkt limma) så tankar på 4mm Koppar har funnits (det måste vara 4mm för jag gör inte om mina ritningar mer).

Vi får se hur jag gör, klart är i alla fall att jag känner att 12mm plyfa som topp (med undermontage av rören) ihop med lamellerna som kommer att synas på fronten blir snyggt.

Sen kan man kanske ha Koppar som bakstycke och speciellt front men det skapar sina egna problem, främst tänker jag på hur man slipar sånt så att man får till perfekt passform vilket man alltid kan göra med trä men slipning av metall ihop med trä tror jag inte funkar så bra.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.16 2017-09-24 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7186
Ort: Göteborg
Så, nu har jag valt ut de två bästa plywood-skivorna ur en batch på 20 skivor, det blev ändå inte riktigt bra för det tycks bli lite kontrastskillnader som dock kan försvinna i samband med slipandet.

Men det krävdes alltså en inventering av hela tio skivor innan jag hittade två som jag bara nästan är nöjd med.

Så kan det gå om man köper "byggplyfa".

Jag kommer dock köra på med dessa två i de prototyper jag håller på att ta fram.

Fast nöjd är jag inte, frågan är om det ens är "Good Enough".

MVH/Roger
PS
Jag har nu körnat dom för dom stora hålen, tanken är att jag ska överlämna dom till en brädgård (som jag har kontaktat) för borrning av dom stora hålen inklusive försänkningen av ett hål, jag bifogar då min ritning så att dom vet storken på hålen. Iom att jag gjort större delen av jobbet och att det bara är håltagningen kvar räknar jag kallt med att det blir billigt. Dom har sedan finare plyfa och om dom trugas kanske jag byter till det men då får det inte kosta för mycket.


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: cjonash, hcb, mAVRick, Oskar och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010