Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Om du öppnar biblioteket enligt ovan ser du rullningsbara listor över alla devices, symboler och packages.

Scriptet kan du labba med lite som du vill, gör en kopia av biblioteket för att ha en backup och kasta sedan versionen som blev fel om något inte blev som du vill.

Annars testa att köra kommandona ett och ett via i kommandoraden i Eagle, blev en namnändring som du ville då sparar du biblioteket och tar nästa. Blev det fel då stänger du bara biblioteket utan att spara och öppnar det igen så är felet ogjort.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vågade till slut prova själv, så här blev det :)

Dioden hade fel device-namn naturligtvis så den ändrades inte (börjar dock redan på D...)

Jag försökte sedan förtvivlat göra om testet fast med ett annat device-namn (enligt package-informationen) på dioden men det sket sig, efter mycket om om men kom jag dock på att de felmeddelade jag fick ju var korrekta för typ 2N3055 fanns ju inte längre (i det biblioteket) för jag hade ju döpt om den till T_2N3055 :D

Vad man måste hålla tungan rätt i mun när man håller på med datorer!

Tack för din hjälp swesysmgr, det här blir bara roligare och roligare :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Om du öppnar biblioteket enligt ovan ser du rullningsbara listor över alla devices, symboler och packages.

Scriptet kan du labba med lite som du vill, gör en kopia av biblioteket för att ha en backup och kasta sedan versionen som blev fel om något inte blev som du vill.

Annars testa att köra kommandona ett och ett via i kommandoraden i Eagle, blev en namnändring som du ville då sparar du biblioteket och tar nästa. Blev det fel då stänger du bara biblioteket utan att spara och öppnar det igen så är felet ogjort.
Förlåt men nej det ser jag absolut inte, det enda jag ser är ett tomt vitt fönster med "0,1 inch" längst upp till vänster och en hel del knappar.

MVH/Roger
PS
Annars testa att köra kommandona ett och ett via i kommandoraden i Eagle, blev en namnändring som du ville då sparar du biblioteket och tar nästa. Blev det fel då stänger du bara biblioteket utan att spara och öppnar det igen så är felet ogjort.
Menar du att jag kan skriva Rename Namn.dev...Nytt namn.dev i var? Högst upp i schematic, eller? Kom ihåg att du måste förklara datorsaker för mig som om jag vore en idiot (för att säga barn är fel ty dom är mycket duktiga på datorer).

Fast samtidigt kvarstår frågan om hur jag får reda på vad device verkligen heter, jag kan berätta att dioden inte hette DIODE_DO35-7 heller nu när jag kört om scriptet en andra gång och då mha ordinarie bibliotek.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Vi har troligen olika versioner av Eagle, innehållsförteckningen för biblioteket kanske inte finns i din? Finns kommandoraden?

Prova att klicka på redigera-knappen, jag tror den fanns även i de äldre versionerna. Då borde du kunna redigera varje device för sig.
redigera bibliotek.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur f-n tar man bort en device man råkat skapa?

Jag blir tokig på sån här skit!

MVH/Roger
PS
Jag lyckades till slut fatta hur man redigerar komponenterna men i samma veva råkade jag skapa en "dummy" som jag kallade I_SOLENOID och jag får fanimig inte bort skiten!

Samtidigt lyckades jag emellertid ändra den solenoida spolen till I_SOL och den toroidiala spolen till I_TOR vilket jag gläds över.

Jag hittade kommandot till slut mha hjälpen, kommandot för att ta bort en device är inte DELETE utan REMOVE :D
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 april 2017, 00:29:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

REMOVE I_SOLENOID.dev

I värsta fall kan du redigera XML-koden i biblioteket direkt med valfri texteditor.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du kom före mig, men det andra du säger är grekiska för mig :)

Det börjar annars se bra ut det här, jag tycker det är mycket roligt att jag kan benämna mina device som jag vill samtidigt som jag faktiskt tycker att dom olika device räcker för mitt ändamål, visst man skulle alltid kunna tänka sig fler varianter men jag tycker att dessa faktiskt räcker, eventuellt kanske det är lite kasst att inte har några liggande trissor om man vill nyttja flänsar lite hur som helst men ärligt tycker jag det dels är så sällan dels inte är aktuellt dessutom kan jag faktiskt bygga sånt också mha Mounthole4.1, jag tycker det här börjar bli "perfekt", nu ska jag bara slipa lite på benämningarna, jag är lite fjantigt intresserad av ordning och reda (samtidigt skulle ni se mitt hem :D ).

Tack för att du lärde mig ändra device-namn!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hur ändrar man suffixen?

Eagle lägger tydligen på en massa skit på grejerna.

L_74HC14 som jag vill ha blir L_74HC14HCN, jag vill inte ha den skiten :)

När jag sen försöker ändra min kära diod så läggs det också på en massa suffix-skit som D_DIODEDO35-7 (där D_DIODE är allt jag vill ha) :)

Det är roligt det här men ack vad lätt jag blir väldigt, väldigt irriterad pga sugig mjukvara :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Suffixen är bara virtuella för att flagga vilken typ av objekt du vill redigera, det kan finnas både en symbol och en device som heter 7414 t.ex.

Pröva detta:
EDIT 74*14.dev (7414 öppnas för redigering)
PACKAGE -N '' (N-varianten byter namn till '')
TECHNOLOGY -* (HC som sätts in i namnet istället för * tas bort)
RENAME 74*14.dev 74HC14.dev (Byt namn från 74*14 till 74HC14)

Detta med olika namngivna varianter är en kvarleva från den inkopierade originalkomponenten där både hål- och ytmonterad fanns. Asterisken i namnet är till för att kunna skapa HC, HCT, LS osv versioner från samma device.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där är för svårt för mig men såhär långt har jag ändå kommit tack vare din trevliga hjälp:

Med undantag för C_CAP_CER_.dev och D_DIODE_.dev (där jag lagt till sista underscore för att minska grötigheten) som båda har ett onödigt suffix efter sig så är jag nöjd.

Bifogar device-listan och lbr-listan modell print screen (får inte med alla men dom viktigaste, i underkant finns bara de numeriska trissorna och DIL), bifogar även lbr-filen.

MVH/Roger
PS
PAD1-13 hängs också på T_TP_, jag vill inte ha sån skit :)

HC14 kan jag kanske tåla att den har ett gäng suffix efter sig men C_CAP_CER, D_DIODE och T_!TP önskar jag inte hade några suffix alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Jonaz »

Sprang över denna betalningsmetod och kom o tänka på dig Roger.
Kanske kan vara något?

Mastercard som typ presentkort.
https://paygoo.se
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

När får man se korten?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jonaz skrev:Sprang över denna betalningsmetod och kom o tänka på dig Roger.
Kanske kan vara något?

Mastercard som typ presentkort.
https://paygoo.se
Hej Jonaz!

Precis det där har jag använt några gånger men det var mest i samband med en rysk kontaktsite :D

Jag gillar hela konceptet med paygoo (aka spendon) för man är helt anonym i köpet (tills dess du eventuellt måste ange adress, förstås) och du kan inte bli lurad för kortet är ett engångskort som inte kan trasseras.

Helt riskfritt mao.

En liten nackdel är dock att jag tror maxbeloppet är på 2000, men jag har sällan så mycket pengar över ändå :D

Så länge det överhuvudtaget går kommer jag hämta ut min frivilliga veckopeng på banken, när dom slutar med det går jag nog över till ICA-kort där jag tror man bara kan ta ut pengar i deras dedikerade automat samt i kassan och vad kan vara bättre än att ha ett kort som man bara kan få bonus mha och köpa mat med?

Nåt allmänt betalkort tänker jag försöka undvika så länge det går :)

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

Ovan är ju precis samma som blandannat jag angett som tips tidigare. Dvs valfritt e-kort på valfri internetbank idag. Där skapar man ett temporärt kort som man tankar med x summa och sätter x dagar det är giltligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:När får man se korten?
Hej Daniel!

Jag lurar på att hämta dom nån gång i slutet på nästa vecka.

Jag får en leverans från ELFA på måndag och den vill jag ta hand om speciellt i samband med mitt rörradiobygge (ny bättre kärna) så det vill jag pilla med måndag-tisdag sen efter det är det mera läge att hämta korten där det första bygget nog kommer bli simuleringen av Vinga Fyr (KVF) men mitt rörradiobygge (KRP) är så intressant så om det händer saker måndag-tisdag så kanske jag fastnar i det samtidigt som jag nu bygger den mest vitala delen (Kvotdetektor) och om jag får den att fungera ordentligt så tror jag mig ha sån koll att resten mest är jobb, vilket man kan skjuta på.

MVH/Roger
Skriv svar