Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu listar jag dom filer/projekt jag har och som jag vill köpa 3st kort av varje av.

Min senaste approach är dock att jag väljer ut ett enda projekt, det ska vara ett måttligt avancerat projekt, sen skickar jag brd-filen och Gerber till kinesen, sen gör jag en inquiry på vad tre respektive tio sådana kort kostar, det kan sen hända att jag gör fler inquirys på andra (kinesiska) firmor för att få en skattning om pris.

Dessa är mina projekt (jag har sorterat om dom i bokstavsordning
1. KFG: Knoppson Function Generator, 3st, 2 lager
2. KJA: Knoppson JFET Amplifier, 3st, 2 lager
3. KLD_F: Knoppson LED Device (FPGA adapter), 3st, 2 lager
4. KLD_M: Knoppson LED Device (Mega), 3st, 2 lager
5. KMA_D: Knoppson Microphone Amplifier (Discrete), 3st, 2 lager
6. KMA: Knoppson Microphone Amplifier, 3st, 2 lager
7. KOP: Knoppson Operational Amplifier, 3st, 2 lager
8. KSB: Knoppson SpisBlinkare, 3st, 1 lager
9. KSP_M: Knoppson SkivsPelare, 3st, 2 lager
10. KSS_D_A: Knoppson Sampling System (Discrete, Analog), 3st, 2 lager
11. KSS_D_D: Knoppson Sampling System (Discrete, Digital), 3st, 2 lager
12. KSS_M: Knoppson Sampling System (Mega), 3st, 2 lager
13. KSS_R: Knoppson Sampling System (Mega, RAM), 3st, 2 lager
14. KSU: Knoppson Supply Unit, 3st, 1 lager
15. KTD: (Knoppson Transformer Device (fast dubbel regulator), 3st, 1 lager
16: KTD_S: Knoppson Transformer Device (Sekundärswitchat) 3st, 2 lager
17. KTI: Knoppson Transistor tester Interface, 3st, 2 lager
18. KTS: Knoppson Transistor tester Supply, 3st, 2 lager
19. KTT: Knoppson Transistor Tester, 3st, 2 lager
20: KVD: Knoppson Voltage Doubler, 3st, 2 lager
21. KVF: Knoppson Vinga Fyr, 3st, 2 lager
22. KVR: Knoppson high Voltage Regulator, 3st, 1 lager
23: RGA: Roger's Germanium Amplifier, 3st, 2 lager
24: RGS: Roger's Germanium Supply, 3st, 2 lager

Jag har bestämt mig för nummer 21, denna kommer jag alltså skicka både som Gerber och brd-bild (png) till min Kina-Kontakt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lgrfbs »

lond skrev:
lgrfbs skrev:Beställde från ALLPCB och det tog tid, men när de väl kom visade det sig att det var 6 kort istället för 5 och vakuumförpackade med en antifukt påse.
Vem var tillverkaren? Allpcb är ju bara en sida som generar "qoute" från olika tillverkare.

/// Marcus
Ops, huvudet var visst under armen och du har rätt :-)
De som gjorde mina kort var: HQPCB
Kortens data: 73mm * 73mm ,1.6 , 2 Layers $ 7.61
Order Time:2016/12/1 1:34:46
I lådan hemma: 2017-01-25
- Kostnader -------------------------
Commodity prices:$ 7.61
Shipping Inclusive:$ 9.00
Price Fluctuation:$ 0.00
Member Discount:$ 0.00
Paypal Fee:$ 0.98
Already Paid:$ 17.59
Actual Payment:$ 17.59
-------------------------------------
Helt nöjd med själva korten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har skickat en förfrågan på två kort. Ett adapterkort till mina SN76477 (stl 30x40, 2-sidigt) och ett Atmegakort (ca 85x53, 1-sidigt). Tio stycken av varje kort.
Får se vilken pris jag får. Annars kollar jag väl SEED.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av überfuzz »

soundbrigg - Jag har kört med dirtyPCB några gånger. Funkat fin fint för mig, och billigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack Über! :tumupp: Måste kolla upp. Jag tror jag betalkat något liknande på SEED, fast det var ett tag sedan.

Det finns nog flera trådar härinne där bra tips på tillverkare finns listade. Någon hundring för 10 kort kan jag accepotera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

lgrfbs skrev:
lond skrev:
lgrfbs skrev:Beställde från ALLPCB och det tog tid, men när de väl kom visade det sig att det var 6 kort istället för 5 och vakuumförpackade med en antifukt påse.
Vem var tillverkaren? Allpcb är ju bara en sida som generar "qoute" från olika tillverkare.

/// Marcus
Ops, huvudet var visst under armen och du har rätt :-)
De som gjorde mina kort var: HQPCB
Kortens data: 73mm * 73mm ,1.6 , 2 Layers $ 7.61
Order Time:2016/12/1 1:34:46
I lådan hemma: 2017-01-25
- Kostnader -------------------------
Commodity prices:$ 7.61
Shipping Inclusive:$ 9.00
Price Fluctuation:$ 0.00
Member Discount:$ 0.00
Paypal Fee:$ 0.98
Already Paid:$ 17.59
Actual Payment:$ 17.59
-------------------------------------
Helt nöjd med själva korten.
Jag tackar för denna detaljerade beskrivning och om jag tolkar saken rätt så fick du betala c.a 30 spänn per kort varav mer än halva kostnaden var frakt.

Man kan nog anta att vid större kvantiteter kryper kortkostnaden ner under 15 spänn fast det gäller nog en och samma konstruktion.

Personligen vill jag alltså skicka 24 olika konstruktioner för tillverkning på en och samma gång men jag har fastnat i velighet om hur jag vill och bör göra.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick detta svaret idag. Tio kort 50x40 (2-sidiga) och tio kort 85x53 (1-sidiga):
1.Quotation
It's $35 for 20pcs PCB with Special Postal Line Free Shipping. (China post is busy, Special Line delivery is recommended, better than Singapore/China/HongKong post)
(2Layers FR4 1.6mm 1oz Green HASL Lead Time 3-4Day)


2.Pay Link( example )
when paying, if choose 35pcs, the price changes to $35; it's just a pay link, we will delivery 20pcs PCB for you (please leave your email address and pcb file name on aliexpress, so we know who paid it -- important, thank you! ).
Samma kort från SEED USD9.95/10 kort.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev: Personligen vill jag alltså skicka 24 olika konstruktioner för tillverkning på en och samma gång men jag har fastnat i velighet om hur jag vill och bör göra.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
Ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag tillverka korten själv. Jag kan ju förklara hur jag började med lite mer avancerade men mycket enklare metoder, jag skaffade plexiglas och byggde en etstank, värmaren + luftpumpen fick Kineserna skicka men tanken limmade jag ihop själv. Sen skaffade jag billigast möjliga laminator för under hundringen, gick lös på den med Dremeln så det går att "mangla" igenom korten, det var bara springorna som blev "lite" större i skyddet. Jag kör alltså med toner-transfer, knepet är att hitta bra papper och julklappspapper från valfri lågprisbutik funkar (mitt kommer från Ö&B) och då behövs ingen blötläggning, bara att dra av och sen diska kortet och gno lite med scotchbrite, tonern sitter som berget så man behöver inte alls vara försiktig.

Jag har nu gjort ett antal kort på det viset och resultatet är helt repeterbart och dessutom går det snabbt samt att jag har "fabriken" i huset när jag behöver nya kort. Tejp, tippex och tuschpenna är numera ett minne blott och kommer aldrig mer att användas här.


Det är hur jag skulle gjort. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte hurdana stafflingar firman har som du ska beställa ifrån, men SEED, tex, tar lika mycket betalt för 5 kort som för 10, så jag beställer givetvis 10 med en gång.

Om du nu inte gillar färdigprodukter, gör, som Teknikersnubben föreslår, egna kort av den enklaste sorten och lämna bort övriga.
Kolla också OM det finns en minimistorlek för vilken man debiterar. Om småkort kostar som ett på 10x10cm kan du kanske lägga ihop flera kort till ett stort.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Jag fyllde ett kort med "småkort" nyss när jag lödde ihop diodbelysning till elektroniklabbet (labbet är numera inrymt i en fd. Arla-kylcontainer där takbelysningen är infälld och allt annat än ljusstark) och sen kapade jag bara isär det hela. Smidigt och tidsbesparande och ska man ha flera sorters kort till nåt projekt kan man enkelt cadda småkorten så att alla får plats på ett större först.


Det var när jag stod med bågfilsbladet och sågade isär korten jag kom på att billigast möjliga sticksåg (199:- på Jula) ska få göra jobbet istället så nästa projekt blir att skruva fast den under en lämplig plastskiva där springan för bladet inte blir mycket bredare än bladet. Perfekt när jag ska såga repkänsliga material! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I Sprint Layout kan man enkelt kopiera och lägga ut flera kort bredvid varandra och Gerberfilerna som skapas anpassar sig efter det. Sedan har vi en stor plåtklipp på jobbet vilket gör tudelandet enkelt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Lägga småkorten så dom täcker hela ytan på ett stort kort är oftast inget problem alls, däremot klippa korten i plåtsaxen om det inte gäller glasfiberlaminat. Jag har ett gammalt lager av pertinaxlaminat som säger "Krack" om man försöker klippa det så där gäller såg, även borra dom när det gäller fästpunkternas hål i kanterna är kinkigt, då funkar endast vassa träborrar med spets. Allting var definitivt inte lika bra förr men jag är för snål för att kassera laminatet. Gissar på att det är första generationens laminat dvs. en "kristidsprodukt". :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:
rogerk8 skrev: Personligen vill jag alltså skicka 24 olika konstruktioner för tillverkning på en och samma gång men jag har fastnat i velighet om hur jag vill och bör göra.

Vad tycker Ni?

MVH/Roger
Ska jag vara riktigt ärlig så skulle jag tillverka korten själv. Jag kan ju förklara hur jag började med lite mer avancerade men mycket enklare metoder, jag skaffade plexiglas och byggde en etstank, värmaren + luftpumpen fick Kineserna skicka men tanken limmade jag ihop själv. Sen skaffade jag billigast möjliga laminator för under hundringen, gick lös på den med Dremeln så det går att "mangla" igenom korten, det var bara springorna som blev "lite" större i skyddet. Jag kör alltså med toner-transfer, knepet är att hitta bra papper och julklappspapper från valfri lågprisbutik funkar (mitt kommer från Ö&B) och då behövs ingen blötläggning, bara att dra av och sen diska kortet och gno lite med scotchbrite, tonern sitter som berget så man behöver inte alls vara försiktig.

Jag har nu gjort ett antal kort på det viset och resultatet är helt repeterbart och dessutom går det snabbt samt att jag har "fabriken" i huset när jag behöver nya kort. Tejp, tippex och tuschpenna är numera ett minne blott och kommer aldrig mer att användas här.


Det är hur jag skulle gjort. :)
Intressant tips, tack!

Jag har faktiskt studerat toner-transfer metoden lite (vill minnas det hette Press & Peel) och jag tycker det lät trevligt, ingen UV-låda, ingen framkallare bara etsmedel precis som på gnuggis-tiden.

Jag är datadyslektiker så jag vet inte hur man spegelvänder layouter men det går säkert mycket enkelt.

Ett större problem är att många av mina konstruktioner är tvålagriga, i början när jag konstruerade hade jag fotoresist lite i bakhuvudet så jag försökte (och lyckades) få flertalet enkellagriga, jag sparade tom layouterna i svart-vitt och vissa sparades i svart-vitt även om dom hade några byglingar, men efter ett tag blev det svårare att få till tvålagriga kort med bara fåtalet byglingar så jag övergav den filosofin (speciellt när autoroutern kom med i bilden så blev det omöjligt).

En del av filosofin var f.ö att alla byglingar skulle vara antingen horisontella eller vertikala (och utanför kretsar och komponenter) vilket gjorde att de lätt syntes när jag gjorde svart-vita bilder av bottenlagret.

Ett annat problem är att jag älskar hålmonterat och av olika anledningar nästan hatar ytmonterat (speciellt 0603 och mindre), detta gör att jag får en massa borrjobb på köpet också, inte så roligt.

I ett annat liv kanske jag kör med 1206 för det är en trevlig storlek som dessutom inte kräver så stadiga händer.

Men charmen med att bara kunna hålla ett motstånd (typ 0,6W) i näven och utan lupp eller pincett kunna läsa av ringarna är obetalbar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Spegelvänt för ovansidan på 2-lagriga kort är ju plättlätt, den funktionen finns inbyggd i cadprogrammet när du kommer till utskriftssidan där du också väljer hur mycket du vill ha med av caddningen, jag brukar bara skriva ut kretsbanor, monteringshål och ev. kortets yttre ram.


Tvålagrigt är ett icke-problem, jag bestämmer mig för 2 av monteringshålen som får fungera som fixeringspunkter, sticker ett litet hål genom papperet precis i centrum av punkterna, lägger papperet som har samma storlek som laminatet på laminatet och sticker nålen genom det pyttelilla hålet i papperet och ner i kopparfolien så jag får som ett "körnslag" och sen borrar jag 0,6 mm hål genom körnslagen, sticker nålarna med samma diameter genom hålen i papperet och lägger det åt sidan. Laminatet får en liten punkt dubbelhäftande tejp i varje hörn, nålarna med papperet sticks genom laminatet ner i en kartongbit och sen för jag ner papperet försiktigt och fixerar det mot dubbelhäftande tejpbitarna. Sen är det bara att göra samma manöver på andra sidan och eftersom monteringshålen ju skrivs ut dubbelsidigt så kan man inte få misspassning. Sen,,,,,ur med nålarna och kör laminatet 5-6 ggr genom laminatorn, låt svalna, dra av papperet, tvätta av med lite scotchbriteduk och vatten och så ner i etsningen.


Apropå ytmonterat så är en tops där man ersatt bomullen i ena änden mot en liten bit dubbelhäftande tejp din bästa vän. :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag äntligen fått iväg en inquiry till min Kina-kontakt.

Jag har begärt pris på 3st av varje konstruktion (24st).

Jag skulle hellre vilja ha 6 kort av varje men det beror på vad han offererar, 3 kort av varje funkar dock om än inte så bra.

3 kort av varje betraktar jag som ett absolut minimum för att få nåt slags resultat av allt mitt Eagle-slit :)

Men man gör ju inte kinesen ledsen om man i nästa vända ber om prisuppgift på 6 kort av varje :D

Nu är det bara att avvakta.

MVH/Roger
PS
Dubbehäftande tejp på en tops för ytisar, det är ju närmast genialiskt :)
Skriv svar