Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Man blir lätt för otydlig, om jag vill nyttja denna toner transfer-metod som du kallar den och som soundbrigade tipsat mig om, måste man spegelvända layouten då?

Jag önskar bara ett klart besked (även om jag tror jag fattar).

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av cjonash »

Om du ska skicka till Kina, läste du det här?
cjonash skrev:Värt att kolla, som påpekats av någon tidigare, är om det blir billigare att slå ihop det till ett kort. Men då inte så som du räknade, att du placerar 3 av varje enhet på samma kort. Utan du gör ett stort kort som innehåller ett exemplar av varje "litet" kort, och sedan får du tillverkat så många av dessa kort som du behöver (6 st, om det nu är så många du behöver av ett enstaka kort).

Beroende på tillverkare, kan det bli billigare. Också värt att kolla olika kombinationer - kanske fördela allt på två eller tre kort.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Visst läste jag det men jag förstog det inte annat än teoretiskt.

Jag har Eagle Light (6.4.0) och jag kan inte skapa större kort än halva EU så hur menar du då att jag ska kunna skapa så stora kort att skicka till Kina?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fråga inte mig om hur man gör kort med endera metod. Jag har definitivt lagt sådant på hyllan, och gjorde det för 27 år sedan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är ledsen att jag velar med det här men för mig är det viktigt att jag varken köper för få eller för många kort och det är egentligen inte bara av ekonomiska skäl utan också t.ex av nyttoskäl typ har jag verkligen nån nytta av den här konstruktionen, en annan aspekt är att jag ju kan ha klantat till det fullständigt så att kortet liksom knappt går att rädda annat än med hjälp av avancerad patchning, jag räknar nästan med det.

Det är ju en slags prototyp-serie, trots allt (alla är ju faktiskt nykonstruktioner).

Så idag har jag bestämt mig en gång för alla: Jag beställer bara 3st av varje rätt av.

För det första förenklar det diskussionen med min Kina-kontakt men det håller också nere kostnaden något.

De projekt som blir lite lidande av det här är:
1) RGA (Germanium pre-Amplifier), det blir bara 1,5 stereo av detta, MEN jag kan iaf bygga en och får ett kort över att mäta på, fundera på komponentplacering och avstånd etc.
2) KLD_F (PQ208-adaptern), önskar nyttja 3 av dessa i min nya CPU, inga kvar till vir-etiketter således, MEN papper finns...

Jag gillar främst att kunna säga ett och samma antal/konstruktion till min Kina-kontakt.

Igår gjorde jag Gerber av Borre's fantastiskt trevliga förfining av min KLD_F, han flyttade t.ex alla 208 pin-numrena så att dom syns bättre, bara det en beundransvärd insats.

Kvar har jag nu:
1) KSP_rB (Knoppson SkivSpelare rev B), stegmotor-styrning, påbörjat schemaritning i Eagle (saknar footprint på TO220-7).
2) KCI (Knoppson Computer Interface), ett ganska enkelt projekt ty USB isolationen köper jag, Eagle kvar.
3) KSS_D (Knoppson Sampling System, Discrete), här är jag lite bekymrad för CPLD:n verkar inte gå att få tag i, Eagle kvar

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tycker nog att Roger borde stängas av från forumet i några månader. Jag har, inspirerad av hans PCB-planer börjat titta på vad jag ska CADa och lämna för tillverkning ... :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Din filur :D

MVH/Roger
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av nomis_82 »

Jag gjorde en beställning på kort nu i kväll och kollade då på lite priser vid kinabeställning och kom att tänka på den här tråden. Vet jag inte vart din kinakontakt beställer korten men här är några saker som kan påverka priset. När korten går över 100x100mm så sticker de iväg rätt fort i pris. Ett eller två lager verkar inte påverka prist.
på på många ställen ingår det 5st kort och 10 st är ofta inte så mycket dyrare
lite exempel jag har avrundat priserna något ..
1prototyp max 30x30mm 62kr för 3st + gratis frakt https://oshpark.com/
1prototyp max 50x50mm 90kr för 5st + 35kr frakt http://www.smart-prototyping.com/
1prototyp max 100x100mm 100kr för 5st + 50kr frakt http://www.smart-prototyping.com/
1prototyp max 100x100mm 100kr för 10st + 90kr frakt http://www.smart-prototyping.com/
1prototyp max 150x150mm 220kr för 5st +130kr frakt https://easyeda.com
20 prototyper max 100x100mm 5kort/prototyp 2000kr + 500kr frakt http://www.smart-prototyping.com/

Man kan använda http://pcbshopper.com/ för att jämföra priser
/Simon
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Simon!

Det här var ju mycket roligt att läsa!

Jag testade den sista länken som gav prisjämförelser, tryckte in 80X100mm i storlek (som mina flesta kort är) och tryckte även in 10st.

Ut kom ett pris som ta mig fasen understeg 10 spänn per kort (Seeed Studio)!

Jag måste dubbelkolla min senaste beställning från Kina men jag är ganska säker på att dom korten kostade 70 spänn per styck (vid beställning om 10).

Jag gillar min Kina-kontakt men inte så mycket att jag är beredd att betala nästan 10ggr mer!

Så tack för detta, jag måste uppenbarligen ha lite is i magen innan jag beställer.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Xyzzy »

Ja seeed har sänkt priset på 10*10cm korten för någon månad sedan.
Och där kan du dessutom välja färg på lacken utan kostnad :-D

Edit:
Men vad fasen, nu tar de 8.91$, men ser ut att vara ett tillfälligt pris.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är det äntligen dags!

Jag är klar med alla mina Eagle-konstruktioner!

Det blev 25st.

Jag ska nu beställa 3st av varje preliminärt hos min Kina-kontakt.

Simon har dock hjälpt mig att förstå att man kan få tag i kort neråt 10 spänn styck.

Jag vet i dagsläget inte riktigt vad min Kina-kontakt tar men jag har för mig han tog 70 spänn styck senast.

På tisdag vet jag bättre.

Så jag måste vänta tills tisdag innan jag kan gå vidare, mycket för att jag gillade dom korten han senast gjorde åt mig och dom har även varit lite av referenser för dom kort jag nu caddat.

Zip-filen med alla konstruktioner blev tyvärr större än de 3M forumet accepterar så jag kan tyvärr inte lägga upp den, men jag har en plan om att eventuellt lägga upp den på min hemsida och länka dit, vi får se (ärligt talat är jag i det fallet mer intresserad av att lägga upp och zippa ihop filerna för varje projekt var för sig, blir enklare att ändra/uppgradera då).

Gjorde till slut en Zip-fil med enbart alla Gerber men jag tror att den inte är så intressant för Er så jag struntar i att ladda upp den, däremot är det den filen jag planerar att skicka till Kina.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lgrfbs »

Beställde från ALLPCB och det tog tid, men när de väl kom visade det sig att det var 6 kort istället för 5 och vakuumförpackade med en antifukt påse.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för detta tips!

Det är ju nästan löjligt, det kostar neråt 5 spänn per styck!

Vad roligt, jag slipper uppenbarligen ruinera mig om jag har lite is i magen.

Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lgrfbs »

Kom på att jag glömde skriva om korten.
De stämplar ett eget löpnummer på korten & skyddslacken står inte emot mycket nötning(hade skruvat fast kortet mot en metalldel och vred på kortet och detta skrapade bort skyddslacken) men banorna är riktigt bra.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lond »

lgrfbs skrev:Beställde från ALLPCB och det tog tid, men när de väl kom visade det sig att det var 6 kort istället för 5 och vakuumförpackade med en antifukt påse.
Vem var tillverkaren? Allpcb är ju bara en sida som generar "qoute" från olika tillverkare.

/// Marcus
Skriv svar