Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev:Det är helt ok Roger och du har valida argument skulle jag säga.

Det hindrar dig dock inte att göra beställningen själv. Mer än att du kanske då har gjort det lite lättare att i framtiden också handla :)
Tack danielr112 men jag överlåter det åt min vän, det blir enklast så.

Frågan är nu bara hur många kort jag egentligen vill ha och faktiskt, som nån lärde mig, vart ligger break-even på antal kort?

Kan det kanske vara så att 10 kort av varje ger ett pris per kort medans 3 kort av varje ger ett högre pris per kort så att break-even kanske hamnar nånstans runt 5 kort (dvs det kanske blir lika dyrt att köpa 3 kort som 5 kort?).

Jag tycker 3 kort av varje konstruktion känns för futtigt.

Men 5000 känns inte så futtigt :)

Undrar om jag ska satsa på 6 kort av varje istället?

Eftersom min Germaniska hörlursförstärkare (RGA) är en stereo så innebär det bara tre hela sådana enheter.

6 kort borde sedan inte innebära dubbla priset, eller hur?

6 kort är dessutom inte lika futtigt.

8000:- gissar jag på, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Det här kommer tära hårt på mitt sparkapital :(
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

HEDER! :tumupp:


Jag har några kompisar som "valt bort" bankkort av olika skäl för de någon gång på 1400-talet fått besked om att om man sitter tajt till får man inte ha kort.


Nåväl, skit i det. Får du MYCKET bättre pris av att beställa MÅNGA (ALLA?) kort än att beställa ett fåtal? Ibland kan ju ett "högre pris" vara bättre att betala än ett "lägre" då man nödgas ligga ut med stor summa pengar.


Ed. Tveksamt men ändå, tror du att du skulle kunna sälja extrakort du beställer?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack :)

Jag vet inte, jag bara spekulerar men det låter rimligt att lite kvantitet ger ett bättre pris, kanske tom så bra att det kostar lika mycket totalt sett att beställa 6st av varje som 3st av varje, men det är nog mest en naiv förhoppning :)
Ed. Tveksamt men ändå, tror du att du skulle kunna sälja extrakort du beställer?
Här förstår jag inte riktigt vad du säger, vill du köpa kort av mig eller vad menar du?

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av cjonash »

Värt att kolla, som påpekats av någon tidigare, är om det blir billigare att slå ihop det till ett kort. Men då inte så som du räknade, att du placerar 3 av varje enhet på samma kort. Utan du gör ett stort kort som innehåller ett exemplar av varje "litet" kort, och sedan får du tillverkat så många av dessa kort som du behöver (6 st, om det nu är så många du behöver av ett enstaka kort).

Beroende på tillverkare, kan det bli billigare. Också värt att kolla olika kombinationer - kanske fördela allt på två eller tre kort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:
Ed. Tveksamt men ändå, tror du att du skulle kunna sälja extrakort du beställer?
Här förstår jag inte riktigt vad du säger, vill du köpa kort av mig eller vad menar du?

MVH/Roger
Inte riktigt mina typer av projekt, men en blänkare (Köp/Sälj-tråd) på Ef kunde vara en idé. Ev en blänkare på annat elektrisk forum kanske. När jag letar info om Arduino-projekt dyker det ibland upp folk som har mönsterkort eller kit att sälja. Där har jag tyvärr inga konkreta tips.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag börjar nu fundera på en rätt uppgiven variant, jag köper bara ett kort av varje.

I dagsläget lyckas jag inte spara mer än c.a 150 spänn i månaden och det får man knappt en pizza för!

Jag har sedan inte speciellt mycket kvar av det kapital jag lyckats spara ihop under mer gynnsamma förhållanden.

Min ockerhyra gör sedan så att detta kapital bara krymper för varje extravagant utgift jag drar på mig, absolut inget händer åt andra hållet.

Sen har vi det faktum att min naiva förhoppning om att kunna tjäna pengar på dessa projekt kan man slänga i slasken, det kommer aldrig hända.

Det som kommer hända är att jag ruinerar mig och blir sittandes med en massa produkter ingen jävel vill ha.

Om jag ens lyckas förädla dom så bra (bara det är en konst) att nån kan tänka sig köpa av mig.

Nej, jag hoppas nu att min Kina-kontakt kan tillverka ett enda kort av varje projekt, det som är roligt med detta är det faktum att jag ändå hatar serieproduktion medans det där första provbygget och första mätresultaten riktigt kittlar.

Jag vill definitivt ha allihopa på en gång, en del pga mitt något tillkrånglade sätt att betala.

Får lura mer på det här, kan ju hända att jag väljer ut några projekt istället men då tycker jag lite att allt mitt Eagle-slit varit för gäves.

MVH/Roger
PS
Jag kanske tom skiter i alltihop, jag är nämligen jävligt trött på Eagle/kretskort så kanske jag återgår till mina relativt billiga rör-konstruktioner i plywood. Chassit kanske kostar 50 spänn, sen luftbyggs det (obs!) dvs totalkostnaden har bara med vad rören och komponenterna kostar att göra, i ovanstående fall kostar alltså själva kortet runt 70 spänn stycket och då exklusive låda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det några kort du kan göra själv med någon av de gör-det-självmetoder som bland annat beskrivits härinne? Enkla kort som till Ge-förstärkaren, t ex??
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag började ju min Eagle-resa med att spara undan många konstruktioner som svart-vita konstruktioner.

Detta handlade faktiskt inte bara om enlagriga kort utan även tvålagriga (ty iom att jag alltid la byglarna strikt horisontellt eller vertikalt så var de lätta att identifiera), men vartefter caddandet framskred så övergav jag det (mest för att konstruktionerna innehöll så många byglingar men också för att det infördes jordplan).

Jag tycker din kommentar är galant!

Jag gillar den!

Jag har länge velat nyttja fotoresist men snubblat mest på UV-lådan (som ju är jättelätt att bygga) men också på alla kemikalier och inte minst, borrningen.

Nu när du nämner det och jag faktiskt känner för att skita i Kina i detta fallet så blir jag faktiskt lite inspirerad.

Undrar om jag ska gå tillbaka och revidera mina konstruktioner och t.ex ta bort alla jordplan (som jag med största sannolikhet ändå inte behöver ty gnuggisar har funkat innan, liksom) samt printa ut lite svart-vitt?

Om jag har det som urvalsprocess kan det nog faktiskt bli så att bara några stycken behöver skickas till Kina (såsom min PQ208-adapter, t.ex), resten kan jag ju göra hemma.

Dessutom är det som jag säger, jag gillar ändå inte serieproduktion så vad gör det om jag får borra en massa?

Jag skulle väldigt väldigt gärna vilja provbygga ett kort av varje, men egentligen inte mer.

Än en gång, detta är ett asbra förslag, tack!

Man blir liksom så förblindad av Eagle, ser käckt ut, är käckt men i slutändan när man måste betala är det inte så käckt.

MVH/Roger
PS
Jag har dessutom sett att jag faktiskt kan printa ut 1:1, tror det var att om jag öppnade den svart-vita brd i paint och printade ut blev det exakt 1:1 vilket innebär att man istället kan ladda skrivaren med lite genomskinlig plastfolie typ OH...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla igenom forumet efter trådar om hur man gör mönsterkort själv. Det finns nån metod med laserskrift på IKEA-katalogens glättiga papper och pressa med strykjärn. Det finns, vad jag minns speciellt papper/folie att printa på som fungerar på ungefär samma sätt.
Här hittar jag sådant: http://fragjanzuerst.de/platinee.htm


Jag gillar inte att slabba med kemikalier och skit men har en påse etspulver någonstans. Har lite idéer om kort men det blir beställning från Kina faktiskt.
(Få, små och enklare kort)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu blev det ju ännu roligare, tack soundbrigade!

Jag slipper alltså både bygge av UV-lampa med dito kritisk exponeringstid mha timer, dessutom slipper jag framkallnings-slabbet.

Allt jag behöver göra är att köpa dessa "Press and Peel blue image transfer film" (PnP) för typ 350 spänn per 10 ark, sen måste jag dock köpa ett strykjärn också :D

Men det går typ till såhär:
1) Man printar ut layouten på filmen (måste bli ovanifrån och "igenom" filmen annars blir det ju spegelvänt)
2) Man lägger filmen över laminatet
3) Man tar ett strykjärn och stryker på filmen (en pappersbit emellan rekommenderas).
4) Sen tar man i princip bara bort filmen under rinnande kallt vatten och använder lite paket-tejp för att avlägsna rester.
5) Sen tvättar man kortet med tvål och vatten
6) Sen etsar man
7) Därefter tar man lite stål-ull och gnuggar bort PnP under rinnande vatten (skyddar dock kortet så vänta tills aktuellt)
8. Klart, förutom borrning då förstås :D

Intressant, minst sagt!

Nu är det emellertid såhär att jag har idag bestämt mig för följande approach:
1) Jag beställer 3st kort av varje från Kina
2) Kvantiteten för två projekt (som är set om två dvs RGA respektive KLD_F) blir 6st
3) Tre "gamla" projekt tillkommer (KCI, KSS_D och KSP)

Argument:
Jag gillar att bara bygga ett projekt åt gången (ogillar serietillverkning) men om det blir bra så att jag kan använda det, och blir till att använda det, så vill jag kunna göra om proceduren för t.ex nästa mer förfinad variant av en gitarrförstärkare, då behöver jag två kort per projekt, sen är det ju bra om man har en kort-mall kvar som man antingen kan bestycka som mall eller så ligger den bara i en av mina hängmappar att titta på modell "vart ska R1 sitta?", "bör jag revidera det här?" osv.

1-3 kort i mina hängmappar är dessutom ganska optimalt map utbredning, käck förvaring dessutom.

Sen har jag bestämt mig för att generera så många svart-vita brd-filer (png) jag kan och inkludera dom i nästa zip-fil jag kommer ladda upp, för alla de projekt som lämpar sig för detta kommer jag också printa ut själva den kompletta brd-filen (png) så att jag på så sätt får en svart-vit "back-up" (för PnP, t.ex) såväl som en fil som talar om vart komponenterna ska sitta, det blir nämligen två extrafiler om jag dels ska kunna köra PnP och samtidigt kunna bestycka kortet, beställer jag från Kina står ju komponentbeteckningarna på kortet...

Vad jag har kvar och göra nu, förutom denna sammanställning, är:
1) Uppdatera KLD_F-projektet med Borre's trevliga ändring (backat min variant som fungerar)
2) Skapa Eagle-filer för KSS_D, KCI och KSP

Jag är alltså så färdig att bara Eagle-saknas, nu måste jag bara bestämma mig för vilken ordning jag ska ta sakerna, tänker mig att KLD_F går mycket snabbt så den tar jag nog först, KSS_D innehåller en stor CPLD och är lite komplex så den tar jag nog sist (inget UNO/Mega-projekt, alltså), KSP är högaktuell och ganska enkel, den tar jag nog som nummer två, KCI år också ganska enkel så den tar jag som nummer tre.

Sen blir det inte fler projekt innan beställning, jag lovar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lond »

Toner överförings metoden fungerar alldeles utmärkt med vinyl-film som används till dekaler, fick ca 1m2 ströbit från en dekal firma. Brukar välja lager i eagle och skapa en spevänd pdf-fil i 1:1 i printer funktionen.

Det brukar bli billigare ju fler av samma kretskort man beställer, då "ställ"-kostnaden minskar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Måste jag spegelvända, tror du det?

Jag misstänker det för hur ska man annars trycka "igenom" layouten till laminatet, fast inget sägs om att spegelvända layouter i produktbeskrivningen, kanske lite väl självklart :)

Och om man behöver spegelvända, kan jag göra det i Eagle och i så fall, hur gör jag?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lond »

Bara om du skall göra dom själv med toner transfer metoden.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Som det handlar om?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av lond »

Bara som extra information till det SoundBrigaden skrev.

/// Marcus
Skriv svar