Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av JohnGalt »

Vilket jobb du har gjort, swesysmgr! :bravo:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Du är helt fantastisk, swesysmgr!
Tack, jag behövde friska upp mina Eagle-kunskaper :)
rogerk8 skrev:74*14, 74HC14N bara
Ok, övriga varianter raderade.
rogerk8 skrev:BDX33*, BDX33BV bort
Är inte riktigt med, enbart varianten BDX33CH/V 100V finns kvar?
bdx33.png
rogerk8 skrev:79LXX var inte beställt, v-reg/79XXS vill jag gärna ha (använder aldrig TO92-varianter).
Jag läste nog slarvigt när jag lade till den, har ändrat till TO220 nu.
rogerk8 skrev:ZPD får gärna heta Zener istället
Ändrat
rogerk8 skrev:ED26 får gärna heta Inductor_ED26 istället
Ändrat
rogerk8 skrev:B82111 får gärna heta Inductor_B82111 istället
Ändrat
rogerk8 skrev: Sen lurar jag på det "stora" DIL-biblioteket mitt i biblioteket, jag vet ju att det i original heter ic-package.lbr och att det i original i Eagle står just ic-package med ett plustecken framför så min tanke är att du kanske kan kalla hela DIL-biblioteket för DIL och om du inte kan fixa till ett plustecken skulle du kanske kunna kalla det för Z_DIL ty då hamnar det längst ner och "besvärar" mig inte så mycket, vad tror du?
Jag har inte hittat något sätt att göra en hierarkisk struktur inne i ett bibliotek på det sättet, tror en separat fil är enda lösningen tyvärr.
rogerk8 skrev:För om man tittar på t.ex BD139* så får man trycka på plustecknet för att få se de två V/H-varianterna, borde gå att göra samma för DIL-socklarna, eller?
Nja det går bara om antalet pinnar stämmer överens med schemasymbolen, du har helt olika symboler och pinantal på de olika DIL-socklarna. I fotavtrycket går det visserligen att mappa flera schema-pinnar till samma pad (kollektor på pinne + kylfläns t.ex.) men det löser inte att DIL8 och DIL14 har helt olika symboler och det blir väldigt konstiga pinmappningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Då tackar jag och bugar, jag är fullständigt nöjd!

Känner du för att fakturera mig så kan vi lösa det också :)

Ärligt, jag är jätteglad över all din hjälp!

Men andra ord så sätter vi stopp för det här projektet nu dvs inga fler önskemål men låt mig bara få spåna lite:

1) BDX33*-katalogen innehåller BDX33BV, BDX33CV och BDX33CH där jag inte behöver BDX33BV
2) R-EU/R-EU_0207/10 hade varit käckt att även ha ty mitt motstånd (0309/12) på 12mm tar lite plats ändå samtidigt som RM måste vara på 12mm för att kunna nyttja halvwatts kolmassamotstånd dvs RM12 blir mest universiellt.
3) LM317 hade gärna fått finnas i H-version också, eventuellt även LM337H/V också (337 är komplementären till 317, väl?)
4) Kanske man skulle haft en axiell lyt som var på typ halva RM av den jag har också, diametern är dock okej.

Då hittar jag inte mer, asnöjd är jag :)

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Jag tackar särskilt för att du dels gav mig 79-regulatorn (TO220) men också för att du samtidigt passade på att införa H/V-varianter av både 78:an och 79:an, mycket trevligt!

Det "stora" DIL-biblioteket och dess placering ser inte jag som nåt problem förutom att det alltid ligger "mitt i vägen" :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

  1. BDX33 variant borttagen, Eagle gör visst separata devices (symbol + package) för varje fotavtryck/package och man måste radera varianten som skall bort på båda verkar det som. Jag visste inte det och såg inte efter ordentligt, tog därför bara bort B-varianten på den horisontella kombinationen men nu är det ordnat.
  2. Motstånd tillagt, R-EU_0207/10
  3. LM3x7 positiv och negativ finns nu i både vertikal och horisontell modell
  4. Chansade lite och lade till CPOL-EUE15-6AXIAL, ungefär halva E30-10
Lista över vad som ingår:
  • Device: 2N3055 (Package: TO3)
  • Device: 2N3819 (Package: TO92)
  • Device: 2N3820 (Package: TO92)
  • Device: 2SJ55 (Package: TO3)
  • Device: 2SK175 (Package: TO3)
  • Device: 74HC14N (Package: DIL14)
  • Device: 78XXSH (Package: TO220)
  • Device: 78XXSV (Package: 78XXS)
  • Device: 79XXSH (Package: 79XXL)
  • Device: 79XXSV (Package: 79XXS)
  • Device: AK500/2 (Package: AK500/2)
  • Device: AK500/3 (Package: AK500/3)
  • Device: BC516 (Package: TO92)
  • Device: BC517 (Package: TO92)
  • Device: BC546B (Package: TO92-EBC)
  • Device: BC556B (Package: TO92-EBC)
  • Device: BD139H (Package: TO126)
  • Device: BD139V (Package: TO126AV)
  • Device: BD140H (Package: TO126)
  • Device: BD140V (Package: TO126AV)
  • Device: BD911H (Package: TO220)
  • Device: BD911V (Package: TO220AV)
  • Device: BD912H (Package: TO220)
  • Device: BD912V (Package: TO220AV)
  • Device: BDX33CH (Package: TO220)
  • Device: BDX33CV (Package: TO220AV)
  • Device: BDX34H (Package: TO220)
  • Device: BDX34V (Package: TO220AV)
  • Device: BF245 (Package: TO92)
  • Device: BS170 (Package: SOT54E)
  • Device: BS250 (Package: SOT54E)
  • Device: C-EU075-032X103 (Package: C075-032X103)
  • Device: CPOL-EUE5-10.5 (Package: E5-10,5)
  • Device: CPOL-EUE10-20 (Package: EB20D)
  • Device: CPOL-EUE15-6AXIAL (Package: E15-6)
  • Device: CPOL-EUE30-10AXIAL (Package: E30-10)
  • Device: DIL2 (Package: DIL02)
  • Device: DIL4 (Package: DIL04)
  • Device: DIL4S (Package: SOCKET-04)
  • Device: DIL6 (Package: DIL06)
  • Device: DIL6/4 (Package: DIL06-4)
  • Device: DIL6S (Package: SOCKET-06)
  • Device: DIL8 (Package: DIL08)
  • Device: DIL8S (Package: SOCKET-08)
  • Device: DIL10 (Package: DIL10)
  • Device: DIL14 (Package: DIL14)
  • Device: DIL14S (Package: SOCKET-14)
  • Device: DIL14/4 (Package: DIL14/4)
  • Device: DIL14/8 (Package: DIL14/8)
  • Device: DIL16 (Package: DIL16)
  • Device: DIL16S (Package: SOCKET-16)
  • Device: DIL16/4 (Package: DIL16/4)
  • Device: DIL16/8 (Package: DIL16/8)
  • Device: DIL16/8B (Package: DIL16/8B)
  • Device: DIL18 (Package: DIL18)
  • Device: DIL18S (Package: SOCKET-18)
  • Device: DIL20 (Package: DIL20)
  • Device: DIL20S (Package: SOCKET-20)
  • Device: DIL22-3 (Package: DIL22-3)
  • Device: DIL22-4 (Package: DIL22-4)
  • Device: DIL22S-3 (Package: SOCKET-22S)
  • Device: DIL24-3 (Package: DIL24-3)
  • Device: DIL24-4 (Package: DIL24-4)
  • Device: DIL24-6 (Package: DIL24-6)
  • Device: DIL24-9 (Package: DIL24-9)
  • Device: DIL28 (Package: DIL28-6)
  • Device: DIL28-3 (Package: DIL28-3)
  • Device: DIL28-4 (Package: DIL28-4)
  • Device: DIL32 (Package: DIL32)
  • Device: DIL40 (Package: DIL40)
  • Device: DIL42 (Package: DIL42)
  • Device: DIL48 (Package: DIL48)
  • Device: DIL64 (Package: DIL64)
  • Device: DIL64YL (Package: DIL64Y)
  • Device: DIL68 (Package: DIL68)
  • Device: DIODE_E-DO35-7 (Package: DIODE_DO35-7)
  • Device: INDUCTOR_B82111 (Package: SUKW1-30)
  • Device: INDUCTOR_ED26 (Package: ED26)
  • Device: IRF640H (Package: TO220)
  • Device: IRF640V (Package: TO220BV)
  • Device: IRF9640H (Package: TO220)
  • Device: IRF9640V (Package: TO220BV)
  • Device: LM317TH (Package: 317TL)
  • Device: LM317TV (Package: 317TS)
  • Device: LM337TH (Package: 337TL)
  • Device: LM337TV (Package: 337TS)
  • Device: MJ2955 (Package: TO3)
  • Device: R-EU_0207/10 (Package: 0207/10)
  • Device: R-EU_0309/12 (Package: 0309/12)
  • Device: R-EU_0309/V (Package: 0309V)
  • Device: SCHOTTKY-DIODEAG (Package: AG)
  • Device: SCHOTTKY-DIODEDO35-7 (Package: DO35-7)
  • Device: SFH482 (Package: SFH482)
  • Device: TL071P (Package: DIL08)
  • Device: TL074P (Package: DIL14)
  • Device: TPPAD1-13 (Package: P1-13)
  • Device: TRIMPOTLI10 (Package: LI10)
  • Device: TRIMPOTST10 (Package: ST10)
  • Device: ZENER (Package: DO35Z10)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

DevPkg1.png
Har gjort ett ULP för att lista biblioteksinnehåll och gallra ut oanvända fotavtryck. Är inte helt klart ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:
  1. BDX33 variant borttagen, Eagle gör visst separata devices (symbol + package) för varje fotavtryck/package och man måste radera varianten som skall bort på båda verkar det som. Jag visste inte det och såg inte efter ordentligt, tog därför bara bort B-varianten på den horisontella kombinationen men nu är det ordnat.
  2. Motstånd tillagt, R-EU_0207/10
  3. LM3x7 positiv och negativ finns nu i både vertikal och horisontell modell
  4. Chansade lite och lade till CPOL-EUE15-6AXIAL, ungefär halva E30-10
Det här är så bra att jag nästan vill gråta!

Slut på anmärkningar.

Stort tack!

MVH/Roger
PS
Hur många "device" är det (orkar inte räkna)? Klarar jag mig under dom utlovade max 50?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag först kom jag på ett par tillägg du eventuellt skulle kunna göra om du vill:

1) DIL4/DIL4-6
respektive
2) DIL6/DIL6-6

Där båda alltså är 600 mil (dom som redan finns är på 300mil).

Detta vore bra för att på sikt kan jag då kasta alla DIL utom DIL4/DIL6 med vilka man kan bygga vilken DIL som helst.

Det tycks dock finnas DIL-4 (400mil) och DIL-9 (900mil) också men dessa betraktar jag som så ovanliga att de inte är aktuella.

Sen slog det mig en annan sak angående kapslar och symboler, detta har jag:
3) TO3: FET, BJT (Darlington saknas)
4) TO220: FET, BJT, Darlington
5) TO126: BJT (FET och Darlington saknas)
6) TO92: FET, JFET, BJT, Darlington

Ur stående fotavtryckssynvinkel kan man faktiskt slå ihop 4&5 dvs både TO220 och TO126 är kompletta och en Darlington TO3, ja det är ju egentligen bara att skriva Darlington i schemat.

Fotavtrycksmässigt är alltså mitt bibliotek komplett vad gäller hålmonterade transistorer (egentligen räcker ju ett fotavtryck per kapseltyp).

Schemamässigt finns det dock lite mer att önska men jag vill inte önska nåt mer jag bara säger det att när jag låg i sängen räknade jag ut att antalet permutationer av BCE blir 3-fakultet dvs sex så ur ett "snyggt" schema-perspektiv skulle jag behöva 6st olika benkonfigurationer per kapsel (och typ dvs NPN, PNP osv), det skenar iväg i antal!

MEN det finns inget som säger att ur ren kretskortskonstruktionssynvinkel måste man ha alla benkonfigurationer rätt, det som är viktigast är att man har rätt footprint sen kan man trixa med schemat som man behöver (där t.ex emittern hos en NPN BJT kanske går till plus bara för att sån är benkonfigurationen hos den trissa man nyttjar med den bibliotekstrissa man har).

Personligen ser jag ingasomhelst problem med detta, det är bara skojigt att klura lite, vad som däremot kanske är lite tråkigt är när man försöker dela med sig av sina scheman...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Att bygga stora DIL-kretsar av små låter mycket tidskrävande, är det inte enklare att sätta ut två rader med pin-headers parallellt? Att ha ett separat bibliotek tror jag fortfarande är mest rationellt.

Jag kan göra en generell PNP och en NPN med de fyra olika kapslarna och alla benkombinationer på varje om du vill, att klicka ihop kontaktordningen går snabbt. För att hålla reda på dem föreslår jag att variant-namnen blir benordningen.

JFET/MOSFET och Darlington borde gå att göra på samma sätt.

Om man inför både NAME (ex. Q1) och VALUE (ex. BC546) etiketter som på IC-kretsar kanske de kan användas för att sätta ut vilken variant det skall vara, skall se om det går på transistorer eller om man måste kalla dem något annat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Att bygga stora DIL-kretsar av små låter mycket tidskrävande, är det inte enklare att sätta ut två rader med pin-headers parallellt? Att ha ett separat bibliotek tror jag fortfarande är mest rationellt.
Jag föredrar nog ändå DIL4 respektive DIL6 fast visst, PH2 & PH3 funkar också men i inget av fallen kommer man ifrån att pinnarna måste numreras om, jag gillar det alltså som det är men du kan gärna få lägga till PH2 och PH3 om du vill för då är ju faktiskt problemet löst (pga snap-gridden om 100 mil), galant lösning egentligen för det är nästan så att hela mitt DIL-bibliotek går bort!
Jag kan göra en generell PNP och en NPN med de fyra olika kapslarna och alla benkombinationer på varje om du vill, att klicka ihop kontaktordningen går snabbt. För att hålla reda på dem föreslår jag att variant-namnen blir benordningen.

JFET/MOSFET och Darlington borde gå att göra på samma sätt.
Låter verkligen inte dumt men jag tror jag är nöjd, ska dock lura lite på vad du säger samtidigt som jag instämmer i ditt förslag angående variant-namnen.
Om man inför både NAME (ex. Q1) och VALUE (ex. BC546) etiketter som på IC-kretsar kanske de kan användas för att sätta ut vilken variant det skall vara, skall se om det går på transistorer eller om man måste kalla dem något annat.
Ingen dum ide', låter mycket bra.

Men vad tycker du egentligen om "mitt" bibliotek?

Tycker du att alla permutationer av ben hos BJT/MOS/JFET/DARLINGTON är värt allt jobb?

Att ha dessa varianter var å andra sidan lite av min ursprungliga tanke, jag bara tyckte det var lättare att bara ha ett fotavtryck för kapseltypen, nämna faktiska value (BC546 osv) för dig och permutera benen i form av konstigt kopplade trissor i schemat om just min trissa hade annan benkonfiguration, detta var min plan.

Men glöm inte att jag fortfarande caddar (och vill cadda) i paint och där är allt rättvänt och där finns alla värden, sch ger sedan mest name (R1 osv), det är det sch gör för mig (annars blir det lite knöligt att veta vilken komponent som ska sitta var på brd samtidigt som jag strävat och strävar efter att skapa "flödesriktiga" scheman för att bl.a underlätta just detta).

Nu spekulerar jag bara för du inspirerar, vi kanske skulle skippa hela nuvarande transistor-delen av biblioteket och istället införa typer med biblioteksnamn (value) modell:
TO220V/NPN/BCE
TO220V/NPN/BEC
TO220V/NPN/EBC
TO220V/NPN/CBE
TO220V/NPN/ECB
TO220V/NPN/CEB
---
TO220V/PNP/BCE
TO220V/PNP/BEC
TO220V/PNP/EBC
TO220V/PNP/CBE
TO220V/PNP/ECB
TO220V/PNP/CEB
---
TO220V/PNP-D/BCE
TO220V/PNP-D/BEC
TO220V/PNP-D/EBC
TO220V/PNP-D/CBE
TO220V/PNP-D/ECB
TO220V/PNP-D/CEB
---
TO220H/NPN/BCE
TO220H/NPN/BEC
osv

Här börjar jag starkt känna att H-varianter inte behövs, i enbart en av mina 24 konstruktioner har jag använt en H-variant (det var faktiskt inte ens en trissa utan en regulator) och den går lätt att fixa på annat sätt (nu slår det mig dock, jag saknar faktiskt "Mount-Hole4.1" som komponent, brukade ofta glömma dom i mina konstruktioner så det kan du få lägga till om du vill).

Om du vill göra nåt brutalt (jag har ju redan fått din senaste fil som jag är mycket nöjd med) så tycker jag du tar bort alla H-transistorer och skapar generella V-transistorer enligt din plan och eventuellt enligt min mall ovan.

MVH/Roger
PS
Tre åtgärder eventuellt då:
1) PH2 & PH3 (Pin-Header, nästan så att TP funkar lika bra)
2) Mount-Hole4.1 (krävs för att kunna "göra" fästhål i korten, miss av mig)
3) Bort med alla H-trissor, permutera samtliga ben hos kapslarna och ge namn som indikerar ben-konfiguration t.ex TO220V/NPN/BCE

Gör gärna förändringen i två steg, ändra mitt senaste bibliotek med främst 2) men gärna också 1), gör sedan ett helt nytt bibliotek modell 3). Enklast är kanske att du först skapar ett nytt rk1 och sedan ett rk2.

Hoppas jag inte ber dig om för mycket.

Value för trissorna skulle kunna vara:
Kapsel/NPN/BCE
Kapsel/NPN-D/BCE
Kapsel/N-FET/GDS
Kapsel/N-JFET/GDS

Täcker alltså BJT/Darlington/FET/JFET.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, jag förstår att det blev för mycket för dig swesysmgr :)

Ett par sista önskemål för rk1 sen ska jag hålla käften för all framtid, det lovar jag.

1) Mount-hole4.1 (vet inte riktigt vilket bibliotek men det är bara att söka på det, inte helt nödvändigt för jag kan ju faktiskt nyttja liggande TO126 eller nåt, dock får jag då tre bonus-hål varje gång :D )
2) PH2&3 (alltså, 2-poliga respektive 3-poliga pinheaders av nån valfri typ, vill gärna ha det för då kan jag bygga mina IC både på höjden och på tvären precis som jag vill ha det, rör bara inte ordinarie DIL-bibliotek för jag vill leka med denna tanke först).

Hoppas du orkar göra det här sista åt mig.

MVH/Roger
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av cjonash »

Hur har det gått med beställningen från Kina? Har du fått någon feedback och/eller leveranstid?

Jag hoppas att vi får se resultatet - jag är lite nyfiken på vilken kvalité korten håller, och hur lång leveranstid de har.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tackar som frågar!

Kinesen annonserade i förrgår att korten precis var på väg att skickas.

Jag avvaktar med spänning, under tiden har jag tänkt ut hur jag kommer nyttja 8 av konstruktionerna i ett racksystem, du kan ju kolla här (försöker dirigera dig rätt till det mest intressanta trots att jag suger på datorer, men jag tror jag vet hur man gör :) ): http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1311726

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 1) Mount-hole4.1 (vet inte riktigt vilket bibliotek men det är bara att söka på det, inte helt nödvändigt för jag kan ju faktiskt nyttja liggande TO126 eller nåt, dock får jag då tre bonus-hål varje gång :D )
2) PH2&3 (alltså, 2-poliga respektive 3-poliga pinheaders av nån valfri typ, vill gärna ha det för då kan jag bygga mina IC både på höjden och på tvären precis som jag vill ha det, rör bara inte ordinarie DIL-bibliotek för jag vill leka med denna tanke först).
Har lagt till dessa nu, skall titta på generic-transistorerna med alla tänkbara benkombinationer ovan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, swesysmgr!

Ta det lugnt, det är ingen brådska.

Jag var bara rädd för att jag hade lassat på dig för mycket jobb.

MVH/Roger
PS
Mina Kina-kort har kommit :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Säg inte ingen brådska, då blir det aldrig klart :)

Jag har gjort en gigantisk NPN-variant nu som förhoppningsvis innehåller alla benordnings- och kapslingskombinationer.

För mig känns den lite ohanterlig men är det detta du vill ha då tror jag det skall gå rätt snabbt att göra även PNP, Darlington och JFET/MOSFET varianter genom att kopiera och redigera i biblioteksfilen och ersätta B,C,E med G,D,S och motsvarande.

Att benordningen är omvänd på TO92A (hålen i triangel) är för att jag kopierade en befintlig modell som var ritad så.

Några hopplösa varianter kanske kan strykas också, JFET i TO-3, TO220 och TO126 t.ex.?
npn-gigantum1.PNG
npn-gigantum2.PNG
npn-gigantum3.PNG
npn-gigantum4.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar