Kina-beställning nästa (PCB)

danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

45kr per kort för dina designer låter dyrt... Det jag håller på med just nu räknas ligga på runt 20kr/kort och då är det rellativt mycket skit på dem ändå. Visst så är dom något mindre...

Men får tilläggas att jag inte gjort det innan så mitt pris kan vara galet med men det är det priset jag fått när jag kontaktat diverse så här långt. Mitt kort är 10*10cm och 2 lager.

/D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: En mer praktisk lista på mitt bibliotek är följande (och den får du gärna generera):
1) con-ptr500/AK500/2 (Plint 2P)
2) con-ptr500/AK500/3 (Plint 3P)
3) testpad/TP/TPPAD1-13
4) TO3-2N3055
5) TO3-2N2955
6) TO3-2SK175
7) TO3-2SJ55
8. TO220-BDX33
9) TO220-BDX34
10) TO220-BD911
11) TO220-BD912
12) TO220-IRF640
13) TO220-IRF9640
13) TO126-BD139
14) TO126-BD140
15) TO92-BC546B
16) TO92-BC556B
17) TO92-BC517
18) TO92-BC516
19) TO92-BF245A
20) ic-package.lbr
21) resistor/R-EU/R-EU 0309/12
22) resistor/R-EU/R-EU 0207/V
23) Kondensator: rcl/C-EU/C-EU075-032X103
24) Kondensator Rad: rcl/CPOL-EU/CPOL-EUE5-10,5
25) Kondensator Rad: rcl/CPOL-EU/CPOL-EUE10-20
26) Kondensator Axiell: rcl/ CPOL-EU/CPOL-EUE30-10AXIAL
Bifogar en första version där jag bara kopierat in det jag hittade i standardbiblioteken och kapat bort de kondensator- och resistorvarianter du inte ville ha genom att redigera library-filen med en texteditor.

Följande hittade jag inte, vet du om de finns eller skall jag sätta ihop dem?
  • 5) TO3-2N2955 Saknas?-kan heta MJE2955 eller MJ2955 också
    6) TO3-2SK175 Saknas?-om du kan hitta en TO3 N-MOS så duger vilken som helst, gärna samma GDS
    7) TO3-2SJ55 Saknas?-välj komplementären till ovan
    8) TO220-BDX33 Saknas?-konstigt att du hittade dess komplemantär, godtyckliga komplementära duger, gärna samma BCE.

    10) TO220-BD911 Saknas?-ta nån TO220 singel-BJT bara, inte så noga, gärna samma BCE dock.
    11) TO220-BD912 Saknas?-välj komplementären
    12) TO220-IRF640 Saknas?-ta nån TO220 N-MOS bara, gärna samma GDS
    13) TO220-IRF9640 Saknas?-välj komplementären
Fasen, jag hann inte :)

Jag kom på på bussen idag att jag behöver dessa också (svårt att bara leverera vad man vill ha när nån så trevlig och hjälpsam person som du plötsligt säger att han kan fixa det)

Detta är dock genomtänkt:
27) eagle-ltspice/DIODE_E-DO35-7 (du får gärna ta bort dom "rosa" siffrorna, Eagle's enda diodsymbol som duger till nåt)
28) Zener-liggande, finns inte i min Eagle
29) Schottky-liggande, finns inte i min Eagle
30) Regulator: v-reg/78XXS
31) Regulator: v-reg/79XXS
32) Regulator: v-reg/LM317TS
33) led/SFH482
34) Solenoid: inductors/B82111
35) Toroid: inductors/ED26

MVH/Roger
PS
Observera mina anmärkningar ovan.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

1N5333 är väl en liggande zener?
diameter 3.5 mm, horizontal, grid 15.24 mm
Duger den eller vill du ha annat hålavstånd?

Peka gärna ut exakt vilken komponents schemasymbol som skall paras med exakt vilken komponents fotavtryck till kortet, då går det snabbt och enkelt att para ihop dem.

Ju bättre kravfångst desto nöjdare kommer du att bli med resultatet :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:1N5333 är väl en liggande zener?
diameter 3.5 mm, horizontal, grid 15.24 mm
Duger den eller vill du ha annat hålavstånd?
Om det inte är några problem gör den gärna 10mm istället och kalla den gärna för Zener.
Peka gärna ut exakt vilken komponents schemasymbol som skall paras med exakt vilken komponents fotavtryck till kortet, då går det snabbt och enkelt att para ihop dem.

Ju bättre kravfångst desto nöjdare kommer du att bli med resultatet :)
Nu ska vi se, jag förstår nog inte riktigt vad du menar men jag chansar:

Du hade problem med dessa:
5) TO3-2N2955 Saknas?-heter tydligen MJ2955
6) TO3-2SK175 Saknas?
7) TO3-2SJ55 Saknas?
8. TO220-BDX33 Saknas?
10) TO220-BD911 Saknas?
11) TO220-BD912 Saknas?
12) TO220-IRF640 Saknas?
13) TO220-IRF9640 Saknas?

MJ2955 är PNP-varianten av 2N3055 som du redan tycks ha hittat, trissan har alltså samma fotavtryck samtidigt som godtycklig schemasymbol för en PNP-trissa kan användas t.ex BC556B ovan, konfigurationen är 123=BEC när trissan är uppochner och pinnarna över mitten.

Hittade förresten N/P-JFET nu när jag letar åt dig (spara BF245 och adda gärna dessa två bara):
transistor-fet/2N3819 (N-ch JFET)
transistor-fet/2N3820 (P-Ch JFET)

Jag hittar inga power-fet i TO3 så vi får improvisera lite:
Fotavtryck är 2N3055 som du redan hittat, schemasymbol är:
2SK175: IRF740
2SJ55: IRF9530
Nu ska vi bara bestämma GDS, kollar i datablad...om du håller den uppocher så att benen är över mitten så har du 123 som GDS.

BDX33 är NPN-varianten av BDX34 som du redan tycks ha hittat, schemasymbolen kan få vara BC517, fotavtryck som BDX34 inklusive pinnar.

BD911 är NPN, fotavtryck är som BDX34, schemasymbol är som BC546B, pinnarna är BCE
BD912 är PNP, fotavtryck är som BDX34, schemasymbol är som BC556B, pinnarna är BCE

Du kan kopiera både fotavtryck, schemasymbol och pinnar för följande trissor enligt:
transistor-power/IRF740=>IRF640 (N-Ch)
transistor-power/IRF9530=>IRF9640 (P-Ch)

Mycket roligt att du vill hjälpa mig med det här, kommer gilla Eagle ännu mer efter det här :)

MVH/Roger
PS
Dom här skulle jag förresten vilja ha också (sen blir det nog inga fler tillägg):
transistor-small-signal/BS170 (N-Ch MOS)
transistor-small-signal/BS250 (P-Ch MOS)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gjorde nu nåt som resulterade i ett helt osannolikt resultat (vad jag har förstått på kunnigt folk):

Jag öppnade min KFG_B&W_brd.png i MS Paint sen printade jag ut det.

Ut kom en bild som är EXAKT 80X100mm, dvs det finns ingensomhelst skalfaktor mellan Eagle och pappret!

Detta är mycket roligt för det innebär att jag tom kan sammanfoga två halva EU-konstruktioner på ett och samma OH, exponera, framkalla och etsa.

Kan Ni fatta hur bra detta blev?

Återstår "bara" att bestämma sig, jag lutar åt att låta kinesen göra alla dessa konstruktioner som jag själv kan göra åt mig och sedan skjuta på de mera komplexa på framtiden.

Men detta är i så fall inte det smartaste eller det billigaste valet, det smartaste hade varit att låta kinesen producera dom typ 8 kort jag INTE kan producera själv och producera resten själv.

Just nu vet jag inte hur jag vill göra, det enda jag vet är att jag gillar de enklare konstruktionerna bäst.

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

Gött!

Själv lägger jag de som går i fräsen. Funkar på allt utom det som är extremt smått :)

Ska in med ett kort i fräsen i helgen som det ser ut....
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av newbadboy »

1 Diptrace är skitbra!
2 I affärer finns inte heder, såvida det inte är mellan privatpersoner!
3 Varför blir RogerK8's trådar alltid långa och utan några konkreta slutsatser? Det bara går runt och runt som politik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig (här kommer lite av ett avslut, newbadboy)

Jag köper mina utvalda 17 konstruktioner och då tio kort av varje.

Jag köper dessa enklare 17 konstruktioner för dom är helt enkelt roligast, alla de andra 7 kräver nämligen UNO-programmering vilket jag suger på men skulle vilja lära mig nån dag.

Detta val är således både dummast och dyrast men roligast, jag tänker satsa på det.

Sen har Ni ju så trevligt gjort mig uppmärksam på att typ 45:- per kort inte är världens billigaste, nån redovisade nyligen ett totalpris på runt 30:- per kort "i handen" och jag har "ex works+shipping" att ta hänsyn till.

Min tanke är nu att jag föreslår $800 för alltihop inklusive "works" och "shipping".

800/17*10=470:-/design=47:-/kort

MVH/Roger
PS
Eftersom han offererat $45/design så blir det runt 350:- jag ger honom för "works" och "shipping", det måste räcka.

Jag avvaktar några timmar innan jag skickar ordern, detta för att jag önskar höra vad Ni säger :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Borre »

Itead.cc (som jag i princip alltid anlitar) ger dig 10st 100x100mm kort för $19.9USD (idag ~176kr) eller $14.9 för 50x100m plus frakt, normalt kring $4 för en uppsättning.

För 17st designer a 10st 100x100mm ger en summa på $338/3040kr plus TNT Express-frakt för $51/460kr, totalt $389 / 3500kr för 170st kort, 20.5kr per kort.
Mindre än halva priset alltså.
Klarar någon design sig på 50x100mm blir summan än lägre.

Men om du nu absolut vill anlita kinesen så be han använda Itead och ge han en summa för det.. :roll:

Förresten, antar du räknar med risken att det fastnar i tullen, och du åker på att betala moms (+25%) osv.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av cjonash »

Om du tänker skicka iväg beställningen utan att själv göra DRC och manuell kontroll av korten, så se åtminstone till att din leverantör gör det. Så att han inte använder en underleverantör som "tvingar" igenom korten även om de inte är korrekta.

Flera av de stora tillverkarna som har onlineförsäljning, misstänker jag kollar korten så att de är tillverkningsbara. Men jag skulle inte lita på det, och framför allt inte om jag inte vet vem den faktiske tillverkaren är.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Borre!

Mindre än halva priset :humm:

Mitt sparkapital är snart slut så att slänga ut 4000:- extra på nåt jag inte behöver slänga ut 4000 på är väl vad man kan kalla som ren dumhet :)

Itead säger du, ja en gång i tiden gav du mig tacksamt nog en job-fil som heter så och som jag skapat precis alla Gerber med.

Itead.cc, är det italierare?...googlar...ser inte vart dom huserar men antar cc står för Italien.

Mina kort är 80X100 dom flesta, blir det en komplikation?

Nu vet jag inte hur jag vill göra igen :(

MVH/Roger
PS
Stort tack för den här informationen, om jag får ordning på det här så räcker inte en lyxlunch som kompensation!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Om du tänker skicka iväg beställningen utan att själv göra DRC och manuell kontroll av korten, så se åtminstone till att din leverantör gör det. Så att han inte använder en underleverantör som "tvingar" igenom korten även om de inte är korrekta.
Jag har konsekvent gjort både ERC (sch?) och DRC (brd?) på alla mina kort när jag byggt dom, men iom att man är människa så har man tydligen missat det nån gång.
Flera av de stora tillverkarna som har onlineförsäljning, misstänker jag kollar korten så att de är tillverkningsbara. Men jag skulle inte lita på det, och framför allt inte om jag inte vet vem den faktiske tillverkaren är.
Känns inte som nåt problem (se ovan).

MVH/Roger
PS
Eftersom jag på lång sikt avser få de andra 7 korten producerade också och speciellt ett (KSS_R) tydligen har ett allvarligt autoroutat fel så kommer jag korrigera det. Min design KJA har också ett litet fel i sig, jag har missat förbinda två stift i en plint men denna plint går lustigt nog inte nånstans, den kopplar bara ihop två tampar från 2st seriekopplade 9V acckar så jag tänker inte ens göra nåt åt det ty antingen kan man naja ihop tamparna och fixera dom i ena hålet eller också kan man patcha dit en trådstump.

Det är samma med övriga eventuella fel, dom går att patcha, det råder inga tvoivel om det även om man kanske måste nyttja skalpell, jag är mycket säker på att nåt så katastrofalt fel att kortet inte går att rädda, det har jag inte gjort.

Jag anser dessutom patchning vara enklare än att göra om konstruktionen i Eagle för det innebär bara att en massa nya filer skapas som jag dessutom har på tre olika ställen på datorn (Eagle-mappen, projekt-mappen och Denfu-mappen) så minsta lilla ändring innebär att filer på tre olika ställen måste bytas ut, jag tycker faktiskt att det här med att inte kunna synkronisera mappar är en mycket dålig egenskap hos Windows, samtidigt går namnet att återanvända bara man skapar en ny mapp men jag föredrar synkronisering mer.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av pstrand »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen vad krångligt det där var då :D

Arduino använder det vet jag och av skräp-artikeln på Wikipedia tycker jag mig förstå att cc står för "Creative Commons".

MVH/Roger
PS
Begriper mig inte på dagens sajt-makare, varför kan man inte på ett enkelt sätt få reda på vart företaget huserar och en dito mejladress, varför har sådan VETTIG information blivit så passe' och ointressant idag? Det viktigaste tycks vara att ha en så flashig och modern sida som möjligt men information som man verkligen behöver rent elementärt, den lyser med sin frånvaro.

Internet blir bara sämre och sämre!
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Borre »

På varenda sida hos itead.cc finns den här länken:
https://www.itead.cc/about-itead

Jag ser inte ens vad det ska vara att fundera på. Fix något sätt att betala, gör ett konto hos itead och lägg varorna i korgen, betala och ladda upp gerberfilerna för varje design, vänta på korten...
Skriv svar