Kina-beställning nästa (PCB)

Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Borre »

När får vi se bilder på korten då, om dessa nu kommit?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Säg inte ingen brådska, då blir det aldrig klart :)

Jag har gjort en gigantisk NPN-variant nu som förhoppningsvis innehåller alla benordnings- och kapslingskombinationer.

För mig känns den lite ohanterlig men är det detta du vill ha då tror jag det skall gå rätt snabbt att göra även PNP, Darlington och JFET/MOSFET varianter genom att kopiera och redigera i biblioteksfilen och ersätta B,C,E med G,D,S och motsvarande.

Att benordningen är omvänd på TO92A (hålen i triangel) är för att jag kopierade en befintlig modell som var ritad så.

Några hopplösa varianter kanske kan strykas också, JFET i TO-3, TO220 och TO126 t.ex.?
Hej swesysmgr!

Mycket trevligt det här men av nån anledning lyssnar du inte riktigt ;)

Jag sa nämligen senast att jag inte vill ha några liggande transistorer för jag kommer aldrig använda några så ta gärna bort dom är du snäll (i alla fall ur detta ben-permuterade bibliotek).

Sen ser jag i din fina sista bild att TO92A kan tas bort för TO92 (utan suffix) är dels både mer allmän och faktiskt lättare att komma åt att löda.

De "hopplösa" varianterna du nämner såsom JFET i TO3, TO220 och TO126 kan mycket riktigt strykas, endast TO92 aktuellt.

Vad du sen gärna kan få göra nu är kompletta "ben-permutationer" för PNP, JFET (endast TO92), MOS och Darlington.

Du har alla symboler i rk1.

MVH/Roger
PS
Ett annat namn på "ben-permutationer" verkar vara vad du har kallat "generic" men det handlar i vilket fall som helst om det bibliotek du bygger just nu modell NPN med olika ben-konfigurationer, bara för att vara övertydlig alltså :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:När får vi se bilder på korten då, om dessa nu kommit?
En vän har dom, han bor i Västra Frölunda, kollektivtrafiken dit suger, sist fick jag sitta på centralen och vänta i 25 minuter på bussen och eftersom dom bara går en gång i halvtimmen så kan det bli lika jävligt åt andra hållet (brukar dock försöka memorera turlistan som går rätt bra ty samma absoluta klockslag, i regel) så jag har ingen riktig lust att ta mig dit förrän om typ två veckor när jag samlat lust och kraft :D

Fast visst är jag mycket intresserad över hur dom blev men samtidigt håller jag på och bygger mitt racksystem med åtta enheter/kort som är ganska långt ifrån klart och jag vill lite ha det färdigplanerat innan jag tar mig till VF, finns ju ingen riktig vits att sitta och stirra på ett gäng fina kort om man inte riktigt kan installera dom, tänker jag.

Fast visst, man kan prototypbygga på labbänk också och det är väl kanske så man gör.

MVH/Roger
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Borre »

Äh kom igen, lite får du väl offra dig :p
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av l2t »

Lite bilder kan han väl fixa fram :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har dock en produktion av en design (10 kort) från förra året som samma kines gjort, duger det att förhandsvisa dom?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:Jag sa nämligen senast att jag inte vill ha några liggande transistorer för jag kommer aldrig använda några så ta gärna bort dom är du snäll (i alla fall ur detta ben-permuterade bibliotek).
Det bar emot lite att ta bort sådant jag jobbat med att lägga till men jag lyssnar, nu är de horisontella (liggande) varianterna borta från stabbar och transistorer.
rogerk8 skrev:Sen ser jag i din fina sista bild att TO92A kan tas bort för TO92 (utan suffix) är dels både mer allmän och faktiskt lättare att komma åt att löda.
Ok jag tog bort den, enbart TO92 med tre hål på raken är kvar.
rogerk8 skrev:De "hopplösa" varianterna du nämner såsom JFET i TO3, TO220 och TO126 kan mycket riktigt strykas, endast TO92 aktuellt.
Enbart TO92 standard för JFET.

Tillagt är generiska kombinationer JFETN, JFETP, MOSFETN, MOSFETP, PNP samt PNPDAR och NPNDAR.
jfet1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: En vän har dom, han bor i Västra Frölunda, kollektivtrafiken dit suger, sist fick jag sitta på centralen och vänta i 25 minuter på bussen och eftersom dom bara går en gång i halvtimmen så kan det bli lika jävligt åt andra hållet (brukar dock försöka memorera turlistan som går rätt bra ty samma absoluta klockslag, i regel) så jag har ingen riktig lust att ta mig dit förrän om typ två veckor när jag samlat lust och kraft :D
25 minuter är väl inte så farligt i den Göteborgska kollektivtrafiken, pröva att cykla, brukar bli bra tidsbesparingar inklusive gångtrafik till och från hållplatsen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Det bar emot lite att ta bort sådant jag jobbat med att lägga till men jag lyssnar, nu är de horisontella (liggande) varianterna borta från stabbar och transistorer.
Sorry :)
Tillagt är generiska kombinationer JFETN, JFETP, MOSFETN, MOSFETP, PNP samt PNPDAR och NPNDAR.
Det här är så bra att jag börjar lipa :)

Plötsligt ser jag att du bor i Göteborg.

Får jag lov att bjuda på några bärs nån dag?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu försökt hitta anmärkningar på det du så snällt gjort.

Och jag hittar inga :)

En fundering är dock om man kanske skulle gruppera ihop alla generic genom att namnge dom som typ Transistor_NPN, Transistor_JFETN istället för bara NPN och JFETN så att alla generic hamnar i en enda klump, vad tror du om det?

Nu behöver man dock bara tänka "JFETN" och leta efter det i listan men jag tycker nog det är trevligare om liknande komponenter är grupperade.

Sen undrar jag hur jag vet hur t.ex JFETN-TO92-DGS faktiskt är kopplad?

Om man jämför symbol och fotavtryck i ADD så ser jag ju bara GDS respektive 123 men inte hur benen faktiskt är kopplade, fast jag litar på dig i det avseendet även om det hade varit roligt att kunna se om det är rätt eller fel.

En annan sak som småirriterar mig är att MJ2955 hamnar så långt ner i listan, en tanke är att döpa om den till !MJ2955, då hamnar den nämligen överst och ihop med de andra trissorna, snacka om petitesser :D

Slutligen kan jag inte annat än att tycka att det där DIL-biblioteket är irriterande mitt i synfältet, hade biblioteket/mappen hetat "DIL" så hade jag föreslagit "ZDIL" för att flytta det allra längst ner men nu är det tydligen inte så lätt, lite lustigt är att DIL-biblioteket heter ic-package.lbr i original och där tror jag man kan kan trycka på "plus/minus" för att expandera/komprimera det.

Observera att detta bara är tankar som jag således inte vill att du implementerar just nu i alla fall, är mest nyfiken på hur du tänker kring mina tankar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

  • Alla DIL-komponenter har fått prefixet Z_ och heter nu Z_DILnn för att hamna längst ner i listan
  • Alla generiska transistorer har fått prefixet G_ t.ex. G_PNP och lite ändrade namn för att placeras tillsammans i listan
För att verifiera benordningen på de generiska transistorerna kan du antingen titta i biblioteket hur de är kopplade eller sätta ut testpinnar i schemat med lätt härledda namn och sedan titta i board-läget att de hamnar i samma ordning som i transistorns namn. Exempel för G_NJFET nedan.
pinordning_njfet.png
pintest_njfet_sch.png
pintest_njfetn_brd.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Kanonbra, swesysmgr!

Stort tack!

Jag gillar verkligen hur det blev inklusive att du dels gav de generiska trissorna ett kortare och mer logiskt namn än vad jag föreslog men också att du la ner jobb på att byta namn på alla DIL så att de hamnar sist i listan.

Slutligen gillade jag ditt sätt att testa G-trissornas förbindelser, rätt smart får jag säga att bara sätta TP på benen och sedan kolla i board, gillar verkligen det tipset för det är enkelt och begripligt.

Så nu har jag inga fler anmärkningar.

Dock vill jag förtydliga en sak, när jag först tänkte på ett eget bibliotek hade jag inga tankar alls på liggande trissor, dom kändes helt överflödiga för mig och dom känns faktiskt fortfarande överflödiga för mig om det inte vore för den ytterst sällsynta applikationen att man vill fixera dom i en kylfläns, men såhär har jag då tänkt lösa detta sällsynta fall:

Jag tar en av mina vertikala G-komponenter, beräknar lite space från benen till hålet och nyttjar mitt enda monteringshål (Mount-Hole4.1), det är ju faktiskt inte svårare än så och lite påminner detta om hur jag tänker mig bygga DIL mha främst Pin Headers som du så tacksamt lärt mig.

Jag bygger liksom komponenterna och det är ju egentligen tanken med alltihop även om G-biblioteket är extra tacksamt för det innebär att jag alltid kan få till ett relevant schema för trissor (förutom RLC) där dock schemat kommer bli lidande för i princip alla IC utom standard OP och HC14, med det gör ingenting i min bok för man kan enkelt hålla koll på vad det är för speciell krets man för tillfället nyttjar och mappa dess benkonfiguration mot databladet, jag skulle tom vilja hävda att mitt sätt många gånger är bättre än att ha aktuell t.ex logikkrets's symbol för jag kan redan i schemat se hur kretsen och dess ben kommer kopplas in i brd.

MVHH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag börjat tänka lite mer på vårt fina bibliotek.

Ett pyttelitet orosmoln, vilken håldiameter har min TP?

Jag tycker mig mäta 1,44mm men jag är osäker.

TP måste ha >1mm ty jag avser bygga fotavtryck för bl.a pottar med den.

TP heter: TPPAD1-13

Sen skulle jag vilja be dig göra några strukturella förändringar:
1) Sätt ett T_ före alla numeriska transistorer (BC546B osv)
2) Sätt ett O_ före båda OP (då sorteras dom ju under OP och inte "LM")
3) Sätt ett D_ före alla dioder inklusive Zener, Schottky, Std och LED dvs i mitt fall SFH482 (vem fan kommer ihåg det? :) )
4) Sätt ett R_ före alla regulatorer

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Är detta ungefär vad du vill ha?

Kod: Markera allt

RENAME 2N3055.dev	T_2N3055.dev
RENAME 2N3819.dev	T_2N3819.dev
RENAME 2N3820.dev	T_2N3820.dev
RENAME 2SJ55.dev	T_2SJ55.dev
RENAME 2SK175.dev	T_2SK175.dev
RENAME 78XXS.dev		T_78XX.dev
RENAME 79XXS.dev		T_79XX.dev
RENAME BC516.dev	T_BC516.dev
RENAME BC517.dev	T_BC517.dev
RENAME BC546*.dev	T_BC546*.dev
RENAME BC556*.dev	T_BC556*.dev
RENAME BD139*.dev	T_BD139*.dev
RENAME BD140.dev	T_BD140.dev
RENAME BD911.dev	T_BD911.dev
RENAME BD912.dev	T_BD912.dev
RENAME BDX33*.dev	T_BDX33*.dev
RENAME BDX34.dev	T_BDX34.dev
RENAME BF245.dev	T_BF245.dev
RENAME BS170.dev	T_BS170.dev
RENAME BS250.dev	T_BS250.dev
RENAME IRF640.dev	T_IRF640.dev
RENAME IRF9640.dev	T_IRF9640.dev
RENAME LM317T.dev	T_LM317T.dev
RENAME LM337T.dev	T_LM337T.dev
RENAME MJ2955.dev	T_MJ2955.dev
RENAME SCHOTTKY-DIODE.dev	T_SCHOTTKY-DIODE.dev
RENAME SFH482.dev	T_SFH482.dev
RENAME TL071.dev	T_TL071.dev
RENAME TL074.dev	T_TL074.dev
RENAME ZENER.dev	T_ZENER.dev
Öppna biblioteket med File -> Open Library i Eagles kontrollpanel och kör .scr filen i bibliotekets fönster med File -> Execute script.

Det går även bra att ge kommandona ett och ett i kommandoraden längst upp under menyn i bibliotekets fönster.

Vill du ha andra namn är det bara att ändra i textfilen fritt. Ändelsen .dev säger till eagle att det är devices som skall namnändras, det kan finnas symboler och packages med samma namn.

Borrhålet för testpaden verkar vara 0,052" dvs. 1,32mm.
tp drill.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr!

Vad tror du om det här?

Kod: Markera allt

RENAME 2N3055.dev	T_2N3055.dev
RENAME 2N3819.dev	T_2N3819.dev
RENAME 2N3820.dev	T_2N3820.dev
RENAME 2SJ55.dev	T_2SJ55.dev
RENAME 2SK175.dev	T_2SK175.dev
RENAME 78XXS.dev  Reg_78XX.dev
RENAME 79XXS.dev  Reg_79XX.dev
RENAME BC516.dev	T_BC516.dev
RENAME BC517.dev	T_BC517.dev
RENAME BC546*.dev	T_BC546B.dev
RENAME BC556*.dev	T_BC556B.dev
RENAME BD139*.dev	T_BD139.dev
RENAME BD140.dev	T_BD140.dev
RENAME BD911.dev	T_BD911.dev
RENAME BD912.dev	T_BD912.dev
RENAME BDX33*.dev	T_BDX33C.dev
RENAME BDX34.dev	T_BDX34C.dev
RENAME BF245.dev	T_BF245.dev
RENAME BS170.dev	T_BS170.dev
RENAME BS250.dev	T_BS250.dev
RENAME IRF640.dev	T_IRF640.dev
RENAME IRF9640.dev T_IRF9640.dev
RENAME LM317T.dev	Reg_LM317T.dev
RENAME LM337T.dev	Reg_LM337T.dev
RENAME MJ2955.dev	T_MJ2955.dev
RENAME SCHOTTKY-DIODE.dev D_SCHOTTKY.dev
RENAME SFH482.dev	D_LED.dev
RENAME TL071.dev	OP_TL071.dev
RENAME TL074.dev	OP_TL074.dev
RENAME ZENER.dev	D_ZENER.dev
RENAME DIODE_E-DO35-7.dev D_DIODE.dev
Sista posten har jag skapat själv och är mycket osäker på om det är rätt.

Sen, iom att R också tillhör R-EU (motstånd) så ville jag separera regulatorerna från motstånden, säkrast är då att benämna device Reg_, jag utökade samtidigt O_ till OP_ sen har jag infört speciellt D_ också samt förenklat devicernas namn, slutligen tog jag bort alla asterix (vetetusan om det är så bra) och istället bara namngett för vad jag har typ BC546B.

Avvaktar din kommentar innan jag går vidare, men detta känns bra.

Nåt som vore intressant är att veta exakt vad devicerna heter, hur gör man det?

Sista posten är alltså skapad utifrån vad som visas vid ADD i schemat.

MVH/Roger
PS
Såhär skulle man alltså kunna göra på fler grejer om man bara visste deras korrekta device-namn.
Skriv svar