Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Du kan döpa mappen till vad som helst men säg att du inte använder Eagle på ett halvår, då är det lättare att hitta biblioteket om mappen har ett funktionellt namn (t.ex. Eagle.. .). Jag brukar undvika att lägga egna bibliotek bland standardbiblioteken för att de inte skall raderas av misstag om man avinstallerar eller uppgraderar.

Library-knappen i äldre versioner tror jag var en gulbrun ikon som liknar tv böcker men Library-menyn går lika bra.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Här ska provas :)

Återkommer med rapport, nu ska jag åka och köpa mer pilsner :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

"Can not open file" säger min 7-zip när jag väljer "Packa upp här".

Vad gör jag för fel?

MVH/Roger
PS
Skicka den gärna som zip istället om det låter sig göras på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Högst troligt behöver du uppgradera din 7-zip, mycket gamla versioner (äldre än 9.20 om man skall tro deras supportsida) klarar inte det moderna Rar5 formatet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är ju helt underbar, stort tack!

Jag upptäckte egentligen bara en enda liten miss, BDX34 finns bara som liggande (och det använder jag i princip aldrig).

Så många komponenter och bara en enda liten miss, inte illa jobbat!

Nu undrar jag hur jag blir kvitt alla dom andra biblioteken så att jag bara har rk1 varje gång jag startar Eagle.

Sen har jag en del önskemål på ändringar som mest handlar om att ta bort saker men det åtgärdar vi bara om du tycker detta är roligt.

MVH/Roger
PS
Varför måste man följa strömmen och uppgradera jämt, om jag bara får en zip-fil så kan jag (tydligen) öppna den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant egentligen att ic-package.lbr innehåller DIL2, DIL4 och DIL6.

En latent plan jag har är nämligen att likt plintarna (enbart 2P och 3P) bygga alla tänkbara kretsar mha DIL4 och DIL6 för då kan jag bygga vad som helst (t.ex DIL8 mha 2st DIL4 eller DIL14 mha 2st DIL4 + DIL6 osv) och faktiskt, detta funkar pga att varje DIL får ett IC-nr så det är inte så svårt att hålla reda på 1, 2, 3, 4 varje gång om man säger.

Det enda jag skulle önska är att IC-numret skrevs i mitten och inte uppe till höger (eller är det vänster?)

MVH/Roger
PS
Dvs, kanske jag bara kommer ha 4st DIL-komponenter och då DIL4,6 Slim respektive DIL4,6 Wide.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Borre »

Hur man väljer bort bibliotek har jag beskrivet i en annan av dina trådar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... A#p1278447

Expandera listan "libraries" och gör som ovan.
Vill minnas man kan högerklicka och välja att inga ska användas, då får du däremot se till att ditt bibliotek är valt/grönt.
Senast redigerad av Borre 26 februari 2017, 22:34:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

För att slippa se standardbiblioteken är en enkel lösning att ändra sökväg för dem till en egen katalog där du väljer vilka bibliotek den skall innehålla t.ex. enbart rk1.lbr.

Starta Eagle och gå till options -> directories i menyn på kontrollpanelens fönster (det första som Eagle visar). Ändra $EAGLEDIR\lbr mot sökvägen till din egen bibliotekskatalog. Enklast är om du har den under Mina dokument och använder de standardvariabler som Eagle erbjuder. $HOME\eagle\lbr kommer att peka på din C:\Users\rogerk8\Documents\eagle\lbr katalog.

Vill du använda standardbiblioteken senare kan du kopiera enstaka av dem till din katalog eller bläddra till deras mapp i din Eagle-installation efter att du valt Use.

Skall titta på BDX34, att uppdatera sin mjukvara kontinuerligt är viktigt för att slippa buggar och säkerhetsproblem :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Hur man väljer bort bibliotek har jag beskrivet i en annan av dina trådar:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... A#p1278447

Expandera listan "libraries" och gör som ovan.
Vill minnas man kan högerklicka och välja att inga ska användas, då får du däremot se till att ditt bibliotek är valt/grönt.
Fattar lite i alla fall nu när jag kikade i länken du refererar till.

Men det här med datorer är mycket svårt för mig.

Om jag gör som jag tror du säger, kommer Eagle ihåg det då eller måste jag göra om det hela tiden för då blir det liksom meningslöst?

Jag ska genast testa detta, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Ok nu har jag uppdaterat följande så att både horisontell och vertikal modell finns med:
bdx34
bd139
bd140
irf740
irf9530
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Fasen, vad häftigt!

Klickade bort alla gröna pluppar, sen stängde jag ner Eagle och öppnade det på nytt, när jag då gjorde ADD så gick det dels blixtsnabbt (obs!) sen stod det bara rk1 längst upp i vänstra hörnet med http://elektronikforumet.com/forum som "description" :D

Nu ska vi bara trimma biblioteket lite, hoppas, hoppas swesymgr orkar och har lust!

MVH/Roger
PS
Medans jag skrev det här har du tydligen hunnit uppdatera biblioteket och jag säger bara underbart men nu ringer äggklockan så det är dags för kvällsvard.

Vi hörs i morgon!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här sista biblioteket är i det närmsta helt perfekt, det har allt jag kunnat önska mig, stort tack!

Men det innehåller också en del som jag inte önskat mig.

swesysmgr har på eget bevåg fixat så att jag har både H & V av alla transistorerna, mycket trevligt initiativ som jag dock behöver fundera på för jag använder i princip aldrig liggande trissor, jag har nån konstruktion med sådana men det var för jag inte hittade stående footprint, LM317 saknar förresten liggande footprint just nu, om man ska var konsekvent alltså.

Om du vill och orkar skulle jag vilja ha dessa förändringar:
AK500/2-H bort
AK500/3-H bort
BC546*/BC546B bort (egentligen vill jag ha B på båda men detta blir enklare för dig)
BC556*/BC556 bort (ger A på båda)
BDX33*/BDX33BH och BDX33BV bort (räcker med BDX33CH/CV)
CPOL-EU/CPOL-EUE bort (ytis-kondig som jag aldrig kommer använda)
DIODE E-DO35-7, fel descrition bör vara "Diode" och inte "Schottky Diode" men lite överkurs :)
IRF740 bort (ty du har ju redan fixat IRF640 vilket räcker)
IRF9530 bort (ty du har ju redan fixat IRF9640 vilket räcker)
R-EU/R-EU_0207 bort två gånger om (0309 räcker)
SCHOTTKY-DIODE/ bort med alla utom AG och DO35-7 (kul att du hittade riktigt fet diod åt mig dvs AG).
SIP14, 20, 24 bort (vet inte ens vad det är för nåt)
TP, bara TPPAD1-13, bort med resten
TRIMPOT, bara LI10 och ST10, bort med resten

Sen ska jag överväga vad jag vill göra med DIL, jag bifogar ett schema på min ide' som jag faktiskt tror kan funka riktigt bra, eller vad tror Ni?

Verkar annars som om 4 bredder behövs, 300, 400, 600, 900 mil för att kunna bygga "vad som helst", DIL4 och DIL6 är dock bara på 300 mil så de skulle i så fall behöva byggas för 400, 600 och 900 mil också.

Som vanligt gäller ingen brådska och det sista är bara en flummig ide' :)

MVH/Roger
PS
Jesus vad snabbt det går att få fram sitt bibliotek nu när man trycker på ADD, tar inte en sekund en gång samtidigt som det faktiskt tog uppemot en minut innan :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu uppgraderat KSS_R så att en (autoroutad) ledning inte går rätt över ett hål.

Bifogar bild på före och efter, observera alltså längst upp till vänster.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: AK500/2-H bort
AK500/3-H bort
Borttagna
rogerk8 skrev: BC546*/BC546B bort (egentligen vill jag ha B på båda men detta blir enklare för dig)
BC556*/BC556 bort (ger A på båda)
Bytte till B för båda för det är vad du verkar vilja ha? Det är en kryssruta att bocka i/av
rogerk8 skrev:BDX33*/BDX33BH och BDX33BV bort (räcker med BDX33CH/CV)
Variant borttagen
rogerk8 skrev:CPOL-EU/CPOL-EUE bort (ytis-kondig som jag aldrig kommer använda)
Borttagen
rogerk8 skrev:DIODE E-DO35-7, fel descrition bör vara "Diode" och inte "Schottky Diode" men lite överkurs :)
Ändrade samt tog bort SPICE-attributen
rogerk8 skrev:IRF740 bort (ty du har ju redan fixat IRF640 vilket räcker)
IRF9530 bort (ty du har ju redan fixat IRF9640 vilket räcker)
Borttagna
rogerk8 skrev:R-EU/R-EU_0207 bort två gånger om (0309 räcker)
Borttagna
rogerk8 skrev:SCHOTTKY-DIODE/ bort med alla utom AG och DO35-7 (kul att du hittade riktigt fet diod åt mig dvs AG).
Borttagna
rogerk8 skrev:SIP14, 20, 24 bort (vet inte ens vad det är för nåt)
Borttagna, användes bl.a. till PC-minnen under tidigt 90-tal innan SIMM/DIMM hade etablerat sig
rogerk8 skrev:TP, bara TPPAD1-13, bort med resten
Borttagna
rogerk8 skrev:TRIMPOT, bara LI10 och ST10, bort med resten
Borttagna

En split i ett "analogt" och ett "digitalt" bibliotek där det digitala innehåller alla logikkretsar samt DIL-socklarna är en möjlig lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är helt fantastisk, swesysmgr!

Tack!

Nu har jag bara några mycket små ändringsförslag kvar:
74*14, 74HC14N bara
BDX33*, BDX33BV bort
79LXX var inte beställt, v-reg/79XXS vill jag gärna ha (använder aldrig TO92-varianter).
-----------------------------
Överkurs:
ZPD får gärna heta Zener istället
ED26 får gärna heta Inductor_ED26 istället
B82111 får gärna heta Inductor_B82111 istället

Sen lurar jag på det "stora" DIL-biblioteket mitt i biblioteket, jag vet ju att det i original heter ic-package.lbr och att det i original i Eagle står just ic-package med ett plustecken framför så min tanke är att du kanske kan kalla hela DIL-biblioteket för DIL och om du inte kan fixa till ett plustecken skulle du kanske kunna kalla det för Z_DIL ty då hamnar det längst ner och "besvärar" mig inte så mycket, vad tror du?

För om man tittar på t.ex BD139* så får man trycka på plustecknet för att få se de två V/H-varianterna, borde gå att göra samma för DIL-socklarna, eller?

Personligen tycker jag du har gjort tillräckligt faktiskt och jag är mycket tacksam men om du känner att du har ork och lust över så får du gärna fixa till de här sista bitarna också.

MVH/Roger
Skriv svar