Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av l2t »

Jag oxå! endast experimentkort än så länge, ja förutom när man etsade själv för en massa år sedan.
Jag kommer dock att snart beställa mina första riktiga kort.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

leifsundstrom skrev:Är jag ensam i världen om att bygga allt på veroboard? Dvs det som jag inte bygger i form av 'råttbon'. Eller snarare så bygger jag inte så mycket alls numera, kineserna säljer ju 'allt' i form av små otroligt billiga moduler på ebay. Oftast billigare än de ingående komponenterna, om man köper dem lösa. Det kan också bero på synen. Förr behövde jag knappt titta på komponenterna för att se värdena trots att jag är färgblind, nu går det åt glasögon, förstoringsglas, en stark lampa och verifikation med en multimeter.
Veroboard (speciellt öar, tycker jag) är ett mycket underskattat sätt att bygga saker.

Jag har använt det mycket genom åren.

Det är lätt att likt en död fisk följa med strömmen...

Samtidigt är det en rätt skojig utmaning att ge sig den på att försöka förstå ett rätt avancerat CAD-program som Eagle såpass bra att man kan producera kort från fiilerna.

Vad jag gillar med veroboard (öar) är att man kan placera komponenterna precis hur tusan man vill, vad jag inte gillar med veroboard är all ledningsdragning (där jag dock nyttjar komponenternas ben så mycket som möjligt dvs viker dom).

Men att "Kina-producerade" kort tydligen är mycket snygga också, det är av underordnad betydelse för funktion går före skönhet, trevligt dock med snygga kort när man ändå håller på :)

MVH/Roger
PS
Ett annat underskattat sätt att bygga saker är "Manhattan Style" dvs ett uppochnervänt helt vanligt laminat, funkar ända upp i RF-området :)
leifsundstrom
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 augusti 2017, 10:28:58

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av leifsundstrom »

Har nog blitt' allergisk, jag har jobbat med cad-drift sedan 80-talet. Från början bara elektronik/mönsterkort i CADDS-III, sedan i CADDS4X och så blev det Sun-burkar med THEDA och mer och mer mekanik-cad i CADDS5, Pro/E osv, osv. Still going strong sedan 32 år, men nu är det enbart mekanik i Catia. Så himla gött det är att skippa korten :) Men jag har ändå alltid hållit mig till en mix av veroboard och råttbo-tekniken. Det är mer impulsivt liksom, igång med lödpennan och kör. Hittar ofta gamla projekt i kartonger som är fullständigt obegripliga, bara att slakta och bygga nytt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger bara upp ett par bilder på en annan av de 17 PCB-konstruktioner jag la ut till Kina för tillverkning, jag gör detta för att jag vet att vissa prenumererar på den här tråden och det är speciellt folk som hjälpt mig cadda dessa kort i Eagle, jag tycker således det är roligt att visa Er hur dom blev.

Om Ni vill följa kortets utveckling hänvisar jag till min tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8#p1344218

MVH/Roger
PS
Jag gjorde (minst) en rejäl miss med detta kort för jag missade att dra en ledare så i Eagle ser man bara ett gult routing-streck och jag undrade då länge hur detta då blir om jag som sagt inte routat ordentligt samtidigt som routing-anvisningen fanns där, jag kan meddela att ingenting hände för plint-paddarna är oanslutna men ibland har man tur för dom behöver inte ens vara förbundna för dom var bara tänkta att hålla i skarven mellan två 9V-ackar och det kan man lika gärna fixa genom att naja ihop och bara nyttja en plint :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom jag vet att vissa följer den här tråden så lägger jag upp ett par bilder på mitt senaste projekt här också.

Det ska bli en transistortestare, allt är nu plockat och jag ska bara löda dit grejerna.

Visuellt ser korten återigen mycket bra ut.

Ni som eventuellt vill följa projektet hittar det här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1345425

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Darn »

Hej, är tveksam om det är rätt tråd men...

senast jag jobbade med elektronik och eagle var ungefär 12år sedan och det har hänt en hel del, jag har snart gjort klar ett kort som jag vill ha utskrivet och sneglade på pcba som jag förstår att tillverkaren monterar alla komponenter åt mig iochmed jag har inte utrustningen hemma.
- vad brukar minsta antal vara vid köp?
- vad kostar det ungefär?
- finns det någon i sverige som gör pcba? (sökte på google och hittade cogra fast de gör bara pcb)

tack för all hjälp!
Skriv svar