Kina-beställning nästa (PCB)

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

För trivialt för att nämnas, kanske? :)

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av danielr112 »

Kan ju noteras att man kan med en CNC3040 göra ungefär samma sak. Dvs fräsa/borra :) För bråkdelen av ovan. Är en sådan (fast lite större) som jag gjort mina kort innan med.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är väldigt häftigt att man kan fräsa ut kort på det viset, har aldrig sett det göras innan jag såg videon.

Och visst förstår jag att man kan fräsa/borra för hålisar också.

Men viorna var en liten överraskning, i med en trådbit och löd alla vior på vardera sidan, kan bli meckigt på kort med många vior, tänker jag.

Fast kanske inte så meckigt om man ändå använder hålisar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Nu ska jag vara sådär pedagogiskt tråkig.

Vid tillverkning av kort med vior så:
1: Borra hålen för viorna med samma borrdiameter som tråden som ska bli via-förbindning.
2: Ta en nålfil, gärna en diamantbelagd som är lite konisk och trä den i hålet och vrid den några varv från båda hållen av laminatet eftersom det underlättar genomföringen av tråden.
3: Ta lämplig tråd av lämplig diameter och trä den genom hålet. (Ska gå lagom tungt så tråden sitter kvar när man löder.)
4: Löd fast tråden på en sida.
5: Klipp av tråden på motsvarande sida i lämplig längd.
6: Löd fast tråden på den olödda sidan av laminatet.
7: Snygga till båda sidor av vian med lämplig avbitare.

Färdigt!


Kunde jag löda alla vior på diodbelysningarna i labbet (här snackar vi hundratal) så kan du.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tycker inte alls du är tråkig snarare mycket intressant!

Kul att få veta hur man faktiskt gör, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vill tacka alla som hjälpt mig med mina konstruktioner både vad gäller själva användandet av Eagle (som jag tycker är ett mycket bra program men kanske inte väldens enklaste att förstå för en datadyslektiker som mig) och nu själva beställandet av kretskort.

Jag har faktiskt kommit på att Ni har hjälpt mig spara 3000!

Ekvationen ser ut såhär:

Det första budet jag fick från Kina var på $85/design (viket jag först senare fattade, mycket tack vare Er, var "oberoende" av antal kort).

Jag hade då begärt offert på hela 24 konstruktioner men det blev ju på tok för dyrt så jag talade om det för Kinesen och han sänkte med nära 50%.

Om vi räknar bort de 7 konstruktioner som aldrig riktigt blev aktuella så kom jag alltså ner från
$85*17~15kSEK
till
$45*17~8kSEK

Och detta pga att Ni sa att Kinesens pris var för högt (samtidigt som summan blev orimlig).

Nu har jag förstått av Borre att Itead tar mindre än hälften av det här så säg att 4k är nåt jag kunnat nå.

Men vi har ju att Ni redan minskat min utgift från 15k till 8k dvs Ni har i princip genererat en vinst på 7k.

Men iom att 4k var möjligt så är vinsten bara 3k.

Jag är således skyldig EF 3000 :)

MVH/Roger
PS
För dom 7 mer komplexa typ UNO-konstruktionerna håller jag på att överväga Itead nästa gång, måste bara korrigera KSS_R samt förarbeta lite.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

rogerk8 skrev:Tycker inte alls du är tråkig snarare mycket intressant!

Kul att få veta hur man faktiskt gör, tack!

MVH/Roger
Det där är ett system som jag testade fram när jag började med dubbelsidiga kort och märkte att tråden för viorna gärna jävlades när jag trädde igenom den eftersom den antingen gick trögt och knäcktes innan den var igenom eller blev svårlödd pga. att jag var tvungen att vika den så den inte skulle falla igenom dom större hålen.

Om du kör likadant så försök få tag på styv koppartråd och stick igenom den med tång annars viker den sig gärna då den bör gå lite trögt för att inte falla bort när man vänder på kortet för att löda. :)

Jag kommer att gå ifrån detta system nu men enbart för att jag köpt hålnitar och automatkörnare som ska få spetsen tillsvarvad för dom nitarna och lite slappare fjäder så den inte mosar kortet. Automatkörnaren är från Biltema, kostnad 79:-, nitarna från EBAY och svarv har jag själv.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av tecno »

så den inte skulle falla igenom dom större hålen
Medicinen till detta heter 'laxstjärt tång' http://93x57r.se/tecno-cnc/PCB%20tools.html kolla på #2 en pneumatisk variant.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Teknikern »

Ah, DEN varianten har jag aldrig sett förr, så smart! :tumupp:

Jag kommer att gå från tråd-vior till rör-vior nu och det blir mycket ytmonterat trots handlödning för efter montaget och bygget av LED-belysningen i elektroniklabbet känner jag mig väldigt säker på den metoden och ytmonterat är ju väldigt billigt via Ebay samt att det börjar vara lättare att finna vissa kretsar som ytisar än som hålmonterat där,,,,,,,,,och så blir jag ju tvungen att bygga eller köpa reflow-ugn också, attans. :vissla: :mrgreen:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Här är en ny version av Eagle-biblioteket med de komponenter som rokerk8 önskat. Jag har redigerat lite i symboler och kommentarer och försökt vara så noggrann jag kan med pinordningar m.m. men innehållet är ej testat, betrakta biblioteket som en betaversion.

Två trimmpottar är ej med eftersom jag blev osäker på exakt vilka det skall vara, tillkommer senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag var lite dum där egentligen med beskrivningen av trimpottarna, Eagle har en enda intressant trimpot (av typ 100, obs) men den har idiotisk footprint och passar inte till trimmers som dom flesta har, man får köpa precisionstrimmers modell special och asdyr för att kunna använda den footprinten, men den funkar ju vad beträffar symbol och underlag, trimmern heter rcl/R-TRIMM/R-TRIMM3339P.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Ny version med lite fixade symboler som blivit skeva och några trimpottar tillagda.
trimpottar.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, vad trevligt :)

Hur gör jag nu?

Laddar ner .rar och lägger den nånstans på hårddisken sen pekar jag om Eagle-biblioteket på nåt sätt, men .rar är ju inget .lbr så jag kan väl inte göra use och peka ut den på det sättet?

MVH/Roger
PS
Nu har jag skapat en katalog i mina My Documents som jag kallat swesysmgr, sen har jag tankat ner .rar och lagt den där i.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av swesysmgr »

Du packar upp .rar-filen med UnRar (http://www.rarlab.com/download.htm) eller 7-zip (http://www.7-zip.org/).

Lägg filen bland dina användarfiler i en mapp kallad Eagle eller liknande och bläddra sedan dit med "use library" knappen i Eagle (tre streck som liknar böcker i 7.x).

När du sedan gör Add till schemat då syns biblioteket som rk1 i listan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kina-beställning nästa (PCB)

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:Du packar upp .rar-filen med UnRar (http://www.rarlab.com/download.htm) eller 7-zip (http://www.7-zip.org/).

Lägg filen bland dina användarfiler i en mapp kallad Eagle eller liknande och bläddra sedan dit med "use library" knappen i Eagle (tre streck som liknar böcker i 7.x).

När du sedan gör Add till schemat då syns biblioteket som rk1 i listan.
Nu ska vi se om jag förstår det här, kom ihåg att jag är datadyslektiker :)

7-zip har jag, menar du att jag bara behöver göra "extract here" i den folder .rar ligger i dvs swesysmgr enligt ovan?

Varför måste jag skapa en ny mapp, kan jag inte bra bläddra till "dig" efter att jag exthaherat filen?

Känner inte till "use library"-knappen, däremot känner jag till "Library/Use..." som en del i en rullgardinsmeny i Eagle, kan jag använda den eller måste jag använda knappen?

Förlåt, jag är hopplös på data :(

MVH/Roger
Skriv svar