Automatisk bevattning i trädgården

Berätta om dina pågående projekt.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Nu, mitt i vintern startar jag min tråd om att bevattna trädgården. Det är ett projekt som kommer färdigställas till växtsäsongen 2017. Jag flaggar redan i inledningsfasen för att tråduppdateringarna inte kommer komma jätte frekvent så jag ber om lite tålamod.

Bakgrund:
Med ett hus från 1909 som kräver mycket arbete och efter en dränering så kom trädgårds intresset igång rejält. Och med följd att stora rabatter med mängder av växter anlades och en stor gräsmatta som kräver mycket vatten för att grönskan skall visa upp sig i sin fulla prakt. Och detta har tagit mycket tid, att vattna, flytta slangar, stå och vattna osv. Så förra våren 2016 bestämde jag mig för att satsa på att gräva ner spridare i gräsmattan och droppslang i rabatterna.

Projektet:
2016: Grävning, grävning, och åter grävning. 14 st Jet spridare från Hunter och 1 dysspridare grävdes ner(hittills). ca: 450 meter slang. Jag gjorde det enkelt för mig och gjorde ett V med spaden, la ner slangen och sedan la tillbaka gräset. Under hela sommaren körde jag med spridarna, dok manuellt.
2017: Tanken är att försöka få ihop elektroniken med magnetventiler och pumpautomatik.

Spridare & Zoner
Nuvarande finns 9 zoner med 14 spridare och 1 dysspridare, det är en zon som inte är nedgrävd samt en zon som innehåller droppslang i rabatterna istället för spridning ovan mark.

Vattenförsörjning:
Via egen brunn. Vårt vatten innehåller mycket Järn och Svavelgas, så vi har ett vattenfilter, det backspolar sig efter 2000 liter, med ca: 400 liter. Dessa skickar vi rakt ut i avloppet just nu.
Detta vatten är tänkt att att ta till vara på igenom att skicka ner det en tank för att sedan vattna ut det. 10 Zoner med magnetventiler är tänkt att styra spridarna.
På ritningen över vattenförsörjningen så finns det en ledning med texten kriskoppling, den är tänkt att användas vi tex strömavbrott, då kan vi öppna ventilen och sedan via reservkraft elverk köra bevattningspumpen och på så vis iaf ha tillgång till 600 liter vatten under strömavbrott. Djuphållspumpen i borrhålet är en 3-fas pump och ännu har jag hittat något elverk för vettig peng för att driva denna.
Missade att rita in tryckluftsnipplen för att renblåsa systemet på hösten från vatten.

Gödsel
Det är bara i rabatterna jag är intresserad att blanda i gödsel i bevattningsvattnet direkt. Jag har en tanke att via en injektor dosera in upplöst hönsgödsel eller någon NPK variant direkt efter pumpen. Detta är bara en tanke jag leker med än så länge.

Styrsytem:
Det får växa fram under våren, men styrning via mobilen är ett måste med bevattningstider och schemaläggning, gärna i någon kombination av att läsa av vädret från YR eller SMHI. Jag har ännu inte satt mig in i det, men om någon av dom har något API som man kan fråga hade varit en bra bit på vägen.
Flödesmätning, och vindmätning är grundparametrar.
Ett styrskåp med kontrollpanel med tillhörande elektronik är väl vad denna tråd mest kommer handla om.

Inledningsvis lite bilder.

Tomtkarta:
Bild

En bättre översiktsbild över tomten:
Bild

Vattenförsörjningen, en liten ritning
Bild

Nergrävning av slang
Bild

Vattning på samma område
Bild

Närbild på sprinkler
Bild

Trevlig läsning. / Robban
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Här kommer en uppdatering av projektet.

Äntligen har jag hittat lite inspiration ett par kvällar och skapat layouten för panelen där man visuellt kan se vilka spridare som är aktiva och även kunna styra dom manuellt. Se bild:

(Denna layout innehåller inte delen för dosera gödsel)
Bild

Här en bild ifrån gravyrmaskinen på panelen. Det är bakåtvänd gravyr, som man sedan fyller i med färg. Bilden från en Co2 laser på 30W. Bra att ha tillgång till leksaker när man gillar att bygga olika saker.
Bild

Här panelen i sin helhet. Med färgen ifylld. Har även provat att montera en vippa.
Bild

Detalj bild:
Bild

Nästa steg blir att sätta i panelen i kapslingen och börja tråda lite för knappar och led.
Äntligen har jag fått till att beställa magnetventiler, från Tyskland, och bör komma inom en snar framtid. Det blev Hunter PGV ventiler 1'' med 24V AC spole.

/Robban
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Pen »

Intressant.

SMHI har detta:

http://opendata.smhi.se/apidocs/

Det verkar vara ett öppet API och förvånande nog gratis att använda.

Har du hittat några billiga flödesmätare? Ska du mäta varje zon för sig eller bara summaflödet? Om du bara kör en zon åt gången så blir det dock samma förstås.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Tack för tipset och länken Pen. Var inne och kikade lite snabbt och såg helt klart användbart ut, jag får grotta ner mig i det där när det blir aktuellt.

Jadå, absolute. Äkta ebay inköp. Jag tänkte jag skulle prova med en sån här nedan innan jag letar efter något seriösare om jag anser att det krävs, och med tanke på att den kostar ca: 50 kr så är det ingen brak förlust om det skulle visa sig vara fel för min applikation. Den mäter upp till 60 liter/min, och eftersom det är vad pumpen klarar så provar vi. Hur noga den mäter återstår att se, i mitt fall handlar det bara om att få en fingervisning hur mycket vatten det flödar och den totala.
Det blir bara en direkt efter pumpen, troligen kommer jag bara vattna en zon i taget, men mest för att mitt vatten i hålet inte skall ta slut.

Bild

/Robban
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Ännu en pusselbit har kommit. 10 magnetventiler, med fördelnings kopplingar!

Bild
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av 13th.Marine »

Detta ska följas med intresse!

Har strax över 2000kvm gräsmätta på sandjord som behöver vatten sommaren genom.
Vi har turen att vi har en vattenborra som tidigare användes till dricksvatten för 10 hus, så det borde räcka att vattna med.

Var köpte du spridarna?
Har du jobbat något alls med kastlängder och områdestäckning?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av danielr112 »

Mycket intressant. Undrar också vart allt har handlats då jag själv håller på att ska gräva ner mitt system nu till våren. Har dock minigrävare så ska bara göra en ny kil som jag plöjer ner slangen med.

/D
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Vad roligt att mitt projekt har väckt lite intresse!

Visst har jag "ställt in dom". Dessa spridare levereras med ett gäng munstycken, där man genom vattentryck och munstycke kan välja kastlängd. När jag planerade vart dom skulle sitta så kollade jag i tabellen och sen tog jag sprejflaskan och snöre och helt enkelt gjorde cirklar för att se att dom gick i varandra och på så viss säkerställa att hela ytan blev täckt. Och i praktiken så fungerade det iaf skapligt,
En miss är att jag valt att ha 20 mm slang så har jag lite sämre tyck i dom som är längst slanglängd till. Så jag skulle nog välja att gå upp till 25 mm och jag skulle gör om det idag.
Länkar till en bild på de olika munstyckena:
Bild

Jag har handlat mycket på http://www.mnrainman.com , men även stödhandlat lite på rinkaby som har samma spridare. Har gjort några försök att kontakta några försäljare på ebay i USA, för grejorna är mycket billigare där, tyvärr äter frakten upp vinsten att köpa där vad jag iaf fick föreslaget för mig.
All slang och kopplingar kommer från en av de stora VVS grossisterna där jag haft möjlighet via jobbet att få köpa alla dom sakerna.

Det låter som ja har två andra bevattningsprojekt att följa här i vår! Det ser vi fram emot! Ni får starta trådar eller utnyttja min så vi får se utformningen på ytorna.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av 13th.Marine »

Tror gräsmattebevattningen får stå tillbaka för ett par projekt som jag prioriterar högre (tid - göra klart "sovrumsdelen" i huset, fixa till i garaget (asbestsanering, hurra!) samt ekonomiskt så har ett ventilationssystem högre prio).

Men jag ska följa ditt projekt, räkna på mitt eget samt börja jobba lite på hur brunn+pump ser ut idag.
Det går nämligen en slang från garaget ner i borran, men idag lägger vi lös slang ner i borran och ställer en pump ovanpå brunnslocket.

Vårt hus ligger mitt på tomten, och vill man köra spridare-till-spridare-täckning så blir det rätt många spridare med högt tryck och flöde, så det blir att räkna både en och två gånger innan man gräver ner slangen =)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Purre »

http://waterboys.se finns också. Dock inte helt gratis och därför inte så bra alternativ för privatpersoner.

Vet också att Gardena har produkter för automatisk bevattning.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av maDa »

Häftigt projekt, fint hus med :)
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Purre: Ja, absolute, jag har dykt på deras sidor också. Men dom är nog mer inriktat på odlare och med åt den kommeriella inrättningar som du befarar. ang. Gardena så läste jag rätt mycket innan jag valde system/leverantör, det är många som skriver om svikande kvalite så jag valde ett annat system, annars finns Garderna mer tillgängligt. Men det är säkert många som installerat ett sånt system som också är nöjda med det. Dom har bland annat en spridare som man kan ställa in en egen form på spridningen, lite häftigt, den är alltså inte bunden till en cirkel eller rektangel.

maDa: Tack! Mycket jobb, mitt livsprojekt , och jag borde göra som 13th.Marine fokusera på lite mer vettiga saker, men man måste ju ha något roligt som bejakar intressena :)

Nu till en liten uppdatering(äntligen).
Jag har fått igång panelen, dvs där man ser dom aktiva spridarna och kan styra dom. Nedan lite bilder.

Nedan bild hur man på ett extremt effektivt sätt förstör en helt ny Rittal kapsling :bravo:
Bild

Några zoner aktiverade:
Bild

Bild på hela panelen:
Bild

Detalj bild på LED segmenten för flöde och totalt utvattnat. Jag skall försöka posta ett inlägg om flödesmätningen separat.
Bild

Nästa steg blir att få till relämodulerna för 24AC för ventilerna, och göra klart det övriga i styrskåpet.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av danielr112 »

Har du funderat på att slänga ut fukt-givare vid de olika zonerna? Så kan man ju vattna dem när det behövs.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Didde »

Nja, jag hade någon tidig fundering på det. Och det hade varit optimalt, men tyckte mig inte hitta någon bra lösning för att mäta fukten. Antingen var det leksaker man har i en blomkruka eller industri grejor som skulle göra att budgeten skenade iväg. Men det kanske är jag som varit dålig på google/ebay
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Automatisk bevattning i trädgården

Inlägg av Purre »

Vi har produkter från Waterboys på jobbet men så är vi största sågverket i Sverige också. Men vissa saker dom har tycker jag inte är överdrivet dyra medan andra saker tas det bra betalt för.
Tänker att man som privatperson kan köpa vissa saker från dom och andra saker från annat håll.
Skriv svar