Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har nog sprejburken i källaren men jag passerar nog förbi imorgon och kan berätta vad det är jag målat med - fabrikat och nyans. Köpt i vanlig "sketen" färgaffär.

Jag har skruvat ihop en något större förstärkare men mer om det senare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattar noll. Trodde jag skrivit en rad om förstärkaren jag nyss hänvisade till. 25W (eller 50W?) med Blåtands-ingång. Testade den precis mot paddan och den fungerar. Dock lät det rejält illa vilket kan bero på rassel från nätaggregatet. När jag lött ihop en sladd till mina batterier ska jag testa utan SMPS_brus.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Först ska vi se om jag hittar en bild på switch-förstärkaren som jag fick lite liv i igår:
IMG_0084.jpg
Sedan ska det meddelas att jag tvingat i mig en burk (50 g) spearmin-pastiller (fast det tog en dryg vecka) och nu har en plåtask att bygga PAM-stärkare #2 i.
Funderingar:
Jag kör med de större 18650-batterierna. 3.7V är en bra kompromiss (mellan 3V och 5V) och har två (minst) hållare hemma.
Förstärkarkort och en ynkligt liten pot monteras på en bit experimentkort.
Liten strömbrytare mellan batteri och förstärkare.
Phonoingångar av modell kompakta.
Högtalarterminaler av modell mindre, eller snarare "grunda". Jag har ett maxdjup i pastillasken på 20cm.
ALLES! BCE! TOUTES!

Bilder
Burk med diverse grejer som skulle kunna passa.
IMG_0106.jpg
Jag ringade in en bra högtalarkontakt men det finns bara EN i lager. En annan som funkar är det i mässing med genomskinlig plast. Finns på VT4C.com: SPC-01PR/SPC-01PW. SPC-08C kan passa utmärkt om den är isolerad - svårt att avgöra. Men många av mina kontakter kan ju funka med lite kirurgi. Clas-i-Sjön hade små nätta med.
IMG_0107.jpg
Så här tänkte jag mig arrangemanget med potentiometer/förstärkare. Förenklar monteringen avsevärt.
IMG_0109.JPG
Burken ser ut så här:
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur kul är det på en nollgradig skala att borra i 0,3mm skitplåt? Jag tog det nu mycket försiktigt, borrade först upp 3mm, sedan vände locket till mina mintpastiller och borrade från utsidan upp 5mm. Därefter fortsatte jag med min "kinabrotch". Resultatet blev mycket bra. :mrgreen:
Dock har jag inte fixat hålet till ptentiometern. Har nog inte hellar fixat bild på det lilla subassy med potentiometer och förstärkarkort (eller har jag?).

Bilder efterfrågas alltid så jag kommenterar dem istället.

Så här monterar jag pot och förstärkeri. Förstärkarkortet har inga monteringshål utan enklast är ju att göra en dubbelmacka på det här viset. Men mina potentiometermuttrar försvinner. Tror det är silverfiskarna som käkar upp dem. De heter ju inte silverfiskar för att de är silverfärgade utan för att de äter silvriga saker.
IMG_0109.JPG
Tyvärr får man offra locket, men det är nog tänkt så med alla kuliga Altoids-projekt.
IMG_0110.jpg
Typ så här ska det se ut till slut. Bananhonorna måste pallas upp lite så de inte går mot botten i asken. Vi har något sorts rör som passar som foten i vanten på jobbet. Måste bara trimma det lite (typ köra ner det till häften i bandslipen).
IMG_0112.jpg
Och undersidan.
IMG_0114.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En bild jag skulle skicka till kompisen. Jag klyddade lite på den och om någon vet om jag kan radera fråge täcken tar jag tack sammt imot goda råd hur jag ska löddera kåntackterna för att få jården på rät stäle.
IMG_0116.jpg


Avsiklikt fel stavat fel för att visa hur jevlla ila det ser ut när man sjiter i at stava såmm mann ska.

Omm nånn har åsikter, ha åsikkter då då.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av lillahuset »

Jag undrar om det beror på lättja eller bristande kunskap.
1802
Inlägg: 6158
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av 1802 »

Felstavningarna nattens :D :tumupp: .
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Electricguy »

Men inte kan du väl bygga TVÅ projekt på 2-3 sidor? Och vart är alla tveksamma scheman ritade i Paint med fel symboler? Kom igen nu!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hela projektet?! Ser du inte att det är TRE projekt om man räknar med blåtandsförstärkaren!!!

Jo, jag fattar piken även om den var grov ... :mrgreen:

Jag brukar iofs använda ritprogram, men då riktiga, för att göra skisser. Det kan handla om att få en layout där alla komponenter får plats. Jag använder enbart Illustrator för ritandet. I de här fallen har jag fört över mina ritningar till Photoshop för att visa hur det ser ut.
altoid.jpg
Eller ta fram en bra layout till en panel och få med text. Jag har ju sådant där dekalpapper och kan printa ut ett flak att fästa på mina paneler.
psychtone.jpg
Eller göra en layout där båda punkterna ovan ska uppfyllas - allt ska få plats OCH det ska vara överskådligt.
gu72.jpg
Projekten ovan är just min minburk, en sorts självspelande synth/sekvenser och ett tungt 25W SE-steg.

En fråga som skulle kunna dyka upp i sammanhanget är varför jag kör med färdiga moduler och inte sitter och klyddar med datablad och tregrads integralfunktioner och lite gratis-CAD för att göra något "själv" och faktiskt lära mig något.
En kollega hade ett motto: En lat ingenjör är en bra ingenjör. Varför uppfinna hjulet en gång till. Ska jag bygga en pushpullförstärkare med EL84, varför sitta med Ua/Ia-diagram och jobba fram arbetspunkter och hitta bra drivrör och leta efter deras arbetspunkter. 17.539 människor har redan gjort det och det jag skulle räkna fram har någon annan redan gjort. Jag vet hur man gör jobbet men om någon annan har fixat det, varför jag också.
De färdiga moduler jag använder är så gott som alltid billigare eller mycket billigare än motsvarande hög lösa komponenter från elektronikaffären. Jag kommer snabbare till skott. Hur länge har jag jobbat med de två PAM-förstärkarna ovan? Och bortsett från ett litet bekymmer med distanser till högtalarkontakterna har jag bara lite lödjobb att göras
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

PAM2:an är klar (nästan borde jag tillägga). Noterar att kortet sitter lite tajt mot batteriet. Ska försöka fila upp hållet någon mm eller två så det blir bra.

Bilderna föreställer PAM2:an med MintySynthen (Arduinosynth) och så enbart förstärkare med locket stängt resp öppen.
PAM_15.JPG
PAM_16.JPG
PAM_17.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Glenn »

Electricguy skrev:Men inte kan du väl bygga TVÅ projekt på 2-3 sidor? Och vart är alla tveksamma scheman ritade i Paint med fel symboler? Kom igen nu!
Ja vi försöker faktiskt hålla en viss standard här.

Vi vill att du..

- raljerar om olika konstiga lösningar där du använder komponenter på fel sätt
- blir uppmanad att läsa datablad
- skiter i detta
- kopplar fel och skriver arga inlägg om detta
- påstår att databladen är felaktiga
- raljerar om att du minnsan gjort det här sen hedenhös gick i förskolan
- postar bilder ritade i paint med egenpåhittade symboler
- får tre sidor med inlägg där folk försöker förklara hur du borde göra
- ignorerar detta
- bygger nåt helt annat
- skriver arga inlägg när det fortfarande inte funkar
- lägger undan bygget på en hylla
- skapar en ny tråd om nåt annat, och börjar från första punkten igen.

Sa det vara så svårt ?!!11

;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

F'låt!

Jag trodde faktiskt att man skulle koppla PLUS på batteriet till PLUS på kortet och MINUS till MINUS. Skulle jag provat tvärtom?! :roll:

Men jag läste i alla fall inga datablad. :whoho:

Men jag ska se hur mycket effekt jag får ut om jag ökar volten till kretsen till 5 ampere. Jag tror mina högtalare är på 4 kiloohm. Hur mycket watt-timmar behöver jag då? :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad menade du med 11?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32728
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan ska jag inte stå och dunka mig för bröstet och skrika Jag är en älg, för det är jag definitivt inte. Jag är ju en människa.

Jag tror annars min projektlista är lika lång som you-know-who, men jag har ju massa vilande projekt och låter bli att skriva i dem om jag inte gjort signifikanta framsteg. Att ha bockat en plåtvinkel, sågat av en träpinne, letat upp en M3-mutter är inga signifikanta framsteg. Dock kan jag skriva lite lamt om icke-framsteg om jag nu inte vill ha lite fokus och kommentarer.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Electricguy »

Glenn, :rofl
Skriv svar