Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jodu, jag har noterat det. Kondingen på kortet till 25W-stärkaren är också en 25-voltare. :roll: Hoppas det är 25 kinesiska volt. :pray:
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 5 april 2017, 21:04:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av morfar68 »

Kinesiska Volt? Upponer menar du? ʇןoʌ ϛᄅ :P
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte mer 5跛馬.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

F.d. hårddiskchassit har fått nytt innerchassi, lite hål och diverse kontakter. Kan nog bli nåt det här ... :eh:
IMG_1482.jpg
IMG_1483.jpg
IMG_1486.jpg
Men var har jag sett en sådan där kontakt som jag kan ha till ingången? Den som ska sitta i den vita "pluppen" framför den underdimensionerade kondingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6073
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av 1802 »

Mitt tips. Löda bort och dra sladd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Säkert en god idé men jag är nog lite för lat. Kanske pillar bort plastbiten och löder på kontakterna.

Edit: Fyller på med bild på en fungerande förstärkare. Matar med 15V men kan gå högre upp (ökar till 20V) och noterar att förstärkaren drar runt 60mA.
Jag plockade bort plastpluppen runt ingångskontakten, vinklade piggarna åt lite olika håll och lödde direkt. Väntar på en DC-kontakt som ska in där bak (på lådan). Slipade ner två M3-skruvar och drog fast kortet med dem men med en plexiglasbit tejpad under kortet. Hittade plastskruvar att fästa under kortet.
Nästa lilla grej att fixa: ljusindikering att apparaten är igång.
IMG_1489.jpg

Mer edit (tillägg): Måste fixa min högtalaromkopplare som ska vara för två förstärkare och två par högtalare. Tanken är att jag ska kunna ha två förstärkare anslutna och den som inte är kopplad till högtalare kan kopplas till en dummylast. På så vis kan jag justera volymen på två förstärkare och koppla in dem den ena efter den andra och på så sätt lyssna efter skillnader i kvalitet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Någonstans borde jag ha bilder på den hopskruvade 25-wattarem men det får dröja. Jag fick ju hem tre färgglada plastlådor från tyska Reichelt.de (rekommenderas som ett bra alternativ till ELFA) och kan nog släppa en låda till det projektet. Annars kommer det in två stycken 2x8W förstärkare vad det lider och jag ville göra ett litet mönsterkort som kunde ta upp det lilla förstärkarkortet (25x33mm) samt de komponenter som kan monteras på kort (kontakter, potentiometer, omkopplare).
Tyvärr var de lite för stora för mina små PAM-förstärkare om jag nu inte tryckt in ett himla stort batteripack på sådär 4-5V och massa Ah. Däremot har jag en vild tanke som jag sakta håller på att förverkliga även om jag stött på patrull. Inget olösligt men det får ändå vänta till måndag.

Bilderna får förklara all.
Jag har skurit botten av ett gammalt ryskt effektrör (EL500 på svenska), kretat ur en rörsockel (plastbotten från ett effektrör), snickrat till en enkel aluminiumlåda på jobbet för att stoppa in förstärkarkortet i plastbotten, pilla dit gamla pentodelementet och försluta med röret och sätta i en rörsockel i chassit.
IMG_1991.jpg
Inget har varit överdrivet enkelt. Röret dremlade jag med en slipskiva i nderkanten och värmde på med en gasbrännare i pennformat. 'Pling!' sade det och så ramlade bottniska botten ut. Sockeln fick jag böka med lite längre tid för att få bort allt glas och det hårda klet som hade fäst röret.
IMG_1995.jpg
Så har jag lött blanktråd i pinnarna i rörbottnen. Det var inte lättlött, ska jag säga men jag tror trådarna sitter. Leder trådarna genom en rundslipad experimentplatta där jag fäster lysdioder som ska simulera rörglöd, det lilla förstärkarkortet och några grövre trådar som ska hålla gamla rörinnehållet på plats.
IMG_1997.jpg
IMG_1999.jpg
Här är då problemet. Jag ville ju att glaset skulle nå hela vägen ner i platssockeln men experimentkortet är slipat så det precis passar. Antingen får jag slipa ner kortet mer eller finna mig i att glaset inte når ner i botten. :humm:
IMG_2001.jpg
Hursomhelst blir det ju en rörförstärkare ... :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
morfar68
Inlägg: 48
Blev medlem: 11 mars 2006, 14:18:55
Ort: Bohus

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av morfar68 »

Oslagbart!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kan gräva fram en rörbotten till och det finns nog nära tio 6P36S (EL500) att knäcka kvar.
En tanke vore att gå upp lite i effekt och pilla in en sådan här.
Oavsett vad, sitter kontakter, pot och annat krimskrams i själva aluminiumlådan. Till den här lilla jag filar på nu ska det till en liten (5V-)transformator med likriktare och filter som ska sitta i lådan. Trafon PÅ lådan för att ge lite rörkänsla.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hittade 25-wattaren i slutligt skick.
IMG_1945.JPG
IMG_1947.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skrev jag något om rörförstärkaren??!! Om jag gjort det ligger den lite på is fortfranade. Och om jag inte skrivit om den ligger den fortfranade på is.

Något som nästan inte ligger på is är en av de små moduler jag fick förra veckan - TPA3110 2X15W. Lite kort kan jag förklara hur det är tänkt.
Tre platslådor levererade från tyska Reichelt, en gul, en grön och en röd. I lådan skruvar jag förstärkren på en bit aluzinkplåt. Bakstycket får ett gäng kontokter - DC in, RCA in och bananer ut. På frontet - volumpot, strömbrytare och en LED.
Lådorna snäpps ihop och öppnas lätt som en plätt och jag funderar på att göra lådorna tvåfärgade. Tre lådor innebär nog två lådor med 2x15W och en med 2x25W från lådan jag visade bilder på ovan. Jag beställde två 1x60W-moduler som får byggas in den gamla.
Det här är ett lätt och snabbt sätt att fixa en förstärkare med lite mer tjong än mina många rörförstärkare på 1-3W.
Jo, en sak till. Jag printade ut lite text på en klisterlapp som hamnade framtill. Det blev inte så himla lyckat men det får vara så. Lackade med klarlack för att det skulle hålla lite bättre.
IMG_2427.jpg
IMG_2426.jpg
IMG_2425.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av MiaM »

"Tre platslådor levererade från tyska Reichelt, en gul, en grön och en röd."

Ska du bygga styrning till trafikljus? :D :D :D :D
1802
Inlägg: 6073
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av 1802 »


SuperCapacitor Bluetooth Speaker Testing

Känns problemet med AUX in igen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MiaM: Det fanns fler färger, bland annat blått men det får bli senare beställning. Men visst trå låddor på varandra - rött överst! :tumupp:

1802: Får kolla upp det där sen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Uppdatering

Ändrat titel då jag ämnar beskriva ALLA enkortsförstärkare, från 3W till 60W i tråden. Hemma just har jag en stor hoper små PAM8403-moduler, några beskrivna här ovan, men även två 2x15W (2x8W nämner andra källor) TPA3110 och en 2x25W (även här anges lägre effekt på andra ställen) TDA7492P. Beställd är två TPA3118 60W monomoduler.

Börjat montera de första två förstärkarna (15W och 25W) i mina fina plastlådor. TDA7492 har varit instoppad i en HDD-låda men jag beslöt att montera den i Reichelt-lådan för att få plats med allt utan att jag nödgades använda vaseling och skohorn.

Börjat fundera på de två "stora" monomodulerna, var ska de få plats??!! :humm: Kolla man lite på HiFi-forum har någon plockat in sådana här moduler i en låda med en massa kondensatorer. Behövs det?? Mera :humm: .

Lite bilder kan jag bjuda på.
Här är trafikljusen! Nästa gång blir det en blå och en grå låda.
IMG_2428.jpg
Här är 25-Wattaren:
IMG_2431.jpg
IMG_2430.jpg
IMG_2432.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar