Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TPA3118 2x50W får väl anses vara färdig och klar att användas (seriöst). Bytte potentiometer till en kul variant jag fått hem från Kina. Käckt med de delade axeln.
Plockade dit en LED (vit). Klistrade dit den med blått smältlim och såg till att det trängde in lim i lilla hålet fram men det gick inte alls. Dessutom fäster smältlim dåligt på aluminium så jag lät limklumpen sitta kvar på lysdioden och fäste den med dubbelhäftande tejp.
TPA3118-3.jpg
TPA3118-4.jpg
TPA3118-5.jpg
Om jag inte redan noterat det var jag tvungen att kasta in ett par kondingar över matingen för att få bort massa distortion., eller vad säger ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Oskar »

Mycket tjusigt! Snygg kontrast med de till synes antika elektrolyterna över matningen, en skön motsats till de ytmonterade på förstärkarkorten. Hur låter en dylik förstärkare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tycker de här (lite kraftigare T-amparna) låter helt OK, men det är något märkligt med högtalarmatchning. Någon annanstans kan jag ha skrivit att mina hornhögtalare låter betydligt bättre med en enkel rörförstärkare än en T-amp. Däremot låter mina traditionella 2-vägare bättre de här digitala förstärkare, men det beror mest på att jag inte har så många rörwatt precis (3W max för tillfället).

Jag tror de här kretsarna har utvecklats oerhört mycket sedan de första dök upp.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Biter i ett stenhårt päron. Vet inte vilket som är värst, sura äpplen eller stenhårda päron.
Päronet eller äpplet för äpplofiler, är en TDA7592, även om en ordentlig glutt på kretsuslingen antyder att det är en TDA7575. Fast en sådan hittas inte i (Texas) databladssamling. Äpplonet sitter på ett färdigt kort med en BT-mottagare och knappar på kortet; inte överdrivet övertänkt.
AliX variant (samma jag har köpt).
tda7492p-25w25w-wireless-bluetooth-csr-40-audio-receiver-digital-amplifier-board[1].jpg
Jag har gjort vissa kirurgiska ingrepp och stoppat kortet i en favoritlåda från Reichelt, dragit ut tampar från knapparna till fronten på lådan och gjort likadant med spänningsintaget.
Dock funkar inte blåtanden, och i blåtandsdelen har jag inte gjort någon åverkan. Kvarstår bara att koppla bort blåtandsdelen och ansluta en analogingång (linjeingång) vilket torde vara ganska enkelt, bara man kommer på en del smågrejer.
Ingången är en OPAmp (NE5322) och om man spanar noga (se fotot nedan) kan man ana att signalerna kommer balanserade från BT-modulen och är AC-kopplade. Så om jag börjar med att ansluta plus-ingångarna till jord (via kondensator) och kör in en ljusidnal på minus-ingångarna kan jag kanske få saker och ting att fungera ... kanske.
TDA7592BT.jpg
BT-modulen till vänster med kopplingskondingar C1,3,8,9 och motstånden R1,2,5,6. Förutsätter att motstånden R3,7,8,10,11,12 är del i nätet som sätter förstärkningen. Alltså typ såhär:

Bild

Och jag förutsätter, för det kan inte vara på något annat sätt att knapparna som styr volym, mute och något annat enbart går till BT-modulen.

Rapport kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Några fler foton.
BT-modulen till höger, OPAmpen högst upp och förstärkarkretsen kommer till vänster.
IMG_6062.JPG
Här ser man förstärkaren (ofokuserad) och OPAMpen och man kan nog gissa hur de sitter ihop.
IMG_6063.JPG
Data TDA7492
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hummmmmmm ..... :humm: Nu fungerar blåtanden men med knapparna är det värre. :roll:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad gjorde du för att få blåtanden att funka ?
Vad innebär i praktiken de "kirurgiska ingreppen" ?
Funkade knapparna innan ingreppen ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ingenting ijänklen. Kanske det var att jag klickade på rätt BT-grunka i menyn på paddan ... :roll:

Plocka bort knapparna från kortet och löda sladdar till en liten knapp-panel. Jag ska undersöka det arrangemanget då jag, vid mätningar, uppfattade det som att knapparna hade en gemensam ledare och och enskilda sladdar för resp funktion. Jag ska pröva något annat strax.

Vet ej. Jag gjorde som man ska göra - reparerade det som inte trasigt ... :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer info och .... bilder.

För det första, knappen är av en sådan här modell - Electrokit: 41016033 (Datablad).
Jag blir lite förbryllad över jordanslutningen och jag har dubbelkollat och visst alla tryckknappars "common" sitter faktiskt ihop.
IMG_6071.JPG
IMG_6070.JPG
Knapparnas funktion från Vä till Hö:

PLAY - BACK - NEXT - VOL+ - VOL-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av stenD »

HUGGBÄVERN skrev:Ingenting ijänklen.
mode = besserwisser
Måste bara rätta stavningen, det skall vara ijänklien
vår minsta bokstav gör stor skillnad i detta fallet.
mode = normal

Jag känner en person som pratar sådär och det låter faktiskt rätt kul
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det gör jag med och det är en lärd person. Fast en av cheferna på RIFA sade igÖnom och blandade ihop hellre och heller. Fast det gör min svägerska också.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:Jag fick ju hem ett gäng småfärstärkare efter att någon på HiFi-forum testat och funnit dem riktigt bra.
Om man nu läser innantill ser man att min order innehåll 10 stereoförstärkare för tillsammans USD2.20 (se nedan). Det för ca 2 kronor per förstärkare.

Jag antog felaktigt att PAM8402 (förstärkarkretsen) var en switchad historia, men det ska vara en BTL-sak, vad det nu är (något bryggat säkert). Den drivs med fördel med batteri på 2,5-5V, ger ca 3W/kanal ut. Och som sagt låter oförskämt bra.

I miniprojekttråden finns mitt första experiment med kretsen upplagd. Då hade jag kopplat upp den med lite in- och utgångskontakter, volympot, batteri med strömbrytare och en LED för att indikera påslagen eller ej.
PAM_03.jpg
Det blev lite gnäll om det var någon bas; 3W kan ju inte innebära någon bas ...???!!! :doubt: Jag ska inte raljera på temat elektroakustik, men har man, som jag, högkänsliga högtalare som ger en ren odistorderad men inte superdjup bas, kan jag absolut inte klaga. 3W räcker för att knäcka en och annan trumhinna hos mig.
Hemligheten ligger ju helt och hållet i hur mycket akustisk effekt/ljudtryck högtalarna förmå ge vid viss inmatad effekt. Det nämns som känslighet och det är de siffrorna med sorten dB/W/m som berättar hur effektiva högtalarna är (jämför med bränsleförbrukning i en bil). En del tror fortfarande att effektvärden på högtalare betyder något viktigt, men säger lika lite som längden på bilbälten i en bil säger något om motoreffekt.
Slutraljerat!

Jag inser ju nu att mina 10 .. 9 bara för jag skänkte bort en ... förstärkare måste komma till nytta. Jag kan använda en i en boombox jag jobbat med lite för länge, någon i någon musikmaskin till barnbarnet, någon annan till något annat ljudiskt och min synth (en av dem) kan ju få en sådan med.
Men, eftersom jag har en iPoddocka över, en lös zinklåda och diversekomponenter vore det ju en briljant idé att bygga en liten förstärkare för min iPod. :whoho:
Alltså, med viss erfarenhet av dålig planering måttar jag upp zinklådan, borrar för allt som skruvas fast i den och inser att poten jag valt inte riktigt passar. :doh:
PAM_04.jpg
Vi testar en annan pot då! Men va f.... :-X
PAM_05.jpg
Men jag har ju fler som säkert passar ... inte ... :wall:
PAM_06.jpg
Det där löser vi lite senare. Det finns en snygg lösning på slika problem (vinkelslip!).

Vi stoppar väl i lite annat och ser hur det blir. Det är fel pot som sitter i. Färgen är vanlig orange (har ett RAL-nummer) sprejfärg köpt till extrapris nån gång.
PAM_07.jpg
Där har vi en "riktig" pot. Den får iofs plats, men är av fel sort - 100 kOhm, linjär. Det är det som vi löser alldeles strax.
PAM_08.jpg
PAM_09.jpg
Och med dockan placerad (löst) ovanpå ser det ut så här. Jag kunde lackat dockan med men lite färg förgyller tillvaron sägs det.
PAM_10.jpg
Och bakifrån med högtalarkontakterna.
PAM_11.jpg

Nu kommer lite länkar och lösningar.
Mina förstärkare kom härifrån:
Great Wall Electronics Co Ltd
Men kretsarna finns överallt:
Här för 11 öre på eBay

Det finns en "bättre" krets som heter PAM8406. Den kan programmeras att gå i klass AB, vilket kan innebära "bättre" ljud.
Finns på AliExpress men kostar mer.

Men hur fasen ska jag nu göra med poten? Det är "fel" värde och fel lutning. Elliott Sound Products har lösningen. Genom att lägga ett fixt motstånd mellan löparen på poten och nollar, kröker man till potens karaktäristik och får en good enough logaritmisk kurva. Dessutom får jag ner resistansen. ESP rekommenderar 10-15 kOhm parallellt över poten. Jag måste testa!
Better Volume (and Balance) Controls

Innan jag fixar mig kaffe med tilltugg, det elektriska arrangemanget är mycket enkelt:
Batteri via strömbrytare till +/- på kretsen. Röd LED får visa om spänningen är påslagen.
Jag tappar ur signalerna från iPoden vid en liten hörlurskontakt i dockan, låter dem gå till en omkopplare som kan växla mellan dockan och ett par phonokontakter - bra att kunna välja signalkälla - sedan till den justerade poten och in på L/R/GND på kretsen.
Högtalarutgångarna hämtas från L/R +/-. Eftersom kretsen är bryggad är det en dålig idé att koppla ihop utgångarnas MINUS.

Glad att jag råkade hitta denna tråd, och såg denna jävelens vackra färg på lådan.

Mycket inspirerande. Det blir till att följa tråden, och läsa ifatt tydligen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Liten iPod-stärkare med PAM8403

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev:En bild jag skulle skicka till kompisen. Jag klyddade lite på den och om någon vet om jag kan radera fråge täcken tar jag tack sammt imot goda råd hur jag ska löddera kåntackterna för att få jården på rät stäle.
Mycket intressant och rolig tråd, här stannat jag tills John Blund kommer och drar i den.

Många fina bilder, många underbart roliga ord, och massor av inspiration. (glad blir man)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack för ditt trevliga svar!

Egentligen (rättstavat) började det med en tråd på HiFi-forum där någon testat en lite 2x3W förstärkare och upplevt att den var riktigt bra (lät riktigt bra). Jag köpte hem ett tiopack för några kronor och gjorde i ordning ett gäng "byggsatser", vilka fortfarande ligger kvar här hemma.
Senare kom jag att spana lite på andra kretsar men högre effekt men till synnerligen låga priser.
Här ska sägas att originalkretsen, PAM8402, är en "riktig" (=analog) förstärkare men den är bryggkopplad och designad för maximal verkningsgrad, medan alla andra förstärkarkretsar är "digitala" eller switchade eller arbetar i klass D (varsågod och välj).
Vid lyssningstester har jag, och det ska erkännas, noterat att de senare förstärkarna har vissa brister; de låter lite skrikigt och vasst i de högre registren.
Men för 20-30 kr, lite kontakter, en cigarrbox och ett gammalt nätaggregat till en laptop, så har man en kraftfull förstärkare för små pengar.

Att använda färdiga moduler är smidigt om nu inte konstruerandet och byggandet är det viktigaste. Dessutom kan man spara pengar och tid även om man riskerar att kallas för copycat eller nåt annat. Jag fotade av ett gäng kretskort som (kanske) ska vara till olika konstruktioner eller bara inhandlats på en impuls.
Mina_Kort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Blandade kinesiska enkortsförstärkare

Inlägg av Klickmans »

Så där ja, nu har jag läst klart allt i denna tråd.

Väldigt intressant och inspirerande, herregud så långt jag har att gå för att komma dit.
Detta till trots låter jag mig inte nedslås av bristande erfarenhet, snarar mer motiverad.
På något konstigt vis kände jag igen mig själv så väl i dina beskrivningar, är vi släkt?

Börjar ana oråd, far var kanske ute och viftade med den när mor var på jobbet.

Du skriver på att synnerligen roligt och bra sätt, inte alls stelbent och präktigt som, ähum.
Det jag har lärt mig idag är att jag är på rätt spår, varför uppfinna hjulet på nytt? Onödigt.
Tar en jävla massa tid dessutom, dom här små korten är ju rena lyckopillren för synsvaga.

Helt min melodi.

Hittade en mall i tråden, en sån har jag saknat. Ska använda den som borrmall för mina små.
Dom som inte kräver stora hål för högtalaren, lättare att borra hålen enligt borrmallen i tråden.
Portabelt är kul, så inbyggda batterier är vad jag siktar på, testade Bird Box skarpt idag, biltak.
x20200421_145634.jpg
Magneterna sitter som en bäver i nacken, trots mjuka tassar. (tackar för borrmallen, perfekt)
Samlar på mig lite efterhand som jag har råd till det, men redan nu har jag så jag kan bygga.
Fick många sköna designtankar när jag läste din tråd (denna), Tack för att den inpirerade mig!
Borrhålsmall.jpg
Tyckte jag läste något om en liknande tråd, rör om jag såg rätt. Ska se om jag hittar den med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar