Avancerad garageportstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, jo det är klart en kamera på en skitig oläslig nummerplåt fungerar säker bättre än en misstanke om att en ultaljudssensor fungerar dåligt i vissa väder, men du kanske alltid tvättar bilen innan du kommer hem. :) Varför inte ta reda på om en ultraljudssensor funkar i stället för att gissa? En hel del beror ju på hur den sitter monterad och skyddad.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Det är sällan nummerplåten fram är skitig. Men vad kan man begära av en nästan gratis ultraljudssensor från Kina som är gjord för inomhusbruk, i minusgrader, regn etc? Det skulle jag inte våga mig på men kan vara OK inomhus. Ju fler sensorer desto bättre.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Gimbal »

Det är nog helt enkelt bättre med en fast monterad knapp i bilen. Även rent användarmässigt. :humm:
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Visst, men inte lika kul. Jag har två tryckningar idag på Apple Watch för att öppna eller stänga. Det skulle vara lyxigare om det går helt automagiskt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

Låt bilen styra porten. När du närmar dig porten så antar jag att du bromsar. Låt bromssignalen generera öppningsorder. Porten väntar då t.ex 5 sekunder. Är motorn fortfarande igång efter dessa 5 sekunder så öppnar porten, om motorn stängs av innan den stipulerade tiden så avbryts öppningsproceduren och porten förblir stängd.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Purre »

Sockerbit används endast i nödfall på jobbet eller provisoriskt på labbänken, aldrig annars.
Antingen kör vi Wago 221 eller plint på din-skena.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Sockerbitsanmärkningen igen... Är ju ingen professionell installation utan engångsinstallation för hobbybruk. Låga spänningar och strömmar. Har man väl lyckats dra åt skruvarna och verifierat funktionen så ska det mycket till att det blir något problem och sockerbitar hade jag hemma. Jag kan tycka att anmärkningen är överkurs givet tillämpningen. Men jag kan ju överväga att köpa några Wago 221 för att lugna läsarna...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av tecno »

Ta det inte så allvarligt med sockerbitarna, visst fasen fungerar dessa.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

För min tillämpning där det bara går några futtiga mA som max i kablarna är det inga problem. Men visst Wago 221 har säkert sina fördelar.

Annars hade det ju varit intressant att få någon mer teknisk kommentar typ varför använder du inte sensor av typ X eller ABCD123 istället för MQTT...
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av zealotry »

Hur ser det ut på uppfarten, asfalt, plattor, grus? Kanske kan lägga en sensor i marken?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Asfalt. Kan vara ett alternativ men vill helst inte ge mig på det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Personligen skulle jag inte knyta det till ett enskilt exemplar av bil. Det bör vara en flyttbar tingest som öppnar!
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Om man knyter det till en viss bil så får man ju också en identifiering av att det är just min bil om jag nu väljer som exempel att det bara är den som kan öppna helautomagiskt.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

En möjlig sensor skulle vara en sån där "kabel" som man brukar lägga över vägar när man ska räkna hur många bilar som passerar per dygn, skulle ju kunna läggas ut någon meter från porten och fästas på lämpligt sätt. Fast jag har ingen aning om var man får tag i sådan eller om man kan göra en själv på något sätt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

Det skulle ju kunna funka med en armerad plastslang som är pluggad i ena änden och försedd med en tryckgivare i andra änden. Ett annat sätt är ju att gräva ner en kabel i en slinga på uppfarten.
Skriv svar