Avancerad garageportstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Gimbal »

Om du "alltid" kör in i garaget med bilen så kan du via GPS'n se till att porten öppnas när du rullar in på gatan, säg 20m från huset. Stänga går naturligtvis också men det beror väl på hur mycket uppsikt man vill ha vid den manövern.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

GPS är inte helt tillförlitligt. Går ju hantera via mobilen men ibland är den nerpackad och har dålig position/nätverksanslutning. Separat GPS-enhet i bilen är ett alternativ.

Men mer naturligt är nog att den öppnar då bilen är inom 1 meter från porten eller liknande. Frågan är då hur. Bilen skulle kunna ha en RFID-bricka men det brukar ju handla om mycket kortare avstånd. Long range RFID-system är dyra. Vill ha med identifiering, inte bara passiv avståndsmätning. En kombination kanske. Finns billiga lasermätare på eBay.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Icecap »

En korthållsradio (ISM-bandet) kan kanske vara en lösning.
Många har en möjlighet att sänka sändareffekten och det borde vara möjligt att göra en "närhedssensor" med ett par enkla radioer. Swech säljer några men om man kan justera effekten på dom vet jag inte.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av johano »

Bluetooth-moduler, en nånstans i bilen (tänker mig framme bakom stötfångare e.dyl, naturligtvis väderskyddad)
och en på garageväggen?

Jag labbade lite med en Raspberry och en bluetoothdongel och pollade ut
enheter som befanns sig i närheten, det var väldigt enkelt att lista t.ex.
alla telefoner som kom inom "hörhåll" och då göra något, t.ex. twittra att
"nu kom johan in på kontoret" eller så.

Såg ut såhär typ:

Kod: Markera allt

#!/usr/bin/python

import sys
import bluetooth
import time
from time import sleep

class Device:
    
    def __init__(self, name, address):
        self.Name = name
        self.Address = address
        self.Status = False

def main():

    target_devices = [ 
        Device(name = 'Johan', address = '58:C3:8B:5C:XX:XX'), 
        Device(name = 'Kalle, address = 'B4:F0:AB:D3:XX:XX') 
    ]

    while True:

        for d in target_devices:
        
            n = bluetooth.lookup_name(address=d.Address, timeout=10.0)
            
            if n is not None:
            
                if not d.Status:
                    d.Status = True
                    msg = '[%s] %s is in da house!' % (time.strftime('%y%m%d %H:%M:%S'), d.Name)
                    print msg

            else:
                if d.Status:
                    d.Status = False
                    msg = '[%s] %s has left the building' % (time.strftime('%y%m%d %H:%M:%S'), d.Name)
                    print msg

        sleep(2.0)

if __name__ == "__main__":
	main()

/j
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Om det bara är "närhet" så räcker i princip wi-fi då min mobil kan hittas från servern i nätverket. Men jag vill få in avstånd också.

En avståndsmätare vid garageporten och koll mot wi-fi eller bluetooth skulle kunna funka. Tanken är att om jag bara vill ha bilen stående utanför garaget men inte vill öppna så kan den stå exempelvis 1.5 meter från porten.

Skulle kunna funka med kamera också och lämplig bildbehandling. Har ingen kamera utanför garaget just nu men det kan ju vara ett alternativ. Dock måste man ju se till att det blir lagligt, typ att den filmar uppifrån och bara får med zonen närmaste metrarna från porten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av SeniorLemuren »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Väldigt ofta söker man ett svar!
Så är inte livet.
Kombinationer finns det många av, så en distanssensor i kombination med WiFi eller tom BT igenkänning är ju svaret. Glöm sedan inte tidsfaktorn! Hur ofta vill du bli stående utanför porten mellan kl 23:13 - 06:44 tex. Sedan kan man kombinerat med en ficklampsstråle eller bara reflex på ett fiffigt sätt.
Nu har du att jobba på ;-)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

SeniorLemuren skrev:Distans Sensor 2-450 cm
Billig. Frågan är om den funkar utomhus.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Lasp skrev:Väldigt ofta söker man ett svar!
Så är inte livet.
Kombinationer finns det många av, så en distanssensor i kombination med WiFi eller tom BT igenkänning är ju svaret. Glöm sedan inte tidsfaktorn! Hur ofta vill du bli stående utanför porten mellan kl 23:13 - 06:44 tex. Sedan kan man kombinerat med en ficklampsstråle eller bara reflex på ett fiffigt sätt.
Nu har du att jobba på ;-)
Stående blir jag knappast då jag kan öppna både från app i mobil och klocka och som backup även via SMS. Eller så kliver jag ur och använder nyckel och knappen inne i garaget. Men det optimala är ju att allt sker automagiskt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Haha se vad lätt man missuppfattar. Med stående utanför menar jag det du skrev om att porten ibland inte skulle öppnas.
Jag tänkte då att det inträffar inte, tror jag, på de tider jag nämnde.
Så kör du på. Allt man skriver skall inte tolkas i negativ riktning ;-)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Icecap »

Bara en tanka som kom till mig:
Om man har en IR-sensor placerat lite högt vid garagen.
Kombinerar man den med en IR-LED som skickar en kod och sitter lägre och med strålningsvinkel som passar kan man skapa en automatisk upplåsning/öppning bara vid att köra till inom en viss zon.

Är bilen igång är det ström till sändaren, bilen kör fram till den avsedda zon och porten öppnas.

För att få lite säkerhet i det hela kan man köra med rullande kod.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Misstänker att ultraljudsdensorer kan jävlas i vissa väder. Rörelsedetektor satt ovanför porten ner mot zonen en meter ifrån borde lösa uppgiften. Samma sensor kan ju sen användas vid stängning. Motsvarande sensor inne i garaget så är saken biff, går ju då även att autostänga med bilen inne i garaget. Har separat dörr till bostaden.

Vill jag ha bra täckning har jag tre sensorer. En långt inne i garaget, en vid öppningen och en utanför. Då kan jag använda alla tres triggsekvens för att avgöra om bilen åkt in eller ut. Inte helt idiotsäkert dock, ned udda fall då bilen stannar på vägen eller att något annat triggar sensorerna. Inne i garaget skulle ett par ultraljudsdensorer hjälpa. Borde vara gott nog. En del att programmera men jag kör lämpligen logiken på servern och inte i wemosen. Kan då även bildbehandla på kameran inne i graget.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

Icecap skrev:Bara en tanka som kom till mig:
Om man har en IR-sensor placerat lite högt vid garagen.
Kombinerar man den med en IR-LED som skickar en kod och sitter lägre och med strålningsvinkel som passar kan man skapa en automatisk upplåsning/öppning bara vid att köra till inom en viss zon.

Är bilen igång är det ström till sändaren, bilen kör fram till den avsedda zon och porten öppnas.

För att få lite säkerhet i det hela kan man köra med rullande kod.
Jo, borde funka. Har en hemgjord variant av rullande kod som bygger på att sändare och mottagare har samma tid på sekundnivå. En GPS-modul i bilen kan leverera tiden och när IR-pulserna tas emot så kan servern kolla att koden är giltig mot vald algoritm.

Bildigenkänning av min bil via kamera, eller mot mitt ansikte genom rutan kan vara ett alternativ men kanske är svårt att få till. Eller något mönster via en skylt på backspegeln vid frontrutan. Eller ett gäng lysdioder i bilen som kamerabilden fångar upp och kodas av. Kan fungera illa i vissa väder.

Eller överlagrad puls på halvlyset.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av Icecap »

Optisk igenkänning av bilen kan nog vara svår, den kan vara tvättat på morgonen och skitig på kvällen - eller det är snö på den. Ljusförhållanden kan ändra sig ganska duktigt. Men det ville vara riktigt enkelt att kunde köra mot öppningszonen inom en viss vinkel vilket då ville visa systemet att man vill ha öppnat.

Vid att ha en passiv IR-mottagare vid garaget kan man rimligt väl säkerställa att koden inte sniffas så att mönstret blir dekodad.

Men kan man kombinera IR-sändaren med kameran är man jo ganska bra på väg, koden behöver ju inte vara så himla snabb om de synkroniseras på det vis.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Avancerad garageportstyrning

Inlägg av hanpa »

En uppenbar variant är ju avkänning av nummerplåten via kamerabild. Duger nog i kombination med att min mobil hittas i nätverket. Sen om det är lätt att få till vet jag inte men detta kan köras på fet linuxserver med tillgång till allt som behövs.
Skriv svar