Ännu en CNCfräs

Berätta om dina pågående projekt.
BentAre74
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 januari 2017, 14:23:04

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av BentAre74 »

Hallå grabbar! Jeg har byggd två cnc freser. En som var prefabrikerad MDF/ALU konstruksjon. Den hadde i førstningen en Dremel som spindel. Inte bra men gjorde nån figurer av tunna x-finer plater som blev OK. Sen startade jag på min nuværande maskin. Styv ram och gantry. Rørligt bord i Y-axlan. Gjort helt i aluminium med kulskruvar och closed loop steppers. Har også gjort en 4.de axe til den. Den har Kress 1050 fme-1 (5000 - 25000 rpm spindel. Men elektroniken i spindelen har erstatts med SuperPID reglage. Fungerar mycket bra. Jag skjærer mange typer plast/lexan/carbonate/alu og også lite stål med maskinen med riktig bra resultat. Om jag gjorde rett ligger et blid på fresen och en ångmaskin jag gjort... :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser verkligen stabilt ut! Det är alltså slikt de ska va!

Välkommen hit.. Vad är det för mått på arbetsytan och Z.
Hur stor är den snygge Ångmaskinen!
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

Jag kan intyga att BentAres ångaskin är ännu mer läcker när man står och fingrar på den!! :tumupp: :)

@BentAre74: OK, så du har skurit stål med din fräs! Det har jag inte fattat! Kommer bli bra detta tror jag.

Nu är deformationerna vid 1000N nere på 0.010 resp 0.015 i X och Y med en U-balk på sidan av gantryt, utan rälsar i Y-ledd för beräkningen. (vann bara 0.002 med U-balken förvånande nog - men mesta deformation sker rent teoretiskt i gantryhuvudet, som vrids, så det är kanske inte helt oväntat.)

Oroat mig för vad en vagn tål i momentbelastning, men jag är bara uppe i knappt 1/10 del momentbelastning av vad de klarar, så det var ju no sweat!

Nu påbörjas fin-liret med hålbilder, krockar, bäst produktionssätt etc.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av Gimbal »

Snyggt! :tumupp:
BentAre74
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 januari 2017, 14:23:04

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av BentAre74 »

Hei igjen!
Maskinen er rätt stabil ja. Tipper den väger nära 70Kg. Den har en arbetsyta på ca 450x500x170. Jäg satt och funderade på det der med deformationsberäkningar. jäg tänker at 1000N never going to happen. Största fräs jäg brukar är 10 mm HM. Men det mesta fräsas med 1 - 5 mm fräsar. HM fräsar skär så lätt i dom flesta material at man aldrig kommer nära 1000N! 100Kg! Om man inte överdriver hastigheterna så går det som varm kniv i smør! ;-) Och fräserna er jättesprøa så dom knäkks av mycket lätt om man kjör i nåt.

Ångmaskinen er ungefär 160mm lång och 115mm hög och väger 766gram! :D
Alla skruvar är 2 eller 2,5mm.. rammarna er gjort av 5mm plåt.
Googla Gerrys Beam Engine drawings så finner ni!
Lägger vid et bilde till.

Bent Are
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
flyhard
Inlägg: 51
Blev medlem: 25 december 2016, 11:41:38

Re: Ännu en CNCfräs

Inlägg av flyhard »

(Tråden är inte död, bara i dvala pga vårbruk och för mycket jobbies/hobbies)
Skriv svar