OneWire och RaspberryPi

Berätta om dina pågående projekt.
nilekl
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2016, 21:21:52

OneWire och RaspberryPi

Inlägg av nilekl »

Jag har sedan flera år haft en RaspberryPi som loggar temperaturer runt om i huset. Lagrar data som kontinuerligt uppdaterar kurvor som jag kan nå på Raspens webserver utifrån. Jag har testat att även styra via OneWire, en krets som sänker en strömkrets enligt open kollektor.
Nu tänker jag försöka styra en kontaktor i min DIN-central i garaget. Är inte behörig på starkström, men tänker mig att det är ok att koppla något på kontrollsidan till kontaktorn (220V AC). Vilken lösning ska jag välja så att det blir rätt säkerhetsmässigt då kopplingen ska klara:

* 9V DC via Open Kollector (det som OneWire levererar) => styr XXX som i sin tur styr kontrollspänning till kontaktorn. Kan det t.ex. lösas med ett vanligt relä enligt norm?

Jag vill gärna ha OneWiremiljön till detta eftersom jag kan nå den externt via drivrutinerna i Raspen.

Tacksam om någon kan ägna en kort tanke och ge mig ett bra konstruktivt förslag på vad jag ska välja för steg XXX

Nisse
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av pstrand »

Hej!

Kolla på denna "ds2405".

https://www.google.se/search?q=ds2405&h ... dF01yiM%3A

Har själv inte använt denna, bara ds18x20 varianter av temperatur sensor.
nilekl
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2016, 21:21:52

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av nilekl »

Tack. Ja det är DS2405 jag har och har testat hela vägen att styra en diod. Antar att en koppling med ett 230V-relä är ok, och att det är tillåtet att gå in i Normcentralen med en lågströms-manöver till reläet från DS2405:an?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med ds2405 som styr relän rakt av som är gjorda för det. Någon din variant jag fick tag på. Kan kolla senare vad det var men det var simpelt ihopbyggt. Sitter i eget skåp och styr ett visst antal uttag i huset.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av pstrand »

Hej!

Jo efter att ha läst ditt första inlägg lite bättre förstod :D jag att du redan hade testat.

Jo så skulle jag göra. Om det är tillåtet att gå in i "centralen", det vet jag inte :-), men vad kan gå fel
om man är noggrann. Du är ju inte inne på primär-sidan.
nilekl
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 december 2016, 21:21:52

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av nilekl »

danielr112 skrev:Jag kör med ds2405 som styr relän rakt av som är gjorda för det. Någon din variant jag fick tag på. Kan kolla senare vad det var men det var simpelt ihopbyggt. Sitter i eget skåp och styr ett visst antal uttag i huset.
Kan det ha varit typ denna? https://www.conrad.se/Kopplingsrel%e4-f ... 91_6130212
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av danielr112 »

Typ japp. Kommer inte ihåg ifall mina var 5 eller 12v. Ska kolla upp detta. (Tvivlar jag hinner innan Måndag dock)

Men vet att jag avsäkrade dem på 6A ivf.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av Pen »

Tänk på att de flesta relä-sockel kombinationer för DIN skena inte ryms i Normcentraler då de bygger lite för djupt (måttet från DIN-skenan till täcklock/täckbrickor). Om nu TS hade tänkte sig att reläet också skulle sitta i Normcentralen.

Ett 12V relä vill ha ungefär 50mA och ett 5V kanske dubbelt. DS2405 levererar omkring 4mA (@ 0.4 V dropp). Du kan antingen sätta en transistor emellan eller skaffa ett relä med inbyggd transistor.

Är nästan säker på att det finns en annan 1wire krets med 2 IO varav den ena kan driva rejält. Minns inte vilken det är dock.
Edit: DS2406 och DS2407 kan typiskt ge 50mA (@ 0.4V dropp, ej garanterat). Men den tillåtna strömmen är 100mA. Eftersom det är CMOS är utgången sannolikt resistiv och kör du 12V så blir nog droppet inte mer än att reläet drar ändå. Glöm inte skyddsdiod.

Jag tänker köra DS2408 (8 IO) och ULN2803 (8 transistorer) mot mina reläer. Mellan dessa lägger jag en 74HC640 (8 inverterare) för att reläerna ska bli inaktiva vid hårdvarureset. Optionellt beroende på om man litar på sin mjukvara eller ej.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: OneWire och RaspberryPi

Inlägg av Pen »

Ursprungsfrågan var ju egentligen hur du skulle uppnå säkerhet.

Enligt föreskrifterna (egentligen svensk standard) så ska alla ledare i gemensamt kopplingsutrymme vara isolerade för den högsta förekommande spänningen eller också säkert åtskilda mekaniskt. Det förra alternativet innebär att även ledarna i ditt 12V system måste vara isolerade för 400V vilket är rätt trist. Jag har löst det på så vis att jag har reserverat den understa raden i min normcentral för reläer som alla är monterade med anslutningarna för kontakterna på ovansidan och anslutningarna för spolen på nedansidan. Under den understa DIN skenan finns alltså inga starkströmsledningar. Därmed anser jag att kravet på mekanisk separation är uppfyllt.

Se upp för socklar som har anslutningar för kontakter och spole på samma sida.
Skriv svar